Gå til innhold

klarer ikke å bestemme riktig rekkefølge på studieplasser til høsten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har søkt studiet til høst, (sosialt arbeid) men klarer ikke å bestemme meg på hvilken skole jeg bør søke inn på,

Jeg bor i hamar så ikke så langt unna, så enten:

-diakon høgskole (privat)

-østfold

-oslo

-lillehammer

Har IKKE peiling på studenmiljøet på noen av disse skolene (utenom det jeg har lest på nett), Jeg blir 29 ved skolestart så vil tilpasse meg best mulig inn.

men jeg har ihvertfall sendt inn søknaden, og fristen for å forandre på rekkefølgen er 1 juli. så jeg har til den dagen og bestemme meg på heldigvis,

men jeg lurer på en ting:

Siden jeg tok diakon høgskolen på første, betyr det da at de 3 andre skolene ikke vil tilby meg plass ?

Eller blir jeg tilbudt plass av alle 4 og jeg må takke ja til en av de?

Anonymous poster hash: dee27...404
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvilken skole du bør velge, men du får kun ett tilbud.

Anonymous poster hash: 4c1ee...e4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er 1 juli de vil se på det ?

Jeg har søkt med realkompetanse og dette blir avgjort av hvert lærersted, som er saksbehandleren.

Jeg har sendt inn dokumentasjon til disse lærerstedene som er nevnt ovenfor.

fristen er 20 Mars. Regner med at de mottar brevet neste uke, Vil de ta en avgjørelse nå eller venter de til 1 juli ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ta en avgjørelse nå i vår om hvorvidt du får realkompetanse. Da vektlegger de dokumentasjonen du nå har sendt inn. Dersom de innvilger deg mulighet for opptak etter realkompetanse vil de også gi en vurdering av kompetansen din. Deretter går du inn i den vanlige søknadsprosessen på lik linje med andre søkere.

Så det er en todelt prosess. Først vurderer de om du får innvilget realkompetansen, men du er ikke automatisk inne på studiet av den grunn. Du skal fortsatt konkurrere med andre søkere, de som stort sett kommer inn med studiekompetanse, om studieplass. Hvis studiene du har søkt nå er åpne er jo saken grei, da kommer du inn så lenge du får realkompetanse, men hvis det er konkurranse om plassene er det altså i teorien mulig å få ja på søknaden om realkompetanse uten å komme inn på studiet.

Det er også riktig som det sies over her: Du får bare tilbud fra ett sted om opptak. Det kan godt være alle fire innvilger søknaden din om realkompetanse nå i vår, men når det gjelder tilbud om studieplass i juli får du bare ett. Hvis du kommer inn på førstevalget ditt får du tilbud derfra og kun derfra, uansett om du også hadde kommet inn på de andre. Hvis du ikke kommer inn på førstevalget, men kommer inn på andrevalget og i tillegg hadde kommet inn på fjerdevalget, får du kun tilbud fra andrevalget.

Oppsummert: Først får du vite om du får realkompetanse eller ikke. Får du det går du inn i vanlig søknadsprosess på lik linje med andre søkere. Deretter får du svar i juli, og du får i så fall tilbud om plass fra det av lærestedene du kom inn på som du hadde rangert høyest på listen da du søkte.

Anonymous poster hash: eea36...008
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillehammer er en fantastisk studentby, skulle være der i ett år men ble fort 4. Mye forskjellige type folk i alle aldre på de fleste studiene. Byen anbefales på det varmeste!

Endret av SansaS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ta en avgjørelse nå i vår om hvorvidt du får realkompetanse. Da vektlegger de dokumentasjonen du nå har sendt inn. Dersom de innvilger deg mulighet for opptak etter realkompetanse vil de også gi en vurdering av kompetansen din. Deretter går du inn i den vanlige søknadsprosessen på lik linje med andre søkere.

Så det er en todelt prosess. Først vurderer de om du får innvilget realkompetansen, men du er ikke automatisk inne på studiet av den grunn. Du skal fortsatt konkurrere med andre søkere, de som stort sett kommer inn med studiekompetanse, om studieplass. Hvis studiene du har søkt nå er åpne er jo saken grei, da kommer du inn så lenge du får realkompetanse, men hvis det er konkurranse om plassene er det altså i teorien mulig å få ja på søknaden om realkompetanse uten å komme inn på studiet.

Det er også riktig som det sies over her: Du får bare tilbud fra ett sted om opptak. Det kan godt være alle fire innvilger søknaden din om realkompetanse nå i vår, men når det gjelder tilbud om studieplass i juli får du bare ett. Hvis du kommer inn på førstevalget ditt får du tilbud derfra og kun derfra, uansett om du også hadde kommet inn på de andre. Hvis du ikke kommer inn på førstevalget, men kommer inn på andrevalget og i tillegg hadde kommet inn på fjerdevalget, får du kun tilbud fra andrevalget.

Oppsummert: Først får du vite om du får realkompetanse eller ikke. Får du det går du inn i vanlig søknadsprosess på lik linje med andre søkere. Deretter får du svar i juli, og du får i så fall tilbud om plass fra det av lærestedene du kom inn på som du hadde rangert høyest på listen da du søkte.

Takk for at du tok deg tid til å gi et godt svar! Får jeg vite svaret på om at jeg har "gått videre" til vanlig søknadsprosess på lik linje med andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil man ikke eventuelt få ett tilbud fra de som er via samordna(offentlig) og annen som er privat?

Anonymous poster hash: eddf2...bee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å gi et godt svar! Får jeg vite svaret på om at jeg har "gått videre" til vanlig søknadsprosess på lik linje med andre?

Bare hyggelig. Ja, du skal få beskjed om hvorvidt du er tatt opp med realkompetanse og hvilken vurdering de har gitt deg i den vanlige søknadsprosessen. Akkurat når det skjer vet jeg ikke, siden dette behandles av det individuelle lærestedet, men du skal få vite det fra hvert enkelt sted når det er avgjort :)

Men vil man ikke eventuelt få ett tilbud fra de som er via samordna(offentlig) og annen som er privat?

Anonymous poster hash: eddf2...bee

Jo, det har du helt rett i. Akkurat Diakonhjemmet Høgskole ligger imidlertid under Samordna opptak selv om den er drevet av ideelle fremfor det offentlige, så da får man tilbud på samme måte gjennom Samordna opptak. Men du har rett i det, de fleste private har jo egne søknadsprosesser, så da kan man fint få flere tilbud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...