Gå til innhold

Oppstart i Enkeltmannsforetak!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en student innen grafisk design, og har vurdert å registrere en ENK, men er litt usikker på ting.

Jeg har en deltidsjobb hvor jeg jobber 1 gang i uka og hver 2.lørdag (+ ringehjelp). ENK blir isåfall noe i siden og en biinntekt. Spørsmålet er da om det økonomiske siden av ENK. Jeg er ikke så flink på tall og økonomi, og har hørt at veldig mange brenner seg på forskuddskatt.

1. Hvordan er det økonomiske siden av ENK, er det masse å gjøre/ er det lett? (Papirarbeid osv.)

2. Hva skjer dersom jeg ikke tjener noe på et år? Hvordan fungerer dette med forskuddskatten?

Hovedgrunnen på oppstart av ENK er jo sånn at jeg kan "promotere" meg selv via nett. Tenker å kjøpe domene og lage en webside for å vise frem porteføljen..

Anonymous poster hash: e2c51...888
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første året får du ingen krav fra skattemyndighetene. Å holde til side penger til disse forpliktelsene krever dermed litt selvdisiplin. IKKE ignorér dette, uansett hvor moro det er å ha ekstra penger mellom hendene.

Andre året får du utskrevet krav om forskuddsskatt basert på snittet fra året før. Om du ikke har hatt næringsinntekt en av periodene, så fall likevel ikke for fristelsen å la være å gjøre noe. Da forfaller hele årets forskuddsskatt når de legger statens tunge labb på deg. INNEN FRISTEN for innbetaling må du da be om nytt skattekort hvor du skriver kr. 0 i forventet inntekt for å unngå krav. Neste gang du tjener noe må du be om nytt osv. Tungvint system, men du kan bestille nytt skattekort så mange ganger du vil.

Hvis du kommer over 50 laken i omsetning blir du imidlertid mva-pliktig og skal registrere deg i momsregisteret. Her er det helt andre vilkår som gjelder. Roter du det til med skatten, kan du slippe unna med smisk og velvilje. Fusk eller slurv med momsen er gjenstand for straffeforfølgelse og eventuell fengselsstraff. IKKE stikk hodet i sanda når det kommer til disse tingene. Ikke engang tenk tanken på å være sent ute med innrapporteringen. Staten er treg, men når den først slipper sin vrede løs på deg, har du fint lite å stille opp med.

Mange som starter firma, tror at det å føre regnskapet selv er sparte tusenlapper. Det smarteste du imidlertid kan gjøre, er å finne deg en regnskapsfører. Konsentrer deg om ditt eget fag, regnskap er et håndverk og bør overlates til fagfolk!

Lykke til! (fra en som har gjort flere av disse tabbene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året får du ingen krav fra skattemyndighetene. Å holde til side penger til disse forpliktelsene krever dermed litt selvdisiplin. IKKE ignorér dette, uansett hvor moro det er å ha ekstra penger mellom hendene.

Andre året får du utskrevet krav om forskuddsskatt basert på snittet fra året før. Om du ikke har hatt næringsinntekt en av periodene, så fall likevel ikke for fristelsen å la være å gjøre noe. Da forfaller hele årets forskuddsskatt når de legger statens tunge labb på deg. INNEN FRISTEN for innbetaling må du da be om nytt skattekort hvor du skriver kr. 0 i forventet inntekt for å unngå krav. Neste gang du tjener noe må du be om nytt osv. Tungvint system, men du kan bestille nytt skattekort så mange ganger du vil.

Hvis du kommer over 50 laken i omsetning blir du imidlertid mva-pliktig og skal registrere deg i momsregisteret. Her er det helt andre vilkår som gjelder. Roter du det til med skatten, kan du slippe unna med smisk og velvilje. Fusk eller slurv med momsen er gjenstand for straffeforfølgelse og eventuell fengselsstraff. IKKE stikk hodet i sanda når det kommer til disse tingene. Ikke engang tenk tanken på å være sent ute med innrapporteringen. Staten er treg, men når den først slipper sin vrede løs på deg, har du fint lite å stille opp med.

Mange som starter firma, tror at det å føre regnskapet selv er sparte tusenlapper. Det smarteste du imidlertid kan gjøre, er å finne deg en regnskapsfører. Konsentrer deg om ditt eget fag, regnskap er et håndverk og bør overlates til fagfolk!

Lykke til! (fra en som har gjort flere av disse tabbene).

Ok. Skjønnte ikke helt. Hypotetisk sett at jeg ikke tjener noe første år fra ENK, krav om forskuddskatt kommer i andre året basert fra snittet året før? Hva mener du egentlig? Vil det komme et sum på forskuddskatten selvom jeg ikke tjente noe fra ENK første året, som gjøre at jeg må be om nytt skattekort og føre inn kr.0 i forventet inntekt så jeg slipper forskuddskatten?

En ting til; Hvordan blir det med selvanglivelse og slik?

Og tusen takk for at du bruker din tid og energi på å svare meg! Jeg vet at jeg stiller sikkert dumme spørsmål, men igjen, kan ingenting når det kommer til økonomi og slikt.. Så TUSEN TUSEN TAKK! :blomst::laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)
Jeg holder på med akkurat det samme selv, og selv om jeg har kompetanse innen økonomi og administrasjon så er det noe helt annet å faktisk sitte der og lese lover og regler opp og ned i mente.

Jeg legger ved et par linker som kan være til hjelp for deg slik at du får en OK oversikt over forskjellige ting du må tenke på.

https://www.enkeloppstart.no/starte-enkeltmannsforetak

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Merverdiavgiftshandboken/

Ellers finner du mye god informasjon på Skatteetatens nettsider, og de er veldig flinke til å gi informasjon om hva enn du måtte lure på ang. skatt og liknende.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten har også begynt å arrangere kurs for folk som har startet/vurderer å starte firma. Takk ja når eller hvis du får tilbudet.

Du får krav om forskuddsskatt annenhver måned hvis jeg husker rett. Har du oppgitt 120 tusen i inntekt året før, skal det innbetales skatt på forskudd hver termin som om du hadde 20.000 jevnt annenhver måned. Det vil ikke bli spesielt mye på så lave inntekter. Vær imidlertid oppmerksom på at den dagen du sier opp din faste jobb og blir selvstendig på heltid, så har du f.eks. ikke minstefradrag. Gikk selv på en smell i skatte beregningen der.

Som nevnt før: Skaff deg en regnskapsfører. Fagfolk er faktisk av og til verdt penga.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten har også begynt å arrangere kurs for folk som har startet/vurderer å starte firma. Takk ja når eller hvis du får tilbudet.

Du får krav om forskuddsskatt annenhver måned hvis jeg husker rett. Har du oppgitt 120 tusen i inntekt året før, skal det innbetales skatt på forskudd hver termin som om du hadde 20.000 jevnt annenhver måned. Det vil ikke bli spesielt mye på så lave inntekter. Vær imidlertid oppmerksom på at den dagen du sier opp din faste jobb og blir selvstendig på heltid, så har du f.eks. ikke minstefradrag. Gikk selv på en smell i skatte beregningen der.

Som nevnt før: Skaff deg en regnskapsfører. Fagfolk er faktisk av og til verdt penga.

Ok. Så hvis jeg har forstått det riktig så regner/baserer også forskuddskatten min totale inntekt (Altså inntekten min også fra deltidsjobben min)?

For jeg forventer ikke å tjene noe på ENK i de første årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Skatteetaten har kurs for nyoppstartede ENK. Var på et sånt selv.

Forskudsskatt og moms er egentlig ikke noe problem så lenge man husker å sette av penger. De pengene er IKKE dine. Du skal ikke bruke noe av det selv, men sette det av på egen konto.

Jeg skriver regnskap selv, men jeg er fritatt for moms og har ikke tjent store summer. Fører det inn i excel fordi jeg har under 300 bilag.

Hvis du blir momspliktig, har flere bilag og skal betale mye skatt, kan det være lurt å ordne regnskapsfører, men om du ikke har alle disse tingene, er det helt greit å lære seg selv, synes jeg. Jeg tjente nesten ingenting, så 50% av inntekten ville gått til regnskapsfører, og det virket litt bortkastet.

Det finnes noen regler for skattefritak og sånn om du kun har utgifter de første årene, men nå er det en god stund siden jeg var på kurset, og dette var ikke relevant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter halvparten av alt jeg fakturerer for rett inn på en egen skattekonto. Da har jeg dekket både skatt, feriepenger og evt annet uforutsigbart. Nå er ikke jeg momspliktig, så det blir jo selvsat litt enklere der.
Jeg bruker også et gratis faktureringssystem som holder kontroll på alle fakturaene mine (fakturanett.no).

Så lenge du ikke har tjent noenting i ENK'et ditt vil du heller ikke få noe krav fra skattemyndighetene, men du skal være klar over at som ENK får du mest sannsynligvis ikke skatteoppgjøret ditt før til høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så hvis jeg har forstått det riktig så regner/baserer også forskuddskatten min totale inntekt (Altså inntekten min også fra deltidsjobben min)?

For jeg forventer ikke å tjene noe på ENK i de første årene.

Nei. Det er næringsinntekten som er det vesentlige her. Deltidsjobben din blir du jo allerede trukket i skatt for av arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:omg: Startet ENK for et par uker siden, og føler meg ganske trygg på alt som står om alt ang. ENK i de største og mest relevante databasene - men forskuddsskatt har gått meg helt hus forbi av en eller annen merkelig grunn. Hvordan fungerer dette?! I følge denne linken skal årets første forskudd betales 15. Mars, vil dette også gjelde meg selv om foretaket er tre uker gammelt?

Hvordan kunne jeg gå glipp av forskuddsskatt?! :bond:

Anonymous poster hash: 66f43...575
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...