Gå til innhold

funksjonshemmet foster-abort?!


Naima

Anbefalte innlegg

hvorfor er det slik i Norge i dag at etater snakker om en annen....

For en stund tilbake var det et innslag på nyhetene om en blod prøve man kunne ta i steden for fostervanns prøve.

Noe haukeland ville bruke men loven hindret dem,det var ikke riktig med en blod prøve.

For all del vi vill vel ikke minske risken for spontanabort,noe ikke fostervannsprøven gjør.

De var redde for at flere ville ta prøven og ta bort fosteret om det viste seg at det var funksjonshemmet.

Jeg henger ikke med for nå for noen dager siden leste jeg i avisen at foreldre til funksjonshemmete barn med store behandlings og tilsyns behov flyttet til komunner som ga dem det de hadde rett på om mann er så sterk at mann opplyser seg selv om hvilken rettigheter man har som foreldre med funksjonshemmede barn.

De fleste ser at de må være slitsomt å være foreldre til barn med funksjonshemmninger (snakker hovedsakelig om psykiskutvikklingshemmede) og jeg må være erlig og si at jeg hadde tatt abort om jeg viste at jeg vennet et barn som var netopp dette.

For i et sammfunn som snakker rundt seg elv og egentlig ikke vill ha ufukkstendige mennesker , så ville ikke jeg ha risikert helsen min eller de rundt meg for å kjemmpe meg frem til 2 timers avlastning i uken.

Nei jeg sier at har vi en abort lov som sier at det er kvinnens valg så får det virkelig bli kvinnens valg uten unntak for hvilken prøver og grunner man gjør en abort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig i dette. Selvfølgelig kan man si at dette reiser et moralsk dilemma i at man kan velge bort funksjonshemmede barn nå man har blitt gravid men for det første ville ikke alle gjort det, men til gjengjeld kan mennesker som ikke har ressurser/energi eller som har flere barn fra før velge om de ønsker å få et barn som kan komme til å kreve deres fulle oppmerksomhet til barnet er 18 år gammelt, og kanskje enda lenger.

Bare tenk situasjonen at et par har 4 barn under 10 år og skal ha et til som attpåtil er sterkt funksjonshemmet, ganske slitsomt ville jeg tro og kunne være (legg merke til ordet "kunne") ødeleggende for alle "involverte" parter, spesielt dersom de i tillegg bor i en kommune der det er svært vanskelig å få hjelp (De fleste kommuner"). I tillegg er denne typen undersøkelse av fosteret 100% trygg, noe fostervannsprøve slett ikke er.

Historisk sett har menneske alltid "sortert" ut barn med funksjonshemninger (Og gjør det fortsatt), bare på en mye mer uhuman måte enn abort før 12. uke. Vi er tross alt ikke mer enn mennesker, selv i år 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jeg ikke er alene med denne "kyniske" holdningen....jeg vill heller kalle meg realistisk ...

men men godt at noen trørr vise seg enig med meg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg skjønner at ikke alle har ressurser til å ta seg av et veldig sykt barn. Men er det en automatikk i at du ville tatt abort om du bar på et sykt barn? Hvor går grensen da? Kan barnet for eksempel ha cerebral parese?(mange med cp fungerer veldig bra i hverdagen) Eller kan barnet ha Asbergers(en mild form for autisme)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er sant men jeg hadde ikke tatt sjangsen på å finne det ut....

sorry altså så kynnisk er jeg blitt..

Den sjansen hadde ikke jeg heller tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cp kommer av oksigen mangel i løpet av det første leve året og mest sansynlig under fødsel så dette er noe man ikke vet om i uke 12 i svanger skapet.

en lett autisme vil mest sansynlig ikke kunne bli stilt på en ultralyd eller ved neon anen form for prøver ...noe man kan oppdage er syndromer der det ingår kromosom feil og eller lignende.....

som nevnt over så snakker jeg heldst om psykiskutviklingshemmede men felles betegnelse er funksjonshemmede....

Cp er som sakt en hjerne skade som blir påført i løpet av det første leve året pga oksigen mangel.

Og kan også være en tileggs hemmning ved mange tilfeller av mulitihendicapete barn og voksne.

Men cp er ikke noe som hemmer psykiske men det fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt erlig så hedde jeg helt sikkert gjort det....for hvorfor skal et barn komme til verden om det ikke kan nyte livet eller livet blir kort varig.

Jeg tror aldrig jeg kunne ha utsatt mine kjære og meg selv for en så stor sorg som en syste på hjernen kan medføre så da ville jeg vært føre var og ikke tatt den sjengsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt erlig så hedde jeg helt sikkert gjort det....for hvorfor skal et barn komme til verden om det ikke kan nyte livet eller livet blir kort varig.

Jeg tror aldrig jeg kunne ha utsatt mine kjære og meg selv for en så stor sorg som en syste på hjernen kan medføre så da ville jeg vært føre var og ikke tatt den sjengsen....

Svært godt sagt. Helt enig. Og som jeg skrev selv, det er ikke alle som ville valgt bort et utviklingshemmet barn heller, men det burde være foreldrenes valg, ikke statens. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Svært godt sagt. Helt enig. Og som jeg skrev selv, det er ikke alle som ville valgt bort et utviklingshemmet barn heller, men det burde være foreldrenes valg, ikke statens. :wink:

Gjelder ikke det andre egenskaper og da? Selv vil jeg ha en atlet, så hvis muligheten er der for at barnet ikke blir det ønsker jeg å abortere det. Gud foby om jeg måtte få et barn som var disponibel for fedme, eller enda verre, tenk om det ble en idiot? Likeså hvis det kan bli stygt. Helst ønsker jeg en verden hvor alle er helt like, og det beste jeg kan gjøre med det er vel å abortere bort alt uønsket. Så klart gjør jeg dette for barnas beste da man vet at stygge, dumme og feite ikke kan nyte livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler så jeg skriker :hoho: du er no morrsom Tom...

oppfatter det som at du ikke mener det samme som meg...

Helt greit det....

lykketil med å finne disse "feilene" på en blodprøve eller fostervanns prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Ler så jeg skriker :hoho: du er no morrsom Tom...

oppfatter det som at du ikke mener det samme som meg...

Helt greit det....

lykketil med å finne disse "feilene" på en blodprøve eller fostervanns prøve ;)

Jo, men si vi fikk ta gentester av fosteret, og dermed kunne bestemme med en viss sikkerhet slike egenskaper, hvor bør grensen gå? Er det foreldrene som til enhver tid skal kunne bestemme det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
helt erlig så hedde jeg helt sikkert gjort det....for hvorfor skal et barn komme til verden om det ikke kan nyte livet eller livet blir kort varig.

Jeg tror aldrig jeg kunne ha utsatt mine kjære og meg selv for en så stor sorg som en syste på hjernen kan medføre så da ville jeg vært føre var og ikke tatt den sjengsen....

Jeg har en cyste på hjernen og fungerer godt i hverdagen. Jeg har en del skader og er en del syk, men lever og klarer meg fint. Mentalt sett er jeg også ganske oppegående. Jeg har klart meg gjennom både videregående og høgskole. Jeg er glad for at mamma beholt meg og jeg tror hun er glad i meg på tross av mine små skavanker.

Som du skjønner; ting kan se verre ut enn de er/blir. Som sagt så skjønner jeg at ikke alle har ressurser til å ta seg av psykik utviklingshemmede, men jeg tror også at barn med funksjonshemning har mye å gi og at foreldrene deres er glade i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når sammfunet er som det er i dag så tilsies det at det er utrolig krevende å være foreldre til et barn som er psykiskutviklingshemmet og eller multihendicapet og hejlpen står er ikke så tiljengelig sm den burde være.

Så mener jeg at det skulle være opp til foreldre og velge om de har de resurser som skal til for å oppdra og leve med et hjelpetrengene barn resten av sitt liv.

Og eller om det er en syste (som nevnt tidligere) på hjernen til fosteret og det er liten sjangse for at fosteret /barnet vill være levedyktig og kan dø innen kort tid etter fødsel eller bli så hardt rammet av dette at det ikke vil ha noe glede av livet de blir satt inn i verden for å leve.

I et sammfun der begge parter i et forhold/ekteskap må jobbe for å kunne klare seg og i tilleg har andre barn fra tidligere eller ikke så mener jeg at tiden og resurser er begrennset for hva man kan klare som menneske.

Jeg for min del kan ikke se at jeg har verken resurser eller er villig å påføre min datter og sammboer de påkjenninger som et psykiskutviklingshemmet- multihandicapet barn kan med føre.

Mener det er bedre å velge det bort enn å angre på barnets fødsel.

Hvorfor er det riktig å ta bort et helt frisktbarn fordi at man ikke er moden for å bli foreldre og rette og slett ikke vil ha barn og ikke å ta bort et barn som kan komme til å kreve for mye av de rundt seg og kansje ikke ha evnen til å ha noe nytelse av livet.

Jeg mener at det er for stor ofring i forhold til det man får igjen,da snakker jeg for min del ikke for resten av norge.

Som skat det burde være opp til hver enkelt og det burde ikke inne bære noe større risk å ta en prøve for å få vite om man bærer et "friskt" foster eller ikke ,spess for risiko grupper som kvinner over 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja men det er fare for spontanabort ved en fostervannsprøve men ved en enkel blodprøve er det ingen risiko og en slik prøve finnes,men ut i fra etisk lov er det ikke lovelig å bruke eller tilby denne formen for prøve til gravide kvinner.

Jeg for min del vill ha den som en standar prøve for alle gravide på lik linje som hiv og rødehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Man bør heller jobbe med bevisstheten til folk at fosterdrap er galt. Ta et liv fordi det ikke er bekvemt å få barn i den situasjonen man er i eller barnet ikke er som forventet er forkastelig og tyder på det moralske forfall i vårt samfunn. Stopp fosterdrapene nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde nok valgt å avslutte en graviditet om det viste seg at barnet var funksjonshemmet eller at det viste seg at det kun fikk en kort levetid her på jorden med masse smerter og pleie.

Så mye vondt kunne jeg ikke tenke meg å gi til hverken den lille eller meg selv.

Så jeg hadde tatt det vekk. helt klart.

Og så mye som de sier at det finnes av hjelp,så hadde heller ikke jeg giddi å brukt opp mine krefter på å krangle meg til 2 timer avlastning i uken.

Ja det skulle fått hvert opp til hver og enkelt om de ville bære frem eller ikke.

Synes det blir litt rart at det er andre som skal bestemme hvilken etikk og moral jeg eller naboene mine skal ha.

Sunt folkevett har da alle uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...