Gå til innhold

Studie i Østfold


Gjest mirimi

Anbefalte innlegg

Gjest mirimi

Noen som har erfaring med studiet vernepleie på Høgskolen i Østfold og vil fortelle litt?

Om ikke; hvordan er studentmiljøet i Fredrikstad? :) Kjenner ingen der nede og er litt redd de fleste kjenner hverandre fra før, og at det kan bli vanskelig å bli kjent med folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har erfaring med studiet vernepleie på Høgskolen i Østfold og vil fortelle litt?

Om ikke; hvordan er studentmiljøet i Fredrikstad? :) Kjenner ingen der nede og er litt redd de fleste kjenner hverandre fra før, og at det kan bli vanskelig å bli kjent med folk

Hei!

Skal svare etter beste evne. :blomst:

Studentmiljøet i Østfold er veldig spesielt i forhold til resten av landet.

Østfold er et "pendlerfylke" så mange av studentene som studerer i Halden eller Fredrikstad bor ikke i Halden eller Fredrikstad, men kjører til og fra fra nabobyene, Vestfold eller Oslo.

Mange av studentene på HS (Helse- og sosialfag) er godt voksne studenter.

Mange har får utdanningen sin finansiert som et tiltak via NAV, en del mottar bortebostipend (ikke lån) og jobber 50% ved siden av studiene og en del tar opp fult studielån.

Østfold er ikke et studentfylke og har derfor i svært liten grad noen form for studentrabatt, utover kupongene som følger med studentdagboken og noen svært få utesteder.

Studentmiljøet i Halden og Fredrikstad er veldig delt.

I Halden er de gode på å arrangere fadderuker og events underveis, noe de ikke har helt den samme tradisjonen for i fredrikstsad.

I Halden er studentene veldig mixet på fritiden ( studenter møtes på tvers av studieretninger, med unntak av IT som har en egen forening og som lever "i en egen boble" )

I Halden er hybelprisene ca 1/5 til 1/4 av Oslo-priser.

I Fredrikstad er hybelprisene ca 3/5 av Oslo-priser.

Det som forbauset meg med å studere i Østfold:

Alle har bil.

Selv de som bor hjemme hos mamma og pappa for å spare penger.

De svært få som ikke har bil, har ikke lappen.

De som pendler forventer å bli tatt hensyn til og blir tatt hensyn til av forelesere :buss:

De som har barn forventer å bli tatt hensyn til og blir, i svært stor grad, tatt hensyn til.

I arbeidslivet i resten av det rare fylket Østfold, så må folk møte presis på jobb,

være på jobb til avtalt tid og slutter på jobb til avtalt tid, uavhengig av om man bor i Moss, Oslo, Halden

og uansett hvor mange barn som må hentes og leveres i barnehagen.

Anonymous poster hash: 03de2...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble overrasket til holdningene til studielivet.
Da jeg studerte i Trondheim, så jobbet folk ved siden av studiene,
mens i Østfold var det litt motsatt. Folk studerte ved siden av jobben.

Selv unge jenter som kom rett fra vgs, eller hadde arbeidet et år, men allikevel var i begynnelsen av tyveårene, var fult opptatt av samboeren sin, det nykjøpte huset sitt med Home and Cottage interiør, jobben de hadde hatt ved siden av da de gikk på videregående, vennene sine fra videregående og så videre.

Studiemiljøet i Fredrikstad ble veldig tredelt.

I mellom de som bodde på studenthyblene/ i nærområdet,
de som var etablert fra tidligere og som ikke deltok mer enn absolutt nødvendig
og de som pendlet fra samme sted.

Det oppstod gjerne "klikker" med folk som kjørte sammen fra Oslo, Moss, Sarpsborg, Halden og indre Østfold.

I nyere tid har Fredrikstad fått en egen studentpub, som sikkert har gjort ting noe bedre for de studentene som er tilflyttere. Men jeg tror det må mer til for å få til et godt studentmiljø med mange pendlere.



Anonymous poster hash: 03de2...71e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirimi

Tusen takk for svar! :) Kan si jeg ble litt skremt nå, er bare tidlig i tyveårene selv. Har ikke spesielt lyst til å være en av de yngste og nesten være en ensom ulv, høres nesten ikke ut som at jeg passer med de jevnaldrede :klo: Men man finner vel alltid noen å være med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Kan si jeg ble litt skremt nå, er bare tidlig i tyveårene selv. Har ikke spesielt lyst til å være en av de yngste og nesten være en ensom ulv, høres nesten ikke ut som at jeg passer med de jevnaldrede :klo: Men man finner vel alltid noen å være med..

Du blir " en av de yngste " uansett hvor i landet du studerer.

Det vil alltid være en stor andel studenter som er 35+.

Studentene i Østfold virker bare så mye mer etablerte.

Folk fra Østfold er som alle andre folk. Vidt forskjellig.

Du vil nok alltids finne noen å være sammen med.

Men min erfaring er at de av studentene som er tilflyttere til Østfold,

ikke blir værende særlig mye lenger enn ett års tid etter studiene er over.

Da flytter de tilbake til hjembyen eller til Oslo.

Anonymous poster hash: 03de2...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...