Gå til innhold

Astra & mannen 050703


Astra

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye med dagen, Prinsessen! Så flott at du var fornøyd med tiaraen :D Ja, Augustbrud 02 kan det med tiaraer!

Hyggelig at du tok deg tid til å skrive i dagboka mi - nå må jeg bare kaste meg ut i kjoleprøvinga snart! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Lenge siden sist, nå...

Har fått ordna litt til. For det første har jeg fått booka musikk. En nabo skal spille orgel/keyboard til dansen. Han er kjempeflink og brukes mye til bryllup og andre festlige anledninger :D

Så er det kjolejakta da... Har prøvd noen kjoler, men det var på et sted med ganske få og pynta kjoler - så jeg fant ikke noen som passa meg helt. Dessuten har ei venninne av mamma sagt seg villig til å sy kjolen sammen med meg :D Vi har sydd en gallakjole i sammen før etter brudekjolemønster (tok bare av slepet bak :blunke: ), og det gikk kjempegreit og kjolen blei veldig flott!

Tenkte jeg skulle innom noen store brudekjolesalonger for å få litt guiding i hva som passer meg. Så er neste trinn å finne et mønster...Noen tips hvor jeg kan finne dette?

So long,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei hei Astra.

Jeg er bare nysgjerrig på om det har skjedd noen store ting på planleggingssiden hos dere jeg? Ha du funnet ut noe mer angående kjole og er du fortsatt fornøyd med tiaraen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Augustbrud 02, og tusen takk for at du drar meg litt i øra, slik at jeg får skrevet litt i dagboka :)

På brudekjolesiden har det gått litt smått, dvs jeg har vært innom en brudekjolesalong og prøvd, men salongen hadde et lite utvalg, så jeg fikk ikke danna meg et bilde av hva som passer meg ennå... Skal stikke innom Kristins på Lillestrøm en dag for å prøve flere modeller. Ellers har jeg søkt etter brudekjoler på nettet, og kommet fram til denne . Jeg bestiller nok denne om jeg ikke finner noe tilsvarende i Norge.

Planen er så absolutt å bruke tiaraen. Har tenkt til å ha et enkelt ettlags slør i chiffon (samme som på kjolen) som skal rekke til slepet på kjolen - altså 2,5 - 2,3 meter totalt.

I oktober var jeg på elgjakt ei uke for å skaffe kjøtt til bryllupsmiddagen, som foreløpig ser slik ut:

Forrett: Lakserullade (gravet laks med snøfrisk)

Hovedrett: Elgsteik med mammas soppsaus (inkl bacon, sopp, tyttebær osv), poteter og grønnsaker (ikke bestemt ennå)

Dessert: Jordbær (i en eller annen versjon)

Har 20 kg elgsteik - håper det holder til 60 voksne + 8 barn.

Gjestelista, ja...Der har vi noen runder med foreldre igjen. Han har stor familie, mens min er liten osv....

Etter jul blir det invitasjonsjakt. Har for meg en idé i hodet, men aner ikke om den blir godkjent :wink: Har tenkt til å bruke påskeferien på å lage disse, slik at de kan sendes ut 10 uker før bryllupet. Dette burde vel holde i og med at alle gjestene blir informert på forhånd?

Så langt er dette spikra:

* kirke

* selskapslokale (om ikke gjestelista sprenger alt...)

* musikk

* fotograf

* frisør (har muntlig avtale)

Det er vel alt som har skjedd i det siste??? Mye jobb med elgen da. Den kommer ikke ferdig i kjøledisken på Maxi :ler: Men artig er det i allefall å kunne ha sørget for noe av bryllupsmiddagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjolen var skikkelig lekker Astra! Den hadde jeg skikkelig sansen for. Spesielt det skulderpartiet som var litt anderledes lissom. Tror tiaraen vil passe fint til en kjole i den stilen også.

Jeg får fortsatt bare ønske lykke til videre med planleggingen og med elgen ( :ler: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha for hyggelig melding i dagboka mi!

Elgen er heldigvis lett å holde styr på fordi den ligger i fryseren :wink: Marerittet er at fryseren tar kvelden uten at vi merker det fordi den står på stabburet, der jeg ikke akkurat er hver dag... den tid den sorg :)

Lykke til du også med nytt hjem, og juleforberedelser! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På tide med en oppdatering!

Det er først etter jul planlegginga har tatt av.

For det første har jeg fått ei i familien til å vie oss, og fått godkjent henne av den lokale presten til å vie oss :-)

For det andre har valget falt på kjole. Jeg har nå vært på Kristins i Lillestrøm, og fått bekrefta at jeg kler firkantet utringning og høyr liv. Siden jeg skal sy selv falt valget på dette mønstret .

I tillegg skal jeg sy på trompetermer i chiffon, samt besette skjørtet med chiffon som på denne.

Er ennå usikker på hva slags stoff jeg skal velge til selve kjolen, og om livstykket skal være i en annen kvalitet (feks med perler). Det blir nok noen turer til stoffbutikker på Grønland i Oslo tenker jeg.

Ellers har det ikke skjedd så mye. Gjestelista er ennå ikke spikra. Vi har vært hos fotograf, og har bestemt oss for 20 bilders album til ca kr 4.800,- med en blanding av fargebilder og sv/h. Takkekortene kom på kr 17,- per stk hvis vi bestilte over 100, og det må vi nok...

Det blir mye som planlegges framover, men øverst på lista står gjestelista, invitasjonene, framkomstmiddel (har vært inne på alt fra helikopter til traktor) og hvem som skal bake bryllupskaka! Har flinke bakere i begge familier heldigvis :-)

Bare en liten rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nok en liten oppdatering.

Siden sist har det vært invitasjoner og bryllupsreise som har stått i fokus.

Invitasjonene blir helt enkle i ferskenliknende farge. Vi kjøpte ferdig falsede kort i A6-format. Utenpå skriver vi invitasjon med gull, og bruker en hullmaskin i hjerteform for å stemple ut et lite hjerte nederst til høyre.

Inni kortet ligger det et ark i litt mindre formatet. Dette arket er av typen kalkérpapir (gjennomsiktig papir) i hvitt. Vi skriver selve invitasjonen på dette papiret, og binder dette papiret sammen med pappkortet vha fuskpelsgaen i hvitt. Så limer vi uthullete hjerter på enedene av garnet. Enkelt og stilig, og begge mødre var fornøyd :wink:

Når det gjelder bryllupsreisen blir det to uker på Kypros i begynneslsen av oktober. Gjett om vi gleder oss! Trolig tar vi båten over til Egypt noen dager også.

Framkomstmiddel har vi også funnet. En fetter skal kjøre oss i sin Mercedes.

Gjestelista har endt opp på 69 personer (inkl brudepar), men det er ennå noen uklarheter som feks kjærester som vi aldri har møtt...

Kjolen er ennå ikke materialisert seg, men det blir noen stoffrunder snart. Har avtale om å sy i påska :)

Det er en del ting igjen, men vi tar ting piano, og koser oss med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag har jeg nådd alderen som jeg skal stå brud, nemlig 27!

Med bryllupsplanlegginga går det litt sakte, mest fordi vi føler at ting er under kontroll. Astramannen skal snart finne antrekket sitt, som etter alle solemerker blir kjole- og hvitt. Han vil ha det fordi det er en gang i livet, og som han sier, for å skille seg fra forlover og fedre som sikkert stiller i smoking. Kanskje han er redd jeg skal ta feil? :ler:

Vi har nå spurt fettern til mannen om han vil kjøre oss fra kirka, via fotografen, og til festlokalet. Han blei kjempeglad for å bli spurt, så da er transport også i boks.

Da gjenstår transport hjem (for vi skal hjem etter festen). Tror jeg skal spørre min lillebror, som ikke drikker, om han ofrer seg en time.

Ja ja, dette var bare en liten rapport fra bursdagsbarnet som snart er brud :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med dagen!! :D

Hyggelig å høre at planleggingen går sin gang, og det går jo kjempefort frem til dagen deres! Det blir spennende å høre om den i ettertid også!

For vår del hadde vi 6 mnd bryllupsdag på mandag, så det er ingen tvil om at tiden går kjempefort.

Lykke til med planleggingen, slør og kjole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonene, Augustbrud 02 :-)

Gratulerer selv med halvtårsdagen deres. Koselig å ha slike jubileum.

Forloveren min venter barn på sin ett års bryllupsdag, 17. august :D Dette er en kjempekoselig nyhet fordi jeg veit de ønsker seg barn utrolig høyt, men jeg er litt spent på om hun orker å være med i bryllupet... Når man er i 8. måned er det ikke sikkert man orker så mye...

Tar ikke sorgene på forskudd, og håper at alle tre kommer (minstemann i magen, selvsagt :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På tide med en liten oppdatering, kanskje...

I helga laget vi invitasjoner. Kommer alle blir vi 77 totalt. I dag går invitasjonene i posten :-) Vi har også laga ønskeliste som vi har gitt til foreldre (les: mødrene).

I går stakk vi innom kirka hjemme og la papirene i postkassa til prestekontoret, så nå er det ingen vei tilbake som min kjære uttrykte det.

I kveld skal vi ha møte med presten som er et familiemedlem av meg. Hun bor et stykke unna, så derfor den tidlige samtalen over kaker og kaffe hjemme hos oss.

Siden sist har vi også vært og sett på antrekk til brudgommen. Han fikk se de ulike alternativene, men har ennå ikke bestemt seg helt. Jeg tror det blir kjole og hvitt (evt. smioking).

Menyen er foreløpig

forrett: lakserullade med snøfrisk og dill

middag: elgsteik med soppstuing, minigulrøtter, rosenkål og poteter

dessert: vaniljeis med oppvarmede bjørnebær

Som dere ser er det mye rett fra naturen, og det er helt vår stil, og passer godt med stedet vi skal være.

Brudekjolen påbegynnes onsdag som kommer. Da skal stoff kjøpes inn, og herligheten skal syes sammen. Spennende :-)

Jeg skal også skaffe meg undertøy på onsdag, slik at det passe med stoff osv.

Driver og pusler med tanken på bordkort, som jeg tror blir blader av eik, som jeg tørker og skriver navnet med gulltusj. Nok en gang referanse til natur. Kanskje limer vi på et par gullringer?

Borddekorasjonene blir trolig markblomster, og det passer bra med buketten min som blir i nyanser av hvitt og grønt. Vi skal kjøpe inn Dunilin-servietter i krem med mønster i champagne.

De nærmeste utfordringene blir:

- å sy brudekjole og slør

- skaffe undertøy

- skaffe servitører

Etter våronn og andre bodeaktiviteter (som min forlover kaller det):

- skaffe antrekk til brudgom

- sette opp lister over oppgavefordeling (kakebaking osv)

- ta en titt på selskapslokalet og telle bestikk, glass og tallerkener, og eventuelt skaffe det som mangler. Vi må også teste ut bordplasseringsmuligheter

Sikkert mye som vi har glemt, men når brudekjolen er i havn føler jeg virkelig at vi har kontroll. En del ting må jo vente nærmere dagen.

Det er faktisk først nå jeg begynner å glede meg stort til dagen. Nå er det under 3 måneder igjen og ting begynner å ta form og blir mer virkelig. Før har det vært så lenge til.

Dessuten har en svært usikker jobbsituasjon satt en stor demper på følelsene. 1. mai får jeg vite hvorvidt jeg har jobb etter 1. juli... :( Sånt tærer på, og jeg synes synd på min kjære som har sett meg mer eller mindre deprimert siden nyttår. Han har vært utrolig tålmodig, og jeg føler at med en såpass stor påkjenning dette er for forholdet vårt, og så bra som vi faktisk har kommet oss i gjennom det, så er ekteskapet vårt liv laga :) Det er aldri så gærent at det ikke er godt for noe.

Da får jeg takke for nå og komme med en rapport etter påske og prøvelser som skredder...

GOD PÅSKE til alle som leser dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du/dere virkelig er flink midt oppi alt dette jobb-styret ditt jeg. Det høres ut som om dere er veldig godt i rute, men tiden går jo også kjempefort frem til den store dagen deres.

Forøvrig må jeg si det høres kjempekoselig og stilfullt ut og la alle tingene deres være med temaet "natur". Markblomster er jo en kjempegod løsning, og ikke minst veldig flott.

Vil ønske lykke til med den siste innspurten, nyt tiden fremover! Og ikke minst vil jeg ønske deg en god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, Augustbrud_02, og takk for koselig hilsen i dagboka mi. Nå er påsken over og jeg håper du også har nytt sol og varme :-)

I påska har vi kjøpt inn 37 meter stoff til ca kr 1850,- i diverse stoffbutikker på Grønland i Oslo. Dyrest var faktisk chiffonen til kr 79,-/m...

Hittil har vi laget underkjolen i forsilke og fått tilpasset den til min kropp, og vi har laget overdelen med ermer og det hele. Det som gjenstår er å sy selve skjørtet som består av to lag; selve kjolestoffet og chiffonen over. Til slutt må selve kjolen monteres sammen med forsilken, og jeg har gleden av å legge opp 6 meter kjole for hånd :roll: Slepet er 75 cm fra kjolekanten, men du verden hvor langt det faktisk føles! Har ennå ikke bestemt oss for hvor langt sløret skal være, men det blir i allefall med til gulvet, til tross for at jeg ikke kan kalles jomfru lenger... :wink: Vi får se hvor mye chiffon det er igjen til slør når jeg har klippet ut delene til skjørtet. Tror det skal være ca 3 meter igjen, så muligheten er der for at sløret blir lengre enn slepet.

Ellers begynner det å komme inn svar på innbydelsene. Tror vi blir rundt 70, jeg.

Ønsker alle lykke til med bryllupsforberedelsene sine og en riktig god og varm vår :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt fort i svingene ved forrige oppdatering...

Vi hadde samtale med presten mandag kveld i påskeuka, og jeg tror vi besto. Jeg har egentlig aldri hørt om noen som har strøket på den heller, derimot er det jo mange som stryker på den virkelige ekteskapseksamen (ikke den i kirka, men den som skal vare livet ut...). Det blei en hyggelig samtale, med litt alvor innimellom. Blant annet snakka vi om høy skilsmisseprosent, og hva som er viktig i et ekteskap.

På onsdag stakk jeg innom Christiane Brudesalong i Oslo og kjøpte undertøy til den store dagen. Jeg endte opp med dette torsolettet og ei matchende truse.

Det er veldig greit å ha undertøyet klart når kjolen skal syes, så blir kjolen tilpassa undertøyet.

Jeg er ennå usikker på om jeg skal ha stayups eller strømper under. Er redd strømpebåndene vil synes under kjolen, som består av tre lag relativt tynne og gjennomsiktige stoffer. Uansett kan strømpebåndene hektes av.

Etter å ha brukt stayups i en festlig anledning, oppdaga jeg noe som ikke er morsomt - jeg er allergisk mot silikon. Da jeg skulle ta av strømpene sto jeg igjen med striper på lårene der huden hadde vært i kontakt med silikonen, og stripene klødde :roll: Tror likevel jeg satser på stayups på selve dagen, og lar det stå til, evt skifter fra strømpebukse til stayups utpå kvelden. Vi får se....

Kjolesømmen snegler seg i litt sakte fart nå i våronna, men på søndag slår vi til igjen! Kjole skal det bli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, nå er helga over, og brudekjolen samt sløret er snart ferdig. I går hadde vi vår tredje arbeidsdag med kjolen, og monterte kjolen samt fôret sammen i livstykket. Det som gjenstår er å legge opp kjolen og montere fôret til kjolen langs kanten nede, samt å bestemme hvor langt sløret skal være og sy det i ønsket lengde. Har montert på kammen, så det er bare å sette sløret i håret og finne lengden.

Har oppdaga noen tabber... (tips til andre som skal sy selv):

* til tross for at jeg la til ekstra lengde, er ikke kjolen lenger enn den bør være! Idéelt sett burde jeg ikke lagt den opp i forkant, men den blir 0,5 cm for kort...

* Kjolestoffene er tynne, så undertøyet synes litt rundt livet, men ikke mer enn hva en bukett og et slør dekker.

* ikke tegn opp etter mønstret. Selv blyantstreker synes igjennom, så noen av sømmene er grå (brukte blyant på stoffets vrangside eller blå (brukt på forsilken). Disse strekene går dessverre ikke bort med viskelær eller børste som er bakpå blyantene...

Uansett er jeg svært fornøyd med kjolen, og angrer ikke at jeg valgte å sy den selv, selvom jeg tror at det tar ca 70 arbeidstimer, der stoffinnkjøp ikke er regnet med.

Ellers er det flere og flere som svarer på innbydelsene, så vi blir nok mange :-) Koselig at folk vil dele dagen med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, Felix.

Jeg skal forsøke å legge ut noen bilder etter bryllupet.

Kort fortalt er kjolen kremhvit med høyt liv og A-fasong. Overdelen har noen broderte blomster i champagne og firkantet utrigning. Selve kjolen er uten pynt med et slep på 75 cm (virker mye lengre). Vi har satt på chiffonermer i klokkefasong med litt legg som gir en anelse puffeffekt (mindre enn det prinsesse Märtha hadde på sin kjolejakke). Sløret blir langt, kanskje lengre enn slepet (er ennå ikke klippet til), men avrundet i samme fasong som slepet og er som ermene i chiffon.

Vi hadde tenkt å lage et overkjørt i chiffon ogå, men dset blei for voldsomt, så vi kutta ut det, noe som betyr at jeg har ca 8 meter ubenytta chiffon :-) Kanskje bruker vi det som borddekorasjon, eller kansje det blir lange gardiner til huset... Time will show.

Ellers har jeg en glad-nyhet på egne vegne: Jeg får beholde jobben min :-) Flere måneders mareritt er over for mitt vedkommende, men jeg synes virkelig synd på de som blir oppsagt :cry:

Skriver mer når kjolen er ferdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gladmelding vedr. jobb!! Da slipper du å gå rundt å bekymre deg!! Men det er klart at det er trist at du mister kollegaer.

Kjolen høres så lekker ut. Gleder meg til bilde. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Felix. Koselig at du skriver i bryllupsdagboka mi. Lykke til med egne forberedelser :-)

Her er møstret på kjolen, og denne likner min litt, hvis man bare legger til trompetformede chiffonermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...