Gå til innhold

Ta doktorgrad i USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fullført mastergrad, og har en drøm om å ta doktorgraden min i USA.

Er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan går man frem?

Anonymous poster hash: de07a...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Idja

Har lite peiling, men vær obs på at Norge er blant få (eneste?) land hvor man får lønn under doktorgraden. Tar man en PhD i Norge er det også veldig gode muligheter for å ta et lengre opphold i for eksempel USA - for noen finnes det til og med ekstra stipender (i tillegg til lønna) for slike opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullført mastergrad, og har en drøm om å ta doktorgraden min i USA.

Er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan går man frem? Anonymous poster hash: de07a...49d

Hvorfor?

Hva er det det vil tilføre deg faglig som du ikke kan oppnå her? Hvilket fag er det snakk om?

Anonymous poster hash: 144e8...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Hva er det det vil tilføre deg faglig som du ikke kan oppnå her? Hvilket fag er det snakk om?Anonymous poster hash: 144e8...5e9

I nesten alle fag vil det rette sted i USA kunne tilby bedre fagmiljø enn Norge.

TS: jeg kjenner flere som har fått finansiering via Forskningsrådet og tatt doktorgrad i USA. Da må man selvsagt gjennom to søknadsprosesser: én for å få finansieringen og én for å komme inn på doktorgradsprogrammet på universitetet. Men det er absolutt mulig.

Anonymous poster hash: a2670...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Hva er det det vil tilføre deg faglig som du ikke kan oppnå her? Hvilket fag er det snakk om?

Anonymous poster hash: 144e8...5e9

Bedre fagmiljø kan diskuteres, men når man senere skal jobbe som forsker, for eksempel ved et universitet, er det en stor fordel for universitetet at de ansatte ikke har klin lik bakgrunn. Man kan få tilført mye ved å ha ansatte med doktorgrad fra f.eks. USA, men som har en felles forståelse ved at utdanningen forøvrig er fra Norge.

Anonymous poster hash: c93c5...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PhD er vanligvis normert til fem år i USA, og de første semesterene tar du kurs slik du gjorde på masteren i Norge. Etter en eller flere kvalifiserende eksamener kan du begynne på avhandlingen. Du søker som student til den enkelte skoles PhD program. Søknadsfristene er gjerne i desember eller februar for følgende skoleår. Antageligvis må du ta GRE og TOEFL/IELTS testene og få resultatene sendt til de skolene du søker ved. Ellers må du oftest sende inn karakterutskrifter, et brev hvor du beskriver deg selv og dine forskningsplaner, anbefalingsbrev fra professorer, og i noen tilfeller eksempler på tidligere arbeid (feks en del av masteroppgaven). Man får ikke stipendiatlønn i USA men ofte får PhD studenter et "fellowship" på opp til $25000 mot å jobbe på campus. Skolepenger dekkes i noen tilfeller, men ofte ikke fullstendig for studenter fra utlandet.

Anonymous poster hash: 8336c...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...