Gå til innhold

Studielån når man er gift.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er student og har akkurat giftet meg.

Jeg skal nå søke om lån for høst 04/ vår 05 (er litt sent ute), på nettet, og fikk beskjed om å oppgi ektefelles bruttoinntekt.

Er det noen som vet om det at jeg nå er gift får konsekvenser for lån eller stipend? jeg klarte ikke å finne ut av det ved å se på nettet.

Håper noen vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg kan se (etter et kjapt søk), vil ektefelles formue kunne ha betydning.

Formue

For å beholde maksimalt stipend må du ikke ha nettoformue over disse grensene:

For enslig søker Samlet for søker og ektefelle/ samboer med felles barn

2004 kr 206 910 kr 397 100

2005 kr 215 000 kr 413 000

Ved formue over grensene blir stipendene redusert med to prosent per måned når du er enslig, eller med én prosent per måned dersom du er gift, registrert partner eller samboer med felles barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det fant jeg også.

Vi har masse lån, så ingen formue.

Men om ektefelles inntekt,har noe å si, det fant jeg ikke noe om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom ektefelle tjener under 200 000 og man har barn vil man få førsørgerstipend i tillegg til vanlig stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har noe å si dersom dere har barn (om du skal få forsørgerstipend for barna eller om hans inntekt er så høy at du ikke får forsørgerstipendet.) Når du er gift har du dessuten et forsørgeransvar for ektefellen og kan da motta forsørgerstipend for han også. Dette bortfaller dersom hans inntekt er over en viss grense.

Grensene for formue kan du jo se bort fra når deres formue er 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har nå sjekket og funnet ut at hans inntekt ikke har noe å si for mitt lån og stipend før vi får barn.

Hvis vi får barn mens jeg er student kommer jeg ikke til å få forsørgerstipend fordi han tjener for mye, men det har vi ikke planer om helt ennå.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...