Gå til innhold

Celleprøve, vil ikke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men må man gjøre dette hos fastlegen sin?

Anonymous poster hash: 9076d...33a

Du kan ta prøven hos fastlegen, men du kan også gå til en privatlege innen kvinnesykdommer og fødsel, og ta den. Du kan ta den hos en lege på volvat også, hvis du ikke vil til fastlegen å ta den.

Se på saken slik jeg sa:

Tenk: det tar ca 7 år før celleforandringer blir til kreft! og celleforandringene er enkel å fjerne..... Det værste som kan skje hvis du tar celleprøve hvert 3 år er at det skjer det samme som jeg. Det er som oftest det værste. Og var det så ille? Her er jeg! Jeg lever! Jeg har ikke vært syk siden! Følte meg ikke syk den gangen også men jeg hadde blødningsforstyrrelser, og blødde utenom menstruasjonen. Men det lot seg lett behandle, og jeg fikk jo aldri kreft. Det er ikke sikkert at det ville bli det heller, og det er ikke helt sikkert at dette skyldes et virus.

Ta det helt rolig. Legen sa til meg at de fleste kvinner som fikk kreft, var de som ikke gikk på undersøkelsen for de var dum mot seg selv og fikk det ikke stoppet før det ble kreft. Og det er jo enda mer nervepirrende vel?

Anonymous poster hash: 282cf...95c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Livmorhalskreft kommer fra et virus som er seksuelt overførbart. En jomfru trenger ikke ta slike undersøkelser.

Anonymous poster hash: a7ae9...b99

Men kan man få det av oralsex, kyss, å ta på hverandre, eller må man ha hatt samleie? Kan man få det med kondom?

Anonymous poster hash: 391d8...8c1

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er mye missforståelser rundt celleprøver om det at folk tror at dersom man tar celleprøve hvert 3 år så er det så farlig å få et resultat som kan være dårlig på en eller annen måte. Man får angst. Jeg hadde det slik og har angst for resultatet av en slik prøve ennå, men jeg har lært meg at jeg ikke må engste meg. For når jeg tar den prøven så sikrer man seg bare på det at de da oppdager forstadiet til "mulig" kreft så tidlig at det kan fjernes uten at det blir noe komplisert å fjerne det. Og uten at det har utviklet seg til å bli kreft.

På sykehuset forklarte de meg at jeg hadde den mest alvorlige forandringen. Men selv om jeg hadde det, så kunne ikke de si at dette ville bli kreft, men på grunn av at de ikke tar noen sjanser så fjerner de det som "kan være mulige forstadier til livmorhalskreft". med laser. Jeg var våken under laseren, og det var bare som om han lyste med en lommelykt og jeg kjente ingenting og så var det over etter bare kort stund ( noen minutter). Og da ble jeg erklært helt frisk. Tok nye celleprøve ganske ofte i etterkant, for å forsikre oss at alt var bra etterpå. Og det var det. Legen sa at det gjør de for å være sikker, men at det uhyre sjeldensees nye forandringer eller forandringer hos folk som har tatt laser. De er som oftest frisk for alltid når det gjelder livmorhalsen. Og det er jo betryggende.

Men de sa at det er nok av de som ikke tar denne undersøkelsen. Mange tror gjerne at de aldri kommer til å få celleforandringer. Jeg trodde aldri at jeg skulle få og skjønte ingen vits med den undersøkelsen i utgangspunktet. Tenkte at det bare var for å skremme oss.

Jeg kommer til å ta en celleprøve ett år før det er gått tre år nå hvis jeg får lov av legen, selv om jeg kan vente tre år nå. For jeg synes nå at dette var betryggende. Og ville aldri tatt sjansen på å gått rundt uten å ta slik prøve etter det jeg fikk høre på sykehuset. På sykehuset fortalte de meg om at de fleste som fikk kreft gikk gjerne 8 år uten å ta en underlivsprøve, fordi de var så redde for å ta den. Og de hadde gått så lenge med celleforandringer at det gikk over til kreft. Mens de som tar regelmessig så er det så og si alltid bare mulige forstadier til kreft - celleforandringer ( som de ikke er sikker på vil bli kreft) som er den store bekymringen å få i svar fra legen. Men ser dere? Det går bra om dere fikk det svaret jeg fikk vel? Jeg kan fortsatt få barn. Jeg har mindre risiko enn folk flest til å få celleforandringer igjen på livmorhalsen etter laseren. Og jeg lever og er helt frisk 8 år etter laseren :).

Jeg begynte å trene litt etter dette. Og det håper jeg minsker risikoen for å få kreft. Men legene sier at de ser ingen sammenheng med livmorhalskreft og annen type kreft så jeg slapper av, og nyter hver dag :)

Kostholdet mitt har alltid vært variert. Folk blir syke uansett kosthold. Hørt om skikkelig sunne folk som får kreft i ung alder og dør, men uansett: det er lurt å spise variert mat tror jeg :)

Innlegg ryddet for slettet innhold.

Mynona, mod

Endret av Mynona
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som har hatt sterk grad av celleforandringer vil si at alle bør ta celleforandringsprøve hvert 3 år! For hva om dere plutselig får kjempevondt i underlivet, og så kommer til legen med det, og legen sier at det ikke er noe å gjøre med det? Vitsen med å ta prøven er at den oppdager forandringer uten at det har blitt til kreft. Sykehuset sa også at hvis det jeg for eksempel hadde gått i 8 år med dette, og det hadde blitt til kreft, så ville det blitt en komplisert operasjon, og risikoene hadde vært tilstede for at de ikke klarte å fikse det. Og det er jo da det er farlig. Og dette skjer de som tør å gå uten å ta slike prøver....

Er glad at trådstarter ser ut til å bli betrygget av det jeg formidler :) For jeg var som trådstarter selv. Var livredd slikt. Og er jo det ennå, men jeg vet at det er bare å slappe av og ta prøven, for får hun samme svar som meg en gang så vet hun at da er det oppdaget før det har blitt kreft, og at hun vil sitte der 8 år etter å tenke : så bra at jeg tok prøven! :)

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan få livmorhalskreft. Selv de som ikke har hatt sex, og de som ikke har hpv. Er du passert 25, skal du ta celleprøve hvert tredje år. Basta.

Anonymous poster hash: dd5ce...f27
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan få livmorhalskreft. Selv de som ikke har hatt sex, og de som ikke har hpv. Er du passert 25, skal du ta celleprøve hvert tredje år. Basta. Anonymous poster hash: dd5ce...f27

Har du dokumentasjon på det der? For det er hpv-viruset som direkte fører til kreft i livmorhalsen, og for å bli smittet av det, må man ha sex.

Anonymous poster hash: 457c2...395

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men kan man få det av oralsex, kyss, å ta på hverandre, eller må man ha hatt samleie? Kan man få det med kondom?

Ja, man kan få det uten ubeskyttet vaginalt samleie. Virusene kan også leve på slimhinner i munnen. Lesbiske som aldri har hatt sex med menn trenger også testing. Også beskyttet sex vil medføre smitterisiko, pga all nærkontakten i løpet av seansen. Det går ikke gjennom kondomet, men en er jo mye i berøring.

Anonymous poster hash: 245bd...219

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd.

Mynona, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som har sagt at celleforandringene mine skyldes et virus. Men de antar det. Men de har ikke funnet noen prøver eller svar som viser at jeg har et virus som førte til forandringene. Men hadde jeg det viruset så vil jeg uansett med ganske høy sannsynlig aldri få celleforandringer igjen. Det er på grunn av laseren. Så jeg er tryggere enn før. Legen sa at det var ytterst uhyre sjelden at noen fikk celleforandringer tilbake. Så jeg er jo helt frisk, og behandlingen var jo ikke vond eller ubehagelig en gang. Det værste var redselen da jeg fikk beskjeden at noe var galt, og da jeg fikk et brev om hva det var. Men legen beroligget meg veldig fort. Og sa at det å undersøke seg er bare en sikkerhet for at de skal slippe å få inn mennesker som må behandles for noe langt værre som kreft er. Det er jo ganske imponerende at de klarer å finne ut av det før det blir kreft, og det er det de er ute etter ved celleprøven.

Så selv om dette skjedde meg så vet jeg ikke om jeg har det viruset. Det kan være en rift eller en annen skade som har gjort det, for i forkant av det som skjedde så hadde jeg pådratt meg en rift under sex i det området. Derfor lurer jeg på om det er det som førte til at jeg fikk celleforandringer der i etterkant. Jeg vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Har du dokumentasjon på det der? For det er hpv-viruset som direkte fører til kreft i livmorhalsen, og for å bli smittet av det, må man ha sex.

Jeg hadde bare hatt en mann da det skjedde meg, så jeg hadde bare hatt en sexpartner.

Men jeg vet at mor til mannen jeg var sammen med hadde hatt celleforandringer i liten grad. Hun hadde ikke hatt så høy grad som jeg hadde. Men leste at folk kunne fått det med seg fra fødsel av. Så noen er født med viruset på en måte... Og derfor kunne mannen min ha vært født med det og gitt det til meg. Men nå vet jeg ikke om jeg har det viruset i kroppen i det hele tatt. Det kan være andre grunner for at jeg fikk en celleforandring der. Som foreksempel en rift som jeg pådro meg på livmorhalsen rett før prøven....

Skrevet

Jeg spurte min lege om dette med seksuell overføring av hpv,og det er klart mye mer utbredt blandt dem som har mye ubeskyttet sex enn de som ikke har.Det er jo ikke noe å diskutere en gang.Klart man kan være maksimalt uheldig og bli smittet av den ene mannen man har hatt sex med.Men sannsynligheten for å få hpv blir selvfølgelig større jo mer ubeskyttet sex man har.

Problemet er jo at mange menn sprer hpv videre til kvinner,og kun kvinnene som tar celleprøver blir fanget opp.Det er et av argumentene for at man i enkelte land gir hpv-vaksine også til unge gutter og ikke bare jentene.

TS:Tenk på dette som en investering i egen helse.Vi er heldige her i Norge som kan ta slike undersøkelser, og få nødvendig behandling senere om det skulle bli aktuelt.Dette er et lite offer sammenlignet med hva man må igjennom hvis man skulle være maks uheldig og ende opp med kreft. Selve undersøkelsen er kjapt unnagjort og legen din har gjort det mange mange ganger før.Det gjør ikke vondt heller.Etterpå kan du unne deg en liten gave til deg selv siden du har vært så flink:) Det pleier jeg å gjøre om jeg gjennomfører noe jeg har gruet meg til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Celleprøve er ikke noe ille i seg selv - det er jo et bagatellinngrep som kan kartlegge alvorlige forandringer i underlivet - absolutt verdt å ta den prøven. Det tar virkelig bare to minutter, maks.

Konsekvensene av å la være kan bli så altfor store. Bare gjør det!

Anonymous poster hash: 9b9c3...51e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok faktisk celleprøve i går og det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd! Første jeg gjorde var å fortelle legen at jeg var ganske nervøs og hun tok seg til tid å roe meg ned og fortelle meg hva hun skulle gjøre. Endte med at jeg lå der og fortalte om bryllupsplaner mens hun tok prøven.. :fnise:

Anonymous poster hash: 6dc4e...10e
  • Liker 1
Skrevet

Noen som vet pris på dette hos fastlegen? :)

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan få livmorhalskreft. Selv de som ikke har hatt sex, og de som ikke har hpv. Er du passert 25, skal du ta celleprøve hvert tredje år. Basta.

Anonymous poster hash: dd5ce...f27

Det er helt sant. Alle kan få. Man kan være født med livmorhals-kreft viruset, utifra hva jeg har hørt. De som ikke har hpv kan også få livmorhalskreft. Og jeg må ærlig si at: Ingen kan si at jeg har hpv viruset i kroppen når de har aldri funnet spor etter det. Jeg fikk en sterk og alvorlig grad av celleforandringer, men jeg tror faktisk at det kan skyldes en rift jeg pådro meg på livmorhalsen under sex. Jeg blødde i to dager etter den riften. Men som legene sa : det er ikke sikkert celleforandringer blir til kreft heller, men jeg er veldig glad for at jeg fikk gjort noe med dette for sikkerhetens sin del. :): Og 8 år etterpå: ingen celleforandringer, og helt fin bra helse :).!.

Så for all del: sier det igjen: Jeg var like redde som dere for å få svar fra slike prøver: Men gå regelmessig på kontrollene for å sikre dere at det kan gjøres noe med problemet hvis det skulle komme et problem der. Det er det kontrollene er til for!!

AnonymBruker
Skrevet

Obs : det er ikke nødvendigvis hpv viruset som fører til kreft i livmorhalsen. Man kan få kreft der uten at det er et virus. Og man kan bli født med viruset, hvis mor hadde det. Og legene klarer ikke alltid å påvise viruset på folk. Noen kan gå rundt med viruset hele livet uten å få problemer.

AnonymBruker
Skrevet

Tok faktisk celleprøve i går og det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd! Første jeg gjorde var å fortelle legen at jeg var ganske nervøs og hun tok seg til tid å roe meg ned og fortelle meg hva hun skulle gjøre. Endte med at jeg lå der og fortalte om bryllupsplaner mens hun tok prøven.. :fnise:

Anonymous poster hash: 6dc4e...10e

Supert :) Og vet du hva: om man skulle få slike alvorlige celleforandringer som jeg hadde, så får de det enkelt vekk, og man dør ikke! :) Det er mye mer nervepirrende å ikke ta. For det er da de gjerne ikke klarer å få det vekk, og man kan miste livet sitt.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jøss, denne tråden hadde blitt lang :) Skal få lest gjennom alt. Jeg blir alltid beroliget av fakta.

Ville bare oppdatere. Bestilte time tidligere i uka og skal inn å ta testen imorgen. Endte opp med å bestille time på en kvinneklinikk med en kvinnelig gynekolog. Jeg tror det var riktig valg for meg, ihvertfall første gang. Har aldri vært hos gynekolog før osv.

Hvis det går fint og jeg klarer å slappe av der, så regner jeg med at jeg drar til fastlegen for testing i fremtiden.

Anonymous poster hash: 94248...e7a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jøss, denne tråden hadde blitt lang :) Skal få lest gjennom alt. Jeg blir alltid beroliget av fakta.

Ville bare oppdatere. Bestilte time tidligere i uka og skal inn å ta testen imorgen. Endte opp med å bestille time på en kvinneklinikk med en kvinnelig gynekolog. Jeg tror det var riktig valg for meg, ihvertfall første gang. Har aldri vært hos gynekolog før osv.

Hvis det går fint og jeg klarer å slappe av der, så regner jeg med at jeg drar til fastlegen for testing i fremtiden.

TS igjen.

Vil bare takke for alle de oppmuntrende svarene og takk til alle som har delt erfaringer :)

Jeg håper denne tråden kanskje får noen fler til å ta testen også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...