Gå til innhold

Fra Hero til Zero, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg en mann i midten av tjueårene.

Jeg mistet nylig en lukrativ jobb i oljebransjen, som min utdanning er veldig spesialisert til.

Problemet nå er at det er dårlige tider, og ingen bedrifter i mitt nærmiljø ansetter folk i relevante stillinger...

Jeg har den siste uken ringt rundt til diverse firmaer, men får alltid samme beskjed, "det er stengt for ansettelse for tiden".

Jeg har økonomiske forpliktelser, som dagpenger fra NAV ikke i nærheten dekker, om jeg skal ha råd til mat.

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre...

Tips?

Anonymous poster hash: cfdbc...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vikarbyråer? de rekrutterer-kan du reise?

Anonymous poster hash: de122...77b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å flytte til et et annet sted? Anbefaler deg uansett å kontakte alle bemanningsbyråer. Mas litt og vis at du virkelig vil jobbe, så hjelper de deg.

Du må nok være villig til å ta urelevante jobber. Søk dagpenger uansett, så du klarer å holde hodet over vann ihvertfall.

Anonymous poster hash: c3d24...222
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økonomiske forpliktelser, som dagpenger fra NAV ikke i nærheten dekker, om jeg skal ha råd til mat.

Da får du droppe det, fram til du får råd til å bruke penger igjen.

Du må nesten tenke leie+regninger+mat først. Om du ikke har råd til f.eks mobil, tv/internet, så må du nesten droppe det :)

Bor du i en dyr leilighet, så må du nesten finne deg en billigere plass å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke dårlige tider på boligmarkedet?

Det sier jo seg selv at du må tilpasse deg situasjonen du er i nå. Dine daglige utgifter må ned, så da er det bare å se hvor det kan spares for at det skal gå rundt.

Har du ikke satt av noe sparepenger mens du tjente bra som kan hjelpe deg en stund?

Hva utdanning har du, og hva har du jobbet med innen oljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får du droppe det, fram til du får råd til å bruke penger igjen.

Du må nesten tenke leie+regninger+mat først. Om du ikke har råd til f.eks mobil, tv/internet, så må du nesten droppe det :)

Bor du i en dyr leilighet, så må du nesten finne deg en billigere plass å bo.

De trivielle tingene droppes selvsagt om det går så langt, bolig ender verre med... Denne er kjøpt når markedet var på topp, og lånet er dermed deretter, nå er markedet elendig, vil aldri få en pris som dekker lånet, samtidig som pris på leie har holdt seg tilsvarende høy.

Har heller ikke familie, eller venner som kunne tatt meg inn midlertidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du kvitte deg med økonomiske forpliktelser og tilpasse deg det reelle inntektsnivået du nå har. Synd du ikke sparte eller forsikret deg mot inntektsbortfall...

Sett tæring etter næring. Før eller siden finner du deg en jobb, men det betyr ikke at du kan opprettholde utgifter og vaner tilpasset offshore-inntekt før du finner deg en stilling som betales på det nivå.

Er forresten ikke bare studenter som er ute etter å leie.

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke dårlige tider på boligmarkedet?

Det sier jo seg selv at du må tilpasse deg situasjonen du er i nå. Dine daglige utgifter må ned, så da er det bare å se hvor det kan spares for at det skal gå rundt.

Har du ikke satt av noe sparepenger mens du tjente bra som kan hjelpe deg en stund?

Hva utdanning har du, og hva har du jobbet med innen oljen?

I mitt område er det elendig.

Hadde ikke anledning til særlig sparing pga overgang fra dårlig økonomi til god, med en del ettersleng...

Jeg jobbet som Service ingeniør, I subsea completion.

Mine daglige utgifter er allerede kuttet så godt jeg kan, sluttet med snus og alkohol, eneste "luksus" som er igjen er mobil og Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du kvitte deg med økonomiske forpliktelser og tilpasse deg det reelle inntektsnivået du nå har. Synd du ikke sparte eller forsikret deg mot inntektsbortfall...

Sett tæring etter næring. Før eller siden finner du deg en jobb, men det betyr ikke at du kan opprettholde utgifter og vaner tilpasset offshore-inntekt før du finner deg en stilling som betales på det nivå.

Er forresten ikke bare studenter som er ute etter å leie.

Selvsagt ikke, alt jeg har anledning til å kutte kostnader på har jeg gjort tiltak.

Leiligheten kan jeg nok ikke selge, ikke uten 200-300k tap, noe som hadde ruinert meg mtp fremtiden, spesielt dersom jeg nå må ha lavtlønte stillinger fremover...

Sparing er vanskelig når du er ung og alene, alle mine sparepenger gikk i leiligheten, som jeg nå har hatt i snart 2 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta inn en "romkamerat", da får du noen nettokroner i husleie i allerfall?

Endret av Frøken S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk i alle fall alle lånepapirer og forsikringer. Noen har boliglånet forsikret mot inntektsbortfall som følge av sykdom eller arbeidsledighet. Snakk uansett med banken, og kom til enighet om å kun betale (reforhandlede) renter og minimalt med avdrag en periode, og så evt. forlenge låneperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt område er det elendig.

Hadde ikke anledning til særlig sparing pga overgang fra dårlig økonomi til god, med en del ettersleng...

Jeg jobbet som Service ingeniør, I subsea completion.

Mine daglige utgifter er allerede kuttet så godt jeg kan, sluttet med snus og alkohol, eneste "luksus" som er igjen er mobil og Internett.

Så dumt :(

Hva med å høre med banken om du kan få et år eller to avdragsfritt på lånet der du kun betaler renter?

Som ingeniør så er det jo ikke veldig nøye hva type ingeniør en er. De fleste tar jo i mot ingeniører uavhengig av fagfelt så lenge det er en ingeniørstilling de skal ha inn. Kanskje søke bredere enn det du er utdannet som? Nå er vel markedet tørt de fleste steder, men alt i fra salgsingeniør til piping kan en jo søke på.

Jeg har dessverre ingen tips å komme med, men håper det ordner seg. Markedet vil nok ta seg opp igjen, men spørsmålet er jo om det skjer raskt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dumt :(

Hva med å høre med banken om du kan få et år eller to avdragsfritt på lånet der du kun betaler renter?

Som ingeniør så er det jo ikke veldig nøye hva type ingeniør en er. De fleste tar jo i mot ingeniører uavhengig av fagfelt så lenge det er en ingeniørstilling de skal ha inn. Kanskje søke bredere enn det du er utdannet som? Nå er vel markedet tørt de fleste steder, men alt i fra salgsingeniør til piping kan en jo søke på.

Jeg har dessverre ingen tips å komme med, men håper det ordner seg. Markedet vil nok ta seg opp igjen, men spørsmålet er jo om det skjer raskt nok.

Problemet mitt er egentlig det at jeg ikke har noen bachelor, eller master, "bare" fagbrev... Ett meget spesialisert ett og.

Men skal høre med banken!

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på i mine nå litt engstelige og depressive tanker, takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk i alle fall alle lånepapirer og forsikringer. Noen har boliglånet forsikret mot inntektsbortfall som følge av sykdom eller arbeidsledighet. Snakk uansett med banken, og kom til enighet om å kun betale (reforhandlede) renter og minimalt med avdrag en periode, og så evt. forlenge låneperioden.

Dette skal jeg absolutt gjøre, så får bare krysse fingrene for at dette er mulig!

Takker for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Ingeniørutdanning har du? Helt spesifikt.

Anonymous poster hash: fc977...c23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken Ingeniørutdanning har du? Helt spesifikt.

Anonymous poster hash: fc977...c23

Han sier jo det at han har fagbrev, men har jobbet i en ingeniørstilling, ingeniør er ikke beskyttet tittel så det er fullt mulig.

Og til TS, snakk med banken, kanskje du kan betale ned over flere år evt avdragsfrihet i en periode. Det beste er å avklare dette før du får betalingsproblemer.

Ellers så søker du jobber og tar det du får, uten familie kan du kanskje jobbe en del ekstra. Har du gode referanser fra gammel jobb? Sjekk det og fin 1-2 som kan gode for deg ved evt jobbtilbud.

Og selg evt bil og andre fancy duppeditter hvis du har det.

Lykke til! Det viktigste er at du tar tak i det før du får gedigne problemer med kredittkort, inkasso osv. Det setter nok banken pris på!

Anonymous poster hash: e0104...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trivielle tingene droppes selvsagt om det går så langt, bolig ender verre med... Denne er kjøpt når markedet var på topp, og lånet er dermed deretter, nå er markedet elendig, vil aldri få en pris som dekker lånet, samtidig som pris på leie har holdt seg tilsvarende høy.

Har heller ikke familie, eller venner som kunne tatt meg inn midlertidig...

Hva med å leie ut den du har kjøpt og leie deg inn i et kollektiv eller noe veldig billig i en periode, eventuelt leie et usentralt sted til du får deg en grei jobb igjen?

Endret av Atrix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta inn en "romkamerat", da får du noen nettokroner i husleie i allerfall?

Hva med å leie ut den du har kjøpt og leie deg inn i et kollektiv eller noe veldig billig i en periode, eventuelt leie et usentralt sted til du får deg en grei jobb igjen?

Leiligheten min er en 50kvm med ett soverom, lar seg dessverre ikke gjøre med romkamerat rent praktisk.

Leie i mitt område er for tiden ganske labert, vil ikke kunne få nok..

Bokollektiv finnes det heller lite av, samtidig som det hadde funket enormt dårlig, da jeg er en veldig privat og noe sær person som trenger mye alenetid.

Får håpe banken og NAV kan hjelpe meg den tiden det tar å skaffe ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...