Gå til innhold

Bad dogs

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette er et sterkt minne jeg har fra min barndom....

En familie vi var mye hos hadde hunder (som oss selv)

Dette var jakthunder... De hadde alltis vært snille, i møtye med barn, voksne, eldre....

Det som skjedde var at en dag da venninna mi var en dag hjemme alene, kom det noen gutter fra ungdomsskola og tirra opp hundene deres. Hundene stod i bånd og hadde dermed tilgang til det de skulle. Disse gutta drev altså og kasta sten på de to hundene, stilte seg nær dem, sparka dem osv.... Dette så venninna mi fra vinduet! Det som skjedde var, at den ene hunden fikk nok, og bet han ene gutten i foten.

Etter noen dager kom foreldra til gutten og klaga over bittet, og dermed ble hunden stilt til "retten" Det ble bestemt at han skulle avlives, fordi det jo ikke er lovm og bite folk.....

MEN TIL HVILKEN PRIS????

Venninna mi så det, men det spiller visst ikkenoe rolle

hva hun sier, da de tror mer på de gutta som mobba hundene! Hunden ble avlivet, en fin snill god hund som aldri før har gjort en flue fortred, før disse gutta kastet stein på han.

Hvilken rett har disse gutta til og avlive denne hunden?

Er det så lett og bestemme sjebnen til et dyr

som ikke kan snakke for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det er en trist historie...

Men ærlig talt, kunne ikke tragedien vært unngått? Først ved å ikke plassere hundene tilgjengelig for tildeldige forbipasserende, så ved at din venninne hadde hentet hundene inn...

En sak har som regel to sider - og selv om en hund blir "provosert" til å bite så tror jeg faren for gjentakelse er tilstede hvis den først har bitt en gang...

Grunnen til at min hund aldri står bundet alene der andre mennesker ferdes er nettopp frykten for at den skal bite noen og så måtte avlives... Jeg ville nemlig tatt den med det samme hvis den bet, det bestemte jeg meg for allerede før den ble kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det desverre, og med den nye hundeloven er hunder blitt helt rettsløste. Selv om hunden står på din inngjerede eiendom, og ungene bryter seg inn og plager hunden, så kan de allikevel kreve den avlivet om den biter. Selvsagt bør man passe på hunden sin, men jeg synes hunder burde ha noen rettigheter også. Og alle hunder vil bite dersom de må i selvforsvar, jeg tror ikke det nødvendigvis vil være noen fare for gjentagelse, det må man nesten se an i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...