Gå til innhold

Sjuåring og baby..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen er bare en uke. Aldri i verden godtatt at en syvåring hadde herjet med min baby. Når far ikke sier i fra må du gjøre det selv.

Eldste barnet til en slektning av meg (6 år) behandlet sitt søskenbarn (1mnd) som en dukke. Skulle bære henne hele tiden. Jenta falt da hun viklet seg inn i en leke på gulvet, mistet babyen og falt over babyen. Babyen knakk armen. Heldigvis ikke et værre utfall enn det. Slike ting skjer sikkert sjelden, men dumt å ta sjanser med en så liten baby som du har ts. Babyen trenger ro og hvile.

Anonymous poster hash: 63147...f29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat fått en baby.. For en uke siden.

På mandag kom stebarna på 7 og 11. Jente og gutt..

Problemet er, at jenta på 7 tar så mye ansvar for babyen, noe som i utgangspunktet er veldig bra. Men hun kan ta opp babyen og begynne å styre med den.. Uten å spørre. Kler av og bytter bleie uten at det nødvendig for eksempel.. Jeg liker ikke at hun bærer noe særlig på babyen i det hele tatt uten tilsyn, så nå jeg tar henne i dette blir jeg litt frustrert..

Faren sier jeg er hysterisk og at hun må få lov så vi slipper sjalusi...

Er jeg det?

Anonymous poster hash: 14b79...588

Jeg synes ikke du er hysterisk! Jeg har ikke barn en gang, og jeg synes det er helt vanvittig at en sjuåring nærmest bruker en nyfødt baby som dukke. Nei, dette er ikke greit! Gi streng beskjed om at du ikke godtar dette til både jenta og faren, hun kan heller få være med og hjelpe til og ha babyen på fanget i sofaen for eksempel.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvem av de mest kritiske som har hatt en sjuåring selv?

Jeg er jo like mye hønemamma som de fleste andre, men har aldri tenkt på at dette skal være noe problem så lenge sjuåringen er relativt oppegående.

Når det er sagt, har jeg også et eldre barn som jeg passer godt på i samvær med babyen, fordi vedkommende ikke skjønner helt hvor skjør en baby er. Så det kommer an på barnet. Man må se an forståelsen og konsekvenstenkningen. Er det fare på ferde, er selvsagt strenge regler på sin plass.

Men hallo jens, de fleste sjuåringer forstår godt at en baby ikke er en dukke. De fleste sjuåringer trenger ikke "streng beskjed" om noe som helst, så lenge de er rimelig godt oppdratt. Ikke fedre heller, jeg antar han er noenlunde interessert i barnet sitt, og det at han ikke synes det er fare på ferde burde veie sin del i vektskåla, det også.

Jeg er ikke for at et eldre barn kan leke med en baby akkurat som en dukke, men jeg synes det er interessant at såpass mange tror at en sjuåring ikke har større kognitive evner enn som så. Hvor tar dere det fra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Jeg hadde en datter på 7 år når nr to kom. Jeg turte ikke la henne bære bebyen, eller skifte bleie osv uten tilsyn. Det synes jeg faktisk 7 åringer er for små til. Slipp henne gjerne til når dere er der, men jeg hadde blitt redd hvis dette skjedde når en voksen ikke så det. Barnet er faktisk ikke en dukke hun kan leke med når hun vil.

Anonymous poster hash: d7c2a...588

Svarer du deg selv her??

Anonymous poster hash: 9f067...296

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skrev i feil tråd..

Endret av Småkjekset
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvem av de mest kritiske som har hatt en sjuåring selv?

Jeg er jo like mye hønemamma som de fleste andre, men har aldri tenkt på at dette skal være noe problem så lenge sjuåringen er relativt oppegående.

Når det er sagt, har jeg også et eldre barn som jeg passer godt på i samvær med babyen, fordi vedkommende ikke skjønner helt hvor skjør en baby er. Så det kommer an på barnet. Man må se an forståelsen og konsekvenstenkningen. Er det fare på ferde, er selvsagt strenge regler på sin plass.

Men hallo jens, de fleste sjuåringer forstår godt at en baby ikke er en dukke. De fleste sjuåringer trenger ikke "streng beskjed" om noe som helst, så lenge de er rimelig godt oppdratt. Ikke fedre heller, jeg antar han er noenlunde interessert i barnet sitt, og det at han ikke synes det er fare på ferde burde veie sin del i vektskåla, det også.

Jeg er ikke for at et eldre barn kan leke med en baby akkurat som en dukke, men jeg synes det er interessant at såpass mange tror at en sjuåring ikke har større kognitive evner enn som så. Hvor tar dere det fra?

Jeg har jo ingen sjuåring selv, og tenkte på det da jeg svarte. At det er stor forskjell på barn på samme alder, og at når jeg ikke har barn på den alderen, er det vanskeligere å vurdere hva de kan ta ansvar for osv. Men det var vel egentlig mer med måten det ble lagt fram på, at det virket som denne jenta behandlet babyen som en dukke. Men det er klart det blir en tolkning av situasjonen. Jeg syns hvertfall det er stor forskjell på at en sjuåring bare setter i gang på egenhånd, og at hun har blitt vist en del ting og at hun vet at det er visse ting hun ikke får gjøre med babyen f.eks, slik du nevner i et av dine innlegg.
Skrevet

Jeg hadde en 6-åring da minstemann kom. Det var relativt uaktuelt at han skulle få stelle minsten alene uten tilsyn. Jeg var også skeptisk til at han skulle bære rundt på babyen, enda så forsiktig han var.

Det er klart at 7-åringen i HI skal få lov til å delta i babyens liv, men jeg synes at det skal skje under tilsyn. Etter hvert vil kanskje mor bli såpass trygg på situasjonen at 7-åringen kan få prøve litt mer alene. Det er viktig at hun lærer seg at babyen trenger å få være en del i ro i begynnelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Svarer du deg selv her??

Anonymous poster hash: 9f067...296

Er til meg, TS, du skrev? I så fall, nei :)

Gjest Keikolina
Skrevet

Hadde ikke latt en 7 åring gått rundt å Bære på en nyfødt. Plutselig kan hun glippe taket og de må jo også bæres riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Svarer du deg selv her??Anonymous poster hash: 9f067...296

De har forskjellige koder.

Anonymous poster hash: 63147...f29

AnonymBruker
Skrevet

?

Jenta har en stolthet.. Hun er heller ikke så veldig glad for at mammaen og pappaen ikke er sammen. Så å lære av meg og høre på det jeg sier, og liker ikke at jeg vet mer... Jeg skjønner hvorfor og er ikke bitter eller sur for det. Dette går seg sikkert til etter hvert..

Men derfor syns jeg far bør snakke med henne. Da hører hun. Men når han ikke er enig....

du må sette deg i respekt, slik du holder på nå så blir du rævkjørt av både stedatter og mann, sorry..

Anonymous poster hash: 91c58...b02

• Liker 2
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å sette foten ned. Babyen trenger nærkontakt med mamman sin store deler av døgnet, og dessuten vet ikke små barn hvor uforutsigbar en baby er i bevegselser og en 7-åring har heller ikke full kontroll over sin egen kropp i forhold til å snuble f.eks

Anonymous poster hash: ba8ec...984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...