Gå til innhold

Tvangshandlinger.


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kommer det av? Kan alle få det?

Jeg fikk det når jeg var ganske ung. Skrudde på og av lyset flere ganger, måtte ta på ting i oddetall, strammet alle musklene i føttene så hardt jeg klarte.

Sånne rare ting! Om jeg ikke gjorde dette så trodde jeg det kom til å skje noe fælt.

Det har gått over litt, men er fortsatt sånn at jeg skrur lyset av og på kanskje to ganger. Og kommer jeg borti ei dør f.eks med hånda mi når jeg skal få forbi, må jeg borti med andre også 😂

Har det under kontroll da, var verre før.

Flere som har det her? Kan det ha noe med dårlig oppvekst å gjøre ?

Anonymous poster hash: 0af39...c2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal fortelle deg én ting, og det er at du MÅ ta tak i det fordi det kan bli verre!
Jeg har hatt sånne "ufarlige" ting jeg må gjøre siden jeg var liten, og nå er jeg 22 år, og det har gått helt over styr det siste halve året, og det har tatt over livet mitt omtrent. Du må ta tak i det! Det er mye lettere å ta tak i det når det er så ufarlig som du beskriver det, enn når det tar over store deler av hverdagen din.

Det er ingen som vet nøyaktig hva det kommer av, men det handler jo om at man prøver å få kontroll, selvom det føles ut som det kontrollerer deg.

Håper du får hjelp for det :) lykke til!



Anonymous poster hash: 33258...8bc
AnonymBruker
Skrevet

ALLE kan få det ja ;)

Anonymous poster hash: c428c...cd8

Skrevet

Jeg har vært plaget med mange sånne rare greier. Spesielt i posisjoner der jeg føler ansvar og kanskje blir litt stresset. Når jeg er sistemann som går fra jobben/hjemmefra og må dra ut kontakter og låse døra. Har på det verste blitt stående i 15 min og låse en dør opp og igjen, opp og igjen, opp og igjen. Får av og til innfall av at jeg er redd jeg skal glemme noe viktig, og må plutselig sjekke gamle sms'er etc, etter mulige avtaler og slikt.

Så lenge du har det under kontroll er det ikke farlig. Det kan fort eskalere, så det er viktig å ha en viss oversikt over OCD'ene dine, i form av mengde og tidsbruk. Ofte er det noe som trigger; for min del er det ansvar og stress.

Jeg hadde forøvrig en fantastisk oppvekst i et trygt hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tvangstanker om at jeg ikke kan ha hår på fingertuppene.. Og jeg MÅ nappe det ut, kan ikke barbere. Har med pinsett overalt, setter opp lommelykt på pcen og napper mens jeg ser på serie.. Ikke gøy, har nappet i hele dag og jeg får faen ikke ut de siste hårene.



Anonymous poster hash: 6dae8...0ce
Skrevet (endret)

Det fine å tenke på er at alle har tvangstanker, alle uansett :)

Mennesker er avhengige av tvangstanker for å overleve, det er en slags kompesasjon hjernen vår har lagd fordi vi ikke får brukt forsvarsteknikkene våre som på samme måte som da vi hadde dødelige fiender.

Noen har mer enn andre, men det vitjingar man kan gjøre for seg selv er å akseptere de tvangstanker som dukker opp. Jo mer man gjør tankene til tabu, jo værre blir de.

Endret av Kira-delta
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tvangstanker om at jeg ikke kan ha hår på fingertuppene.. Og jeg MÅ nappe det ut, kan ikke barbere. Har med pinsett overalt, setter opp lommelykt på pcen og napper mens jeg ser på serie.. Ikke gøy, har nappet i hele dag og jeg får faen ikke ut de siste hårene.

Anonymous poster hash: 6dae8...0ce

Hva i alle dager 😂 det hørtes veldig slitsomt ut! Kan ikke se at jeg har hår på fingertuppene engang 😳 uff

Anonymous poster hash: 0af39...c2e

AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager det hørtes veldig slitsomt ut! Kan ikke se at jeg har hår på fingertuppene engang uff

Anonymous poster hash: 0af39...c2e

Det er det! Første jeg gjorde etter at jeg hadde spist idag var og nappe.. Hm, da er du heldig, haha.

Anonymous poster hash: 6dae8...0ce

AnonymBruker
Skrevet

Det er det! Første jeg gjorde etter at jeg hadde spist idag var og nappe.. Hm, da er du heldig, haha.

Anonymous poster hash: 6dae8...0ce

Mener du langs fingrene eller ytterst på fingertuppen`? Er vel ingen som har hår på tuppene?

Anonymous poster hash: ad1df...afa

AnonymBruker
Skrevet

Mener du langs fingrene eller ytterst på fingertuppen`? Er vel ingen som har hår på tuppene?

Anonymous poster hash: ad1df...afa

http://bildr.no/view/enlaSFZ4

Der :)

Anonymous poster hash: 6dae8...0ce

Skrevet

Jeg har det ogsÅ slik som deg!! For eks hvis jeg går, og tramper hardt med den ene foten, MÅ jeg trampe akuratt like hardt med den andre. Og hvis jeg kommer borti med hånden ( som du sier) så må jeg borti ved den andre hånden. Hvis jeg ikke gjør det like hardt, blir den følelsen liggende om at jeg MÅ gjøre det like hardt!! Og for eks hvis jeg går over en bru, står ved et vann, må jeg niholde på for eks telefonen min "fordi jeg har lyst til å kaste den ut" haha latterlig ... Og jeg dobbeltsjekkee at ting er låst, sikkert hundre ganger.. Har hatt det i mange år og tror ikke det forsvinner med det første..

Du er ikke alene.... :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt det, og det kommer av at man ikke stoler på seg selv og verden. Man må jobbe med å ha tillit til seg selv, altså selvtillit. Jeg jobbet med det ved å utfordre meg selv, går ting galt hvis jeg gjør det motsatte, eller ikke gjør tvangshandlingene. Hva er det verste som kan skje. Etter hvert ser man at tingenes orden ikke er avhengig av disse handlingene. Livet går sin vante gang uten at man trenger å skru på lyset flere ganger etter hverandre.



Anonymous poster hash: e467c...137
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ogsÅ slik som deg!! For eks hvis jeg går, og tramper hardt med den ene foten, MÅ jeg trampe akuratt like hardt med den andre. Og hvis jeg kommer borti med hånden ( som du sier) så må jeg borti ved den andre hånden. Hvis jeg ikke gjør det like hardt, blir den følelsen liggende om at jeg MÅ gjøre det like hardt!! Og for eks hvis jeg går over en bru, står ved et vann, må jeg niholde på for eks telefonen min "fordi jeg har lyst til å kaste den ut" haha latterlig ... Og jeg dobbeltsjekkee at ting er låst, sikkert hundre ganger.. Har hatt det i mange år og tror ikke det forsvinner med det første..

Du er ikke alene.... :)

Haha! Så herlig å høre at det er flere. Rart det der! Lurer på hvorfor vi gjør det 🙈

Anonymous poster hash: 0af39...c2e

Skrevet

Jeg har det ogsÅ slik som deg!! For eks hvis jeg går, og tramper hardt med den ene foten, MÅ jeg trampe akuratt like hardt med den andre. Og hvis jeg kommer borti med hånden ( som du sier) så må jeg borti ved den andre hånden. Hvis jeg ikke gjør det like hardt, blir den følelsen liggende om at jeg MÅ gjøre det like hardt!! Og for eks hvis jeg går over en bru, står ved et vann, må jeg niholde på for eks telefonen min "fordi jeg har lyst til å kaste den ut" haha latterlig ... Og jeg dobbeltsjekkee at ting er låst, sikkert hundre ganger.. Har hatt det i mange år og tror ikke det forsvinner med det første..

Du er ikke alene.... :)

Haha! Jeg må også niholde på telefonen min dersom jeg går over ei bru eller lignende, fordi jeg får ekstremt lyst og en trang til å kaste den uti vannet. Hvis jeg går sammen med noen, bruker jeg å be han/henne passe på telefonen mens vi går over… Høres helt latterlig ut, men kan ikke noe for det :vetikke:

I tillegg har jeg en tvangstanke om at hver gang jeg er sistemann ut døra, MÅ jeg dobbeltsjekke komfyren for å være helt sikker på at den ikke står på, og at ingenting ligger over kokeplatene. På mine verste dager må jeg ta bilde av komfyren med telefonen før jeg går ut, slik at jeg hele dagen kan se på bildet og bli trygg på at komfyren ikke står på. Huff :fnise:

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må vaske hendene mine ufattelig mange ganger om dagen for å føle meg ren. Gnir de med såpe til jeg blir helt sår og rød. :(



Anonymous poster hash: 0e612...b33
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Jeg må også niholde på telefonen min dersom jeg går over ei bru eller lignende, fordi jeg får ekstremt lyst og en trang til å kaste den uti vannet. Hvis jeg går sammen med noen, bruker jeg å be han/henne passe på telefonen mens vi går over Høres helt latterlig ut, men kan ikke noe for det :vetikke:

I tillegg har jeg en tvangstanke om at hver gang jeg er sistemann ut døra, MÅ jeg dobbeltsjekke komfyren for å være helt sikker på at den ikke står på, og at ingenting ligger over kokeplatene. På mine verste dager må jeg ta bilde av komfyren med telefonen før jeg går ut, slik at jeg hele dagen kan se på bildet og bli trygg på at komfyren ikke står på. Huff :fnise:

Hahah 😂 jeg ser for meg at vi går en gjeng over ei bru.. Så får alle sammen anfall og kaster tlf utfor bruen! Herregud 🙈må jo bare le, det er ganske dumt! 😅

Anonymous poster hash: 0af39...c2e

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke si jeg har noen tvangstanker, men når dere skriver om det å holde fast på mobilen når man går over en bro, så minner det meg om noe... når jeg er høyt oppe (f.eks på en bro) og kikker ned så får jeg et sug etter å hoppe. Har ingenting med selvmordstanker å gjøre, lider ikke av depresjon og har definitivt ikke noe ønske om selvmord.

Men likevel kjenner jeg dette suget når jeg står høyt oppe og ser ned. Samme når jeg står på en båt og ser på havet. En liten del av meg har alltid lyst til å hoppe, samme delen som har lyst å kaste mobilen utenfor broen.

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi prøve å inngå en avtale? Fra nå og til kl 00.00, ingen tvangshandlinger! Så ser vi om det skjer noe vondt dersom vi ikke gjør det. (Det er ihvertfall det hodet mitt tror kommer til å skje) føler jeg fikk dårlig karma bare av å skrive det. 😳🔫

Så skriver vi her om vi klarte det? :)

Anonymous poster hash: 0af39...c2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...