Gå til innhold

Straff/konsekvenser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en gammel tråd her inne nå. Den handlet om en 12 åring som hadde regel på at dataen skulle stenges kl 21. Moren tok henne på fersken en gang hvor hun satt oppe kl 24, med PC. 12 åringen fikk da husarrest i to dager og dataforbud i en uke.

Noen poengterte i den tråden at straff ikke fungerte fordi det bare skapte frykt, men at logiske konsekvenser er riktig. Altså mente noen at husarresten ikke var grei fordi det lærte ungen at hun kunne frykte husarrest igjen. Men at dataforbudet var en logisk konsekvens av tillitsbruddet og dermed igjen straff. Men jeg tenker det at for 12 åringen så oppleves jo begge deler som straff, uavhengig av hva man som voksen kaller det!

Og det å finne logiske konsekvenser er ikke alltid lett. Vi måtte drastisk til verks med vår 4.5 åring. Han drev å spiste sand så han fikk vondt i magen og ble sår i rompa når sanden ble bæsjet ut igjen i bleia. Først forklarte vi at han fikk vondt i magen pga sanden og han lovet flere ganger å slutte. Dette gjorde han ikke til tross for magevondt. Det vi måtte gjøre til slutt var å sette han på gjesterommet fra vi kom hjem fra barnehagen til leggetid (avbrutt av middag og kveldsmat selvsagt). En av oss foreldre byttet på å sitte der inne, så han ikke skulle sitte alene. Men han fikk ikke ha noen leker eller noe. Vi snakket inngående om hvorfor vi gjorde det og hvorfor han ikke fikk leke eller se barneTV. Dette ble gjentatt to ganger også gikk det inn hos han. I det tilfelle måtte vi jo bare ta tak i det på et hvis, for den naturlige konsekvensen (vondt i magen), ikke fungerte.

Anonymous poster hash: f8f4c...2d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syntes jeg var en i overkant grusom straff for barnet deres. Håper dere ikke gjør det igjen. Det henger ikke på greip med det du sier om naturlige konsekvenser

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en gammel tråd her inne nå. Den handlet om en 12 åring som hadde regel på at dataen skulle stenges kl 21. Moren tok henne på fersken en gang hvor hun satt oppe kl 24, med PC. 12 åringen fikk da husarrest i to dager og dataforbud i en uke.

Noen poengterte i den tråden at straff ikke fungerte fordi det bare skapte frykt, men at logiske konsekvenser er riktig. Altså mente noen at husarresten ikke var grei fordi det lærte ungen at hun kunne frykte husarrest igjen. Men at dataforbudet var en logisk konsekvens av tillitsbruddet og dermed igjen straff. Men jeg tenker det at for 12 åringen så oppleves jo begge deler som straff, uavhengig av hva man som voksen kaller det!

Og det å finne logiske konsekvenser er ikke alltid lett. Vi måtte drastisk til verks med vår 4.5 åring. Han drev å spiste sand så han fikk vondt i magen og ble sår i rompa når sanden ble bæsjet ut igjen i bleia. Først forklarte vi at han fikk vondt i magen pga sanden og han lovet flere ganger å slutte. Dette gjorde han ikke til tross for magevondt. Det vi måtte gjøre til slutt var å sette han på gjesterommet fra vi kom hjem fra barnehagen til leggetid (avbrutt av middag og kveldsmat selvsagt). En av oss foreldre byttet på å sitte der inne, så han ikke skulle sitte alene. Men han fikk ikke ha noen leker eller noe. Vi snakket inngående om hvorfor vi gjorde det og hvorfor han ikke fikk leke eller se barneTV. Dette ble gjentatt to ganger også gikk det inn hos han. I det tilfelle måtte vi jo bare ta tak i det på et hvis, for den naturlige konsekvensen (vondt i magen), ikke fungerte.Anonymous poster hash: f8f4c...2d8

Ehhh.... Hadde det ikke vært bedre om dere var ute og lekte i sammen med ham og passet på så han ikke spiste sand.

Forøvrig så bør en gutt på 4,5 år være ferdig med å bruke bleie. Tror dere feiler på mye når det gjelder barneoppdragelse og er ikke sikker på om du bør gi råd til andre.

Anonymous poster hash: 79625...7d3

• Liker 4
Skrevet

Er det snakk om et barn med særlige behov? Tenker som nevnt over på at han bruker bleie, men også at han spiser sand.

Uansett syntes jeg som sagt det var en grusom straff dere utsatte han får.

AnonymBruker
Skrevet

Det syntes jeg var en i overkant grusom straff for barnet deres. Håper dere ikke gjør det igjen. Det henger ikke på greip med det du sier om naturlige konsekvenser

Det var nettopp pga at logiske konsekvenser ikke fungerte at det ble gjort på den måten. Hva mener du vi skulle gjort?

Skrevet

Det var nettopp pga at logiske konsekvenser ikke fungerte at det ble gjort på den måten. Hva mener du vi skulle gjort?

Hva som helst annet enn å holde han inne på et rom uten leker og mulighet til å få fred, mens dere snakket om hva galt han hadde gjort. Kriminelle i fengsel blir ikke behandlet så dårlig.

Dere kunne prøve å finne ut hvorfor han spiser sand. Lekt ute sammen med han og stoppet han om han prøvde. Fått noe hjelp til han kanskje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ehhh.... Hadde det ikke vært bedre om dere var ute og lekte i sammen med ham og passet på så han ikke spiste sand.

Forøvrig så bør en gutt på 4,5 år være ferdig med å bruke bleie. Tror dere feiler på mye når det gjelder barneoppdragelse og er ikke sikker på om du bør gi råd til andre.

Det var i barnehagen han ikke sluttet å spise. Hjemme passet vi veldig på det, men i en barnehage med 35 på hans avdeling var det ikke så lett for dem å følge med.

At en på 4.5 år bruker bleier er vel ikke helt unormalt heller? Han sluttet med bleie da han var 5 år.

AnonymBruker
Skrevet

Hva som helst annet enn å holde han inne på et rom uten leker og mulighet til å få fred, mens dere snakket om hva galt han hadde gjort. Kriminelle i fengsel blir ikke behandlet så dårlig.

Dere kunne prøve å finne ut hvorfor han spiser sand. Lekt ute sammen med han og stoppet han om han prøvde. Fått noe hjelp til han kanskje.

Han fikk da fred. Vi snakket om det med en gang og etterpå så fikk han være i fred. Men vi var der med han.

Hans svar til hvorfor han spiste var fordi det var gøy.

Skrevet

Det var i barnehagen han ikke sluttet å spise. Hjemme passet vi veldig på det, men i en barnehage med 35 på hans avdeling var det ikke så lett for dem å følge med.

At en på 4.5 år bruker bleier er vel ikke helt unormalt heller? Han sluttet med bleie da han var 5 år.

Du en avdeling med 35 barn og normalt å slutte med bleie når man er 5? Er dette et tulleinnlegg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At en på 4.5 år bruker bleier er vel ikke helt unormalt heller? Han sluttet med bleie da han var 5 år.Anonymous poster hash: f8f4c...2d8

Ja så du tror det hjelper å stenge han inne på gjesterommet hjemme for noe han gjorde i barnehagen...

Der trenger virkelig foreldreveiledning.

Og det er ikke normalt at en gutt på 4,5 år bruker bleier.

• Liker 1
Skrevet

Han fikk da fred. Vi snakket om det med en gang og etterpå så fikk han være i fred. Men vi var der med han.

Hans svar til hvorfor han spiste var fordi det var gøy.

Nå endrer du historien din. I HI står det "vi snakket inngående om hvorfor vi gjorde det og hvorfor han ikke fikk leke eller se barne tv". Det minner om et avhør og er ingen måte å behandle en som er liten

AnonymBruker
Skrevet

Har du pratet om sandspisingen og bleiebruk på helsestasjonen?

Anonymous poster hash: 04cca...5f9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du en avdeling med 35 barn og normalt å slutte med bleie når man er 5? Er dette et tulleinnlegg?

Jeg skrev da ikke at det var normal å slutte med bleie som 5 åring, men at gutten vår gjorde det. Jeg skrev at det vel ikke var helt unormalt at en unge på 4.5 år bruker bleie ennå.

vi har en annen gutt også som sluttet med bleier da han var 2.5 år.

Skrevet

Og det å finne logiske konsekvenser er ikke alltid lett. Vi måtte drastisk til verks med vår 4.5 åring. Han drev å spiste sand så han fikk vondt i magen og ble sår i rompa når sanden ble bæsjet ut igjen i bleia. Først forklarte vi at han fikk vondt i magen pga sanden og han lovet flere ganger å slutte. Dette gjorde han ikke til tross for magevondt. Det vi måtte gjøre til slutt var å sette han på gjesterommet fra vi kom hjem fra barnehagen til leggetid (avbrutt av middag og kveldsmat selvsagt). En av oss foreldre byttet på å sitte der inne, så han ikke skulle sitte alene. Men han fikk ikke ha noen leker eller noe. Vi snakket inngående om hvorfor vi gjorde det og hvorfor han ikke fikk leke eller se barneTV. Dette ble gjentatt to ganger også gikk det inn hos han. I det tilfelle måtte vi jo bare ta tak i det på et hvis, for den naturlige konsekvensen (vondt i magen), ikke fungerte.

Jeg er enig med deg i at det er viktig med en konsekvens som fungerer, syns det var greit av dere jeg å gi den konsekvensen, det fungerte jo tydeligvis og jeg regner med at dere ikke satt å pratet om det han hadde gjort hele tiden :)

Dessuten er det vel ikke så mange timene fra barnehageslutt til leggetid når man har middag og kveldstell inni mellom der..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du pratet om sandspisingen og bleiebruk på helsestasjonen?

Anonymous poster hash: 04cca...5f9

Bleiebruken sa de ikke noe på på helsestasjonen. De hadde ingen gode tips mot sandspisingen hans annet enn hva vi hadde gjort. Men de sa vi burde forsøke å stoppe det, for det kan være med dårlig bakterier i sanda.

AnonymBruker
Skrevet

Nå endrer du historien din. I HI står det "vi snakket inngående om hvorfor vi gjorde det og hvorfor han ikke fikk leke eller se barne tv". Det minner om et avhør og er ingen måte å behandle en som er liten

Jeg endrer ikke på noe. Mulig vi legger ulikt begrep i inngående.

AnonymBruker
Skrevet

Bleiebruken sa de ikke noe på på helsestasjonen. De hadde ingen gode tips mot sandspisingen hans annet enn hva vi hadde gjort. Men de sa vi burde forsøke å stoppe det, for det kan være med dårlig bakterier i sanda.Anonymous poster hash: f8f4c...2d8

Jeg har vanskelig for å tro at helsestasonen ga uttrykk for at straffen/konsekvensen deres var riktig måte og løse problemet på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg i at det er viktig med en konsekvens som fungerer, syns det var greit av dere jeg å gi den konsekvensen, det fungerte jo tydeligvis og jeg regner med at dere ikke satt å pratet om det han hadde gjort hele tiden :)

Dessuten er det vel ikke så mange timene fra barnehageslutt til leggetid når man har middag og kveldstell inni mellom der..

Snakket om det først også var vi der for han resten av tida, om det skulle være noe. Det ble vel ca 1.5 time vi satt der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at helsestasonen ga uttrykk for at straffen/konsekvensen deres var riktig måte og løse problemet på.

De sa ikke at vi skulle gjøre det vi gjorde. Men de hadde heller ingen andre forslag enn hva vi allerede hadde forsøkt også.

Men hva skulle vi gjort da? Latt han fortsette å få i seg mange bakterier som ikke var bra for han?

Han er forresten 11 år i dag og har ikke tatt noe skade av dette. Det er heller aldri noe vi har gjort igjen, ei heller brukt det som noen trussel i andre sammenhenger.

AnonymBruker
Skrevet

De sa ikke at vi skulle gjøre det vi gjorde. Men de hadde heller ingen andre forslag enn hva vi allerede hadde forsøkt også.

Men hva skulle vi gjort da? Latt han fortsette å få i seg mange bakterier som ikke var bra for han?

Han er forresten 11 år i dag og har ikke tatt noe skade av dette. Det er heller aldri noe vi har gjort igjen, ei heller brukt det som noen trussel i andre sammenhenger.Anonymous poster hash: f8f4c...2d8

Vel, jeg håper (og tror) at du bare kjeder deg i dag og lagde en tråd bare for å skape en debatt her inne og for å ha noe å pusle med noen timer"...

Det er for mange ting som virker usannsynlige, så jeg tror denne tråden er basert på fri fantasi. Jeg håper det i hvertfall. For hvis ikke så syns jeg veldig synd på det stakkars barnet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...