Gjest princess123 Skrevet 3. mars 2015 #1 Skrevet 3. mars 2015 // Vet ikke om jeg har valgt mappe for å starte tråd, men: Jeg er kjempeglad i dyr, har valp selv og har alltid hatt dyr rundt meg. Jeg kunne tenke meg å bli mer aktiv i dyrevern, rett og slett fordi jeg ser så mange saker som gjør meg sint og lei meg! Ta for eksempel drapet på hunden Lucas, jeg syns det er helt hjerteskjærende! Tårene presser seg på, skjønner ikke hvordan noen kunne ønske å skade den lille gode hunden.. Om det er noe man kan gjøre vil jeg gjerne gjøre.. Jeg gikk bort til en NOAH-stand her for litt siden og spurte, blir man medlem, hva gjør man? Kan man jobbe som frivillig? Da fikk jeg tidenes frekkeste svar om at jeg kunne starte meg å kle av meg jakka mi.. (Hadde på meg Canada Goose), og da sa jeg ha det og gikk.. Er det mulig? Jeg blir så oppgitt av slikt! JA, jeg går i en jakke med pels på kragen, og JA jeg spiser kjøtt! Jeg styrer bevisst unna pels fra dyr som lever i fangenskap (pelsdyroppdrett), men utenom det må jeg innrømme at jeg går i det jeg går i, bruker det jeg bruker og spiser det jeg spiser. Det virker som at enkelte mener at om man ikke er superfanatisk kan man ikke gjøre noe i det hele tatt. Må det virkelig være sånn at jeg må ha rastafletter og ring i nesa og bare spise salatblader kjøpt på øko-butikk for å være med å gjøre en forskjell? Det jeg tror om slike folk og organisasjoner er at da vil ikke mange være med. Ta for eksempel dette med dyrevern da, mange vil være med og det er bra! Men mange vil ikke være med hvis det betyr at vi må legge om livet våres tvert og være helt fanatiske på alt vi gjør.. Kan vi ikke heller ta bevisste valg på de områdene vi ønsker, og bidra der vi ønsker? Man kan faktisk spise kjøtt, gå i populære jakker med pelskrage /andre ting og fortsatt være glad i dyr.. Tror man mister såå mange stemmer over dette her! 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #2 Skrevet 3. mars 2015 Så du vil bidra med å bekjempe sånne som deg selv som støtter mishandling av dyr ved å kjøpe merker som åpenbart bedriver dyremishandling? Anonymous poster hash: 862c1...ac2 13
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #3 Skrevet 3. mars 2015 Så du vil bidra med å bekjempe sånne som deg selv som støtter mishandling av dyr ved å kjøpe merker som åpenbart bedriver dyremishandling?Anonymous poster hash: 862c1...ac2 Rull inn a, det finnes forskjellige oppfatninger av dyremishandling. Jeg har kaninpels på hetten min, skutt i det fri. Men jeg støtter fortsatt NOAH. Hadde de derimot gitt meg en sånn kommentar som TS fikk hadde jeg nok sluttet å donere. Folk må få velge selv hva de vil støtte og ikke støtte. At TS støtter viltpels og kjøttindustri, men ikke for eks. sirkus, seaworld osv. er bra det. Og litt støtte er bedre enn ingenting! Anonymous poster hash: bda8e...b69 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #4 Skrevet 3. mars 2015 canada goose blir laget av dyr som står lenge i fotsaks. Prøv selv å stå i en fotsaks i noen timer. Så det første du kan gjøre er å kjøpe jakker som ikke er laget av pels. Jeg har en jakke som er hverken laget av pels eller dun og holder meg kjempegod og varm om vinteren. Kjøtt er egentlig ikke ille så lenge du holder deg til norsk kjøtt og ikke spiser mye kylling. Sau er egentlig det beste å spise om du tenker på dyrevern For sauer i Norge har det jevnt over svært bra og er på fjellet hele sommeren. Anonymous poster hash: 77533...446 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #5 Skrevet 3. mars 2015 Så bare si at du fikk bli medlem da, og en vakker dag så er du som står på NOAH stand - i Cananda Goose jakka di. Resultatet av det er at jeg ville ikke tatt deg seriøst, og jeg hadde begynt å undre meg over seriøsiteten til NOAH også, som lar en i Cananda Goose jakke representere dem. Ja, så gale er det, og så lite skal det til. Innen dyrevern så er man ikke halveigs med, det er enten eller. Du må ta et standpunkt TS. Canada Goose jakke er ikke ok. Anonymous poster hash: 952f7...5a3 11
Kontormus Skrevet 3. mars 2015 #6 Skrevet 3. mars 2015 Nå er jo Canada Goose kjent for å fikse pelskanten på jakkene ved å bruke fotsakser. Og nettopp NOAH har frontet aksjonen med å boikotte dem for nettopp dette. Derfor blir det jo fullstendig feil å melde seg til tjeneste i akkurat en slik jakke. Mulig du er ung TS, men dette burte du visst! 12
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #7 Skrevet 3. mars 2015 Men... Det aller enkleste du kan gjøre for å gjøre en forskjell er jo faktisk å ikke kjøpe klær som er laget av dyr... Anonymous poster hash: 11c8e...8b0 8
Gjest Badabing Skrevet 3. mars 2015 #8 Skrevet 3. mars 2015 Man kan faktisk spise kjøtt, gå i populære jakker med pelskrage /andre ting og fortsatt være glad i dyr.. Tror man mister såå mange stemmer over dette her! Nja.. Jeg pleier å si at det er bedre at man unngår noe enn ingenting. Men hvis man selv faktisk uttaler at man er så glad i og bryr seg så mye om dyr at man vil engasjere seg, så unngår man i alle fall industrikjøtt og Canada Goose. Når det er sagt finnes det ulike dyrevernsorganisasjoner. Dyrebeskyttelsen, NOAH, Nettverk for Dyrs Frihet, Minding Animals Kan jo lønne seg litt å se hvilke saker de jobber med før man melder seg inn. NOAH har tatt standpunkt mot pelsdyrhold og fangst av dyr i fotsakser. 2
Gjest Badabing Skrevet 3. mars 2015 #9 Skrevet 3. mars 2015 Rull inn a, det finnes forskjellige oppfatninger av dyremishandling. Jeg har kaninpels på hetten min, skutt i det fri. Men jeg støtter fortsatt NOAH. Hadde de derimot gitt meg en sånn kommentar som TS fikk hadde jeg nok sluttet å donere. Folk må få velge selv hva de vil støtte og ikke støtte. At TS støtter viltpels og kjøttindustri, men ikke for eks. sirkus, seaworld osv. er bra det. Og litt støtte er bedre enn ingenting! Anonymous poster hash: bda8e...b69 Nå er det stor forskjell på kaninpels fra vill kanin (sikker på at den er det og ikke fra kaninhold i Kina?), og pelsen som brukes på Canada Goose-jakkene. Jeg skjønner egentlig den personen som stod på stand for NOAH. Jeg ville vel trodd at TS drev gjøn med meg. 5
Gjest princess123 Skrevet 3. mars 2015 #10 Skrevet 3. mars 2015 Så du vil bidra med å bekjempe sånne som deg selv som støtter mishandling av dyr ved å kjøpe merker som åpenbart bedriver dyremishandling?Anonymous poster hash: 862c1...ac2 Bekjempe sånne som meg selv? Wow. Nei! Jeg vet ikke helt hva du mener med å bekjempe sånne som meg? Unge, vanlige norske jenter? Nei, de syns jeg ikke vi skal bekjempe.. Jeg er klar over at det er mye fælt her i verden. Man kan jo si kjøtt er fælt og, når man faktisk tar et liv, uavhengig av hva man skal med det. Men jeg har tatt et standpunkt, jeg spiser kjøtt og går i de CG. Jeg forstår at det ville sett rart ut om jeg stod på stand og jobbet med en slik jakke, men det er ikke slikt arbeid jeg kunne tenke meg.. Jeg ville egentlig bare høre, var nysgjerrig. Jeg kunne donert en del penger, jeg kunne tenke meg å jobbe på et slags shelter for dyr, ett eller annet. Jeg er klar over at coyoten på jakka mi har stått i fotsaks, men ærlig talt så er ikke kjøttindustrien noe bedre. Spiser man dyr, går man med pels så er det faktisk ikke et rosenrødt barneeventyr, men virkeligheten, og slik at det alltid vært. Jeg styrer unna oppdrettspels, men kan gå med økopels (som CG), og ja jeg spiser kjøtt. Både rødt kjøtt, kylling og fisk. Kan jeg fortsatt være glad i dyr? Ja. Det her er faktisk sånn det er med de fleste.. tenk så mange som kunne vært med på å bidra litt, med ett eller annet, om det hadde vært større åpenhet. Regner ikke med dere er for barnearbeid heller? Sjekk hvor klærne deres er laget. Kan dere gjøre noe? Ja. Betyr det at dere skal slutte å kjøpe alle klær som er laget i fattige land? Nei. Ett skritt av gangen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #11 Skrevet 3. mars 2015 Bekjempe sånne som meg selv? Wow. Nei! Jeg vet ikke helt hva du mener med å bekjempe sånne som meg? Unge, vanlige norske jenter? Nei, de syns jeg ikke vi skal bekjempe.. Jeg er klar over at det er mye fælt her i verden. Man kan jo si kjøtt er fælt og, når man faktisk tar et liv, uavhengig av hva man skal med det. Men jeg har tatt et standpunkt, jeg spiser kjøtt og går i de CG. Jeg forstår at det ville sett rart ut om jeg stod på stand og jobbet med en slik jakke, men det er ikke slikt arbeid jeg kunne tenke meg.. Jeg ville egentlig bare høre, var nysgjerrig. Jeg kunne donert en del penger, jeg kunne tenke meg å jobbe på et slags shelter for dyr, ett eller annet. Jeg er klar over at coyoten på jakka mi har stått i fotsaks, men ærlig talt så er ikke kjøttindustrien noe bedre. Spiser man dyr, går man med pels så er det faktisk ikke et rosenrødt barneeventyr, men virkeligheten, og slik at det alltid vært. Jeg styrer unna oppdrettspels, men kan gå med økopels (som CG), og ja jeg spiser kjøtt. Både rødt kjøtt, kylling og fisk. Kan jeg fortsatt være glad i dyr? Ja. Det her er faktisk sånn det er med de fleste.. tenk så mange som kunne vært med på å bidra litt, med ett eller annet, om det hadde vært større åpenhet. Regner ikke med dere er for barnearbeid heller? Sjekk hvor klærne deres er laget. Kan dere gjøre noe? Ja. Betyr det at dere skal slutte å kjøpe alle klær som er laget i fattige land? Nei. Ett skritt av gangen. Du må vise til kilder på at småfe og storfe står i fotsaks eller på annen måte blir torturert før de blir slaktet. Jeg synes ihvertfall det virker hjerteløst å støtte en bedrift som utsetter dyr for så mye smerte som Canada Goose. Men du bryr deg kanskje mer om mote enn dyrene i seg selv? Anonymous poster hash: 77533...446 7
159 Skrevet 3. mars 2015 #12 Skrevet 3. mars 2015 Her skjønner tanken til begge sider i saken. Canada Goose er et veldig synlig og tydelig bevis på dyremishandling, og jeg forstår godt Noahs representant sin reaksjon. Selv har jeg vært vegetarianer i over to år, bruker kun egg jeg kjøper hos nabo som har høner som går fritt ute, unngår palmeolje osv. Jeg tar bevisste valg på de områdene jeg ønsker, og litt innsats er bedre enn ingen innsats. Som forbruker har man makt, og jeg velger å bruke denne makten. Jeg har et par fire år gamle sko av skinn og en tre år gammel jakke med dun. Jeg bruker de, selv om jeg ikke ville kjøpt disse produktene i dag og ikke ønsker å vise at jeg støtter den industrien (noe bruken av dette viser). Men nå velger jeg å beholde disse produktene og bruke de, i stedet for å kjøpe nye som kanskje blir produsert under grufulle forhold av for lavt lønnede arbeidere/barnearbeid. Dette er jo heller ikke en industri jeg ønsker å støtte. Ingen andre i familien er i stor grad opptatt av dette. Likevel er de glad i dyr (men evner kanskje ikke å ta inn over seg forholdene i produksjonen? Mangel på kunnskap?) og omsorgsfulle, gode mennesker. For min del har det siden jeg var liten vært en kræsj å elske noen dyr, men kunne spise en artsfrend så lenge jeg ikke hadde knyttet et bånd til den. Jeg pr. dags dato ikke medlem i noen dyrevernorganisasjon nettopp på grunn av frykt for å da bli sett på som en som ikke "liker/godtar" folk som spiser kjøtt, bruker skinn osv. Det er handlingen jeg ikke liker, ikke folkene. Det er denne "superfanatisk-assosiasjonen" jeg ikke vil ha mot meg. Synes det er bra at noen tar opp en debatt om dette! 1
Gjest princess123 Skrevet 3. mars 2015 #13 Skrevet 3. mars 2015 Du må vise til kilder på at småfe og storfe står i fotsaks eller på annen måte blir torturert før de blir slaktet. Jeg synes ihvertfall det virker hjerteløst å støtte en bedrift som utsetter dyr for så mye smerte som Canada Goose. Men du bryr deg kanskje mer om mote enn dyrene i seg selv? Anonymous poster hash: 77533...446 Altså, nå snakker jeg ikke bare om akkurat småfe og storfe, men kjøtt vanlige mennesker spiser generelt. Et søk på "the meat industry" på youtube eller google, diverse nythetsbilder fra tid til annen og annen media har dekket dette mer enn en gang. Alle vet jo det. For noen dyr er forholdene ok, for andre er de grusomme. Likevel spiser de fleste kjøtt
Kontormus Skrevet 3. mars 2015 #14 Skrevet 3. mars 2015 Men TS, trodde du virkelig at de skulle ta deg imot med åpne armer med den jakka på? 9
Gjest princess123 Skrevet 3. mars 2015 #15 Skrevet 3. mars 2015 For å bare klarne opp litt: Jeg var kanskje litt på kanten med det med rastafletter og ring i nesa, så klart er ikke alle sånn. Jeg beundrer virkelig de som klarer et slikt liv. Det jeg mener er at alle klarer ikke det. Det er nok en liten frykt hos mange i dag om å ta initiativ til noe slikt, nettopp fordi man føler at man ikke blir godtatt om man ikke er helt fanatisk. Det har jeg lenge vært litt redd for selv, men tok motet til meg for å gå bort å spørre. Likevel ble jeg møtt med denne holdningen, og måten hun sa det på var så nedverdigende og frekk at jeg fikk helt hakeslep. Det jeg mener her er at den gjennomsnittlige Ola og Kari Nordmann kommer aldri til å ville bli med å kjempe for dyrene om det blir så utrolig svart hvitt. Enten er man en uvitende dyremishandler, eller så er du superfanatisk! Det er så dumt.. Hadde det vært litt mer aksept for ulike meninger og synspunkter, og at man (hvertfall de fleste) må ta ett skritt om gangen, hadde sååå mange flere blitt med i feks NOAH eller andre dyrvernsorganisasjoner, og da hadde vi alikevel nådd målet fortere. Om vi ikke spiser kjøtt om 100 år er det fantastisk, men det er i alle fall et skritt som ikke kan skje over natten.. Virker ikke som at alle skjønner det
Gjest Badabing Skrevet 3. mars 2015 #16 Skrevet 3. mars 2015 For å bare klarne opp litt: Jeg var kanskje litt på kanten med det med rastafletter og ring i nesa, så klart er ikke alle sånn. Jeg beundrer virkelig de som klarer et slikt liv. Det jeg mener er at alle klarer ikke det. Det er nok en liten frykt hos mange i dag om å ta initiativ til noe slikt, nettopp fordi man føler at man ikke blir godtatt om man ikke er helt fanatisk. Det har jeg lenge vært litt redd for selv, men tok motet til meg for å gå bort å spørre. Likevel ble jeg møtt med denne holdningen, og måten hun sa det på var så nedverdigende og frekk at jeg fikk helt hakeslep. Det jeg mener her er at den gjennomsnittlige Ola og Kari Nordmann kommer aldri til å ville bli med å kjempe for dyrene om det blir så utrolig svart hvitt. Enten er man en uvitende dyremishandler, eller så er du superfanatisk! Det er så dumt.. Hadde det vært litt mer aksept for ulike meninger og synspunkter, og at man (hvertfall de fleste) må ta ett skritt om gangen, hadde sååå mange flere blitt med i feks NOAH eller andre dyrvernsorganisasjoner, og da hadde vi alikevel nådd målet fortere. Om vi ikke spiser kjøtt om 100 år er det fantastisk, men det er i alle fall et skritt som ikke kan skje over natten.. Virker ikke som at alle skjønner det NOAH er ikke rette organisasjonen for deg. De er premissløse. De gidder ikke at en del dyremishandling skal være greit fordi alle ikke kan være fanatiske. De setter dyrene først. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #17 Skrevet 3. mars 2015 Og her er han som sørger for at ansiktet ditt er beskyttet mot vær og vind. TS, synes du virkelig at det var merkelig om NOAH reagerte på at du stod der med den blodige jakken, og ville være med? De må jo ha trodd at du drev gjøn med dem. Jeg må si at hadde det stått ei i ei gåsejakke på stand for en dyrevernorganisasjon, ja da hadde jeg ikke tatt den organisasjonen særlig seriøst. Anonymous poster hash: 78eba...e94 6
Kontormus Skrevet 3. mars 2015 #18 Skrevet 3. mars 2015 Man trenger ikke bli veganer for å være glad i dyr og kjempe for dyrs rettigheter mener jeg. Å være litt fornuftig holder. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er mye du kan gjøre for å hjelpe dyr som har det vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #19 Skrevet 3. mars 2015 Hvilke dyr er det du egentlig vil kjempe for? Hunder og katter bare? Det som er politisk korrekt som pelsdyroppdrett? Eller det som er lett for deg? Som sirkus eksempel? Ønsker du å KJEMPE for dyrene? Du kler deg som du vil, du spiser som du vil, så hva gjenstår da som du vil kjempe for? Anonymous poster hash: b7005...ca3 4
Gjest princess123 Skrevet 3. mars 2015 #20 Skrevet 3. mars 2015 Og her er han som sørger for at ansiktet ditt er beskyttet mot vær og vind. TS, synes du virkelig at det var merkelig om NOAH reagerte på at du stod der med den blodige jakken, og ville være med? De må jo ha trodd at du drev gjøn med dem. Jeg må si at hadde det stått ei i ei gåsejakke på stand for en dyrevernorganisasjon, ja da hadde jeg ikke tatt den organisasjonen særlig seriøst. Anonymous poster hash: 78eba...e94 Ja, jeg er fullt klar over at mange av coyotene er fanget i fotsakser.. De fleste står heldigvis ikke lenge (tror du ikke på det så tenk logisk, jo fortere de henter inn dyrene jo mer økonomisk bærekraftig), men noen kan stå i opptil 5 timer. Jeg er fullt klar over det. Jeg er også fullt klar over at kyllingnuggetsene jeg spiste i går ble kvesta levende på en fabrikk. Nå har jeg faktisk en slik jakke og da fortsetter jeg å gå med den, og slapp av, det er ikke noe blod på den Coyote er et dyr som blir sett på som rotter, det er alt for mange av de og de dreper sau og andre dyr, så regjeringen vil ha de avskaffet. Coyoter har til og med drept barn i Canada. De vil uansett bli drept på den måten, da syns jeg det faktisk er like greit at noe av dyret blir brukt. Og som jeg sa er jeg ikke interessert i å verve. Jeg og skjønner at det ikke hadde vært greit med den jakka, men det er mye annet man kan gjøre. Trenger ikke å være NOAH heller, ville bare spørre om råd da jeg regnet med at ei som jobba i NOAH hadde litt peiling på muligheter man kan ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå