Gå til innhold

funksjonshemmet foster-abort?!


Naima

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja men det er fare for spontanabort ved en fostervannsprøve men ved en enkel blodprøve er det ingen risiko og en slik prøve finnes,men ut i fra etisk lov er det ikke lovelig å bruke eller tilby denne formen for prøve til gravide kvinner.

Jeg for min del vill ha den som en standar prøve for alle gravide på lik linje som hiv og rødehunder.

Denne prøven finnes ja, men den gir bare en indikasjon, ikke noe sikkert svar. Sikkert svar får man kun ved fostervannsprøve eller morkakeprøve.

Jeg har flere venninner i utlandet som har valgt bort blodprøven fordi den bare øker angsten og usikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men si vi fikk ta gentester av fosteret, og dermed kunne bestemme med en viss sikkerhet slike egenskaper, hvor bør grensen gå? Er det foreldrene som til enhver tid skal kunne bestemme det?

Dette blir bare tullete å si. Til og med med en DNA test ville det være umulig å si om barnet kom til å bli pen/stygg/feit/tynn/høy/kort osv. Det er flere vaiabler som spiller inn på dette mens barnet er i magen og siden vokser opp. På den annen side er det allerede mulig i noen land å velge egenskapende til ditt nye barn pga. sædbanker od eggbanker. Så muligheten til å velge atleter fremfor andre er der allerede(Selvfølgelig ikke 100% sikkert at barnet blir en atlet). Ingen leger med det minste snev av moral i verden ville la mennesker ta abort basert på rent estetiske ting. Dette handlet om sykdommer/tilstander som er kroniske og andre typer lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Selvsagt ville de godta det,det er bare å oppgi en annen grunn. Det utføres alt for mange fosterdrap i Norge og den vestlige verden. Jeg synes det er tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det utføres alt for mange fosterdrap i Norge og den vestlige verden. Jeg synes det er tragisk.

Ja, den vestlige verden er på mange måter undermåls.

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Er det bare plass til perfekte individer i vår verden? Jeg har jobbet i helsevesenet i mange år og truffet mange funksjonshemmede og syke som fortsatt har livskvalitet og viser livsglede. De gir også mye glede til folk rundt seg. Enkelte holdninger her minner meg om holdninger nazister og rasister har, bortsett at avskyen istedet vednes mot funksjonshemmede og syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare plass til perfekte individer i vår verden? Jeg har jobbet i helsevesenet i mange år og truffet mange funksjonshemmede og syke som fortsatt har livskvalitet og viser livsglede. De gir også mye glede til folk rundt seg. Enkelte holdninger her minner meg om holdninger nazister og rasister har' date=' bortsett at avskyen istedet vednes mot funksjonshemmede og syke.[/quote']

Tror du har mistet tråden helt her. Dette handlet ikke i utgangspunktet om behovet for å få perfekte barn, men hvorvidt det ville være umoralskt å ta abort dersom det viser seg allerede før 12 uke ved blodprøve at barnet kanskje ikke ville overleve i det hele tatt, få et veldig kort liv, eller har andre alvorlige uhelbredelige lidelser som gjør at livskvaliteten til barnet vil være svært dårlig eller som vil gjøre at den øvrige familiens livskvalitet blir svært forringet.

Det er jo også slik at det er bare noen få alvorlige lidelser som vil vise seg ved en slik undersøkelse da den blir gjort så tidlig i svangerskapet. De fleste andre lidelser eller handicap vil ikke vise seg før langt senere i svangerskapet når det er for sent å ta abort eller kanskje til og med ikke før barnet er et par år til og med. Dessuten burde det jo (som nevnt tidligere) være frivillig å ta en slik undersøkelse og da tror jeg mange ville unnlate å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Jeg synes fosterdrap som oftest er umoralsk. Spesielle unntak er voldtekt selv om det nye livet som spirer ikke kan noe for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg den norske abortloven og den jevne nordmanns forhold til abort er ganske god. Til tross for at vi er ganske liberale på dette området er vi langt ifra "værst" på dette området. I Russland f.eks. tar hver kvinne i gjennomsnitt 9 aborter i løpet av livet, mens i Norge blir det utført svært få aborter pr. 1000 graviditeter. Selvfølgelig hovedsaklig på grunn av den gode tilgangen og opplysningen om prevensjonsmidler i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes fosterdrap som oftest er umoralsk. Spesielle unntak er voldtekt selv om det nye livet som spirer ikke kan noe for dette.

Er det ikke vanskelig å skyte seg selv i foten samtidig som man slår seg på munnen? Du sier at det er fosterdrap og umoralsk, med mindre det er voldtekt, som fosteret/barnet selvsagt ikke har noen skyld i? Det siste du sa, tar all legitimitet ut av argumentet ditt.

Det snakkes her om å provosere frem abort i de tilfellene der fosteret har en skavank som betyr at foreldrerollen blir spesielt krevende. Jeg kan forstå om du sier nei til det, men å si "nei... med mindre det er vanskelig på denne måten", blir vel litt hult?

(Personlig synes jeg dette er en kvalmende debatt om sortering og gradering av menneskeverd. Nazistene var i det minste så ærlige at de sa rett ut at de sorterte bort mennesker med handicap, og tok ikke hensyn til om det skjedde før eller etter fødselen. De hadde en forskrudd ideologi å vise til, vi har stort sett bare egoisme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Det er en ganske stor forskjell der synes jeg. Det er jo min personlige mening og vurderinger jeg gjør utifra hva jeg føler er riktig. Selv om man mener abort er galt behøver man ikke å mene det i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er en ganske stor forskjell der synes jeg. Det er jo min personlige mening og vurderinger jeg gjør utifra hva jeg føler er riktig. Selv om man mener abort er galt behøver man ikke å mene det i alle tilfeller.

Greit nok, men da har man forlatt normer og regler, og begitt seg inn på følelser. Det står man selvsagt helt fritt til å gjøre, men da er grunnlaget for diskusjon borte.

Man kan diskutere etikk og moralnormer, og filosofien bak disse, men én persons følelse kan ikke være mer eller mindre riktig enn en annen persons følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt en vurdering utifra hva som feile fosteret. Dersom det lå an til ett kort liv i smerte for barnet, ville jeg selvfølgelig tatt abort. Dersom det var snakk om mindre handikapp, som ikke er til hinder for ett godt liv, ville jeg nok beholdt det. Dersom det er en sykdom som krever så mye oppfølging at det ville gått utover de andre barna mine, ville jeg nok også tatt abort. Dersom jeg skulle blitt gravid etter en voldtekt er det slett ingen selvfølge at jeg ville tatt abort. (Men jeg vil ikke si noe av dette 100% sikkert, siden jeg aldri har vært i noen av disse situasjonene.)

Men dette er også en vurdering som jeg mener er opp til hver enkelt, og derfor er jeg for fri abort. Kan man ta abort pga at "det ikke passer" må man selvfølgelig også kunne abortere ett sykt foster. Selv om noen tar abort av grunner som for meg er horrible, mener jeg fortsatt at det er hver enkelts rett å vurdere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Jeg er også for fri abort' date='men ønsker ikke at det skal være så akseptert som jeg føler det har blitt i dag.[/quote']

At det er "så aksepter synes jeg er greit"

det betyr heller ikke at kvinner tar mer abort selv om vi har fri abort og er veldig åpne om det.

Kanskje vi nettopp derfor på dette området bruker hue,vi er godt informert,vi vet vi har loven på vår side,og kan bestemme over egen kropp.

Men som en annen sa her inne,så er det utrolig få aborter i forhold til fødsler.

Så vi må jo da ha hu på riktig sted da.

Vi utnytter ikke dette da,bruker det ikke som prevensjon,men derimot bruker hue skikkelig.

Vi nordmenn er nok ikke så hjernedøde selv om vi har den abortloven.

Kanskje noen tror at abortloven gjør at vi mister alt vett og glemmer etikk og moral. Og den avgjørelsen må vi jo ta uten hjelp fra en lov.

Alle må igjennom en prosess og valgets kvaler om de er i tvil,den biten der kan ikke abortloven gjøre noe med.

Der følelsene raser og fortvilelsen tar overhånd, er det bare ens egen hjerne og kropp som kan styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...