Gå til innhold

Celleprøve, vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg bestille time til en slik undersøkelse direkte hos en gynekolog eller må jeg da ha henvisning fra fastlegen min? Har også fått en slik i posten.

Legen min er kjempegrei, men er ikke helt komfortabel med en slik undersøkelse hos henne.

Hvorfor vil du bruke unødig med penger på dette? Fastlegen gjør jo dette for en brøkdel av prisen som en gynekolog, og det er like ubehagelig uansett hvor man tar det :P

Anonymous poster hash: 087d1...61d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang tid tar det før man får svar på celleprøven? Tok prøven for 16 dager siden..

Er så spent på resultatet, har hatt forandringer de to siste gangene. Først for 4år siden, og i mai 2014. Så lurer på hvordan det er denne gangen?

Anonymous poster hash: c4893...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bruke unødig med penger på dette? Fastlegen gjør jo dette for en brøkdel av prisen som en gynekolog, og det er like ubehagelig uansett hvor man tar det :P

Anonymous poster hash: 087d1...61d

Det er vel opp til meg om jeg vil bruke unødig med penger på det eller ikke.. ;)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Vil bare takke for alle de oppmuntrende svarene og takk til alle som har delt erfaringer :)

Jeg håper denne tråden kanskje får noen fler til å ta testen også.

Anonymous poster hash: 94248...e7a

Blir glad av å høre at rådene mine blir hørt på. Og at dere forstår at hensikten med celleprøven er bare en betryggende sikkerhet for å forebygge at noen får utviklet kreft. Legene på sykehuset sa at det er så lett å fjerne celleforandringer med laser. Og det er bare en betryggelse å ta den istedet for å risikere at man får kreft istedet. Så godt at folk ser alvoret over hvor viktig den prøven er!.

Anonymous poster hash: 282cf...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok i dag, selv! Ikke noe å være redd for, jenter! :) Fikk beskjed om at resultat kommer om 4-6uker, og er alt bra hører man ikke noe.

Helsa først!

Anonymous poster hash: 30f55...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok i dag, selv! Ikke noe å være redd for, jenter! :) Fikk beskjed om at resultat kommer om 4-6uker, og er alt bra hører man ikke noe.

Helsa først!

Anonymous poster hash: 30f55...148

Jeg ville krevd at de gav beskjed likevel. Hender at det har vært noe men så har de glemt å gi beskjed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok i dag, selv! Ikke noe å være redd for, jenter! :) Fikk beskjed om at resultat kommer om 4-6uker, og er alt bra hører man ikke noe.

Helsa først!

Anonymous poster hash: 30f55...148

kjempebra!. Jeg skal ta til høsten. Da er det gått to år siden sist men håper på å få tatt da siden jeg hadde alvorlige celleforandringer grad 3 tidligere. Men er ikke redd for å ta lengre. Nå er jeg kun redd for å ikke ta. :). ja og husk : det tar mange år før celleforandringer utvikles til kreft så hvorfor ikke være på den sikre siden. Og får man celleforandringer er det så lett å fjerne de :).

Anonymous poster hash: 282cf...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var det unnagjort :)

Det gjorde ikke vondt!! Begynte å blø litt, men merket ikke noe til selve prøva. Nå er det bare å vente, og satse på at jeg ikke hører noe (er vel dette jeg har gruet meg mest til).

Føler meg uansett lettet over å ha det overstått.

TS



Anonymous poster hash: 94248...e7a
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det unnagjort :)

Det gjorde ikke vondt!! Begynte å blø litt, men merket ikke noe til selve prøva. Nå er det bare å vente, og satse på at jeg ikke hører noe (er vel dette jeg har gruet meg mest til).

Føler meg uansett lettet over å ha det overstått.

TS

Anonymous poster hash: 94248...e7a

Gratulerer :)

Anonymous poster hash: 5b778...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det unnagjort :)

Det gjorde ikke vondt!! Begynte å blø litt, men merket ikke noe til selve prøva. Nå er det bare å vente, og satse på at jeg ikke hører noe (er vel dette jeg har gruet meg mest til).

Føler meg uansett lettet over å ha det overstått.

TS

Anonymous poster hash: 94248...e7a

:tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 år og har igjen fått påminnelse om celleprøve. Ifjor ignorerte jeg.

Vet veldig godt at det er for min skyld og at det ikke er vondt osv. All fornuftighet i meg sier at jeg bare skal bestille meg time og slutte å være så barnslig.

Men jeg er redd for alle mulige irrasjonelle ting, selv om jeg er fullstendig klar over at legen har vært borti alt mulig fra før. Han er forøvrig den mest omtenksomme og dyktige legen jeg noen gang har hatt.

Tenk om jeg faktisk har kreft? Tenk om jeg plutselig får mensen mens jeg ligger der? (til tross for at jeg aldri får "plutselig" mensen).

Tenk om jeg lukter vondt? Tenk om han oppdager en hel haug med andre feil hos meg? Tenk om han oppdager noe som kunne vært forhindret om jeg bare gikk for et år siden når den første påminnelsen kom?

Huff, kan noen bare komme med noen beroligende ord så jeg bare kan få ut fingern og bestille time.

Anonymous poster hash: 94248...e7a

Du vet jo ikke om du har kreft før du får svar på celleprøven.

For å ta det verste scenarioet (ikke stygt ment): Er det bedre å kanskje gå i mange år med kreft som har spredd seg og som du ikke vet om. Da kan det være for sent med behandling for at du skal bli frisk.

Det må jo være bedre å ta en celleprøve der de kanskje oppdager at du har forstadiet til kreft og kan behandle den, slik at du blir frisk?

Jeg er sikker på at celleprøven viser at alt er iorden med deg, men du må tenke på konsekvensene av at du ikke "tør" ta prøven. Min mormor hadde mistanke om at hun hadde kreft, men gikk ikke til legen og da hun tok "mot" til seg og kontaktet legen etter noen år med mistanke, viste det seg å være for sent.

Vær så snill og ta denne celleprøven. Det er bare noen minutters ubehag i forhold til det ubehaget du får ved å hele tiden tenke at du kanskje har kreft i livmoren.

Hopp i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo ikke om du har kreft før du får svar på celleprøven.

For å ta det verste scenarioet (ikke stygt ment): Er det bedre å kanskje gå i mange år med kreft som har spredd seg og som du ikke vet om. Da kan det være for sent med behandling for at du skal bli frisk.

Det må jo være bedre å ta en celleprøve der de kanskje oppdager at du har forstadiet til kreft og kan behandle den, slik at du blir frisk?

Jeg er sikker på at celleprøven viser at alt er iorden med deg, men du må tenke på konsekvensene av at du ikke "tør" ta prøven. Min mormor hadde mistanke om at hun hadde kreft, men gikk ikke til legen og da hun tok "mot" til seg og kontaktet legen etter noen år med mistanke, viste det seg å være for sent.

Vær så snill og ta denne celleprøven. Det er bare noen minutters ubehag i forhold til det ubehaget du får ved å hele tiden tenke at du kanskje har kreft i livmoren.

Hopp i det

Se et par innlegg over ;)

Hilsen TS.

Anonymous poster hash: 94248...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt jobbet! :) Jeg tok hos privat, og da fikk jeg svar i posten etter bare to uker om at ting var bra. Jeg synes det er greit å få svar uansett - positiv eller negativt. Hadde jeg bare skullet få om de hadde funnet noe galt, så hadde jeg sikkert gruet meg i enda flere uker frem i tid... i tilfelle det kanskje dukket opp noe i posten etter hvert.



Anonymous poster hash: 9b9c3...51e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er greit å få resultatet enten det er positivt eller negativt, men de er dessverre ikke gjennomførbart. Det er rett og slett ikke tid til det.



Anonymous poster hash: a7ae9...b99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Du får heller tenke at det er godt du kommer inni systemet da og får behandling. Alternativet er jo verre. Du går år etter år med noe farlig som aldri blir behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor lang tid tar det før man får svar på celleprøven? Tok prøven for 16 dager siden..

Er så spent på resultatet, har hatt forandringer de to siste gangene. Først for 4år siden, og i mai 2014. Så lurer på hvordan det er denne gangen?

Anonymous poster hash: c4893...a78

Jeg tror man bare hører fra dem dersom det er noe negativt svar. Ikke hvis alt er normalt.

Anonymous poster hash: 53446...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologene på sykehuset her sender brev for å si i fra om at celleprøven var normal, så noen gjør det. Det har pleid å ta 2-4 uker eller noe i den duren.



Anonymous poster hash: 5b5bc...189
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs : det er ikke nødvendigvis hpv viruset som fører til kreft i livmorhalsen. Man kan få kreft der uten at det er et virus. Og man kan bli født med viruset, hvis mor hadde det. Og legene klarer ikke alltid å påvise viruset på folk. Noen kan gå rundt med viruset hele livet uten å få problemer. Anonymous poster hash: 282cf...95c

Hpv virus- smitte under fødsel er svært sjelden. Og de aller fleste tilfeller av celleforandringer og kreft i livmorhalsen skyldes hpv-virus. Kvinner med mange partnere har økt risiko for å utvikle dette, men også kvinner med få partnere kan bli smittet. Partnere kan ha ligget med mange. Menn fører det ofte videre.

http://www.lommelegen.no/artikkel/sannheten-om-hpv

Anonymous poster hash: 457c2...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hpv virus- smitte under fødsel er svært sjelden. Og de aller fleste tilfeller av celleforandringer og kreft i livmorhalsen skyldes hpv-virus. Kvinner med mange partnere har økt risiko for å utvikle dette, men også kvinner med få partnere kan bli smittet. Partnere kan ha ligget med mange. Menn fører det ofte videre.

http://www.lommelegen.no/artikkel/sannheten-om-hpv

Anonymous poster hash: 457c2...395

Tar denne anonym. Jeg har pult rundt som bare rakkern, og jeg har aldri hatt celleforandringer. Mens som du sier, noen kan ha ligget med èn, og få det.

Heldigvis forsvinner viruset jo oftest av seg selv.

Anonymous poster hash: 3da81...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...