Gå til innhold

Hvordan be om høyere stilling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg jobber i dag i en butikk, hvor jeg har vært deltidsansatt i 2 år.
Ble først ansatt som 50%, men da jeg jobbet nærmere 80 fikk jeg etterhvert en 80% i stede.

Butikken er privateid, og har hatt en assisterende daglig leder ansatt, som nå har sagt opp. Denne stillingen kunne jeg svært gjerne tenke meg.

Legger til at jeg er i midten av 20-årene, og holder på med relevant høyskoleutdannelse ved siden av jobben.

Problemet er at jeg ikke vet hva eieren tenker, og jeg er redd for å virke som jeg forventer/krever noe dersom jeg spør. Hvordan går jeg frem?

Anonymous poster hash: fc23b...60f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ber enkelt og greit eieren om en prat, og sier at du er interessert i stillingen,

og ønsker å vokse i bedriften. At du ønsker mer ansvar og at du lurer på hva

eier føler om dette. De fleste setter pris på ansatte som tar initiativ, så mange

ganger kan man ende opp med å få en jobb ut fra initiativ. Det er ikke sikkert

eier vet du er interessert i stillingen. Min første forfremmelse fikk jeg på den

måten, min sjef sluttet og jeg søkte på stillingen. Mange fikk sjokk når de hørte

at jeg hadde fått jobben, da jeg var sist ansatt i bedriften. Men jeg hadde tross

alt tatt initiativ å søkt på stillingen og vist min interesse, noe som ble belønnet.

De andre hadde ikke gjort dette.

Anonymous poster hash: af635...1d0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet er at jeg ikke vet hva eieren tenker.
Det er en såpass liten bedrift at det kan tenkes at hun tar tilbake det administrerende selv, og dermed ikke trenger noen ny ass. butikksjef. Kan jeg likevel foreslå meg selv som en kandidat eller bør jeg vente til jeg vet mer?

Vurderer å evt. foreslå at jeg kan fortsette med samme lønn i ny stilling, da erfaringen er veldig verdifull for meg, dersom hun ikke tenker å ansette noen. Da får hun noen i stillingen uten å måtte betale mer.

Eller er dette helt bak mål?

Endret av StudentLise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt foreslå deg selv, det er jo ikke verre enn at du får tilbakemelding på at hun ønsker å gjøre disse tingene selv i så fall. Men jeg ville vært forsiktig med å ta på meg flere arbeidsoppgaver uten ekstra lønn eller andre goder, dette blir lett utnyttet (har dessverre efaring fra det, og det er det siste jeg gjør igjen)

Anonymous poster hash: 2a095...dfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt foreslå deg selv, det er jo ikke verre enn at du får tilbakemelding på at hun ønsker å gjøre disse tingene selv i så fall. Men jeg ville vært forsiktig med å ta på meg flere arbeidsoppgaver uten ekstra lønn eller andre goder, dette blir lett utnyttet (har dessverre efaring fra det, og det er det siste jeg gjør igjen)

Anonymous poster hash: 2a095...dfd

Der er jo veldig sant.

Hvordan kan det bli utnyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når har praten med eieren, som nevnt over her, vil du få vite mer om hva vedkommende tenker. Du får vite om de skal ansette en ny eller eieren selv tar oppgavene. Det er ikke frekt, men positivt og initiativrikt å be om et møte og avklare disse spørsmålene. Jeg ville ikke tatt opp lønn i det møte, da det er noe som naturlig kommer opp hvis du får et tilbud om stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du snakke med henne om det. Hun må jo ha noen til å ta styring når hun selv er borte f.eks.
Be henne om en kort samtale, og forklar at du ønsker mer ansvar og at du ønsker å utvikle deg og lære. Si at du er veldig interessert i å være ass. butikksjef, og spør hva hun tenker om det.

Hva er det verste som kan skje om du lufter dette med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke påta deg mer ansvar uten å få betalt for det. Med mer ansvar er det naturlig med høyere lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...