Gå til innhold

Hvordan få penger til å gå rundt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan komme seg til og fra matbutikken når det ikke går buss her jeg bor?

Anonymous poster hash: e7f63...932

Du har jo hunder, hva med å gå tur med dem til butikken? Hundene trenger jo mosjon, slå flere fluer i en smekk.

Anonymous poster hash: b0be4...d1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest dette før og ts er ikke villig til å gjøre endringer eller hun ser ikke løsningene.

Ærlig talt så mye i strøm og nettleie per mnd? Jeg bodde før i en 100 kvm leilighet og der betalte jeg maks 600 kr i mnd for strøm inkludert nettleie om sommeren og 1200 per mnd om vinteren. Du har veldig dyr strøm og nettleie, så bytt leverandør. Skal ikke være så dyrt.

Tv.. vi har kabel tv med 90 kanaler eller noe. Betaler vel ca 250 per mnd for det og dekoder med opptaksmuligheter. 200 kr settes av til lisens i mnd i tillegg. 699 kr er alt for dyrt.

Mobil.. her er det mye å spare. Jeg selv betaler 299 kr i mmnd hos Chess og har 1000 min,sms,mms og data inkludert. Gjelder ikke til spesialnr. Su får fastpris abb hos alle leverandører fra 99 og oppover per mnd med inkludert ringetid. Har du bindt deg 1 år bytt abb så fort binding er ferdig.

Lån.. vet ikke hva slags lån det er men hør om du kan betale mindre på lånet med lengere bet tid,eller kun betale renter en periode til økonomien blir bedre.

Flytt nærmere butikken. Du sier du ikke kan leie pga hundene. Vel da må du nesten kjøpe en annen leilighet. Og si nei til å kjøre til foreldre hele tiden. Du har ikke råd til det. Så enkelt er det.

Behold forsikring på innbo og hundene dine men sjekk også her om du kan få det billigere et annet sted. Agira dyreforsikring eller dnb vil jeg anbefale. Eneste minus med dnb er at det gjelder ikke lenger fra dyret er 8 år.

Kjøp mat i kvoter og lag masse. Frys ned og handle kun 1 dag i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke øke inntekten, så du må justere utgiftene. Så enkelt er det. Dessverre. Har lest flere innlegg der du får tips hvordan du kan få det til, men du kommer for det meste med hvorfor det ene og det andre ikke går. Du må nok innse realiteten og det er at utgiftene må ned, og det er du selv som velger hva du vil prioritere.

Javel, en times gåtur til butikken? Som noen foreslo, ta det som en luftetur med hundene. Du trenger ikke bære varene heller, kjøp en handletrolley. Problem løst, faktisk får du litt mosjon ut av det i tillegg. Win-win.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, denne tollavgiften og nettleien (og strøm, eventuelt) er vel ikke månedlige utgifter? Forslår som en annen skrev at du regner sammen alle de faste utgiftene for et helt år, deler på 12 og setter av dem summen pluss litt ekstra per måned. Da har du alltid til regninger, og det slipper å bli vanskelig når de ekstra store regningene kommer. Gjør det selv, og det er så godt å vite at jeg er forberedt når f.eks. forsikringsregningen på kattene kommer eller hvis strømregningen ble ekstra stor en måned!

Ellers er jeg enig i at du bør kvitte deg med tv-abonnementet. Kjøp heller Viaplay/HBO/Netflix til en liten hundrelapp. Hvor lang tid har du igjen av bindingtiden på mobilabonnementet? Så snart det går ut bør du bytte til ett som koster maks 200 i måneden. Med kun de to grepene har du en ekstra tusenlapp i måneden.

Ang. bensin: følger du med på prisene og fyller når det er billigst? Hvis ikke ville jeg begynt å gjøre det, og i tillegg forsøkt å bruke bilen så lite som mulig. Skjønner at du vil besøke foreldre og at du trenger bilen til å handle, men kanskje du f.eks. kan bli flinkere til å ukeshandle, hvis du ikke allerede gjør det? Hvis du i tillegg legger ukeshandelen til et besøk hos foreldrene dine, slipper du å ta bilen ut to ganger.

Hvis det skal gå rundt er du nødt å begynne å se løsninger i stedet for bare problemer. Jeg vet at det er vanskelig, men du får mange gode råd her inne.

Endret av Thorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Storhandle nødvendige forbruksvarer når det er billig,og spis cvitaminer så blir du GLAD!

Hilsen ei som lever på samme sum men som har lært seg å være i forkant. Wasa knekkebrød meg smøreoster og grønt er jo kjempegodt. Jeg har til enhver tid 5 pakker liggende i huset. Fullkorspasta,tomatsauser, medfryste urter, rotgrønnsaker.

Her må du tenke langsiktig og strategisk så vil du alltid ha litt i bakhand og til i de måneder når det er mange regninger.

Når du storhandler må du tenke hva som på sikt styrker deg.

Bruk god tid i nettbanken, til å overveie for og imot transaksjoner, slik skaffer du deg innsikt,bruk biblioteket

som er gratis og gled deg over det.

Smør niste når du drar ut. Nøtter/mandler er godt å ha i vesken,

Jeg ville nok valgt bort hunden eller bilen.

Jeg hørte på luksusfellen at det å ha hund kostet 3000 i måneden.Hør med omplasseringa om du kan låne en hund.

Og ikke glem det med Cvitamin. Og tren, tren,,gjør en glad!!

Anonymous poster hash: 17b3e...c7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder opplevd å ha veldig lite penger.

Jeg kan identifisere meg med det TS opplever.

Og selv om jeg føler stor sympati for TS, så hjelper det TS ikke det grann om jeg bare klapper henne på skulderen og sier "stakkars deg!"

Poenget er at her er det en viss pott med penger. Den må rekke til det TS trenger for å overleve i første rekke, og dernest for det hun trenger for å trives.

Da må man prioritere.

Ingen liker å prioritere, men noen ganger er man nødt.

Jo mindre penger, jo hardere prioriteringer.

Om TS skal komme seg ut av den suppen hun er i, så må det gjøres grep sånn at hun ikke havner enda lenger ned i myra. Og de grepene må gjøres innen de økonomiske rammene hun har.

Jeg kan ikke trylle fram en løsning som gjør at hun får alt hun trenger og litt til.

Fakta er at hun har for lite penger i forhold til forbruket sitt, eller for høyt forbruk i forhold til inntekten.

Det hun gjør, å leve på posesuppe og drittmat, er ikke bra i det hele tatt. Om hun har helseproblemer og psykiske problemer, angst eller andre problemer, så vil ingen av de bli bedre av et næringsfattig kosthold.

For det TV abonementet koster, så kunne hun kjøpt en hel del sunne matvarer pr uke for å plusse på matbudsjettet.

Vi må se på de primære behovene først, og det er mat og husly, samt nødvendig hygiene og klær.

Å ha hunder er tøft når man har dårlig økonomi. Jeg forstår at hun velger å beholde de.

Men om hun velger seg hundene sine, så må noe annet ryke.

Det er jo ikke så veldig mange postene å velge imellom på budsjettet.

Så hva synes du at hun skal gjøre?

Dette er et veldig veldig godt innlegg :)

Om man tar inn over seg det faktum at inntekten er den begrensende faktor på hva man kan bruke, så blir man tvunget til å prioritere. Uansett hvor mye man tjener så må man prioritere, utrolig nok. Så ingen slipper unna. Det gjelder da å gjøre det beste ut av hva man har.

For TS er det opplagt mange unødvendige utgifter. TS ønsker så vidt jeg kan lese ut av dette å prioritere bilen og hundene. Det er forståelig og helt greit :) Men, da kan ikke TS samtidig bruke nesten 1000 kr pr mnd på tv og internett, og i tillegg 700 kr på mobil. Forsikringene virker unødvendig dyre, om ikke TS er veldig ung og har veldig dyr bilforsikring. Uansett bør dette forhandles om med flere selskaper som tilbyr forsikringer.

Hva er lån 4000?

Mulig det er nevnt men jeg ikke har fått det med meg.

Ser mulighet for å redusere de faste utgiftene betraktelig uten å selge bilen.

Og ja, både renovasjon og årsavgift er jo engangsutgifter som det lønner seg å sette av litt til hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Handletrille som det ble foreslått over er en god ide.

Anonymous poster hash: 41f03...90d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, har du stor fryseboks? Du kan spare mye på å sjekke tilbudene i butikker og å handle inn stort av det du trenger når det er på tilbud. http://ukensreklame.no/index.php/dagligvarer

Her er det oppdaterte tilbudsaviser for en rekke matbutikker. Vel verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte på luksusfellen at det å ha hund kostet 3000 i måneden.Hør med omplasseringa om du kan låne en hund.

Anonymous poster hash: 17b3e...c7b

Hvis en hund koster 3000 i mnd, da bruker man MYE penger på hunden. For vår store hund bruker vi ca 650 kr i mat, og det holder i 2 mnd, og så betaler vi 250 kr i forsikring. Så det kan godt være hun bruker det hvis hun har flere hunder.

TS: Det kan være jeg har misforstått, men har du 3 hunder? Jeg skjønner godt at du trenger hund i hverdagen når du sliter med helsen, men er det mulig å kanskje gi bort en eller to av dem hvis du har flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skriver at du har ingen venner fordi du ikke har råd til det - er dette den egentlige grunnen eller er det sosialangsten som taler her?

Vennskap trenger jo ikke koste noe, det er mange som heller vil se film med hjemmelaget mat i sofaen enn å dra på kino og spise ute. Å lage mat sammen er jo kjempekoselig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du ikke kan øke inntekten din, så må du redusere utgiftene. Så enkelt er det, det finnes ingen magisk løsning på dette. Du MÅ kvitte deg med bilen din, i alle fall til du har kommet deg ovenpå økonomisk. Ingen unnskyldninger om dårlig helse eller lange avstander, du har rett og slett ikke råd og må finne andre løsninger. Punktum.

Så da blir spørsmålet hva disse andre løsningene er. Du kan flytte til et sted der du kan klare deg uten bil. Flytting koster penger og er vanskelig å gjennomføre når du sliter økonomisk. Kanskje du kan kontakte kreditor(ene) og forklare at du ønsker å flytte til et rimeligere sted som også gjør at du kan selge bilen og dermed har en større andel av inntekten disponibel for å betjene lånet. Kunne de kanskje gitt deg betalingsutsettelse en måned slik at du kan få gjennomført dette? Skriv mail, det er lettere enn å ringe hvis du har sosial angst.

Jeg ser du skriver at du ikke kan bære tungt pga. skoliose. OK, det er klart det gjør det vanskeligere for deg å klare deg uten bil. så hvordan løse det? Bil er ingen løsning, det har du ikke råd til. Kan du sykle? Du kan ha en sykkelveske over bagasjebrettet og få med ganske mye på den måten. Eller kan en av hundene dine trekke en liten vogn eller bruke kløv?

Strømregningene dine er helt hinsides med mindre du bor i et stort og gammelt hus med dårlig isolering, noe du i så fall ikke har råd til. Kan det hende at du for eksempel deler varmtvann med naboen? Kan det være en feil på feks varmekabler som sluker strøm? Har du ventetaktst på strømmen?

Hunder er en del av familien og jeg forstår godt at du ikke vil gi de bort, spesielt med tanke på din livssituasjon.

Anonymous poster hash: c9c54...9cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er det "

Korean Cosmetic N Skincare"

dere mener?

Anonymous poster hash: a59b6...edf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Renovasjon i kommunen: 1900

Toll: 3000

Forsikring: 800

Nett leie: 1.700

Bom penger: 300

Tv viasat: 600

Mobil: 700

Strøm: 800

Lån: 4000

Internett: 300

Bensin: 1000

Mat. ...? Nesten ikke mere igjen.

Klær/sko/interiør: 0

Jeg eier en leilighet og har en billig gammel bil og jeg er ufør. Får 15.000 i måneden og jeg får ikke det til å gå rundt. Har prøvd å finne noe billigere å bo men det finnes ikke. Kan ikke leie da jeg har hunder. Sliter psykisk med sterk angst så må ha hundene til å klare å holde ut. Foreldre bor to timer unna så bruker litt bensin der. De vil ikke komme til meg så jeg er hos dem hver gang. Bruker bil til å klare å komme meg ut fordi tør ikke å ta bussen. Kan ikke flytte ut av kommunen siden jeg har flere tjenester her som støttekontakt og sykepleier ol. Hva bør jeg gjøre økonomisk.? Jeg har så mye regninger og prisene over her er fra denne måneden. Har skrevet dette over her ifra nettbanken min. Vanskelig å klare meg så spiser mye supper men er ganske lei. Hvordan få til å leve ett vanlig liv? Har ingen venner fordi har ikke råd til det så jeg er veldig ensom her.

viss du ikke har jobb så trenger du ikke bompenger.

og du kan værtfall redusere litt på strømmen, der må du ha overdrevet fælt..

mobil: kjøper du kontantkort

TV: skjønner ikke hvor du får tak i SÅ dyrt abbonement?? jeg betaler vel 200 ca

Toll: du betaler da ikke toll i måneden. Summen du oppgir gjelder vel kanskje for 1 år?

Hilsen uføretrygda

Anonymous poster hash: a59b6...edf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg selger bilen blir det nok kun vrakpant. Jeg orker ikke å gå en time fram og en time tilbake fra matbutikken med tunge matvarer. Jeg har dårlig rygg og scoliorose så skal ikke bære for tungt. Den fysiske helsa mi er dårlig pga. Psyken. Blir fort sliten av å slite så mye som jeg gjør. Orker ikke å gå inn på alle detaljer her nå. Er så mye.

trillebag!

Anonymous poster hash: 4b2cf...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Synes det er rart at jeg bruker så mye strøm da jeg pleier å ha det ca. 17 grader inne og går heller med tykk jakke inne med pledd over meg når jeg sitter i sofaen. For å spare strøm.

Sjekk strømkursen din, kan være du betaler for noe som ikke er ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Chloe87

TS, i en annen tråd skrev du at du har en hund, her skriver du "hundene", har du fått en hund til?

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kvittet meg med bilen og flyttet nærmere foreldrene mine. Skjønner selvfølgelig at det er kjedelig uten bil, men det er en stor utgift. I tillegg har du ikke jobb og det er desto større grunn til å ikke ha bil.

Man kan fint ha venner selv om man ikke har penger. Jeg har heller ikke råd til å ut på byn, på kino, ferie og lignende, men har da venner fordet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Renovasjon i kommunen: 1900 (dette er per 1/2 år, ikke mnd. Altså 300 kr/mnd)
Toll: 3000 (igjen: det blir 250 kr/mnd)
Forsikring: 800
Nettleie: 1.700 (koster deg 7-900 kr/mnd. Reforhandle)
Bompenger: 300
(stryker tv. Folk ser aldri tv lengre. Da sparer du også nr-lisensen. Og penger spart er som kjent bedre enn penger tjent)
Mobil: 200
Strøm: 800
Lån: 4000
Internett: 300
Bensin: 400 (kjør mindre. Ta bussen eller gå eller noe. 1000 kr/mnd i bensin tilsvarer en daglig pendling på over 5 mil!)

Mitt regnestykke gir deg nesten 7000 kr igjen. Hver mnd.

Bruk 3-4000 i mat og du har fortsatt godt over 2000 kr til klær, interiør, ferietur og så videre.

Eller, for å si det slik: jeg drifter mitt hushold for 16 000 kr/mnd (jeg tjener mer, det er bare utrolig billig å leve). Da drar jeg på hele 4 weekendturer i året, holder en bil av ok stand, eier egen bolig og lever luksuslivet. Utgifter til bolig er (mye) større enn dine er. Du svømmer i penger, du bare bruker dem feil.

Bruk dem riktig, og 15 000 kan gi deg et liv i overflod.

Anonymous poster hash: 14c17...bd7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har fått en del gode råd her TS (og selvsagt litt hets, men det er jo KG) - hvordan går det med deg? Snart ny måned nå, så de største utgiftene for mars mtp på årsavgift og sånn er forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hun har antakelig skjønt at det er mulig å gjøre noe med "problemet" sitt, men at det krever litt innsats. Derfor har hun forduftet fra tråden og glemt rådene hun har fått. Fortsetter å sitte i sofaen og klage over tilværelsen og skylder på tilfeldigheter og eksterne ting framfor å ta tak i livet sitt. Svært vanlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...