Gå til innhold

Jeg skal til Belgia!!!

aline

Anbefalte innlegg

:hoppe::danse::hoppe::danse:

Nærheten av Brüssel, så vi skal nok til Brüssel å shoppe litt også!

Noen som har vært i Belgia/Brüssel?

Hva kjøper man der? (bortsett fra sjokolade da....)

Hvordan er prisene der?

Hva slags valuta har de?

Er det noe jeg MÅ få med meg mens jeg er der?

skal dit for å besøke ei god venninde av meg som nettop flyttet dit, så ei langhelg går nok fort, men om det er noe som er absolutt "must" så er det jo greit å vite.

:danse: *aline skal til belgia* :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brussel har en fin gågate. Zara har butikker, også andre ok klesbutikker. Som du selv sier må man kjøpe sjokolade (gjerne i en sjokoladebutikk der man får smake fersk rennende sjokolade i fontene,...)

Mye kjedleige EU-bygg, men området rundt Grand Place (der Maneken Pis er) er flott. Veldig mange koselige barer og kafeer.

Mange sier de har svært gode blåskejll og asparges, samt god pommes frites, men det har jeg ikke testet ut selv.

Mini-EU er oppskrytt, men ok om man skal slå ihjel litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgia er nyedlig synes jeg. Masse morsomme små kroer og godt øl :sjarmor:

Jeg var der for en del år tilbake og forelsket meg totalt i landet og folkene der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... (gjerne i en sjokoladebutikk der man får smake fersk rennende sjokolade i fontene,...)

....

:sjokk::sjokk::wow: tror kanskje ikke jeg kommer tilbake jeg!!!! :sikle: blir der og drikker sjokolade av fontener til jeg ruller!!! :)

ok ja, de har seff euro... :roll:

men hvordan er prisnivået der?

er det rimeligere å handle klær f.eks i Brüssel en i oslo? eller må jeg belage meg på å betale samme eller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden jeg var der. Er kansekj bittelitt billigere, men ikke sånn voldsomt. Mener jeg å huske (kan ta feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Nå har ikke jeg vært i Belgia; kom aldri så langt i løpet av 6 mnd i NL, MEN: du må nok belage deg på at prisnivået på klær o.l. er ganske likt det norske. Belgia har mange designere, så hvis du leter litt, finner du kanskje noe schtili :)

Belgisk øl er fantastisk; spesielt "wittbier", som er brygget på hvete, og ikke helt klart. De har også øl som er mye sterkere enn de norske, opp til 12% og kanskje over.

Duvel er bra (betyr djevel); og Delirium Tremens. Foret det til kjæresten, og han ble fnisete som ei jente :sjarmor: I tillegg har de fruktøl, som faktisk er kjempegodt, med kirsebær, eller min personlige favoritt: skogsbær (bosbier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

drikker ikkeno særlig øl jeg da.... (slutta når jeg slutta å røyke)

men andre klesbutikker, selv om de har samme pris, og sjokolade skal nok gjøre susen det også!! :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du har mulighet, vil jeg anbefale shopping i Antwerpen. Det er en by litt utenfor Brüssel. Var der for noen år siden på besøk hos noen venner som bor i Brüssel. De sa at da stort sett dro til Antwerpen for shopping fordi utvalget var så mye bedre enn i Brüssel.

Reiser dit selv om to dager, og skal ha en dag i Brüssel og tre i Antwerpen. Gleder meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I antwerpen har de et giganstisk shoppingsenter!

Du må faktisk ha kart for å klare å finne frem. JEg klarte det ikke da en gang :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare det blir Brüssel denne gangen, men om jeg får lurta (venninda mi) litt rundt, så kanskje jeg får det til lell. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i nærheten av Brussel, og vil anbefale an spennende pub i et av smugene som fører mot Grand Place. Le Cercuil. Hvis det finnes ennå... Som navnet antyder er det stemning som i graven... Kelnere i mørk dress, dyster orgelmusikk, glassene er som hodeskaller og bordene var utformet som kister!

Det høres kanskje sært ut, men det var en fin plass!!

Ellers må du ta en tur til Heijzel, ca en halv time med trikk, hvis du vil slippe fra den søplete og støvete bykjernen litt. Der har de et STORT kinosenter - og siden dette er i den flamske delen av Belgia så er ikke alle filmene dubbet til fransk :)

Her er også fine parker, kafeer, mini-europa (om jeg ikke husker feil) og et badeland, og det er veldig koselig å tilbringe en dag / kveld her.

Men ikke ha for store forventninger av Brussel som by....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Brussel i fjor, og forelsket meg fullstendig i byen. Synes den er undervurdert som turistattrasjon. Det er veldig mange flotte butikker, men dessverre er prisnivået nesten som i oslo. Visse kjedebutikker er billigere som Zara, Morgan, Mango.

Belgiske damer er veldig oppdaterte på moter, så vennina mi og jeg følte oss litt utenfor blant alle i rådyre klær, med kilo med sminke og gull og høyhælte sko.

Kafeer som vi spiste på var spesielle og prisnivået var lavere enn i Norge, men da vi skulle ta en kopp kaffe "på torget" betalte vi 45 kr for halv liter vann og 49 per kopp kaffe! Så vær obs på de varierende prisene.

Håper du får en fin tur, du har noe å se fram til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg masse, og er nå forberedt på norske priser.

shopper jo her og, så jeg skal da ha råd til å kose meg litt der nede også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Bare jeg som synes at Brüssel var grått og dyrt, og at folkene var sure? Ølet var godt, da. Så godt at jeg egentlig har mange gode minner fra turen min dit, men det er egentlig ikke Brüssels fortjeneste heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som synes at Brüssel var grått og dyrt' date=' og at folkene var sure? ....[/quote']

JEG håper på at det var en dårlig dag der med dårlig vær som gjorde folkene mer nedtrykt!!! :wink:

skal dit uansett, så det er jo greit om det er litt ok da.

takker for de positive tilbakemeldingene også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Har du tid er ein dagstur med tog til Brugge verkeleg verdt turen! Brugge er hansaby med lite bilar og mange små butikkar og kafear.

I tillegg vil eg anbefale dei varme, tjukke vaflane som dei sel overalt i Brussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sikle: må nok slanke meg ti kilo før jeg drar, for jeg kommer antagelig til å legge på meg tyve!!!

tjukke, varme vafler, fersk sjokolade fra fontener...... :sikle:

Det høres ikke ut som jeg kommer til å mangle godsaker der nede ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...