AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #21 Skrevet 4. mars 2015 Hvordan taklet hun skilsmissen? Hvordan takler hun at moren har lite tid (?) til henne? Virker som om datteren din går og gnager på noen vonde følelser. Skulking er typisk symptom på at det ligger noe under. Men fortsett å sette ned foten der det er rimelig. Stjeling er absolutt ikke greit. Kanskje hun blir sur akkurat nå, men når hun kommer seg gjennom denne perioden vil hun sette pris på at du var der og satte grenser. Anonymous poster hash: c5c2c...99a 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #22 Skrevet 4. mars 2015 Har du tenkt over hvordan hun oppfatter deg. Kan du sette deg inn i hennes situasjon? Anonymous poster hash: 669a8...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #23 Skrevet 4. mars 2015 Hvordan taklet hun skilsmissen? Hvordan takler hun at moren har lite tid (?) til henne? Virker som om datteren din går og gnager på noen vonde følelser. Skulking er typisk symptom på at det ligger noe under. Men fortsett å sette ned foten der det er rimelig. Stjeling er absolutt ikke greit. Kanskje hun blir sur akkurat nå, men når hun kommer seg gjennom denne perioden vil hun sette pris på at du var der og satte grenser. Anonymous poster hash: c5c2c...99a Jeg synes det blir å frata henne ansvar og skylle på vonde følelser vi ikke en gang vet er det. Jeg tror i motsetning til deg at skulking ikke har noe med vonde følelser å gjøre, men snarere vond vilje. Tenåringer er ennå barn i en voksen kropp som nok fremdeles tror de er verdens midtpunkt til tider. Hun tar minste motstand vei som er hos moren, for der har hun ikke ingen som setter grenser, noe jeg er helt enig med far i at hun trenger. Hun stjeler, skulker, er giddaløs. Hun vil ikke ha kontakt med far fordi han faktisk setter grenser. Og vonde følelser eller ikke, hun er stor nok til å ta ansvar for egen oppførsel, det er å ikke stjele, ikke skulke, og respektere faren sin. Forøvrig er jeg enig i at hun ikke trenger å ha tvungen familie tid, men jeg håper hun tar til vettet snart og har kontakt med far igjen. Anonymous poster hash: d28d4...320 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #24 Skrevet 4. mars 2015 Jeg synes det blir å frata henne ansvar og skylle på vonde følelser vi ikke en gang vet er det. Jeg tror i motsetning til deg at skulking ikke har noe med vonde følelser å gjøre, men snarere vond vilje. Tenåringer er ennå barn i en voksen kropp som nok fremdeles tror de er verdens midtpunkt til tider. Hun tar minste motstand vei som er hos moren, for der har hun ikke ingen som setter grenser, noe jeg er helt enig med far i at hun trenger. Hun stjeler, skulker, er giddaløs. Hun vil ikke ha kontakt med far fordi han faktisk setter grenser. Og vonde følelser eller ikke, hun er stor nok til å ta ansvar for egen oppførsel, det er å ikke stjele, ikke skulke, og respektere faren sin. Forøvrig er jeg enig i at hun ikke trenger å ha tvungen familie tid, men jeg håper hun tar til vettet snart og har kontakt med far igjen. Anonymous poster hash: d28d4...320 Det blir ikke å frata ansvar, nei, det er å forstå og komme til roten av problemet. Jeg var en av de som skulket og kjente flere som skulket på ungdomsskolen, jeg har ikke møtt en eneste ungdom (av de som skulket) som ikke hadde noe trøblete i bakgrunnen. Så lenge det ikke er noe personlighetsforstyrrelse, sykdom e.l inne i bildet, så er det alltid en grunn til at folk oppfører seg dårlig. Det betyr ikke at man ikke skal sette grenser, jeg skrev jo at man skal fortsette å gjøre det selv om det ligger noe bak. Men det er ganske kjipt for ungdommen og gå i lang tid å gnage på ting fordi den ikke vet hvordan den skal takle det og har ingen rundt som forstår en. Selv når ungdom oppfører seg bortskjemt eller har vondt i viljen, så ligger det som regel noe under. I noen tilfeller hjelper det bare å være grensesetter og de finner selv ut at de har oppført seg dårlig. I andre tilfeller (regner ikke med det er tilfelle her), er grunnen så alvorlig at de havner på kjøret fordi ingen så at de trengte hjelp. Jeg hadde nok tatt en samtale der jeg hadde uttrykt bekymring for oppførselen, at dersom det var noe som plagde henne var jeg der så hun kunne prate. Men jeg ville ikke akseptere stjeling. Dersom hun valgte å være hos moren i stedet for, så fikk hun gjøre det. Jeg ville gjort det klart at huset mitt alltid var åpent, men at jeg har regler som jeg forventer hun skulle følge. Dersom skulkingen vedvarte hadde jeg ymtet frempå at hun kanskje trengte noen å snakke med. Spurt om hun kunne tenkt seg å snakke med helsesøster, psykolog, lege. Bare det å foreslå slike ting kan gjøre at hun begynner å tenke litt over hvorfor hun gjør det. Er ikke sikkert hun er helt klar over grunnen selv. Anonymous poster hash: c5c2c...99a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #25 Skrevet 4. mars 2015 Skal jeg bare la henne være i fred og se at hun skulker skole, sløver og gjøre akkurat sånn som hun vil ? Jeg føler at det er min plikt som forelder å følge opp barna helt de klarer å stå på sine egne bein og klarer seg i det voksne livet. tsAnonymous poster hash: 0a5c7...8b7 Det høres fornuftig ut av deg som far! Ikke lett...hvordan få til dette når moren og du ikke er helt "på nett"? Anonymous poster hash: b030f...cf8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #26 Skrevet 5. mars 2015 Det blir ikke å frata ansvar, nei, det er å forstå og komme til roten av problemet. Jeg var en av de som skulket og kjente flere som skulket på ungdomsskolen, jeg har ikke møtt en eneste ungdom (av de som skulket) som ikke hadde noe trøblete i bakgrunnen. Så lenge det ikke er noe personlighetsforstyrrelse, sykdom e.l inne i bildet, så er det alltid en grunn til at folk oppfører seg dårlig. Det betyr ikke at man ikke skal sette grenser, jeg skrev jo at man skal fortsette å gjøre det selv om det ligger noe bak. Men det er ganske kjipt for ungdommen og gå i lang tid å gnage på ting fordi den ikke vet hvordan den skal takle det og har ingen rundt som forstår en. Selv når ungdom oppfører seg bortskjemt eller har vondt i viljen, så ligger det som regel noe under. I noen tilfeller hjelper det bare å være grensesetter og de finner selv ut at de har oppført seg dårlig. I andre tilfeller (regner ikke med det er tilfelle her), er grunnen så alvorlig at de havner på kjøret fordi ingen så at de trengte hjelp. Jeg hadde nok tatt en samtale der jeg hadde uttrykt bekymring for oppførselen, at dersom det var noe som plagde henne var jeg der så hun kunne prate. Men jeg ville ikke akseptere stjeling. Dersom hun valgte å være hos moren i stedet for, så fikk hun gjøre det. Jeg ville gjort det klart at huset mitt alltid var åpent, men at jeg har regler som jeg forventer hun skulle følge. Dersom skulkingen vedvarte hadde jeg ymtet frempå at hun kanskje trengte noen å snakke med. Spurt om hun kunne tenkt seg å snakke med helsesøster, psykolog, lege. Bare det å foreslå slike ting kan gjøre at hun begynner å tenke litt over hvorfor hun gjør det. Er ikke sikkert hun er helt klar over grunnen selv. Anonymous poster hash: c5c2c...99a Det er godt mulig at noen skulker fordi de sliter med et eller annet. Men du, jeg skulket, mine venner skulket.. Fordi det var morro, forbudt og spennende. Og fordi det var noe som fristet mer enn å sitte å kjede seg på skolebenken. Jeg har arbeidet litt med ungdom, og synes det er rart at du ikke har møtt en ungdom som heller synes det er morsommere å drive dank og shoppe rundt i byen enn å gå på skole. Hvis det er et problem som ligger under skulking og dårlig oppførsel, skal man selvfølgelig ta ta i det, men å sykeliggjøre alt disse ungdommene gjør og som har blitt gjort i alle tider blir i mitt hode feil. Men å stjele er en helt annen sak, og er i mine øyne mer alvorlig. Og bør taes tak i. Anonymous poster hash: d28d4...320 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #27 Skrevet 5. mars 2015 Mine venner og jeg skulket ikke. Det er IKKE ok at et barn skulker skole. TS, stå på! Anonymous poster hash: b030f...cf8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #28 Skrevet 5. mars 2015 Jeg hadde foreldre jeg var veldig glad i. Men alikevel flyttet jeg 8 timer med buss fra foreldrene mine da jeg var 16 år. Og så foreldrene mine 3-4 ganger i løpet av året(ferier). Tror en 16 åring vil løsrive seg fra foreldrene. Husker også at jeg følte meg veldig voksen(noe jeg absolutt ikke var). Så jeg syntes du overdriver. Din datter kommer nok tilbake deg (alså får nærmere forhold til deg) når hun har blitt mer moden.Anonymous poster hash: 17426...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #29 Skrevet 5. mars 2015 Jeg føler ikke at jeg overdriver. Hvis jeg bare lar henne å gjøre sånn som hun vil blir det bare rot og sløving. Hun kommer ikke til å fulføre videregående. i tilleg til latskap har hun tendens til å ta en del feile valg. For mye fokus på å være kul og tullete. Hun ble tatt i stjeling, røyking, hasj... Og hver gang måtte jeg gripe inn pga moren ser ikke problemet ! Og jeg gir ikke opp. Må bare finne en eller annen måte å få henne til å forstå ting. ts Anonymous poster hash: 0a5c7...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #30 Skrevet 5. mars 2015 I alle disse årene har jeg fulgt opp barna og betalt alt når det gjelder skolen, fritidsaktiviteter, ferier... Anonymous poster hash: 0a5c7...8b7 Hver gang vi treffes så vil hun at vi skal shoppe eller trenger noe. Anonymous poster hash: 0a5c7...8b7 Hun bruker deg som minibank. Har du fortsatt med å øse penger over henne selv etter at hun stjal fra deg og nekter å snakke om det? Anonymous poster hash: 5d464...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #31 Skrevet 5. mars 2015 Det er godt mulig at noen skulker fordi de sliter med et eller annet. Men du, jeg skulket, mine venner skulket.. Fordi det var morro, forbudt og spennende. Og fordi det var noe som fristet mer enn å sitte å kjede seg på skolebenken. Jeg har arbeidet litt med ungdom, og synes det er rart at du ikke har møtt en ungdom som heller synes det er morsommere å drive dank og shoppe rundt i byen enn å gå på skole. Hvis det er et problem som ligger under skulking og dårlig oppførsel, skal man selvfølgelig ta ta i det, men å sykeliggjøre alt disse ungdommene gjør og som har blitt gjort i alle tider blir i mitt hode feil. Men å stjele er en helt annen sak, og er i mine øyne mer alvorlig. Og bør taes tak i. Anonymous poster hash: d28d4...320 Skulket du regelmessig, eller er det snakk om noen få dager der du latet som du var forkjølet eller brukte litt lang tid med tannlegen? TS snakker tydeligvis ikke om at hun later som om hun er syk 3-4 ganger i året, men vedvarende skulking som er tydelig nok til at ingen tviler på at det er skulking. Det er det jeg har tatt utgangspunkt i + avvikende adferd der tenåringen stjeler. Å si at det er sykeliggjøring syns jeg blir feil å si. Selv om noen sliter litt eller er litt nedfor betyr ikke at de plutselig er helt syke og ikke klarer noen ting. Det er kun snakk om å forstå at handlinger er motivert av tanker og følelser og at man tjener på å tenke litt over hvor galt det kan være. Det hadde vært sykeliggjøring dersom jeg begynte å snakke om innlegging og at TS trengte verge fordi hun ikke klarer å kle på seg selv. Sykeliggjøring er mye mer dramatisk enn å bare prøve å se tenåringen sin situasjon i en helhet. Anonymous poster hash: c5c2c...99a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #32 Skrevet 5. mars 2015 Det er dessverre ikke alle foreldre som er utstyrt med evnen å føle empati. De er dum nok til å lage unger, men ikke til å oppdra de -sånn som i ditt tilfelle. Har du glemt hvordan det var å være 16? Ikke er du voksen, ikke er du barn. Alt du gjør blir målt av jenvnaldrene, hvordan du ser ut, hva du sier, hva du eier - det er beintøft! I tillegg har jo denne 16åringen en intens far som kun ser verden fra sitt ståsted. Jeg synes hun er moden som heller overser deg enn å skjelle deg ut. Jeg hadde heller ikke orket å hatt kontakt med en far som kalte meg lat, tyv, at jeg har dårlige holdninger, som sladret om moren min og satte ut løgnhistorier om henne osv osv. Når en er 16 år så er det ikke du som bestemmer om dere skal ha samvær -men henne selv! Ser det er noen enkle sjeler som skriver at det er far som bestemmer samværet, og det beviser jo nok en gang at det ikke akkurat er Mensaklubben som lever livet sitt her på kvinneguiden... Mitt råd til deg er å prøve å bli venner med mor og få råd fra henne. Hun virker jo å være et fornuftig menneske opp i all galskapen som du skaper. Anonymous poster hash: c5522...bed 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #33 Skrevet 5. mars 2015 Litt komisk at TS svarer seg selv... Anonymous poster hash: c5522...bed 2
Neeli00 Skrevet 5. mars 2015 #34 Skrevet 5. mars 2015 Jeg føler ikke at jeg overdriver. Hvis jeg bare lar henne å gjøre sånn som hun vil blir det bare rot og sløving. Hun kommer ikke til å fulføre videregående. i tilleg til latskap har hun tendens til å ta en del feile valg. For mye fokus på å være kul og tullete. Hun ble tatt i stjeling, røyking, hasj... Og hver gang måtte jeg gripe inn pga moren ser ikke problemet ! Og jeg gir ikke opp. Må bare finne en eller annen måte å få henne til å forstå ting. ts Anonymous poster hash: 0a5c7...8b7 Dersom hun er tatt med hasj og det er en reell fare for at hun ikke blir ferdig med vgs er det en annen sak. Dette presenterte du ikke åpningsteksten. At hun ikke vil prate med deg og "litt skulking" er normalt. Men når det er verre problemer må du ta kontakt med mor og komme frem til en handlingsplan. Har du problemer med dette er det i det minste reelle ting å argumentere med ift. Familievernkontoret - hasj er tross alt ulovlig.
Gjest Blomsterert Skrevet 5. mars 2015 #35 Skrevet 5. mars 2015 Hun er 16 år.For 3 mnd siden bestemte hun seg å bo hos moren. Vi delte 50/50 i 4 år. Hun sier at hun ønsker mer stabilitet og det forstår jeg. Vi har 3 barn sammen og de 2 andre bor hos meg annenhver uke. Jeg har samboer og vi har 1 barn sammmen. Datteren min og samboeren har et godt forhold og problemet ligger ikke der. Hun sier at jeg stresser henne pga jeg stiller helt normale krav. Hun skal gå på skole ( hun skulket mye), jobbe 1 dag i uken, delta og være en del av familien. Hos moren er mindre stress. Hun bryr seg ikke så mye, lar henne være i fred på rommet sitt, hun får overnattinger når hun vil, er ute så lenge hun vil... Der er det ingen struktur. Jeg føler at jeg har fortsatt ansvar for henne og det er vanskelig å se at min egen datter bare sløver og bare chiller ( som hun sier). Problemet er at hun orker ikke å treffe meg lenger. Jeg ringer henne ofte og vi avtaler tidspunktet men så ombestemmer hun seg. Jeg prøver virkelig å ikke mase og snakker bare om vanlige ting, men hun er respektløs og frekk mot meg. Hver gang vi treffes så vil hun at vi skal shoppe eller trenger noe. Hun har ingen interesse å tilbringe tid med meg. Går det an å snu på dette ? Jeg savner henne og ønsker det beste for henne. Forigge gang hun var på besøk hos oss tok hun med seg en ipad som la på kjøkkenet uten å spørre om lov. Vi letet og letet og etter et par dager viste seg at hun tok den. Vi fikk den aldri tilbake og hun sa at hun gidder ikke å snakke om det. Det er bare et eksempel. Hver gang hun gjør noe og jeg prøver å snakke med henne blir hun sur og frekk.Anonymous poster hash: 0a5c7...8b7 Du må stille henne til ansvar for tyveri,for det var det det var. Du må fortsette å stille krav,ikke gi deg på det. Jeg lover deg at en dag vil hun se at du er den hun trenger. At du var rimelig og ikke Urimelig,fordi du ville hennes beste! Hun trenger jo også moren,men barn skjønner etterhvert at å bry seg,er å bry seg om! Ta tiden til hjelp,men vær den pappaen du alltid har vært. Still krav. Du vil hennes beste. Det vil hun en dag forstå,og være takknemlig for det.
Cashbah Skrevet 5. mars 2015 #36 Skrevet 5. mars 2015 Beklager for lite konstruktivt svar, men hadde det vært datteren min, hadde jeg filleristet henne Respektløse barn er det verste jeg vet, selv ungdom i "trassalderen". 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #37 Skrevet 5. mars 2015 Jeg hadde en far som var ekstremt styrende og kontrollerende. Han skjønte ikke at det viktigste man lærer barna sine er å ta egne valg (og konsekvensene av dem) - IKKE at andre (for eks far) skal fortelle deg hva du burde eller skulle gjøre. Man skal bli trygg på sine egne avgjørelser, sin egen evne til å styre eget liv. Ja, noen feilvalg blir det, endring av retning og prøving og feiling, men det er det som er så viktig. Å lære av egne valg. Og å bli støttet og motivert på det man gjør. Det er brudd med min far i dag, for det ble helt uutholdelig å forholde seg til en person som skulle detaljstyre livet mitt og kritisere hvert minste valg. Han tålte ikke at jeg satte grenser. Jeg håper du lener deg litt mer tilbake og heller finner på noe hyggelig med din datter. Gode opplevelser som igjen kan forbedre relasjonen. La hun komme til deg om hun vil ha råd, ikke tre dem ned over hodet på henne. Da støter du henne fra deg, som du jo har sett.Anonymous poster hash: 1f612...b50 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #38 Skrevet 5. mars 2015 Men stjeling, skulking og røyking av hasj er selvsagt ikke akseptabelt. Da må hun erstatte det hun har stjålet, ta konsekvensene også av slke valg. Det er selvsagt ikke fritt frem til å bryte lover.Anonymous poster hash: 1f612...b50
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #39 Skrevet 6. mars 2015 Litt komisk at TS svarer seg selv... Anonymous poster hash: c5522...bed Hvor da? Anonymous poster hash: 5d464...5b7
Gjest O.G. Skrevet 6. mars 2015 #40 Skrevet 6. mars 2015 Hun lovet at hun skal levere den tilbake, men det skjedde aldri. Hun vil ikke snakke om det lenger. Ja, det er best at jeg henter den selv. Har mistanke at den er solgt pga hun har egen ipad. ts Anonymous poster hash: 0a5c7...8b7 Da er ungen din en kjeltring og du bør ta tak i det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå