AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #1 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg har bestått alle fagene som skal til på vgs utenom språkfaget hvor jeg strøk i tysk. fordi jeg ikke tok det opp og nå mangler dette faget så fikk jeg ikke vitnemål. men er vitnemål det samme som generell studiekompetanse? For å komme inn på studiet jeg skal søke på høgskolen til høsten, så trengs det generell studiekompetanse, men er usikker på om jeg har det ?! jeg kan høre med vgs imorgen men noen som har svaret nå så jeg kan slippe å lure på det i hele natt ? Anonymous poster hash: 459ca...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweg Skrevet 1. mars 2015 #2 Del Skrevet 1. mars 2015 Ja, det er det samme som vitnemål kan man si. Uten vitnemål kan man ikke søke seg inn på høgskoler og universitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #3 Del Skrevet 1. mars 2015 Generell studiekompetanse er f.eks to-årig yrkesfag også ett år på påbygg. Anonymous poster hash: 5e76e...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #4 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg prøver igjen. Jeg er 25 og har ikke fullført vgs fordi jeg mangler tysk som fag. jeg har jobbet 4 år i praksis. jeg så dette på wikepedia: ___________________________________________ Utdanning/praksis: Fullført og bestått eksamen fra 3-årig, videregående utdanning eller Yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen (fylte 23 år i opptaksåret og minst 5 års praksis/utdanning). I tillegg til dette må man ha fullført følgende fag fra videregående: Norsk 393 timer Matematikk 224 timer Engelsk 140 timer Naturfag 140 timer Samfunnsfag 84 timer Historie 140 timer ______________________________________ Kan noen hjelpe meg ? har jeg mulighet til å søke i år eller må jeg vente til neste år for å komme inn? (fordi da har jeg fått 5 års praksis) Jeg har hatt og bestått i alle de fagene som er nevnt over her. men jeg har IKKE bestått i språkfag som da endte opp med at jeg ikke fikk vitnemål! Anonymous poster hash: 459ca...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #5 Del Skrevet 1. mars 2015 Du må være bestått i alle fag for å få generell studiekompetanse. Om du mangler språk, så må du ta det faget. Anonymous poster hash: 1a82b...c7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andersg Skrevet 1. mars 2015 #6 Del Skrevet 1. mars 2015 Hvis du har planer om å gå etter 23/5 regelen,og det ser ut som du har planer om så har ikke tysk noe med generell studiekompetanse å gjøre siden som nevnt over av deg ts at man må ha bestått innen de 6 fagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elendil Skrevet 2. mars 2015 #7 Del Skrevet 2. mars 2015 Jeg prøver igjen. Jeg er 25 og har ikke fullført vgs fordi jeg mangler tysk som fag. jeg har jobbet 4 år i praksis. jeg så dette på wikepedia: ___________________________________________ Utdanning/praksis: Fullført og bestått eksamen fra 3-årig, videregående utdanning eller Yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen (fylte 23 år i opptaksåret og minst 5 års praksis/utdanning). I tillegg til dette må man ha fullført følgende fag fra videregående: Norsk 393 timer Matematikk 224 timer Engelsk 140 timer Naturfag 140 timer Samfunnsfag 84 timer Historie 140 timer ______________________________________ Kan noen hjelpe meg ? har jeg mulighet til å søke i år eller må jeg vente til neste år for å komme inn? (fordi da har jeg fått 5 års praksis) Jeg har hatt og bestått i alle de fagene som er nevnt over her. men jeg har IKKE bestått i språkfag som da endte opp med at jeg ikke fikk vitnemål! Anonymous poster hash: 459ca...12a Hei. Om jeg husker riktig er 5 år praksis inkludert skole. Så om du har 4 år praksis, 3 år skole og bestått alle fagene som kreves kan du søke med 23/5. Er du usikker så kan du ta kontakt med skolen du ønsker å søke på. Eventuelt kontakte ett karrieresenter, som f.eks Opus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
listefyll Skrevet 2. mars 2015 #8 Del Skrevet 2. mars 2015 Du kan søke etter 23/5-regelen i ditt tilfelle, ja ta kontakt med samordna opptak for å sikre hvordan du gjør det formelle. Vær bare obs på at alderspoeng ved 23/5-regelen begynner fra det året du fyller 24. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 2. mars 2015 #9 Del Skrevet 2. mars 2015 Ja, det er det samme som vitnemål kan man si. Uten vitnemål kan man ikke søke seg inn på høgskoler og universitet. rart halve klassen min da jeg gikk på Høgskolen manglet videregående da. Man kan komme inn på andre måter, realfagspoeng og 23/5 f. Eks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweg Skrevet 2. mars 2015 #10 Del Skrevet 2. mars 2015 rart halve klassen min da jeg gikk på Høgskolen manglet videregående da. Man kan komme inn på andre måter, realfagspoeng og 23/5 f. Eks Ja, men her lurte TS på om hun fortsatt hadde generell studiekompetanse uten å ha fått vitnemål fra vgs. Hun har altså gått på VGS, men ikke fått vitnemål, og dermed har hun ikke studiekompetanse. Hadde hun bestått tysk, hadde hun fått vitnemål og kunne søkt seg inn på høyskoler uten å gå rundt realfagspoeng og 23/5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 2. mars 2015 #11 Del Skrevet 2. mars 2015 Ja, men her lurte TS på om hun fortsatt hadde generell studiekompetanse uten å ha fått vitnemål fra vgs. Hun har altså gått på VGS, men ikke fått vitnemål, og dermed har hun ikke studiekompetanse. Hadde hun bestått tysk, hadde hun fått vitnemål og kunne søkt seg inn på høyskoler uten å gå rundt realfagspoeng og 23/5.det vet jeg, men du skrev at uten vitnemål kan man ikke søke seg inn på høgskole og universitet, noe som ikke stemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iove Skrevet 2. mars 2015 #12 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Jeg er ganske sikkert på at det skal stå på vitnemålet ditt fra videregående om du har studiekompetanse, en liten tekst. Du sier du ikke stod i tysk, da må du helt sikkert ta opp dette faget for å få studiekompetanse. Men jeg er ikke en ekspert, så jeg råder deg til å kontakte den videregåendeskolen du gikk på hvis det ikke står noe utfyllende på vitnemålet du fikk utdelt. Redigert: og nei vitnemål og studiekompetanse er ikke det samme. Vitnemål er det arket du får ved avslutning som inneholder liste over fag og eksamner du har hatt og karakterene du har fått. Sutdiekomepetanse betyr at man har hatt så så mange timer av diverse fag som gir et grunnlag de kaller studiekompetanse, om du skjønner. Håper dette var til hjelp Endret 2. mars 2015 av iove Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå