AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #1 Skrevet 4. mars 2015 Jeg og min bestevenninne har kjent hverandre hele livet. Da vi begge fikk barn, ble det naturlig å gi både julegave og bursdagsgave til hverandres barn. Vi har bare ikke snakket om pris. Til jul fikk hennes datter et puslespill av oss, kostet kanskje 150 kr. I ettertid fant jeg ut at vår datter fikk gaver for rundt 600 kr fra henne. Har ikke sagt noe om dette til min venninne da hun alltid har gitt dyre gaver og liker det, og tror kanskje det er hennes måte å 'veie opp for' at hun til tider har vært en dårlig venninne. Tror derfor dette er et sårt tema for henne, og har dermed ikke tatt det opp med henne. I tillegg sliter hun psykisk, så jeg er redd for å si noe galt da hun kan være veldig nærtagende. Men - nå har hennes barn snart bursdag, og jeg spurte om gavetips. Tipsene jeg får koster rundt 300 kr. Jeg synes dette er for mye, har tenkt at 150-200 er nok. Synes det er forferdelig ekkelt å skulle si at det er for mye å bruke på gave, men at det samtidig er litt teit å gi noe annet siden jeg tross alt har bedt om ønskeliste. Hva ville andre gjort?Anonymous poster hash: 1ab96...358
OnFire Skrevet 4. mars 2015 #2 Skrevet 4. mars 2015 Hvis man har en ordentlig jobb og jobber heltid så burde 300 kr være overkommelig. 8
mereo Skrevet 4. mars 2015 #3 Skrevet 4. mars 2015 For det om man ber om ønskeliste, så er det ikke noe man må holde seg til - man kan fint bruke det som en "veiledning"/pekepinn på hva barnet har av interesser, etc. Hos oss gjelder 2-300kr i gaver, selv internt i familien. Dyrere blir det sikkert når de blir eldre. 1
Gjest Margit Spat Skrevet 4. mars 2015 #4 Skrevet 4. mars 2015 (endret) Jeg ville tatt gaveønskene til orientering og forsøkt å finne noe tilsvarende til en lavere pris. Hvis dette viste seg umulig, ville jeg kjøpt noe helt annet. En ønskeliste er ingen kravsspesifikasjon, men en god retningsgiver Det varierer hvor mye vi bruker på gaver til venners barn, men 200-250 er nok det nivået vi oftest har lagt oss på. Endret 4. mars 2015 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #5 Skrevet 4. mars 2015 Vel.... Hvis du ikke vil gi denne summen fordi du har dårlig råd, er det jo bare å være ærlig på det. Hvis du synes summen er for høy av prinsipp, er det jo litt vanskeligere. Poenget er jo at man får ikke så mye nyttig til 150 - 200 kr. Jeg har helt sluttet å kjøpe til venninner og venninners barn, nettopp av den grunn. Men så har jeg et par unntak, og vi gir da heller for nærmere 300-400 kr. Når dette er din bestevenninne og du har kjent henne hele livet, synes jeg ikke 300 er drøyt. Anonymous poster hash: 6b016...664 2
Kontormus Skrevet 4. mars 2015 #6 Skrevet 4. mars 2015 Man gir etter evne og det en har lyst til å gi. Hvis det var så viktig hva ting kostet kunne en like gjerne byttet pengene. Gir hun dyrere gaver enn deg, betyr det vel bare at hun syns dine barn er verdt det. Uten å analysere alt mulig ved henne.
Løvefrøken Skrevet 4. mars 2015 #7 Skrevet 4. mars 2015 Jeg syns du har fornuftige tanker rundt pris på sliek gaver. Men når du nå har bedt om og fått ønskeliste, kan du se om du finner en av gavene på tilbud? Eller fins tilsvarende ting billigere i andre butikker? Jeg sparer ganske mase på å handle på tilbud så ofte jeg kan
GammelKaktus Skrevet 4. mars 2015 #8 Skrevet 4. mars 2015 Hadde bestevenninna mi hatt barn så hadde jeg kjøpt gave for ca. 500-1000, alt etter alder og ønskene til barnet.. Til andre venninners barn så er det 300.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #9 Skrevet 4. mars 2015 TS her. Tusen takk for tips! Et arbeidsledig for øyeblikket, men mener uansett at 300,- er for mye. Det er ganske mye man kan få kjøpt for 150-200, alt trenger ikke være så forferdelig dyrt. Men da tar jeg rådene til etterretning og kjøper enten noe annet, eller noe tilsvarende. Anonymous poster hash: 1ab96...358
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #10 Skrevet 4. mars 2015 Hadde bestevenninna mi hatt barn så hadde jeg kjøpt gave for ca. 500-1000, alt etter alder og ønskene til barnet.. Til andre venninners barn så er det 300. Det var generøs bestevenninne Anonymous poster hash: cf1ff...ab0
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #11 Skrevet 4. mars 2015 Er det ikke bare å spørre om dere kan avtale en ca-pris på forhånd? Anonymous poster hash: ed1cb...f63
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #13 Skrevet 4. mars 2015 Du er jammen en gnitalus. TS her. Er det meg du sikter til? Du får mene hva du vil. Skjønner ikke hvorfor små unger skal få så utrolig mye hele tiden. Man kan få fargebøker, klistremerker, tusjer, bøker, kosedyr, Lego/duplo, hobbyleker osv osv for 150-200 Kr. Synes vi lever i et forbrukersamfunn der det er status å gi de største og dyreste og fineste gavene. Hvorfor er det prisen som er viktig? Er det ikke viktigst at barnet som får gaven blir glad? Mulig det er underordnet for deg, men JEG mener det er viktig å gi barn sunne verdier. Fins nok bortskjemte og storkrevende unger der ute. Anonymous poster hash: 1ab96...358 6
Silfen Skrevet 4. mars 2015 #14 Skrevet 4. mars 2015 (endret) TS her. Er det meg du sikter til? Du får mene hva du vil. Skjønner ikke hvorfor små unger skal få så utrolig mye hele tiden. Man kan få fargebøker, klistremerker, tusjer, bøker, kosedyr, Lego/duplo, hobbyleker osv osv for 150-200 Kr. Synes vi lever i et forbrukersamfunn der det er status å gi de største og dyreste og fineste gavene. Hvorfor er det prisen som er viktig? Er det ikke viktigst at barnet som får gaven blir glad? Mulig det er underordnet for deg, men JEG mener det er viktig å gi barn sunne verdier. Fins nok bortskjemte og storkrevende unger der ute.Anonymous poster hash: 1ab96...358 Ja, det er deg jeg sikter til. Her har du fått og fått dyre gaver og funnet mange unnskyldninger som din venninnes psyke for å fortsette å få, mens du har gitt billigere gaver. Når hun for EN gangs skyld kommer med ønsker, så sutrer og klager du. Dersom det er SÅ viktig med sunne verdier og ikke krevende barn, så burde du jo starte med DITT og sette den jævla foten ned for alle gavene DET får. Men neida. Det er helt greit at DITT barn får, så lenge du kan oppdra ANDRES barn til å ikke være så fuckings storforlangende. Endret 5. mars 2015 av Kosemose Personangrep 8
Jade Skrevet 4. mars 2015 #15 Skrevet 4. mars 2015 Gi det du føler er naturlig. Ønskelister kan man følge slavisk, eller man kan bruke det som en pekepinn til hva barnet liker å leke med, eller type klær hun trenger. Selv synes jeg det tar helt av med pris på gaver, men i dette tilfellet hadde jeg gjerne spandert en ekstra hundrings eller to, siden hun har gitt så mye selv, og så evt avtalt et mer normalt beløp begge veier om det blir "ubehagelig". 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #16 Skrevet 4. mars 2015 Her syntes jeg du skal gjøre etter det økonomien tillater. En gave er det jo egentlig ikke prisen som har noe å si. Og man finner mye fint til 150 kr. Til mine nieser og nevøer gir jeg ca 150-200 kr til både jul og bursdag. Det er det jeg har råd til med 8 tantebarn. Jeg har merket at de gir litt dyrere gaver, dette er absolutt ikke noe jeg forventer. Men foreldrene bryr seg ikke. De vet jo også at jeg tjener mindre enn de. Anonymous poster hash: 85190...91a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #17 Skrevet 4. mars 2015 Synes du får ufortjent mye pepper her. Jeg kjøper gaver til barna til tre av mine nærmeste venner og bruker ca 100-150 Kr per gave. Synes faktisk det holder selv om det er nære venninner. Folk har Ko en tendens til å få flere barn etterhvert, og hvis man da skal kjøpe gaver for mange hundre hver gang, blir det veldig masse penger, synes jeg. De store gavene får komme fra nær familie, tenker jeg. Mine blir et slags supplement. Ei bok, ei t-skjorte, perler, Lego etc. Unntaket er to barn hvor vi er faddere. Der kjøper vi for ca.300kr. Det gjelder den andre veien også (altså gaver fra våre venner til våre barn).Anonymous poster hash: 71e99...8b2 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #18 Skrevet 4. mars 2015 Jeg og mine venninner kjøper ikke gaver til hverandres barn, og det er jeg veldig glad for. Alle sammen har mer enn nok med å kjøpe gaver til sine egne barn til bursdag og jul, og alle har mer enn nok med å kjøpe gaver til nevøer og nieser og faddere. Så, dette med å kjøpe gaver til venninners barn er bare tull, men selvfølgelig er det greit om man er fadder eller man har en veldig god venninne. I mitt tilfelle har jeg 10 venninner, og alle har 1 barn hver og noen har fått nr.2, og jeg kan ikke jobbe overtid for å kjøpe gaver hver mnd når jeg selv har 1 barn + 5 tantebarn! Anonymous poster hash: 6f290...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #19 Skrevet 4. mars 2015 Meg over - her kjøper vi gaver til ca.200-300. 150 er også helt greit. Har man dårlig råd er det lov med 100 kr, for det er jo tanken som teller. Anonymous poster hash: 6f290...ccd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå