Belima Skrevet 10. mars 2015 #21 Del Skrevet 10. mars 2015 Lever også som ufør. For å overleve så har jeg ganget opp månedlige utgifter med 12 og lagt til "veiavgiften", NRK lisensen som er to ganger i året og så delt det på 12 igjen, da vet jeg hva jeg må ut med hver mnd. Når det er regnet ut, så vet jeg nøyaktig hva jeg har til disposisjon til mat mm. Enig med mange over at du har veldig høye bensin, strøm, telefon, TV, internettutgifter og forsikring. Mye av de utgiftene kan du få ned, ved å sette deg ved nettet og bytte leverandører og forsikringsselskap. Har du bombrikke? Det er en del å spare ved å bruke det. Du bør også kjøre mindre for å få ned bensinutgiftene dine. Vet at dette ikke er så lett, men etter et år så har du stålkontroll på økonomien din. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #22 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg Synes det er rart at jeg bruker så mye strøm da jeg pleier å ha det ca. 17 grader inne og går heller med tykk jakke inne med pledd over meg når jeg sitter i sofaen. For å spare strøm.Anonymous poster hash: e7f63...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #23 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvordan mobil uten abonnement? Kontant abonnement? Kontant telefon?Anonymous poster hash: e7f63...932 mobil under 500 kr ringetid uten abonement ringetid uten abonement 2 Anonymous poster hash: 4b2cf...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #24 Del Skrevet 10. mars 2015 Hverken renovasjon eller årsavgiften på bilen er månedlig. Hvis det er trangt denne mnd er det fordi du ikke har satt av penger de andre månedene. Sett av 450 kr i måneden på sparing, så slipper du å måtte ta alt fra månedslønna neste år. Alle må prioritere. Prioriterer du bilen og hunden, må du nøye deg med billigere mat, mindre strøm. Sånn er det for alle. Jeg prioriterer bort en bil, vi har kun en, selv om vi gjerne skulle hatt en til. Vi prioriterer også bort dyr mat. Anonymous poster hash: c93a5...5ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #25 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvordan komme seg til og fra matbutikken når det ikke går buss her jeg bor?Anonymous poster hash: e7f63...932 du sparer ekstremt mye penger på å gå,sykle eller ta buss... du kan vel flytte også?! er det verdt xxx tusen kroner for å handle mat? neppe Anonymous poster hash: 4b2cf...cea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #26 Del Skrevet 10. mars 2015 Så nå at det var 19 grader inne men det pleier å være ca. 16 grader om natta og når jeg står opp om morran.Anonymous poster hash: e7f63...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #27 Del Skrevet 10. mars 2015 Så nå at det var 19 grader inne men det pleier å være ca. 16 grader om natta og når jeg står opp om morran.Anonymous poster hash: e7f63...932 Dårlig isolasjon? Gulvkald kjellerleilighet? Anonymous poster hash: 41f03...90d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. mars 2015 #28 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvordan komme seg til og fra matbutikken når det ikke går buss her jeg bor?Anonymous poster hash: e7f63...932 Sykle eller gå. Om du selger bilen, så kan du bruke det du får inn der på å minke lånet, om det er et kortsiktig lån. Er det et langsiktig lån, så sett pengene på en bufferkonto du ikke ser så du har noe i bakhånd i tilfelle krise. Du er nødt til å gjøre noen endringer, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #29 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg kjøper for det meste first price produkter som rundstykker, leverpostei, sjokoladepålegg, kaviar, gulost, tomatsuppe, toalettpapir, deodurant, gulrøtter, pizza, spagetti, nudler, ol. Og spiser aldri dyrt mat. Er aldri ute på fest, kino, resturant, cafe ol. Hvis jeg er sulten kjøper jeg cheesburgere til 10 kroner stykk på mc dondals når jeg ikke er hjemme. Jeg har ingen venner fordi har ikke råd til å gjøre noe og har vanskeligheter å få siden jeg har så sterk sosial angst. Hundene prioriterer jeg høyest. Så får det andre gå nummer to og tre og fire...Anonymous poster hash: e7f63...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #30 Del Skrevet 10. mars 2015 Støtter lege og/psykolog at du trenger bil pga sykdom? Søk isåfall om grunnstønad til bilbruk. Ikke sikkert du får, men er vel verdt å prøve. Støtter de som sier at mobilen blir dyr. Men skjønner også at det ikke er morsomt med en mobil til 200 kroner. Kan du, når du får litt mer kontroll, spare opp til neste mobil slik at du slipper dyre abonnementer i fremtiden? Kjøpe brukt mobil? Mange selger helt flotte mobiler fordi de ønsker seg det siste nye... Kjøper alltid brukt til ungene her 😉 Kan foreldrene dine hjelpe litt til med penger til bilhold? Siden det alltid er du som kommer til dem? Du har høy strømregning ja, er det for en måned eller lenger tid? Sjekk om du kan få billigere strømavtale. Nettleien er jo slik den er og der får man ikke byttet. Bli litt mer bevisst på hvordan du bruker strøm, men du skal heller ikke sitte inne og fryse. Strømregningen kan bli veldig dyre om man kun har oppvarming med strøm som alternativ, varmtvann koster også mye så sjekk forbruket der også. Vi spurte mye på å korte ned på tiden vi brukte i dusjen. Skrur av lys i rom når de ikke er i bruk, sparer litt der. Siden du er ufør så skjønner jeg behovet for tv, nett og mobil. Hadde blitt veldig trist uten. Men sjekk om det finnes muligheter for litt billigere abonnementer på tv og nett. Sjekk om du kan få billigere forsikringer, men det er viktig at du har forsikringer 😃 på penger.no kan du sjekke priser, og et par andre nettsider. Har du de regningene du kan som månedsregninger? Om ikke, så fiks det med en gang. Lettere å holde oversikt. Sett av penger til lisens og årsavgift og evt andre regninger som ikke går ut hver måned på egen konto, da får du mindre den måneden regningen kommer. Kan du prøve å ta kontakt med banken og få et veiledningsmøte i privatøkonomi? Hjelp til å sette opp budsjett og tips til andre ting. Det hjalp meg veldig den gang jeg satt og klødde meg i hodet og undret meg på hvordan økonomien skulle gå rundt 😃Anonymous poster hash: 56322...951 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #31 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvis jeg selger bilen blir det nok kun vrakpant. Jeg orker ikke å gå en time fram og en time tilbake fra matbutikken med tunge matvarer. Jeg har dårlig rygg og scoliorose så skal ikke bære for tungt. Den fysiske helsa mi er dårlig pga. Psyken. Blir fort sliten av å slite så mye som jeg gjør. Orker ikke å gå inn på alle detaljer her nå. Er så mye.Anonymous poster hash: e7f63...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #32 Del Skrevet 10. mars 2015 Ts, du må være hardhudet for å be om råd her inne, særlig økonomiske råd. Her kunne de fleste klart seg på noen få tusenlapper skjønner du. Sjekk andre tråder her og se. Utrolig hvor lite man mener andre bør leve av. Anonymous poster hash: fdc44...fca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cevita Skrevet 10. mars 2015 #33 Del Skrevet 10. mars 2015 Nr 1. Selg bilen! Individspesifikke utgifter Mat og drikke 2 100 Klær og sko 780 Personlig pleie 670 Lek og fritid 950 Reise (kollektivt) 650 Spedbarnsutstyr 0 Sum 5 150 Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer 230 Husholdningsartikler 330 Møbler 320 Telefon, mediebruk og diverse fritidsartikler 1 470 Bil (drift og vedlikehold) 0 Barnehage 0 Skolefritidsordningen (SFO) 0 Sum 2 350 I tillegg: Strøm + nettleie: 1200 kr (Kutt forbruk, kanskje det er aktuelt med fastpris?) Lån: 4000 Kommunale avgifter: 700 (heller 700 kr per måned, enn 1900 hver 3.måned) Forsikring: 500 (let rundt etter billigst mulig, spør etter gode tilbud. ingen bilforsikring Sparing: 1000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 10. mars 2015 #34 Del Skrevet 10. mars 2015 Tror du har hatt en tråd ang din økonomi her inne for litt siden. Skjønner at du er fortvilet... Gå på Nav å be om en time for økonomisk rådgivning. Der får du hjelp med å se over tallene dine, de lager en oversikt til deg og hjelper deg med å finne en god løsning. Blir ting alt for vanskelig for deg så kan de på Nav ta over ansvaret for din økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #35 Del Skrevet 10. mars 2015 Livet som ufør må være beintøft. Synes oppriktig synd på deg. Men du må finne ut hvorfor strømutgiftene er så høye. Samt mobil og tv kostnader må ned. Hvis du trenger bil og den er lite verd så må du legge av penger til eventuelle reparasjoner på den. Du må gjøre små endringer slik at du kan spise litt sunnere og få en bedre helse. Anonymous poster hash: 6434a...f26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #36 Del Skrevet 10. mars 2015 Kan du flytte nærmere foreldrene dine og butikken da? Eventuelt få dem til å komme til deg, og handle med støttekontakten?Anonymous poster hash: c93a5...5ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. mars 2015 #37 Del Skrevet 10. mars 2015 Ts, du må være hardhudet for å be om råd her inne, særlig økonomiske råd. Her kunne de fleste klart seg på noen få tusenlapper skjønner du. Sjekk andre tråder her og se. Utrolig hvor lite man mener andre bør leve av.Anonymous poster hash: fdc44...fca Jeg har i perioder opplevd å ha veldig lite penger. Jeg kan identifisere meg med det TS opplever. Og selv om jeg føler stor sympati for TS, så hjelper det TS ikke det grann om jeg bare klapper henne på skulderen og sier "stakkars deg!" Poenget er at her er det en viss pott med penger. Den må rekke til det TS trenger for å overleve i første rekke, og dernest for det hun trenger for å trives. Da må man prioritere. Ingen liker å prioritere, men noen ganger er man nødt. Jo mindre penger, jo hardere prioriteringer. Om TS skal komme seg ut av den suppen hun er i, så må det gjøres grep sånn at hun ikke havner enda lenger ned i myra. Og de grepene må gjøres innen de økonomiske rammene hun har. Jeg kan ikke trylle fram en løsning som gjør at hun får alt hun trenger og litt til. Fakta er at hun har for lite penger i forhold til forbruket sitt, eller for høyt forbruk i forhold til inntekten. Det hun gjør, å leve på posesuppe og drittmat, er ikke bra i det hele tatt. Om hun har helseproblemer og psykiske problemer, angst eller andre problemer, så vil ingen av de bli bedre av et næringsfattig kosthold. For det TV abonementet koster, så kunne hun kjøpt en hel del sunne matvarer pr uke for å plusse på matbudsjettet. Vi må se på de primære behovene først, og det er mat og husly, samt nødvendig hygiene og klær. Å ha hunder er tøft når man har dårlig økonomi. Jeg forstår at hun velger å beholde de. Men om hun velger seg hundene sine, så må noe annet ryke. Det er jo ikke så veldig mange postene å velge imellom på budsjettet. Så hva synes du at hun skal gjøre? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #38 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvordan komme seg til og fra matbutikken når det ikke går buss her jeg bor?Anonymous poster hash: e7f63...932 Kanskje du bør flytte på deg dersom du vil ha det bedre økonomisk? Mange blir nødt for det. Anonymous poster hash: bd20f...36c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 10. mars 2015 #39 Del Skrevet 10. mars 2015 Renovasjon i kommunen: 1900 Toll: 3000 Forsikring: 800 Nett leie: 1.700 Bom penger: 300 Tv viasat: 600 Mobil: 700 Strøm: 800 Lån: 4000 Internett: 300 Bensin: 1000 Mat. ...? Nesten ikke mere igjen. Klær/sko/interiør: 0 Jeg eier en leilighet og har en billig gammel bil og jeg er ufør. Får 15.000 i måneden og jeg får ikke det til å gå rundt. Har prøvd å finne noe billigere å bo men det finnes ikke. Kan ikke leie da jeg har hunder. Sliter psykisk med sterk angst så må ha hundene til å klare å holde ut. Foreldre bor to timer unna så bruker litt bensin der. De vil ikke komme til meg så jeg er hos dem hver gang. Bruker bil til å klare å komme meg ut fordi tør ikke å ta bussen. Kan ikke flytte ut av kommunen siden jeg har flere tjenester her som støttekontakt og sykepleier ol. Hva bør jeg gjøre økonomisk.? Jeg har så mye regninger og prisene over her er fra denne måneden. Har skrevet dette over her ifra nettbanken min. Vanskelig å klare meg så spiser mye supper men er ganske lei. Hvordan få til å leve ett vanlig liv? Har ingen venner fordi har ikke råd til det så jeg er veldig ensom her.Anonymous poster hash: e7f63...932 Hva med å flytte til en leilighet i nærheten av foreldrene dine, med gangavstand til butikk? Da kan du vel kvitte deg med bilen. Andre besparelser monner ikke, det må bli bilen sånn jeg ser det... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. mars 2015 #40 Del Skrevet 10. mars 2015 Renovasjon i kommunen: 1900 Toll: 3000 toll? Hva er det? Forsikring: 800 Ring forskjellige selskaper og hør om de kan gi deg en bedre pris, evnt om du kan kutte noen Nett leie: 1.700 Bom penger: 300 Greit Tv viasat: 600 Øh..selg tven så sparer du 600 i mnd pluss 3000 året i lisens, det er 900 i mnd det bare der. Mobil: 700 Betaler 159,- i mnd for 90min gratis ringetid, 120sms og 1gig data. Noe mer er ikke en menneskerett Strøm: 800 Lån: 4000 Internett: 300 Bensin: 1000 Mat. ...? Nesten ikke mere igjen. Klær/sko/interiør: 0 Jeg eier en leilighet og har en billig gammel bil og jeg er ufør. Får 15.000 i måneden og jeg får ikke det til å gå rundt. Har prøvd å finne noe billigere å bo men det finnes ikke. Kan ikke leie da jeg har hunder. Sliter psykisk med sterk angst så må ha hundene til å klare å holde ut. Foreldre bor to timer unna så bruker litt bensin der. De vil ikke komme til meg så jeg er hos dem hver gang. Bruker bil til å klare å komme meg ut fordi tør ikke å ta bussen. Kan ikke flytte ut av kommunen siden jeg har flere tjenester her som støttekontakt og sykepleier ol. Hva bør jeg gjøre økonomisk.? Jeg har så mye regninger og prisene over her er fra denne måneden. Har skrevet dette over her ifra nettbanken min. Vanskelig å klare meg så spiser mye supper men er ganske lei. Hvordan få til å leve ett vanlig liv? Har ingen venner fordi har ikke råd til det så jeg er veldig ensom her.Anonymous poster hash: e7f63...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå