Gjest 1111 Skrevet 14. august 2004 #1 Del Skrevet 14. august 2004 Kattungen har fått halsbånd med bjelle, men blir litt usikker. er ikke dette voldsomt plagsomt for katten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. august 2004 #2 Del Skrevet 14. august 2004 Jeg tror kanskje det er mer plagsomt for mennesker. Men, jeg kan levende forestille meg at en katt blir bra gal av å ha den ringelyden i ørene hele tiden. Ikke lett å være god jeger når byttet hører deg på lang avstand heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 14. august 2004 #3 Del Skrevet 14. august 2004 Vi har brukt det litt, men pus har virket veldig irritert av den. Hun hører på oss når vi roper, så det funker uten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. august 2004 #4 Del Skrevet 14. august 2004 Uff, nei..dette ville jeg ikke brukt på min katt. Må være grusomt å høre på den hele tiden. Ville ikke satt halsbånd på en katt i det hele tatt, den kan feste seg i greiner og kvele katten. En synlig tatovering i øret er bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 14. august 2004 #5 Del Skrevet 14. august 2004 Hmm.. fjerner bjella jeg da. har halsbånd for at katten kan lufte seg uten at hun stikker av (for ung til å gå ute alene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StarseekR Skrevet 15. august 2004 #6 Del Skrevet 15. august 2004 Bra du tok av bjella Vil tro det er like slitsomt for katten å ha noe sånt like ved øret som det hadde vært for oss... Går du med katten i bånd? I såfall burde du vel egentlig ha en sele og ikke bare halsbånd... Og hva du enn gjør, ikke slipp ut katten på egenhånd med halsbåndet på! Har sett en katt sittende fast i et tre, med en gren dratt gjennom halsbåndet (Den klarte seg, vi fikk den ned, men alikevel!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 15. august 2004 #7 Del Skrevet 15. august 2004 ja,håper det er et elastisk halsbånd du har kjøpt eller med en lås som går av ved for høyt press(glir av halsbåndet) bjella har jeg tatt av på mine 2 små..det må være utrolig irriterende (med tanke på at katter har 10 ganger så god hørsel som oss) de kan faktisk høre sin egen blodsirkulasjon i ørene :o og med tanke på mobbing fra andre katter og jakt..hehe..bjella skremmer vekk alt som katten muligens skulle jakte på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 15. august 2004 #8 Del Skrevet 15. august 2004 Jeg har ikke gått med kattungen i bånd ennå, men jeg har kjøpt halsbånd til den dagen hun skal ut. kanskje sele hadde vært en ting også. Noen som kan forklare meg akkurat hvordan halsbånd/bånd/ev.sele jeg burde ha? sånn at jeg vet, en gang for alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 15. august 2004 #9 Del Skrevet 15. august 2004 siden katten er liten tror jeg ikke du får tak i kattunge sele..bare voksen-katt-sele..har selv letet etter det.. men du kan bruke kanin sele..fås på dyrebutikken..de fleste skal ha det..selen skal festes både bak og fremme på katten slik at det er umulig for katten og komme seg ut av den når dere går tur.. lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 15. august 2004 #10 Del Skrevet 15. august 2004 Så jeg kan bruke en kanin-sele? veldig fint, for jeg har to kanin-seler liggende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 15. august 2004 #11 Del Skrevet 15. august 2004 du må nesten prøve den på katten og se om den passer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 15. august 2004 #12 Del Skrevet 15. august 2004 Vil tro den passer for nå i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. august 2004 #13 Del Skrevet 15. august 2004 men du kan bruke kanin sele..fås på dyrebutikken..de fleste skal ha det..selen skal festes både bak og fremme på katten slik at det er umulig for katten og komme seg ut av den når dere går tur.. lykke til! Umulig å komme seg løs ja..men ikke umulig å bli vikle seg fast i selen.. Vi ga opp sele-gåinga rimelig fort.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StarseekR Skrevet 15. august 2004 #14 Del Skrevet 15. august 2004 hehe - vil tro katten vikler seg inn i båndet enten du bruker halsbånd eller sele, men fordelen med en sele er at der blir krafta fra båndet fordelt jevnere over kattens kropp, i stedet for bare rundt halsen. så når katten styrter avgårde, eller tuller seg skikkelig inn er det mindre ubehag for den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Frk Amalie~ Skrevet 15. august 2004 #15 Del Skrevet 15. august 2004 Uff' date=' nei..dette ville jeg ikke brukt på min katt. Må være grusomt å høre på den hele tiden. Ville ikke satt halsbånd på en katt i det hele tatt, den kan feste seg i greiner og kvele katten. En synlig tatovering i øret er bedre.[/quote'] Dette med bjella er jeg ikke sikker på. Har halsbånd med bjelle på alle mine 3 voksne katter, og de virker ikke som de er plaget av det. Halsbånd som er beregnet for katter er enten elastiske, eller så slites dem når trykket blir stort, og er dermed ikke farlige. Jeg bor i by og katter kan lett taes for å være hjemløse uten halsbånd her (egen erfaring). Å bruke halsbånd som eneste identifikasjon av katten er drøyt naivt da, de rives lett av. Øretatoveringer kan være utydelige og det kan være vanskelig å komme til for å se nr av forskjellige grunner. Jeg vil derfor anbefale chip under huden, den blir ikke borte og kan alltid leses av hos dyrelegen :-) Når man får gjort dette får man med en medaljong til halsbåndet der det står at katten er merket med chip. Katten kan selvsagt miste medaljongen, men kommer den til dyrebeskyttelsen sjekker de etter chip uansett :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. august 2004 #16 Del Skrevet 15. august 2004 Jeg har reddet en katt som satt fast i en busk. Halsbåndet hadde strikk i siden, men en panisk katt klarer ikke å få hodet løs. Stakkars katten hadde slitt bort pelsen og blødde fra halsen :cry: Heldigvis gikk det bra med henne, men eieren ble veldig skremt. Grunnen til at jeg anbefaler tatovering er rett og slett fordi det er synlig, slik at alle ser katten har en eier. Hvis katten skulle bli borte, så er sannsynligheten stor for at folk leverer den til vetirinær pga tatovering. Alle som mister katter burde sjekke om dyrlegen har fått inn katten. Men chip er selvsagt også å anbefale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 15. august 2004 #17 Del Skrevet 15. august 2004 [Noen som kan forklare meg akkurat hvordan halsbånd/bånd/ev.sele jeg burde ha? sånn at jeg vet' date= en gang for alle Du bør ha sele på katten, dersom den har halsbånd kan den lett vri seg ut av det når den går i bånd. På dyrebutikken der vi var hadde de katteseler uten trinn, og som passer på katter i alle størrelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå