Gå til innhold

Sjuåring og baby..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat fått en baby.. For en uke siden.

På mandag kom stebarna på 7 og 11. Jente og gutt..

Problemet er, at jenta på 7 tar så mye ansvar for babyen, noe som i utgangspunktet er veldig bra. Men hun kan ta opp babyen og begynne å styre med den.. Uten å spørre. Kler av og bytter bleie uten at det nødvendig for eksempel.. Jeg liker ikke at hun bærer noe særlig på babyen i det hele tatt uten tilsyn, så nå jeg tar henne i dette blir jeg litt frustrert..

Faren sier jeg er hysterisk og at hun må få lov så vi slipper sjalusi...

Er jeg det?

Anonymous poster hash: 14b79...588
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er, at jenta på 7 tar så mye ansvar for babyen, noe som i utgangspunktet er veldig bra. Men hun kan ta opp babyen og begynne å styre med den.. Uten å spørre. Kler av og bytter bleie uten at det nødvendig for eksempel.. Jeg liker ikke at hun bærer noe særlig på babyen i det hele tatt uten tilsyn, så nå jeg tar henne i dette blir jeg litt frustrert..

Er jeg det?

du må lære henne hva hun må passe på når hun skal holde babyen og at hun må spørre om lov først.

Anonymous poster hash: 91c58...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså... Hvorvtiltaksløs er du egentlig.

Mannen din har forsåvidt rett når det gjelder at hun må få slippe til. Men hvis hun setter i gang på eget initiativ så må du jo bare si i fra at akkurat nå så skal ikke babyen ha ny bleie, men at hun kan få hjelpe til etterpå.

Eller tilsvarende i andre situasjoner.

Anonymous poster hash: 0f1e1...a6d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

du må lære henne hva hun må passe på når hun skal holde babyen og at hun må spørre om lov først.

Jo.. Men det er jo ikke veldig lett når hun gjør det allikevel, uten å spørre..

Hun er ikke så interessert at jeg lærer henne heller. Hun er litt sånn "verdensmester" når det gjelder meg om du skjønner...

Derfor syns jeg faren kan gjøre det, men han sier at jeg er hysterisk..

AnonymBruker
Skrevet

Altså... Hvorvtiltaksløs er du egentlig.

Mannen din har forsåvidt rett når det gjelder at hun må få slippe til. Men hvis hun setter i gang på eget initiativ så må du jo bare si i fra at akkurat nå så skal ikke babyen ha ny bleie, men at hun kan få hjelpe til etterpå.

Eller tilsvarende i andre situasjoner.

Altså, hvor hjerteløs er du??

Jeg ble mor, for første gang, for er uke siden! Har nok å tenke på, føler jeg..

Da er det godt å kunne spørre om råd..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvor hjerteløs er du??Jeg ble mor, for første gang, for er uke siden! Har nok å tenke på, føler jeg..Da er det godt å kunne spørre om råd.. Anonymous poster hash: 14b79...588

Hvis babyen bare er en uke gammel så er det en selvfølge at en 7-åring ikke skal holde på sånn.

Da må hun nøye seg med å hjelpe til.

• Liker 7
Skrevet

Jeg er enig med deg, og du er ikke hysterisk. Jeg mener far burde støtte deg i dette. Du er nybakt mamma for første gang :-) Det betyr allikevel ikke at 7-åringen ikke skal få hjelpe til med babyen (skjønner at hun synes det er stas), men da skal det være under oppsyn av voksne. Hun bør få beskjed av far om at hun må spørre før hun begynner å styre med babyen, og at hun ikke får lov til å ta den opp/bære rundt alene!

:-)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri tillatt at en 7-åring bærer rundt på og styrer med en helt nyfødt baby alene. Vet hun f.eks. at hun må støtte hodet, at babyen må passes på på stellebordet, hvordan gå forsiktig osv? Jeg tenker også på hvordan det ville være for henne om noe skulle skje.

Jeg ville hatt en klar regel om at hun alltid måtte spørre først. Men samtidig vært raus med å si ja, så lenge det ikke forstyrrer babyens soving, mating elle skaper masse stress, kunne jeg gjerne latt henne skifte en ekstra bleie i blant, selv om det ikke er strengt nødvendig for babyens del. Hun trenger å føle seg inkludert, men samtidig respektere at det er de voksne som bestemmer over en liten baby. Jeg syns for øvrig det er utrolig at far ikke er enig, eller i det minste ikke ian kan late som. Dere bør jo stå samlet om noe sånt.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 3
Skrevet

Njaei, kanskje bittelitt hysterisk?

Hvis du viser en sjuåring hvordan man skal holde hodet på en baby, så klarer de det (må jo se an sjuåringen selvsagt, men de fleste vil forstå dette helt fint). Jeg ville ikke vært redd for akkurat det. Og jeg tenker litt som far, at det er godt for jenta å få delta litt i en tid der mye nødvendigvis dreier seg om det nye familiemedlemmet. Far har jo (som jeg) hatt flere småbarn før, og vet at det skal temmelig mye til før ulykken er ute.

Men, når det gjelder dette med å ta opp babyen (når den sover?) og begynne å skifte og slikt, ville jeg korrigert henne vennlig når situasjonen oppstår. Nei, det er ikke så lurt å ta opp babyen når den sover, det er viktig at vi ikke vekker ham/henne. Babyen trenger ikke ny bleie nå, så vi venter med å skifte på den til det er nødvendig. Kanskje snakke litt om dette med at helt små babyer trenger litt fred og ro og at de ikke må bli herset for mye med? Det synes jeg helt fint du kan gjøre uten at det blir "avvisning" av storesøsteren.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo.. Men det er jo ikke veldig lett når hun gjør det allikevel, uten å spørre..

Hun er ikke så interessert at jeg lærer henne heller. Hun er litt sånn "verdensmester" når det gjelder meg om du skjønner...

Derfor syns jeg faren kan gjøre det, men han sier at jeg er hysterisk..

å herregud...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

å herregud...

?

Jenta har en stolthet.. Hun er heller ikke så veldig glad for at mammaen og pappaen ikke er sammen. Så å lære av meg og høre på det jeg sier, og liker ikke at jeg vet mer... Jeg skjønner hvorfor og er ikke bitter eller sur for det. Dette går seg sikkert til etter hvert..

Men derfor syns jeg far bør snakke med henne. Da hører hun. Men når han ikke er enig....

AnonymBruker
Skrevet

Men unnskyld meg. Hvordan sletter jeg tråden??

Samme hva man skriver her inne så blir man jo halshugd!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Eneste gang jeg hadde latt en 7 åring få holde en baby var om hun/han satt ett sted og hadde babyen på fanget. Hadde ikke latt en 7 åring få gå å bære på en baby, skifte på alene osv.

Jeg hadde heller ikke korrigert vennlig, men gitt streng beskjed om at slikt skal ikke skje. Noen her som har tenkt over konsekvensene av hva som kan skje når en 7 åring alene skal holde på slikt?

Latterlige svar du får her TS, jeg er 100% enig med deg. Folk her på dette forumet klikker fullstendig om barn går tur med hunden alene, men å gjøre hva de vil med en baby alene er tydeligvis helt greit.

Endret av 79kreps
  • Liker 5
Skrevet

TS, prøv å lukke ørene (billedlig) for usaklige svar.

Saken er at dette må du rett og slett snakke med mannen din om. Du er nødt til å få ham til å forstå hvordan saken stiller seg for deg. Du kjenner ham; hvordan kan du legge frem problemstillingen på en måte som gjør at han forstår hva du føler? Prøv kanskje å appellere til følelsene hans som pappa, minn ham på at dette er din første baby og alle de følelsene han hadde da hans første barn var helt nytt, har du nå.

Hva tror du?

AnonymBruker
Skrevet

TS, prøv å lukke ørene (billedlig) for usaklige svar.

Saken er at dette må du rett og slett snakke med mannen din om. Du er nødt til å få ham til å forstå hvordan saken stiller seg for deg. Du kjenner ham; hvordan kan du legge frem problemstillingen på en måte som gjør at han forstår hva du føler? Prøv kanskje å appellere til følelsene hans som pappa, minn ham på at dette er din første baby og alle de følelsene han hadde da hans første barn var helt nytt, har du nå.

Hva tror du?

Joda.. det hørest veldig fornuftig ut :)

Skrevet (endret)

Jeg hadde heller ikke korrigert vennlig, men gitt streng beskjed om at slikt skal ikke skje. Noen her som har tenkt over konsekvensene av hva som kan skje når en 7 åring alene skal holde på slikt?

.

Næsj, aldri tenkt på... :ironi:

Selvsagt skal man lære dem å utvise forsiktighet, og man må også se an sjuåringen. Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke finnes redd når den sjuåringen jeg har i huset håndterer lillebror. Det har hun gjort med største selvfølgelighet- og forsiktighet- siden han ble født.

Men barn er like forskjellige som voksne. Derfor skal jeg ikke si at TS er helt ute på viddene, men hvis det er en normalt utrustet sjuåring som evner å ta beskjeder og ta hensyn, så synes jeg ikke det i seg selv er alarmerende. Noe annet hadde det vært hvis en fireåring skulle valse rundt med babyen.

Tillegg: det eneste sjuåringen har direkte forbud mot, er å ha ham på benken på badet, eller andre steder der han kan falle ned. Når hun leker med ham, skal han være på gulvet eller maks i sofaen. Ingen andre høyder. Og den bestemmelsen følger hun.

Endret av Mafalda
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg, og forstår syvåringen.

Selvfølgelig vil hun dulle ihjel deres lille nye! Og det må hun få - sånn er det bare når man får barn flere ganger.

Man kan ikke holde dem unna den minste, selv om man noen ganger føler man ønsker.

Det beste du kan gjøre er å be far komme mer på banen, så han kan være med jentene sammen, og du burde kanskje invitere henne inn til deg og babyen når det er tid for mat (flaske?) eller skift.

Inviter henne før hun spør, slik at hun føler seg ønsket, og hennes behov da også kanskje synke litt.

Det er enkelte å godta nei ellers og ikke få holde på så mye alene, om hun blir fortalt hvorfor, og i tillegg får være med dere, da under oppsyn.

Som sagt - om du føler selv at det er litt vanskelig, er det viktig at far gjør det.

Det er viktig å samle familien og barna når det kommer en ny baby i hus, særlig med stebarn til stede fra før av :)

Anonymous poster hash: 7f0b1...148

Skrevet

Nei,babyen er alt for liten for at 7åring skal holde,bytte bleie eller lignende uten tilsyn. Selv med tilsyn ville jeg vært nervøs,altså. prøv å finn henne noe annet å gjøre,interessere henne for noe. Kjøp dukke og gi henne bleie og klær slik at hun bytter sin baby.

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg det?

Jeg forstår deg godt. Jeg hadde en datter på 7 år når nr to kom. Jeg turte ikke la henne bære bebyen, eller skifte bleie osv uten tilsyn. Det synes jeg faktisk 7 åringer er for små til. Slipp henne gjerne til når dere er der, men jeg hadde blitt redd hvis dette skjedde når en voksen ikke så det. Barnet er faktisk ikke en dukke hun kan leke med når hun vil.

Anonymous poster hash: d7c2a...588

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

å herregud...

Å herregud til deg og.

Anonymous poster hash: d7c2a...588

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...