Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg er redd jeg må skuffe deg. Innlegget var ikke spesielt myntet på deg, men nå som jeg ser at du skryter av en IQ på 148, må jeg innrømme at du passer usedvanlig godt til beskrivelsen i åpningsinnlegget mitt.

Enig :laugh:

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Koala
Skrevet

Ehm..

IQ bare angitt som et tall gir liten mening hvis man ikke også angir standardavvik. Mensa krever at man scorer tilsvarende de øverst 2 % i samfunnet. Hvilket tall det blir varierer fra test til test. Den testen de bruker nå krever 131 og måler ikke høyere enn 135. Den forrige krevde omtrent 150.

Det er for øvrig ingenting som heter "Mensatesten". Dermed er det heller ingen som har tatt den. Men Mensa kan i likhet med psykologer og noen andre arrangere tester.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 poeng smartere enn deg! Sug på den du!

Btw jeg tror også jeg har sosiale problemer pga dette, så det er ikke alltid så kjekt.

OnTopic: Jeg tror at trådstarter sikter til meg, og jeg vil gjerne fortelle han at, grunnen til at kontinenter som feks afrika aldri har klart seg skikkelig er pga IQ, der er gjennomsnittet mellom 70 og 85. Trådstarter har prøvd å gjøre dette til noe som ikke betyr noe, men det betyr faktisk veldig mye.

Edit: Skriveleifer.

du har "høy" IQ, men den ene tråden du opprettet fikk meg til å le! for med min gjennomsnittlige IQ så kunne jeg se logikken i det du la ut, noe du selv ikke gjorde. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=924067

Anonymous poster hash: fb3e3...433

Skrevet (endret)

.

Endret av maskineple
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste har gjennomsnittlig IQ, det sier seg jo selv. Enkel logikk. Folk som skryter av at de har scoret så og så høyt på diverse tester, forstår ikke selv hvor mye de dummer seg ut. For ikke å snakke om de som tar disse såkalte IQ-testene på facebook, hvor alle får minst 134. Hvis hvermansen går rundt og tror de har 134 i IQ, sier det bare hvor dumme de er.

De som virkelig har høy IQ har neppe behov for å skryte av det, da de er for smarte til å synes det er noe å skryte av. Jeg har aldri tatt en skikkelig test, men har tatt noen som ligger på nett et par ganger, og ligger på rundt 102. Der ligger også gjennomsnittet i landet. Jeg klarer meg helt fint i livet med den IQ`en jeg har.

Anonymous poster hash: 3eab9...64c
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste har gjennomsnittlig IQ, det sier seg jo selv. Enkel logikk. Folk som skryter av at de har scoret så og så høyt på diverse tester, forstår ikke selv hvor mye de dummer seg ut. For ikke å snakke om de som tar disse såkalte IQ-testene på facebook, hvor alle får minst 134. Hvis hvermansen går rundt og tror de har 134 i IQ, sier det bare hvor dumme de er.

De som virkelig har høy IQ har neppe behov for å skryte av det, da de er for smarte til å synes det er noe å skryte av. Jeg har aldri tatt en skikkelig test, men har tatt noen som ligger på nett et par ganger, og ligger på rundt 102. Der ligger også gjennomsnittet i landet. Jeg klarer meg helt fint i livet med den IQ`en jeg har.

What is your I.Q.?

I have no idea. People who boast about their I.Q. are losers.

-stephen hawkings

AnonymBruker
Skrevet
snip

Aner egentlig ikke hva du vil med hovedinnlegget, om du ønsker diskusjon, vil kritisere nettdebbatanter som tror de er smarte uten å være det, mennesker som sier de har høy IQ eller bare mennesker som sier de har høy IQ uten faktisk å ha det.

Det virker heller ikke som om du har noe særlig formening om hva IQ eller intelligens faktisk er, eller at du har tenkt over det.

Anonymous poster hash: 8018b...e71

Skrevet

Det kan også komme av en kombinasjon av alternativ 1 og 2 + kognitiv bias.

Altså at man tar flere forskjellige IQ-tester, og så husker man bare resultatet på den man scorte høyest på, og overser glatt alle de andre hvor IQ-score ikke harmonerer med eget selvbilde, da de følgelig ikke kan stemme.

Jeg tar gjerne IQ-tester som popper opp her og der på den store verdensveven, og har scoret over 150 jeg også. Men jeg har såpass høy IQ at jeg vet at den ikke er over 150..

I tillegg til en naturlig kritisk sans når det gjelder fem-minutters, superlette IQ-tester som ender med et godt tilbud på å kjøpe et eller annet.

AnonymBruker
Skrevet

My point excactly!

Det kan også komme av en kombinasjon av alternativ 1 og 2 + kognitiv bias.

Altså at man tar flere forskjellige IQ-tester, og så husker man bare resultatet på den man scorte høyest på, og overser glatt alle de andre hvor IQ-score ikke harmonerer med eget selvbilde, da de følgelig ikke kan stemme.

Jeg tar gjerne IQ-tester som popper opp her og der på den store verdensveven, og har scoret over 150 jeg også. Men jeg har såpass høy IQ at jeg vet at den ikke er over 150..

I tillegg til en naturlig kritisk sans når det gjelder fem-minutters, superlette IQ-tester som ender med et godt tilbud på å kjøpe et eller annet.

Men du måtte få med at du har scoret over 150...

Det blir jo bare for dumt.

Skrevet

My point excactly!

Men du måtte få med at du har scoret over 150...

Det blir jo bare for dumt.

Haha. Touché.

Ja, som sagt på en fullstendig useriøs test hvor jeg vet med hundre prosent sikkerhet at resultatet er helt feil. Det finnes flust av dem, de brukes ofte i markedsføringssammenheng f.eks.

Det var jo også litt poenget mitt, hvem som helst som tar nok IQ-tester vil få 150 på en av dem til slutt.

Gjest Malanthor
Skrevet

IQ betyr veldig lite. Jeg skjønner ikke at folk fortsatt driver og herper på det her.

Jaja, du har høy IQ, så flott. Det sier ingenting om programvaren din bare prosessorkapasiteten din. Og hva er vel en datamaskin uten programvare? En dyrt knøttlite stuebord du kan putte ting på. :fnise:

Jeg tror at svært mange regelrett lyver om sin IQ for å være "bedre" enn de egentlig er. Hvordan 10 høyere IQ gjør deg bedre går meg hus forbi men vi mennesker har en sykelig trang til å skulle systematisere og definere alt med ulike verdier, selv det som vanskelig kan gjøres som menneskelig intellekt.

Selv har min IQ variert med hele 15 poeng, da selfølgelig kun på godkjente tester gjennom mensa. Så mye for IQ som en statisk verdi.

Skrevet (endret)

En fra jungelen i Amazonas, som hver dag må finne mat, lage ting og være oppmerksom på farer har nok mye mer hjerneaktivitet og på mange måter høyere intelligens enn en hvilken som helst europeer, men gir du ham en IQ-test vil han bare se dumt på deg.

En fra jungelen i Amazonas har lavere intelligens på grunn av uheldige miljøfaktorer som rus under graviditet, dårlig ernæring hos moren, sykdom under graviditet i tillegg til sykdom i faser med mye vekst og under - og feilernæring under oppveksten. Grunnen til at primitive folk kan virke intelligente er enkelt og greit bare for at de gjør de samme tingene hver dag, året rundt og som et resultat blir ganske dreven i å f.eks lage redskaper. Tar du noen fra jungelen hit og forsøker å lære vedkommende noe så trivielt som klokka så vil dette ta uker eller måneder pga lav IQ, dette er et ganske kjent problem med flyktninger fra enkelte områder.

Endret av Meeh
AnonymBruker
Skrevet

Har topp-score på mensa-testen, men det er ikke noe jeg går rundt og sier til folk. Liker å være litt anonym med slike ting, det er litt sosialt awkward å skryte av IQen.

Har forresten lagt merke til at etter at jeg bleket håret mitt veldig blondt, så tror alle jeg mener sykepleie når de spør hva jeg studerer og jeg svarer "medisin". WTF. Det er kun til dem at jeg legger til "nei, jeg mener det jeg sier: medisin. Og jeg er også mensa-medlem...."

Anonymous poster hash: 279d1...45c
Skrevet

Aner egentlig ikke hva du vil med hovedinnlegget, om du ønsker diskusjon, vil kritisere nettdebbatanter som tror de er smarte uten å være det, mennesker som sier de har høy IQ eller bare mennesker som sier de har høy IQ uten faktisk å ha det.

Det virker heller ikke som om du har noe særlig formening om hva IQ eller intelligens faktisk er, eller at du har tenkt over det.

Jeg beklager hvis åpningsinnlegget mitt var for satirisk. Hovedpoenget var at jeg synes det er påfallende at folk som i avslører en forbløffende mangel på logisk sans – de blander sammen det induktive og det deduktive og roter seg inn i selvmotsigelser de åpenbart ikke er klar over selv – bruker sine ekstreme resultater på IQ-tester for å vise at de har rett.

Tro meg, jeg har fundert mye på sammenhengen mellom IQ og intelligens. Jeg kan ikke gi noe fasitsvar, men jeg er overbevist om at IQ ikke er noe mål på intelligens, og at intelligens på ett område ikke er noen garanti for intelligens på et annet område.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt tester, også en IQ test på flere sider i papirutgave, har scoret 131...
Men jeg vil ikke si at jeg er smartere enn folk rundt meg.
Mest fordi:
1. Jeg sliter med rettskrivning, uansett hvor mange ganger jeg leser riktig form, så går det ikke inn..Mye mulig jeg skriver for fort :fnise:
2. Jeg fatter ikke matematikk! :P 34+29 må jeg ta på kalkulator...Gangetabellen forstår jeg lite av..
men mønster og symboler og slikt tar jeg med en gang...
Men...Så har jeg også scoret høyt innenfor aspergers i min ungdom, så kan hende det er derfor :fnise:
Vet ikke, bryr meg ikke.. x)

Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

Jeg har tatt tester, også en IQ test på flere sider i papirutgave, har scoret 131...

Men jeg vil ikke si at jeg er smartere enn folk rundt meg.

Mest fordi:

1. Jeg sliter med rettskrivning, uansett hvor mange ganger jeg leser riktig form, så går det ikke inn..Mye mulig jeg skriver for fort :fnise:

2. Jeg fatter ikke matematikk! :P 34+29 må jeg ta på kalkulator...Gangetabellen forstår jeg lite av..

men mønster og symboler og slikt tar jeg med en gang...

Men...Så har jeg også scoret høyt innenfor aspergers i min ungdom, så kan hende det er derfor :fnise:

Vet ikke, bryr meg ikke.. x)

Ja det er en definitiv sammenheng mellom asperger og høy IQ.

Vel vel hva man finner ut om folk. Så du sitter og stirrer på potteplanta di i dette øyeblikket med et intenst blikk? :fnise:

Bare tuller selfølgelig. :blomst:

Endret av Malanthor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En fra jungelen i Amazonas har lavere intelligens på grunn av uheldige miljøfaktorer som rus under graviditet, dårlig ernæring hos moren, sykdom under graviditet i tillegg til sykdom i faser med mye vekst og under - og feilernæring under oppveksten. Grunnen til at primitive folk kan virke intelligente er enkelt og greit bare for at de gjør de samme tingene hver dag, året rundt og som et resultat blir ganske dreven i å f.eks lage redskaper. Tar du noen fra jungelen hit og forsøker å lære vedkommende noe så trivielt som klokka så vil dette ta uker eller måneder pga lav IQ, dette er et ganske kjent problem med flyktninger fra enkelte områder.

Her kommer du med en mengde påstander du overhode ikke har dekning for.

Anonymous poster hash: 0d209...067

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beklager hvis åpningsinnlegget mitt var for satirisk. Hovedpoenget var at jeg synes det er påfallende at folk som i avslører en forbløffende mangel på logisk sans – de blander sammen det induktive og det deduktive og roter seg inn i selvmotsigelser de åpenbart ikke er klar over selv – bruker sine ekstreme resultater på IQ-tester for å vise at de har rett.

Tro meg, jeg har fundert mye på sammenhengen mellom IQ og intelligens. Jeg kan ikke gi noe fasitsvar, men jeg er overbevist om at IQ ikke er noe mål på intelligens, og at intelligens på ett område ikke er noen garanti for intelligens på et annet område.

Fasitsvaret er vel at de som scorer høyt på IQ tester stort sett scorer jevnt høyt på alle områder selv om noen områder er sterkere enn andre. Om du feks scorer 120 sd15 på verbal intelligens vil du sannsynligvis score 110-130 på spatial reasoning, matematiske evner, visual/perceptual, logical reasoning, pattern recognition osv. Men det finnes så klart noen som scorer veldig høyt på matematiske evner for så og være helt normale på de andre områdene, men det tilhører skjeldenhetene.

Samtidig så skjønner jeg hvor provoserende det kan være at folk bruker resultatene sine på en IQ test som argument for at det har rett i diskusjoner, spesielt på internett der brukere kan være anonyme og resultatene kan være ytterst tvilsomme.

Men det ligger også noe i det, om du feks har sett "The Imitation Game" (filmen om Alan Touring) så er ett av de tidlige utsagnene hans at han foretrekker å jobbe alene, og at han ikke har tid til å drive på å forklare seg for hvert eneste steg i prosessene om hvordan han tenker og hvorfor han gjør ting. Det er noe jeg kjenner meg igjen i selv, veldig mye av det jeg gjør og sier kan for mange andre virke totalt uforståelig og jeg hater å forklare meg om det. For da ender jeg fort opp med å skrive et innlegg på et par tusen ord for å forklare noe som for meg er totalt åpenbart.

Egentlig kan det være en grei måte å forklare hvordan det er å ha høy IQ på, om du har normal IQ kan du stort sett forklare logikken bak tankene dine på si 250 ord, scorer du 115 (sd15) må det kanskje 500 ord til, 125 så er du på 1000 ord, 135 på 2000, 145 på 4000, 160 på 10 000. Jeg oppfatter det i stor grad som en evne til å se sammenhenger og i veldig stor grad sammenhenger andre ikke ser før de har fått det forklart utdypende i detalj.

• Liker 2
Skrevet

De dummeste mener ofte at de er de smarteste. Men det er jo fordi de er dumme :)

Skrevet

De bruker semantikk. Semantikk er jo tekstens betydning, dette er jo ikke feil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...