nira Skrevet 15. mars 2015 #1 Del Skrevet 15. mars 2015 Noen som har studert/ studerer Midtøsten med Arabisk på UiO? Jeg tror jeg har bestemt meg for å ta dette som førstevalg på søknaden min og lurer på om noen har noen erfaring med dette studiet? Hvordan er det å få jobb etterpå? Hvordan er studiemiljøet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #2 Del Skrevet 15. mars 2015 Dårlig med jobb etterpå, såpass kan jeg love deg. Anonymous poster hash: 99a9d...f6c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Del Skrevet 16. mars 2015 Dårlig med jobb, ja. Men mindre du er ekstremt engasjert, språkkyndig og har noe annet i tillegg som f.eks. journalist.Anonymous poster hash: 99bf1...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Del Skrevet 16. mars 2015 De fleste som tar master innenfor HF blir ved rådgivere i staten uansett Anonymous poster hash: cfbc9...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nira Skrevet 16. mars 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 16. mars 2015 Kunne jeg bare spurt hvofor dere mener at det ikke er mye jobbmuligheter etterpå? Jeg så for meg at hvis man ble god nokk i arabisk, altså tok et ekstra år i midtøsten, og kanskje ta økonomiske fag som en 40 gruppe, at man da hadde muligheter for en del jobber, og akkurat når det kommer til journalistikk så er jo ikke dette en beskyttet tittel, så er mange som er journalister og ikke har en spesifikk utdanning innen dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #6 Del Skrevet 16. mars 2015 Kunne jeg bare spurt hvofor dere mener at det ikke er mye jobbmuligheter etterpå? Jeg så for meg at hvis man ble god nokk i arabisk, altså tok et ekstra år i midtøsten, og kanskje ta økonomiske fag som en 40 gruppe, at man da hadde muligheter for en del jobber, og akkurat når det kommer til journalistikk så er jo ikke dette en beskyttet tittel, så er mange som er journalister og ikke har en spesifikk utdanning innen dette Hvor har du tenkt at du kan jobbe med en slik grad da? Hvem skal ansette deg? I hvilken bransje blir du attraktiv? Hva gjør at de skal velge deg med din kompetanse? Trengs den? Og hva, helt konkret, mener du at du blir kvalifisert til å utføre av jobber med denne graden? Altså, hva blir din kompetanse - hva kan du bidra med for arbeidsgiver? Det er en del slike spørsmål du bør stille deg før du begir deg ut på en slik kvasi-grad. Jeg har selv tatt fag innenfor Midtøsten-bolken på UiO og syntes også det var veldig spennende, særlig de historierelaterte fagene. Men så var det dette med hva i all verden jeg skal BRUKE dette til da.. Det er ofte litt verre Og husk på at det går ganske mange journalister på freelance-kontrakter rundt omkring - det er jo et godt eksempel på et annet yrke hvor det ikke er så lett å få seg fast jobb etterpå. Kanskje i en liten bygdeavis på Vestlandet dersom du er riktig heldig, men konkurransen om de få arbeidsplassene som er i f.eks. Aftenposten, VG osv. er temmelig stor. Anonymous poster hash: bd5ac...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nira Skrevet 16. mars 2015 Forfatter #7 Del Skrevet 16. mars 2015 Jeg vil helst jobbe innenfor en humanitær organisasjon eller i UD, og derfor så tenkte jeg i og med at det er midtøsten jeg er mest interessert i at det var smart å studere arabisk siden dette er ett av FN språkene og det er enklere å få en jobb med å kunne ikke bare engelsk, men enda ett av FN språkene. tror også områdekunnskapene vi får er bra å ta med seg slik at man har en forståelse for kulturen, religionene og historien, men det er jo bare meg. Problemet jeg ser om dagen er jo at jeg føler at hvis man ønsker det samme som meg så er det veldig få utdanninger man kan ta der man er garantert noen som helst jobb, bare se utvikling studer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #8 Del Skrevet 16. mars 2015 Hva med å kombinere arabisk med økonomi eller noe slikt? Anonymous poster hash: cfbc9...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nira Skrevet 16. mars 2015 Forfatter #9 Del Skrevet 16. mars 2015 (endret) Det var jo det jeg også skrev videre at jeg tenkte meg en 40 gruppe i økonomiske fag som en del av graden Endret 17. mars 2015 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #10 Del Skrevet 16. mars 2015 Jeg vil helst jobbe innenfor en humanitær organisasjon eller i UD, og derfor så tenkte jeg i og med at det er midtøsten jeg er mest interessert i at det var smart å studere arabisk siden dette er ett av FN språkene og det er enklere å få en jobb med å kunne ikke bare engelsk, men enda ett av FN språkene. tror også områdekunnskapene vi får er bra å ta med seg slik at man har en forståelse for kulturen, religionene og historien, men det er jo bare meg. Problemet jeg ser om dagen er jo at jeg føler at hvis man ønsker det samme som meg så er det veldig få utdanninger man kan ta der man er garantert noen som helst jobb, bare se utvikling studer Da håper jeg også du realitetsorienterer deg godt angående hvor mange det er som faktisk søker på f.eks. UDs Aspirantkurs - for det er ikke få! Kampen om jobbene i UD, humanitære organisasjoner og departementene generelt er ofte beinhard, og de krever MINIMUM 2 FN-språk i tillegg til engelsk. Du skal også helst ha et styreverv eller tre å vise til, gjerne litt frivillig arbeid, og et snitt så nært A som mulig. Utviklingsstudier er nærmest en vits. Og dette studiet er det mange institusjoner i landet som tilbyr, ergo går det fort inflasjon i studentene som tar denne og lignende utdannelser. Det samme gjelder også for en del andre studier, f.eks. sosiologi og til en viss grad statsvitenskap, selv om det med en mastergrad nok er litt enklere for sistnevnte å få seg jobb - om ikke annet så hvertfall i en eller annen byråkratstilling. Dersom du er glad i språk kan jo tolk være en mulig vei å gå? Det er stor mangel på tolker i flere afrikanske språk, og arabisk, somali, urdu eller lignende vil kunne gi deg gode muligheter til å jobbe som tolk. Her er mulighetene mange; alt fra UDI til skoleverket, og det er f.eks. mange som kommer til Norge som trenger hjelp av tolker for å finne ut av praktiske ting. Du kan kanskje være med på asylintervjuer, kanskje jobbe som veileder på et NAV-kontor..? Det er også en måte å hjelpe folk på, tenker hvertfall jeg. Anonymous poster hash: bd5ac...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nira Skrevet 16. mars 2015 Forfatter #11 Del Skrevet 16. mars 2015 I UD sitt aspirant kurs står det ikke at du skal ha to andre FN språk i tillegg til engelsk: "Det stilles krav om meget gode engelskkunnskaper. Kunnskaper i andre språk, særlig FN-språkene, vektlegges også." Men jeg skjønner jo selv at det er veldig mange om beinet for disse jobbene, men man må jo enda få lov til å si at det er noe man sikter seg opp mot, selv om det er vanskelig å komme inn. Også er det ikke alt man får til i livet, men jeg vil ikke bare si at dette er for vanskelig også bare legge det fra meg, det er jo lov å prøve. Jeg vil nok helst ikke jobbe i Norge, jeg vil helst jobbe utenlands for å være ærlig, men det er ikke sikkert jeg får den muligheten. jeg synes at det som er synd nå om dagen er at mange utdanninger egentlig ikke fører så langt. og jeg vil derimot ikke studere noe innenfor helse eller en ren økonomi grad. Jeg kan komme inn på journalistikk, for jeg har også tenkt på å være utenriks korrespondent, men igjen mange om beinet der og men takk for god info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. mars 2015 #12 Del Skrevet 17. mars 2015 Tråden ryddet for spekulasjoner, samt svar Bond, forumansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #13 Del Skrevet 17. mars 2015 Fant ut at jeg ikke kunne svare godt på denne uten å gjøre personen det gjelder helt gjenkjennbar men for å så det på en enkel måte, personen det gjelder fullførte 3 år bachelor i arabisk ved UiO og studerer nå noe helt annet i stedet. Personen angrer på dette valget pga 3 "oppbrukte år" fra lånekassen og studielånet det medfører. Anonymous poster hash: 8b528...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #14 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeg funderte på dette og undersøkte en hel del. Arabisk er såpass vanskelig at du sannsynligvis ikke kan det godt nok etter 3 år til å bruke det i en profesjonell sammenheng. Har hørt en burde bruke 2 år hvor en studerer det på heltid, og det gjør en ikke når en har andre fag i tillegg. Er høy strykprosent og. Kjenner noen som jobber i UD, så det jeg vil anbefale deg: Studer statsvitenskap, internasjonale relasjoner, menneskerettigheter, internasjonal juss etc, på en god skole i f.eks London. Ta språk ved siden av og dra på utveksling til f.eks et spansktalende land. Kan du spansk flytende lærer du deg lettere fransk. Du må også gjøre internships, og sannsynligvis låne penger av foreldre for å ofre betalt sommerjobb. Da tror jeg du kan bli akutell for UD. Det er knallhardt arbeid, men ikke umulig. En må bare jobbe veldig for det. Min venninne ønsker å jobbe i FN. Her er en liste over hva hun har gjort: - Gått på United World College på videregående. Gjort mye frivillig arbeid i løpet av de 2 årene. - Bachelor i utviklingsstudier, flere internships i tre forskjellige land, pluss utveksling til Spania hvor hun lærte seg flytende spansk. Omtrent bare A-er. - Juss. Snart ferdig med 3. året. Bare A-er og B-er så langt. Har hatt internships tre steder. Studert fransk ved siden av studiene. Og hun er… 23 år! Tok bacheloren sin på under 3 år, og har tatt mellom 40-50 studiepoeng i semesteret under jusstudiene. Hun er en maskin. Og får helt sikkert jobb i FN til slutt. Men det har hun jobbet for siden hun var 15 år. Mener ikke å skremme deg, men det er faktisk det som må til nå som "alle" tar en høyere utdanning. Jeg har ikke gjort halvparten av det hun har gjort, men jeg ble helt utbrent under min mastergrad da jeg hadde flere jobber/internships ved siden av. Så jeg vet at jeg hadde ikke taklet å ha en tøff jobb i UD eller FN. Anonymous poster hash: 5a433...dd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nira Skrevet 17. mars 2015 Forfatter #15 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeg funderte på dette og undersøkte en hel del. Arabisk er såpass vanskelig at du sannsynligvis ikke kan det godt nok etter 3 år til å bruke det i en profesjonell sammenheng. Har hørt en burde bruke 2 år hvor en studerer det på heltid, og det gjør en ikke når en har andre fag i tillegg. Er høy strykprosent og. Kjenner noen som jobber i UD, så det jeg vil anbefale deg: Studer statsvitenskap, internasjonale relasjoner, menneskerettigheter, internasjonal juss etc, på en god skole i f.eks London. Ta språk ved siden av og dra på utveksling til f.eks et spansktalende land. Kan du spansk flytende lærer du deg lettere fransk. Du må også gjøre internships, og sannsynligvis låne penger av foreldre for å ofre betalt sommerjobb. Da tror jeg du kan bli akutell for UD. Det er knallhardt arbeid, men ikke umulig. En må bare jobbe veldig for det. Min venninne ønsker å jobbe i FN. Her er en liste over hva hun har gjort: - Gått på United World College på videregående. Gjort mye frivillig arbeid i løpet av de 2 årene. - Bachelor i utviklingsstudier, flere internships i tre forskjellige land, pluss utveksling til Spania hvor hun lærte seg flytende spansk. Omtrent bare A-er. - Juss. Snart ferdig med 3. året. Bare A-er og B-er så langt. Har hatt internships tre steder. Studert fransk ved siden av studiene. Og hun er… 23 år! Tok bacheloren sin på under 3 år, og har tatt mellom 40-50 studiepoeng i semesteret under jusstudiene. Hun er en maskin. Og får helt sikkert jobb i FN til slutt. Men det har hun jobbet for siden hun var 15 år. Mener ikke å skremme deg, men det er faktisk det som må til nå som "alle" tar en høyere utdanning. Jeg har ikke gjort halvparten av det hun har gjort, men jeg ble helt utbrent under min mastergrad da jeg hadde flere jobber/internships ved siden av. Så jeg vet at jeg hadde ikke taklet å ha en tøff jobb i UD eller FN. Anonymous poster hash: 5a433...dd0 Takk for utfyllende svar, det var veldig behjelpelig tror dette kanskje har fått meg vekk fra fra arabisk, høres ut som om man ikke kommer så langt med denne graden. Er bare ufattelig vanskelig å velge hva man skal studere og så faktisk få jobb etterpå. Jeg har tenkt at uansett så vil jeg ta en master i enten internasjonale relasjoner eller midtøsten, men jeg trenger ikke gå eksakt midtøsten studier med arabisk for å komme dit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #16 Del Skrevet 17. mars 2015 Takk for utfyllende svar, det var veldig behjelpelig tror dette kanskje har fått meg vekk fra fra arabisk, høres ut som om man ikke kommer så langt med denne graden. Er bare ufattelig vanskelig å velge hva man skal studere og så faktisk få jobb etterpå. Jeg har tenkt at uansett så vil jeg ta en master i enten internasjonale relasjoner eller midtøsten, men jeg trenger ikke gå eksakt midtøsten studier med arabisk for å komme dit Syns absolutt internasjonale relasjoner høres lurt ut! Du kan jo ta litt språkkurs på kvelden og utveksling til et arabisk-talende land, så får du den faglige tyngden + et fremmedspråk. Men husk internships, det er så tøft jobbmarked nå at det er det som skiller deg ut fra mengden. Anonymous poster hash: 5a433...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 17. mars 2015 #17 Del Skrevet 17. mars 2015 I UD sitt aspirant kurs står det ikke at du skal ha to andre FN språk i tillegg til engelsk: "Det stilles krav om meget gode engelskkunnskaper. Kunnskaper i andre språk, særlig FN-språkene, vektlegges også." Men jeg skjønner jo selv at det er veldig mange om beinet for disse jobbene, men man må jo enda få lov til å si at det er noe man sikter seg opp mot, selv om det er vanskelig å komme inn. Også er det ikke alt man får til i livet, men jeg vil ikke bare si at dette er for vanskelig også bare legge det fra meg, det er jo lov å prøve. Jeg vil nok helst ikke jobbe i Norge, jeg vil helst jobbe utenlands for å være ærlig, men det er ikke sikkert jeg får den muligheten. jeg synes at det som er synd nå om dagen er at mange utdanninger egentlig ikke fører så langt. og jeg vil derimot ikke studere noe innenfor helse eller en ren økonomi grad. Jeg kan komme inn på journalistikk, for jeg har også tenkt på å være utenriks korrespondent, men igjen mange om beinet der og men takk for god info Jeg har svart på lignende innlegg her tidøigere siden jeg kjenner noen som har valgt den veien, og kan bare gjenta at det er ekstremt hardt. Ved sist utvelging av UD-aspiranter hadde de typisk to mastergrader og gitt ut en bok i en alder av 27, i tillegg til at de hadde "kjente" navn. Det er kjipt at det skal være sånn, men det er jo greit å vite om hva man går til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå