Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Malanthor
Skrevet

De bruker semantikk. Semantikk er jo tekstens betydning, dette er jo ikke feil?

Ordenes betydning ihvertfall. :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er en definitiv sammenheng mellom asperger og høy IQ.

Vel vel hva man finner ut om folk. Så du sitter og stirrer på potteplanta di i dette øyeblikket med et intenst blikk? :fnise:

Bare tuller selfølgelig. :blomst:

Du skulle bare visst ;)

:fnise:

Skrevet (endret)

Her kommer du med en mengde påstander du overhode ikke har dekning for.

Anonymous poster hash: 0d209...067

Vås. I flere afrikanske land er gjennomsnittspersonen i følge norsk målestokk lettere psykisk utviklingshemmet, først og fremst på grunn av miljø.

"A later related very long term study looked at the effect of giving 6–24-month-old children in Guatemala a high protein-energy drink as a dietary supplement. A significantly positive and fairly substantial effects was found on increasing the probability of attending school and of passing the first grade, increasing the grade attained by age 13, increasing completed schooling attainment, and for adults aged 25–40 increasing IQ test scores"

"Micronutrient deficiencies (e.g. in iodine and iron) influence the development of intelligence and remain a problem in the developing world. For example, iodine deficiency causes a fall, in average, of 12 IQ points.[16]"

"Malaria affects 300–500 million persons each year, mostly children under age five in Africa, causing widespread anemia during a period of rapid brain development and also direct brain damage from cerebral malaria to which children are more vulnerable.[54] A 2006 systematic review found that Plasmodium falciparum infection causes cognitive deficits in both the short- and long-term.[55]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Health_and_intelligence

319972_orig.jpg

Endret av Meeh
Skrevet (endret)

Vås. I flere afrikanske land er gjennomsnittspersonen i følge norsk målestokk lettere psykisk utviklingshemmet, først og fremst på grunn av miljø.

"A later related very long term study looked at the effect of giving 6–24-month-old children in Guatemala a high protein-energy drink as a dietary supplement. A significantly positive and fairly substantial effects was found on increasing the probability of attending school and of passing the first grade, increasing the grade attained by age 13, increasing completed schooling attainment, and for adults aged 25–40 increasing IQ test scores"

"Micronutrient deficiencies (e.g. in iodine and iron) influence the development of intelligence and remain a problem in the developing world. For example, iodine deficiency causes a fall, in average, of 12 IQ points.[16]"

"Malaria affects 300–500 million persons each year, mostly children under age five in Africa, causing widespread anemia during a period of rapid brain development and also direct brain damage from cerebral malaria to which children are more vulnerable.[54] A 2006 systematic review found that Plasmodium falciparum infection causes cognitive deficits in both the short- and long-term.[55]"

319972_orig.jpg

Det er sikkert mye sannhet i at rus, underernæring og sykdom har uheldige konsekvenser for folks intelligens og mye annet, men det veier ikke opp for det faktum at de som lever "primitivt" så godt som aldri er passive og trenger å utnytte hjernekapasiteten sin i større grad enn oss moderne menneser, fordi det handler om liv og død og fremtiden til hele stammen.

At en voksen person som hele livet har forholdt seg til et tidsbegrep som kun består av natt og dag, får problemer når han skal lære seg minutter og sekunder, er jo ikke så rart.

Dessuten... det kjempehoppet i iq-en til europeere som skjedde i tiårene etter andre verdenskrig, skjedde mens det fortsatt var helt vanlig å drikke og røyke gjennom hele svangerskapet. Dette blir litt løs synsing, men det virker mer logisk at iq-hoppet heller skyldtes større satsing på utdanning.

Endret av sukkerspinnn
  • Liker 2
Skrevet

Du starter posten din med;

"det virker i det minste som om alle tror de er smartere enn gjennomsnittet. Iallfall på nettet."

Og avslutter med at du er hellig overbevist om at du er smartere enn gjennomsnittet?

Må bare meddele at jeg synes det er litt morsomt når folk "henger seg sjøl" på den måten.

Skrevet

Ordenes betydning ihvertfall. :)

RIKTIG. Ah, der reddet du meg til neste norsk prøve.

Jeg var helt sikker på at semantikk var meningen til en tekst. Spesielt at jeg trodde det siden jeg nylig leste om det. Jeg er kanskje ikke så smart som jeg trodde ;p

Skrevet

Du starter posten din med;

"det virker i det minste som om alle tror de er smartere enn gjennomsnittet. Iallfall på nettet."

Og avslutter med at du er hellig overbevist om at du er smartere enn gjennomsnittet?

Må bare meddele at jeg synes det er litt morsomt når folk "henger seg sjøl" på den måten.

Ironi
  • Liker 2
Gjest Malanthor
Skrevet

RIKTIG. Ah, der reddet du meg til neste norsk prøve.

Jeg var helt sikker på at semantikk var meningen til en tekst. Spesielt at jeg trodde det siden jeg nylig leste om det. Jeg er kanskje ikke så smart som jeg trodde ;p

Det er tekstens betydning på sett og vis også da en tekst jo består av ord.

Meh la meg :

"Semantikk er den grenen av lingvistikken (språkvitenskapen) som studerer ordenes betydning, både enkeltvis og i sammenstilte strukturer (setninger). Herunder studeres blant annet fenomener som synonymi, antonymi, hyponymi, metaforer og andre betydningsrelasjoner."

Fra wikipedia. :P

Skrevet (endret)

Dessuten... det kjempehoppet i iq-en til europeere som skjedde i tiårene etter andre verdenskrig, skjedde mens det fortsatt var helt vanlig å drikke og røyke gjennom hele svangerskapet. Dette blir litt løs synsing, men det virker mer logisk at iq-hoppet heller skyldtes større satsing på utdanning.

Utdanning har relativt lite innvirkning på IQ. Hoppet er på grunn av ernæring og bedre forhold under graviditeten da man gradvis har blitt mer oppmerksomme på diverse farer (dog som du sier kom faren med bl.a røyking fram sent). Det er også derfor folk i dag er betydelig høyere enn de som ble født rett etter krigen.

heightovertime.jpg

Endret av Meeh
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Utdanning har relativt lite innvirkning på IQ. Hoppet er på grunn av ernæring og bedre forhold under graviditeten da man gradvis har blitt mer oppmerksomme på diverse farer (dog som du sier kom faren med bl.a røyking fram sent). Det er også derfor folk i dag er betydelig høyere enn de som ble født rett etter krigen.

heightovertime.jpg

Man har blant annet sett at iq-en hos nordmenn økte bare ved at man la til to år i grunnskolen, fra sju til ni. http://forskning.no/hjernen-skole-og-utdanning/2012/01/niarig-skole-ga-hoyere-iq

Og jeg synes du er litt vel bastant i sammenhengen din mellom fysisk helse/høyde og iq. Under den industrielle revolusjonen i England ble jo folk bittesmå igjen på grunn av dårlige levekår og forurensning, uten at det førte til at hele London ble tilbakestående.

Endret av sukkerspinnn
AnonymBruker
Skrevet

319972_orig.jpg

Du ser fortsatt alt for forenklet på disse problemstillingene, og tar ikke høyde for at intelligens er en dynamisk størrelse som tilpasser seg de behovene organismen har for å overleve. Det du kaller lav iq er ikke annet enn uimplementerte problemstillinger i subjektenes normaltilstand, og sier ikke noe om deres intelligens som sådan. Du kan ikke si noe om intelligensen til "primitive" mennesker før du har forsøkt å stimulere læringsevne og tankebaner. Resultatene av et slikt eksperiment vil gi deg interessante data, men de vil neppe avvike fra normalen - i hvert fall ikke når du korrigerer for støy i analysen og statistikken din.

Du har forsøkt tidligere å argumentere for nevrobiologiske aspekter knyttet til intelligens som fenomen, og det ble svært pinlig. Jeg synes ikke du skulle forsøke igjen.

• Liker 2
Skrevet

Det med høyde ser man også på blant annet asiaadopterte. De er generelt høyere enn snittet hvor de kommer fra.

Skrevet

Ironi

Til og med selvironi. Da blir det jo ekstra vanskelig å forstå.

Skrevet

Du ser fortsatt alt for forenklet på disse problemstillingene, og tar ikke høyde for at intelligens er en dynamisk størrelse som tilpasser seg de behovene organismen har for å overleve.

Dette er effekter du kan observe hos individer i hvilket som helst samfunn. Utsett et barn i Norge for alkohol og dårlig ernæring prenatalt, malaria og infeksjoner under vektspurter i tillegg til et kosthold med proteinmangel og mangel på en rekke mikronæringsstoffer - og du vil se akkurat samme effekt. IQ er rimelig kulturnøytralt.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, grunnen til at vi ser så mange poste høye resultater kan jo være av samme grunnen til at vi nesten bare ser pene mennesker som poster bilder av seg på tråder her inne. Det er jo bare de som ligger over gjennomsnittet som har interesse av å "skryte".

Når det er sagt så er det nok mange som har tatt tulletester på internett, repetisjon har vel også mye å si. IQen min føyk vel opp rundt 10poeng etter at lærte meg hvordan enktelte av de symbolene skulle løses.

Men jeg er ikke enig med dere som hakker ned på IQ-begrepet. Korrelasjonen mellom korrekt målt IQ og vellykkethet er sterk. Jeg vil faktisk si at høy IQ er en forutsetning for høy intelligens, det er bare ikke nok i seg selv.

Anonymous poster hash: 14045...daf
AnonymBruker
Skrevet

Dette er effekter du kan observe hos individer i hvilket som helst samfunn. Utsett et barn i Norge for alkohol og dårlig ernæring prenatalt, malaria og infeksjoner under vektspurter i tillegg til et kosthold med proteinmangel og mangel på en rekke mikronæringsstoffer - og du vil se akkurat samme effekt. IQ er rimelig kulturnøytralt.

Hvis du mener IQ er uavhengig av kultur, så bør du argumentere ut fra det. Nå motsier du bare deg selv.

Du kan dessuten ikke gå ut fra hele befolkningsgrupper når det kommer til maternell rus, infeksjoner og kosthold. Dette er ikke demografiske størrelser per se. Du kan vel dessuten finne bedre eksempler på infeksjoner som hemmer mental utvikling enn malaria? Hva i all verden mener du med "mikronæringsstoffer?"

Du er vel dessuten klar over at dødeligheten blant de som har utviklingshemninger ligger skyhøyt over våre rater? De "dummeste" barna blir ikke 5 år gamle en gang.

IQ er og blir et dårlig mål på intelligens. Det måler kun ett snevert aspekt ved logisk tenkning, og sier ikke noe om folks evne til å resonnere og tilegne seg kunnskap.

• Liker 1
Gjest Malanthor
Skrevet

Tja, grunnen til at vi ser så mange poste høye resultater kan jo være av samme grunnen til at vi nesten bare ser pene mennesker som poster bilder av seg på tråder her inne. Det er jo bare de som ligger over gjennomsnittet som har interesse av å "skryte".

Når det er sagt så er det nok mange som har tatt tulletester på internett, repetisjon har vel også mye å si. IQen min føyk vel opp rundt 10poeng etter at lærte meg hvordan enktelte av de symbolene skulle løses.

Men jeg er ikke enig med dere som hakker ned på IQ-begrepet. Korrelasjonen mellom korrekt målt IQ og vellykkethet er sterk. Jeg vil faktisk si at høy IQ er en forutsetning for høy intelligens, det er bare ikke nok i seg selv.

Hva i all verden har vellykkethet med intelligens å gjøre?

Du kan være meget vellykket i dette samfunnet og ikke være nevneverdig intelligent og du kan også visserligen være lite vellykket og meget intelligent.

Jeg vil si meg noenlunde enig med den siste uttalelsen din. Hvis du er meget intelligent vil du nødvendigvis ha IQ på et visst nivå ikke nødvendigvis veldig høyt men heller ikke lavt, men at du har høy IQ betyr på ingen måte at du må være intelligent.

Det er en haug med mennesker der ute som har høy IQ men heller laber intelligens. Eksempelvis programmet som scorte 150 på en godkjent IQ test. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden har vellykkethet med intelligens å gjøre?

Du kan være meget vellykket i dette samfunnet og ikke være nevneverdig intelligent og du kan også visserligen være lite vellykket og meget intelligent.

Jeg skrev at det var en sterk korrelasjon, ikke en fasit uten unntak.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du mener IQ er uavhengig av kultur, så bør du argumentere ut fra det. Nå motsier du bare deg selv.

Du kan dessuten ikke gå ut fra hele befolkningsgrupper når det kommer til maternell rus, infeksjoner og kosthold. Dette er ikke demografiske størrelser per se. Du kan vel dessuten finne bedre eksempler på infeksjoner som hemmer mental utvikling enn malaria? Hva i all verden mener du med "mikronæringsstoffer?"

Du er vel dessuten klar over at dødeligheten blant de som har utviklingshemninger ligger skyhøyt over våre rater? De "dummeste" barna blir ikke 5 år gamle en gang.

IQ er og blir et dårlig mål på intelligens. Det måler kun ett snevert aspekt ved logisk tenkning, og sier ikke noe om folks evne til å resonnere og tilegne seg kunnskap.

IQ er den desidert beste indikatoren man har på intelligens, lav IQ er den desidert viktigste faktoren i å forutse lite intelligent oppførsel som kriminalitet, arbeidsløshet, rusmisbruk osv - uavhengig av om du bor i Norge eller i et stammesamfunn i Afrika. Korrelasjonen er størst for lav IQ, og lavest for høy IQ. Det er lite i et vestlig samfunn som skal gjøre deg bedre rustet til å gjøre det godt på en IQ-test eller en test på reaksjonstid. Sykdom og sult som fører til død hos barn avhenger ikke av IQ, selv om du er relativt dum i et stammesamfunn er det mye arbeid du er i stand til å gjøre. De som i svært stor grad er utviklingshemmet har lite innvirkning på det store bildet. Med mikronæringsstoffer mener jeg selvsagt mikronæringsstoffer. Mangel på jod f.eks fører til vesentlig redusert IQ.

Endret av Meeh
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...