Gå til innhold

Jeg vil ha dyrere bensin!!


Monstermagnet

Anbefalte innlegg

Norge har Europas eldste bilstall. Dette fører med seg økt forurensning og lavere sikkerhet på veiene. Grunnen til dette er at prisen på nye biler er for høy for mange.

Hvorfor ikke heller skattelegge bruk av bilen høyere, ved økte bensinpriser, samtidig som at man reduserer registreringsavgiftene. Det er jo ganske fjærnt at man skal ruineres ved å eie bil, selv om man kanskje ikke bruker den mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg støtter forslaget, under forutsetning av at det bare blir gjort gjeldende i og rundt de fire største byene våre. Det er der vi har trafikkproblemer, og det er der det finnes vettuge kollektive alternativ.

Jeg tror nemlig ikke Arild fra Snåsa eller Berit Anne Inga fra Kautokeino helt vil forstå hensikten med at de skal betale ekstra på denne måten...

Men som sagt; dyrere bensin i storbyene er et interessant forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg tror nemlig ikke Arild fra Snåsa eller Berit Anne Inga fra Kautokeino helt vil forstå hensikten med at de skal betale ekstra på denne måten...

Her var det vel snakk om billigere biler mot at bruken av den ble dyrere. Det burde ikke føre til at totalbeløpet ble noe dyrere. Så klart vil jo de som nylig kjøpte seg en dyr bil tape på det, men uansett ikke en dum måte å få byttet ut bilparken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En dum måte hvis man er avhengig av å kjøre 30 000 kilometer i året og ikke har råd til ny bil.

Men pytt - jeg er ikke fra Kautokeino!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
En dum måte hvis man er avhengig av å kjøre 30 000 kilometer i året og ikke har råd til ny bil.

Men pytt - jeg er ikke fra Kautokeino!

Jeg kjører ikke bil en gang, så jeg driter nå i hva bilkjørere måtte mene. Jeg vil bare ha fred på jord.

Kjører du 30 000 km i året har du råd til å skaffe deg en bil som er mer økonomisk, og spesielt hvis denne bilen blir billigere å kjøpe. Men så klart er man fortsatt tjent med å subsidiere de som måtte finne på å bosette seg i ødemarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjører du 30 000 km i året har du råd til å skaffe deg en bil som er mer økonomisk' date=' og spesielt hvis denne bilen blir billigere å kjøpe. Men så klart er man fortsatt tjent med å subsidiere de som måtte finne på å bosette seg i ødemarka.[/quote']

Ja, selvsagt. Kjører du 30 000 eller mer i året og bensinen blir dyrere, vil nettopp det å kjøpe ny bil være det første du tenker på. At ikke jeg skjønte dét!

Men fred på jord... - der er jeg jaggu enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Ja, selvsagt. Kjører du 30 000 eller mer i året og bensinen blir dyrere, vil nettopp det å kjøpe ny bil være det første du tenker på. At ikke jeg skjønte dét!

Men det er nok noen som gjør det. Selv om de bor i Kautokeino betyr det ikke at de er dumme. Tipper at også finnmarkinger klarer å sette opp et regnestykke, et regnestykke med sunn balanse mellom investeringskostnader og brukskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite regnestykke:

Man setter opp prisen på bensin med kr 5 per liter. En gjennomsnittsfamilie kjører 15.000 km per år. Med et forbruk på ca 0,7 liter per mil, vil dette tilsvare kr 5.250,- per år. La oss anta at gjennomsnittlig levealder for en personbil er ca 10 år. I løpet av denne tiden ville en ekstra bensinavgift tilføre staten kr 52.500,- per bil. Dersom man reduserte registreringsavgiften tilsvaende, ville dette påvirket prisen betraktelig.

I tillegg ville verditapet på bilen vært mindre, ettersom utgangsverdien var lavere.

Dette ville dessuten ført til færre ulykker og mindre skader på mennesker når ulykken først var ute. Det er god samfunnsøkonomi! Personskader i trafikken er uhyggelig kostbart.

I tillegg ville forsikring vært rimeligere, for ikke å snakke om de miljømessige sidene ved dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjører ikke bil en gang, så jeg driter nå i hva bilkjørere måtte mene. Jeg vil bare ha fred på jord.

Fred på jord er også god venstrepolitikk! Det blir spennende å se hvilket forslag som vinner frem først; freden eller dyrere bensin/billigere nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Fred på jord er også god venstrepolitikk! Det blir spennende å se hvilket forslag som vinner frem først; freden eller dyrere bensin/billigere nye biler.

Det blir da fryktelig mye roligere her med mindre bilkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mulig det blir fint for folk i sentrale strøk. enn hva med de som bor utenfor ? Allerede midt i landet så begynner det og bli store avstander.

Det bor masse folk utenom sentrale strøk, hvor kollektivtrafikken er fraværende.

Hva med de lengst nord? der er mange fam. avhengi av to biler for å få hverdagen til å gå opp.

Har du egentlig noen tro på at avgiftene vil synke med økt bensinpris? Aldri veren, det er en melkeku for staten.

Det gjelder ikke bare biler, men alt det er avgifter på.

bensinprisen er høy nok som den er. Sikkert greit nok for matpakkekjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du egentlig noen tro på at avgiftene vil synke med økt bensinpris? Aldri veren, det er en melkeku for staten.

Det gjelder ikke bare biler, men alt det er avgifter på.

Om jeg har noen tro på det eller ikke er helt uvesentlig. Jeg har kun skissert et scenario, og ikke vurdert sannsynligheten av at det noensinne vil intreffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Om jeg har noen tro på det eller ikke er helt uvesentlig. Jeg har kun skissert et scenario' date=' og ikke vurdert sannsynligheten av at det noensinne vil intreffe.[/quote']

God venstrepolitikk, med andre ord

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Ser at jeg formulerte meg uklart; det å skissere et scenario og ikke vurdere sannsynligheten av at det noensinne vil inntreffe er kanskje like mye god Venstre-praksis som -politikk...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg formulerte meg uklart; det å skissere et scenario og ikke vurdere sannsynligheten av at det noensinne vil inntreffe er kanskje like mye god Venstre-praksis som -politikk...

:ler:

Pass deg! Kødder du med Venstre så kødder du meg meg. Jeg vet hvor du bor! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pass deg! Kødder du med Venstre så kødder du meg meg. Jeg vet hvor du bor! :ler:

Føyer "tomme trusler" til listen over Venstrepraksis

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den utstødte

Forurenser dyr bensin mindre enn "billig" bensin, når kjørelengden er like lang? Nyere biler har riktig nok lavere utslipp. Ingen vil vel kjøre mer, selv om bensinprisen går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...