AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Del Skrevet 11. mars 2015 Driver å sjekker ut studenboliger i Oslo nå, siden jeg har søkt inn på høgskolen til høsten! har funnet en på anker som er på 5100,- som er på 18 kvm med eget bad, og en hybel som er på 3400,- ved diakon høyskolen og den er 12 kvm og du deler bad og kjøkken med 10 andre. alle er studenter! (wow) Er klart det er deilig med eget bad og du får "fred or ro" under lesinga osv. Jeg er jo selvsagt avhengig av stipendet som jeg vil da få hver måned, så jeg lurer vel på om hvor mye fullt borteboende stipend ligger på ? hvor mye er vanlig å sitte igjen med etter betale husleie? Jeg fester ikke så mye så det blir ikke mye uteliv på meg, men "helgekos", bussreise hjem tur/retur, mat hver måned. Noen som har studert fulltid med fullt borteboende stipend og bodd i studenthybel? Anonymous poster hash: 80b22...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #2 Del Skrevet 11. mars 2015 Du får 19000 i august og januar, og ca 7300 september-desember og februar-mai. Tror 40% blir omgjort til stipend etter du har bestått alle eksamenene. Skal du ha kun stipend så kommer du til å slite, med mindre du skal ha en deltidsjobb i tilegg. Anonymous poster hash: 06303...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Del Skrevet 11. mars 2015 Her står alle summene: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Du vil ikke bo på Anker. Anonymous poster hash: d86d9...855 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #4 Del Skrevet 11. mars 2015 så studenter som flytter til storbyen som IKKE jobber men kun studerer fulltid, klarer å leve på det? Hvis jeg søker nå så kan jeg får den til 3400 hvis jeg deler med andre, ellers blir det vanskelig å finne en like billig herregud hvordan får andre studenter det til? Anonymous poster hash: 80b22...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Del Skrevet 11. mars 2015 Jeg delte bad og kjøkken med mange andre da jeg studerte. Gikk helt fint Var en gledens dag da jeg flyttet for meg selv etter studetiden, hehe.. men da var jeg blitt voksen. Man skal bo litt shabby som student Anonymous poster hash: 440d1...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #6 Del Skrevet 11. mars 2015 så studenter som flytter til storbyen som IKKE jobber men kun studerer fulltid, klarer å leve på det? Hvis jeg søker nå så kan jeg får den til 3400 hvis jeg deler med andre, ellers blir det vanskelig å finne en like billig herregud hvordan får andre studenter det til? Anonymous poster hash: 80b22...d8a Ja, man klarer det, men det blir straaaamt budsjett. Jeg ville skaffet meg en deltidsjobb, hvis jeg var deg. Anonymous poster hash: d86d9...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 11. mars 2015 #7 Del Skrevet 11. mars 2015 Jeg og samboer betaler 4000kr hver, uten jobb. Blir selvfølgelig litt billigere for maten siden vi deler på det. Vi bruker 1500kr hver på mat(uten godteri, alkohol osv). Klarer meg greit, setter noen hundrelapper på sparekonto hver måned Når storstipendet kommer(i august og januar) setter jeg av til husleie i månedene der vi ikke får stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #8 Del Skrevet 11. mars 2015 Som student får du ikke borteboer. Du får maks 7300,- per måned (maks stipend og lån). I august og januar får du utbetalt ca 18000- Husk at du IKKE får lån/stipend i juni og juli. Så det er lurt å spare av de to store stipend/lån-utbetalingene i aug og jan så du klarer deg i sommeren også. Vil absolutt anbefale deg å jobbe deltid, hvis ikke blir det veldig trangt, spesielt du som skal studere i Oslo Anonymous poster hash: 10be5...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #9 Del Skrevet 11. mars 2015 Meste jeg har betalt i leie er 4000, minste er 3250... har bodd litt forskjellige steder. Kollektiv funker.. man blir vant til det. Jeg er dritt lei hybler og kollektiv, så gleder meg til jeg kommer ut i jobb og får råd til egen leilighet. Men sånn er det nå bare. Jeg jobber litt ved skolen i år, de 3 andre årene jeg studerte jobbet jeg bare i sommerferien og noen ganger i høst/påske-ferie og sånn. Spar opp penger fra sommerjobb. Deltidsjobb gjør heller ingenting. Jeg hadde ALDRI giddi å betale over 5000 i leie. Min maksgrense har vært 4500 inkl strøm (om jeg hadde begynt å bli desperat). Å bo alene er ikke SÅ mye verdt det. Stille og rolig er det på lesesalen og, og du slipper distraksjonene på hybelen. Anonymous poster hash: c86f4...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #10 Del Skrevet 11. mars 2015 Takk for mange gode svar! Jeg velger absolutt det billigste tenker jeg, er forberedt på å bo i kollektiv ja. Har tatt ett "friår" hvor jeg jobber nå, så har spart litt selvsagt, all skattepengenge skal jeg sette av til studietiden. Kanskje jeg begynner å søke etter deltidsjobb etterhvert, men jeg vet ikke om jeg klarer å kombinere jobb og studiet. fant ut på VGS at jeg alltid måtte lese litt ekstra men vi får se.. 3500,- for ett 12 kvm hybel hvor man må dele kjøkken og bad med 10 andre studenter ! du sitter igjen med ca 3000 i måneden. Høres dette bra ut ? ut ifra deres erfaring Anonymous poster hash: 80b22...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 11. mars 2015 #11 Del Skrevet 11. mars 2015 Det billigste alternativet ditt høres bra ut Regner med at det er gjennom SIO? Husk at du ikke er garantert plass der, så det kan være du må være litt på det private markedet før du får plass. Jeg leier hos kjæresten min nå til 3500 i mnd + strøm. Jeg kunne jo strengt tatt klart meg, men jeg har deltidsjobb så jeg faktisk kan unne meg litt kos nå og da. Det viktigste for deg nå er å finne hva som helst så du ikke står husløs når august kommer. Når du er litt etablert kan du finne noe du trives godt med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunflower Skrevet 12. mars 2015 #12 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg har jobbet med studentboliger i Oslo, så dersom du ønsker kan du gjerne sende meg en PM for informasjon om de forskjellige studentboligene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #13 Del Skrevet 12. mars 2015 Du kan klare deg på 3-4000 i mnd etter husleie. Men greit å ha litt ekstra. Jeg fører regnskap, og jeg brukte 5000 forrige måned... Nå reiser jeg mye da.Anonymous poster hash: c86f4...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #14 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg må bare si meg enig med hva som blir sagt over her - uansett hvor billig det er: du vil IKKE bo på Anker. Sjekk heller ut de splitter nye hyblene på Kringsjå, det som heter "Ombygget møblert hybel med eget bad" - disse tror jeg er kjempefine hybler, og prisen er ikke så ille heller Selv leier jeg også studentbolig (leilighet) og betaler ca. 5000 kr i måneden m/strøm. Jeg har flere jobber ved siden av for å det til å gå rundt økonomisk; hadde ikke klart å leve på så lite som jeg sitter igjen med etter at husleie, strøm, mobiltelefon og ikke minst månedskortet er betalt, for å si det sånn. Dessuten er jeg ikke så veldig glad i nudler.. Vil på det varmeste anbefale deg å sjekke ut nevnte hybler på Kringsjå, samt "Ombygget umøblert hybel" på Sogn. Dette er også veldig fine, nylig oppussede hybler med 2 bad og 3-4 beboere. Anonymous poster hash: db34d...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå