Sir Winston Skrevet 12. mars 2015 #61 Del Skrevet 12. mars 2015 Og igjen, jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet. Vil man at det skal bli færre bensin-og diesel-biler, eller vil man ikke? Hvis man vil ha dette resultatet, så må man nesten subsidiere dem, for ellers kommer ikke antallet biler til å bli stort nok til at det er noe håp om at det utvikles en infrastruktur som kan betjene dem. Jommen, det er jo mulig å subsidiere Tesla litt mindre, for så å subsidiere det dobbelte antall små-biler, så får man jo enda flere fossil-biler av veiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. mars 2015 #62 Del Skrevet 12. mars 2015 Jommen, det er jo mulig å subsidiere Tesla litt mindre, for så å subsidiere det dobbelte antall små-biler, så får man jo enda flere fossil-biler av veiene. Det er så vidt jeg skjønner ikke det FrP nå vil gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 12. mars 2015 #63 Del Skrevet 12. mars 2015 Det er så vidt jeg skjønner ikke det FrP nå vil gjøre. Kanskje ikke, men det var et svar på dine tilsvar hvor du ikke skjønner bitchingen mot Tesla! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #64 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg som trodde Frp ønsket å minimere skatter og avgifter. En ting er å være imot det, men her går de aktivt inn for å fjerne godene som gjør vårt mest miljøvennlige motoralternativ så attraktivt.Anonymous poster hash: e2bae...7fa Det er de også, ingen har kuttet skattene mer enn denne regjeringen, men det er en forskjell på å ville kutte det samlede skattetrykket som FrP vil og det å ville kutte hver enkelt skatt, avgift og skattefradrag. Ser ingen grunn til at vi skal subsidiere elbiler som kun skaper køer, har null miljøeffekt og som vi må bruke masse tid på å fjerne fra grillen når vi er ferdige å kjøre rundt i våre SUV'er Anonymous poster hash: 00bc3...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #65 Del Skrevet 12. mars 2015 Alltid like morsomt å se hvor annerledes dere FRPere ser på løftebrudd og idiotiske forslag når det er FRP som sitter i regjering. FrP har ikke brutt noen løfter LOL, de har sagt hele tiden at når man når 50k solgte så skal man revurdere det Anonymous poster hash: 00bc3...950 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #66 Del Skrevet 12. mars 2015 FrP har ikke brutt noen løfter LOL, de har sagt hele tiden at når man når 50k solgte så skal man revurdere detAnonymous poster hash: 00bc3...950 Så det de sa i april 2012 var en løgn, misforståelse eller hva?Anonymous poster hash: e2bae...7fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #67 Del Skrevet 12. mars 2015 Jommen, det er jo mulig å subsidiere Tesla litt mindre, for så å subsidiere det dobbelte antall små-biler, så får man jo enda flere fossil-biler av veiene. Det blir unødvendig mye byråkrati og vil fort koste mer penger å utarbeide en slik forskrift. Tesla står for 10% av salget. Hva når det kommer en ny dyr elbil? Nye rundet med byråkrati. Tesla har ikke mer ekstrautstyr enn en Leaf. Eneste folk her vil skattelegge teslaen for er ytelsene, ikke utstyret. Og ytelsene betaler man 400.000 ekstra for ift en Leaf. Anonymous poster hash: e2bae...7fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. mars 2015 #68 Del Skrevet 12. mars 2015 Det blir unødvendig mye byråkrati og vil fort koste mer penger å utarbeide en slik forskrift. Tesla står for 10% av salget. Hva når det kommer en ny dyr elbil? Nye rundet med byråkrati. Tesla har ikke mer ekstrautstyr enn en Leaf. Eneste folk her vil skattelegge teslaen for er ytelsene, ikke utstyret. Og ytelsene betaler man 400.000 ekstra for ift en Leaf.Anonymous poster hash: e2bae...7fa Og hvis man begynner å endre regelverket pga en enkelt modell, så er det veldig fort gjort at det vil bli tatt til retten med en påstand om konkurransevridning.. Det kommer til å ta tid, og det er på ingen måte sikkert at man vil få gjennomført endringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #69 Del Skrevet 12. mars 2015 Jommen, det er jo mulig å subsidiere Tesla litt mindre, for så å subsidiere det dobbelte antall små-biler, så får man jo enda flere fossil-biler av veiene. Konkurransevridning altså. Plutselig ikke så viktig å la markedskreftene styre lenger Winston? Er vi litt dobbeltmoralske i dag? Anonymous poster hash: 55d20...b93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #70 Del Skrevet 12. mars 2015 Og igjen, jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet. Vil man at det skal bli færre bensin-og diesel-biler, eller vil man ikke? Hvis man vil ha dette resultatet, så må man nesten subsidiere dem, for ellers kommer ikke antallet biler til å bli stort nok til at det er noe håp om at det utvikles en infrastruktur som kan betjene dem. Her har man valgt å gå for en avgiftslette. Man må erstatte den med ett eller annet som bevarer den økonomiske fordelen. Ja, men vil at det skal være færre fuel-biler, men det gjør fortsatt ikke elbilordningen sosial eller rettferdig. På samme måte som at du selv antagelig ikke synes at skatteletteforslaget var særlig rettferdig ved at de rikeste fikk større lette (i kr, ikke i %) enn de mindre rike. "Subsidiene" (avgiftfritaket) for en Tesla er omtrent 10 ganger høyere enn for en Leaf. Hvis man hadde hatt flat subsidie kunne man gått inn og aktivt gitt tilskudd for kjøp av mindre og mer miljøvennlige elbilmodeller som f.eks Leaf. I stedet belønner vi de som vil ha et fartsmonster med 500.000,- til 850.000,-, mens de som vil ha Leaf med skarve 60.000,-. http://www.gronnbil.no/getfile.php/BILDER/elbiler%20m%20avgift.jpg. Anonymous poster hash: e7f92...235 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #71 Del Skrevet 12. mars 2015 Jommen, det er jo mulig å subsidiere Tesla litt mindre, for så å subsidiere det dobbelte antall små-biler, så får man jo enda flere fossil-biler av veiene. Kanskje ikke, men det var et svar på dine tilsvar hvor du ikke skjønner bitchingen mot Tesla! Nettopp! Det blir unødvendig mye byråkrati og vil fort koste mer penger å utarbeide en slik forskrift. Tesla står for 10% av salget. Hva når det kommer en ny dyr elbil? Nye rundet med byråkrati. Tesla har ikke mer ekstrautstyr enn en Leaf. Eneste folk her vil skattelegge teslaen for er ytelsene, ikke utstyret. Og ytelsene betaler man 400.000 ekstra for ift en Leaf.Anonymous poster hash: e2bae...7fa Nei, jeg ville sagt at det blir mindre byråkrati. Med en flat subsidie på f.eks 100.000,- (kanskje mer) på alle elbilmodeller så ville man fått incentiver til å velge den minste og minst ressurskrevende elbilen, flere lavtlønte ville hatt råd til elbil og de som vil ha ekstravaganse (f.eks Tesla) ville måtte betale for det. Dersom man tar utgangspunkt i miljøvennligheten så er en Leaf mye mer miljøvennlig enn en Tesla, men slik elbilordningen fungerer så gir man motsatte incentiver. Anonymous poster hash: e7f92...235 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. mars 2015 #72 Del Skrevet 12. mars 2015 Ja, men vil at det skal være færre fuel-biler, men det gjør fortsatt ikke elbilordningen sosial eller rettferdig. På samme måte som at du selv antagelig ikke synes at skatteletteforslaget var særlig rettferdig ved at de rikeste fikk større lette (i kr, ikke i %) enn de mindre rike. "Subsidiene" (avgiftfritaket) for en Tesla er omtrent 10 ganger høyere enn for en Leaf. Hvis man hadde hatt flat subsidie kunne man gått inn og aktivt gitt tilskudd for kjøp av mindre og mer miljøvennlige elbilmodeller som f.eks Leaf. I stedet belønner vi de som vil ha et fartsmonster med 500.000,- til 850.000,-, mens de som vil ha Leaf med skarve 60.000,-. http://www.gronnbil.no/getfile.php/BILDER/elbiler%20m%20avgift.jpg. Anonymous poster hash: e7f92...235 Har du hørt om noe som kalles "konkurransevridning"? Det er et helt regelverk om akkurat det, som skal sørge for at når man subsidierer eller , eller krever inn avgifter, skal ikke bestemte produkter eller produsenter bli favorisert eller utelukket. Det er en del av EØS-avtalen, og vi kan ikke bryte den. Det du foreslår kan muligens ikke gjøres. Forøvrig så syns jeg det er greit nok at elbiler inkluderer alle typer biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 12. mars 2015 #73 Del Skrevet 12. mars 2015 Det blir unødvendig mye byråkrati og vil fort koste mer penger å utarbeide en slik forskrift. Tesla står for 10% av salget. Hva når det kommer en ny dyr elbil? Nye rundet med byråkrati. Tesla har ikke mer ekstrautstyr enn en Leaf. Eneste folk her vil skattelegge teslaen for er ytelsene, ikke utstyret. Og ytelsene betaler man 400.000 ekstra for ift en Leaf.Anonymous poster hash: e2bae...7fa Dette har en annen allerede svaret på, lag en "subsidiering" på et fast kronebeløp for hver bil. Ingen administrasjon i det hele tatt og flere el-biler på veiene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 12. mars 2015 #74 Del Skrevet 12. mars 2015 Og hvis man begynner å endre regelverket pga en enkelt modell, så er det veldig fort gjort at det vil bli tatt til retten med en påstand om konkurransevridning.. Det kommer til å ta tid, og det er på ingen måte sikkert at man vil få gjennomført endringen. Tesla var bare nevnt som eksempel og frdi det er den som alle kjenner og den som subsidieres mest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 12. mars 2015 #75 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Konkurransevridning altså. Plutselig ikke så viktig å la markedskreftene styre lenger Winston? Er vi litt dobbeltmoralske i dag? Anonymous poster hash: 55d20...b93 Vrøvl, vrøvl og atter vrøvl. Et fast kronebeløp er ikke konkurranse-forvridning, skjerpings. Dobbelmoral trives best i sosialistenes leir!! Om du er så nersnødd at du ikke skjønner at subdsidiering i seg selv er konkurransevridning? Endret 12. mars 2015 av Sir Winston Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 12. mars 2015 #76 Del Skrevet 12. mars 2015 Har du hørt om noe som kalles "konkurransevridning"? Det er et helt regelverk om akkurat det, som skal sørge for at når man subsidierer eller , eller krever inn avgifter, skal ikke bestemte produkter eller produsenter bli favorisert eller utelukket. Det er en del av EØS-avtalen, og vi kan ikke bryte den. Det du foreslår kan muligens ikke gjøres. Forøvrig så syns jeg det er greit nok at elbiler inkluderer alle typer biler. Stråmann, laget av tørt gress som går opp i flammer mens du skriver vrøvlet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #77 Del Skrevet 12. mars 2015 Har du hørt om noe som kalles "konkurransevridning"? Det er et helt regelverk om akkurat det, som skal sørge for at når man subsidierer eller , eller krever inn avgifter, skal ikke bestemte produkter eller produsenter bli favorisert eller utelukket. Det er en del av EØS-avtalen, og vi kan ikke bryte den. Det du foreslår kan muligens ikke gjøres. Forøvrig så syns jeg det er greit nok at elbiler inkluderer alle typer biler. Som nevnt: Subsidier i seg selv er konkurransevridning (eller mer korrekt: frafall av avgifter). Du aksepterer denne konkurransevridningen fordi det bidrar til å fase ut fuel-biler til fordel for elbiler. Det er fortsatt konkurransevridning. Så videre: Man "sponser" en Tesla med nærmere 850.000,-, mens en Leaf "sponses" med ca 65.000,-. Igjen: Konkurransevridning, nå i favør av Tesla. Så videre: En Tesla er en luksusbil, en Leaf er en "normal" bil. En Tesla er vanvittig mye mer ressurskrevende å bygge og pga høy vekt sliter mer på veier enn en Leaf. Anonymous poster hash: e7f92...235 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. mars 2015 #78 Del Skrevet 12. mars 2015 Som nevnt: Subsidier i seg selv er konkurransevridning (eller mer korrekt: frafall av avgifter). Du aksepterer denne konkurransevridningen fordi det bidrar til å fase ut fuel-biler til fordel for elbiler. Det er fortsatt konkurransevridning. Så videre: Man "sponser" en Tesla med nærmere 850.000,-, mens en Leaf "sponses" med ca 65.000,-. Igjen: Konkurransevridning, nå i favør av Tesla. Så videre: En Tesla er en luksusbil, en Leaf er en "normal" bil. En Tesla er vanvittig mye mer ressurskrevende å bygge og pga høy vekt sliter mer på veier enn en Leaf. Anonymous poster hash: e7f92...235 Jeg har ikke noe religiøst forhold til konkurransevridning. Jeg sier bare at dersom man legger opp et regelverk som skviser en enkelt produsent ut av markedet, så vil det bli slått ned på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. mars 2015 #79 Del Skrevet 12. mars 2015 Vrøvl, vrøvl og atter vrøvl. Et fast kronebeløp er ikke konkurranse-forvridning, skjerpings. Dobbelmoral trives best i sosialistenes leir!! Om du er så nersnødd at du ikke skjønner at subdsidiering i seg selv er konkurransevridning? Men dette er i aller høyeste grad konkurransevridende. Det ville gjøre enkelte modeller praktisk talt gratis, og gjøre andre håpløst kostbare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 12. mars 2015 #80 Del Skrevet 12. mars 2015 Men dette er i aller høyeste grad konkurransevridende. Det ville gjøre enkelte modeller praktisk talt gratis, og gjøre andre håpløst kostbare. All subsidiering er konkurransevridende, det er jo hele poenget!! Og, dersom din holdning til el-biler ikke er totalt hyklerisk så ville jo "gratis" elektriske små-biler vært et kjempepluss, da hadde du jo fått fjernet alt som var av fossile job-pendler-biler. Men, det ønsker du kanskje ikke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå