Kanutte Skrevet 1. mars 2015 #21 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg var I Sachsenhausen, Ravensbrück, Auschwitz 1 og 2 da jeg gikk i 10. klasse (Polen og Tyskland). Vi var der i regi av ungdomsskolen vi gikk på, September 2006. Det var en ufattelig sterk opplevelse som for alltid vil sitte fastbrent i minnet mitt. Det var en tur jeg aldri vil glemme, og jeg vil for alltid huske det grusomme jeg fikk lære i de leirene. Så spørsmålet mitt er; hvorfor har skolene sluttet med dette? Jeg er fullt klar over at det er mange, mange år siden de sluttet med det, men hvorfor? Var det kostnadene, var det "tidsbruk", var det foreldre? Hva var det? For hvis det var kostnader, så går det an å samle inn penger selv. Vi gjorde alt for å samle inn penger. Skolen betalte noe, og vi betalte også noe. En liten pris å betale for et historisk moment i våre sinn. Hvis det var tidsbruk, så er dette snakk om 5 dager i skolehverdagen som blir brukt. Altså, 1 uke (vi var der i en uke). Det er 5 dager, ut av totalt ca 190 skoledager! 5 dager... Hvis det er foreldrene; så forstår jeg det ikke. Hvem vil ikke unne barnet deres denne utrolige opplevelsen? Samholdet man får som klasse i ettertid, er uvurderlig. Følelsene, tankene og inntrykkene man sitter igjen med, er uvurderlig. Det er virkelig noe jeg unner alle å være med på... og nå må elevene altså samle alt selv, de må gjøre alt selv og de må bruke feriene på dette. Så, hvorfor arrangerer de ikke turer til Tyskland, Polen og Praha lenger? Anonymous poster hash: e454e...906 I utgangspunktet skal alle turer i skolens regi være gratis for elevene. Det vil si at skolen skal dekke utgiften. Foreldre kan samle inn penger via dugnader, men det eleven skal få være med på tur selv om de ikke bidrar på dugnaden. Dette er gratisprinsippet i norsk skole. Der hvor jeg jobber arrangerer foreldrene dugnader for å dekke inn utgiftene til turen på 10. trinn. De samler inn flasker, selger kaker har kantine på skolen osv. Vi har satt som absolutt krav at dette skal være basert på frivillighet og at de skal samle inn nok penger til å dekke reisen for alle elevene på trinnet. De kan ikke kreve "innbetaling" av en bestemt sum penger, men foreldre kan donere penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 1. mars 2015 #22 Del Skrevet 1. mars 2015 På ungdomsskolen jeg gikk på har det vært en lang tradisjon med turer med hvite busser, i minst 15 år hadde de holdt på med dette. Jeg er veldig glad for at vår klasse fikk dra på en sånn tur - ja, mange er alt for umodne for noe sånt, men jeg fikk mye ut av det og lærte masse. Nå har ungdomsskolen sluttet (etter å ha truet med det i flere år) fordi det rett og slett ikke er lov å "kreve" penger for en slik tur, dvs de har ikke lov til å ta imot penger fra foreldre selv om det er frivillig. Skolen skal være GRATIS, dermed er slikt ulovlig. Utrolig dumt! Vi hadde en god del dugnadsarbeid, hadde bla.a. ungdomsbedrift i over et år, men uansett betalte foreldrene våre 200 kr/mnd i nesten to år for at vi skulle få råd. Det er svært få klasser/skoler som får til så mye dugnadsarbeid at alle kan reise uten at foreldrene bidrar. Så her tror jeg dessverre det er gratisprinsippet som ødelegger, og at det er vanskelig å samle inn så mye penger på dugnad, og ikke prioritering av tid o.l. De fleste historielærere ville vel vært over seg av fryd og gladelig gitt bort timene sine for at elevene skulle fått sett og lært om disse historiske stedene. Og ja, det er nok noen som fortsatt har turer dit, heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #23 Del Skrevet 1. mars 2015 Gratisprinsippet må nok ta sin del av skylda. Jeg unner ungdommene turen og synes det er lærerikt (var der med fhs) men på tross av dette mener jeg gratisprinsippet bør respekteres. Elevene kan selv delta i dugnader, vareopptellinger, drive elevbedrift o.l, i skoletiden, men turen bør ikke gjøres avhengig av foreldrenes velvilje. Det blir bare ekstra sårt for unger med foreldre som verken har tid eller råd til å delta. Anonymous poster hash: cad25...e22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #24 Del Skrevet 1. mars 2015 Klassen min leide en buss og dro til en camping i Sverige, og var der noen dager. Selv om det er 10 år siden, så husker jeg det som det var i går Opplevde at klassen ble skikkelig sammensveiset og vi hadde det utrolig gøy på den turen, selv om vi verken dro langt eller opplevde noe historisk/kulturelt. Parallellklassen samlet inn 300 000 kroner (vi hadde store klasser!) og reiste med Hvite busser. De hadde også en fin tur, men det de snakket mest om etterpå var da de var i den store innendørs stranden i Tyskland, og at det hadde vært ekstremt mye busskjøring... Point is: man trenger ikke å dra til konsentrasjonsleir for å få et minne for livet. For oss var det ikke verdt tusenvis av dugnadstimer for å få til en Hvite busser-tur. Ellers regner jeg med at de flest tar turen innom Berlin i løpet av livet og da er det ganske enkelt å dra en tur innom Sachsenhausen for en omvisning også. Anonymous poster hash: 97e67...f98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #25 Del Skrevet 1. mars 2015 Så hyggelig at det ikke bare er jeg som syns dette er trist... Jeg satt igjen med et inntrykk som til den dag i dag fremdeles er med meg. Det var ikke badeferie i Sverige, men det var en tung tur for alle involverte. Men det var også latter, glede og samhold! Vi fikk en opplevelse som en gjeng. Det er ikke det samme som å ta en tur til Berlin med foreldre og søsken! Jeg syns det er greit at foreldre og barn gjør dugnad for sånne turer, men jeg syns også det er greit at skolen (kommunen) tillater å betale en andel for denne turen. Point is: man trenger ikke å dra til konsentrasjonsleir for å få et minne for livet. For oss var det ikke verdt tusenvis av dugnadstimer for å få til en Hvite busser-tur. Ellers regner jeg med at de flest tar turen innom Berlin i løpet av livet og da er det ganske enkelt å dra en tur innom Sachsenhausen for en omvisning også. Anonymous poster hash: 97e67...f98 Hyggelig å høre at du hadde en fin tur til Sverige :-) Men i mine øyne, er Polen og Tyskland 10 ganger mer spesielt enn en harrytur. Jeg er ganske sikker på at om dere hadde dratt på turene så hadde du hatt en litt annen mening. Vi dro på museum. For en 15-åring er sikkert ikke dette veldig tiltalende, men vet du, de museene vi var på var lærerike og vanvittig innholdsrike. Vi fikk se alle grusomhetene under 2. verdenskrig. Vår generasjon, altså fra 80 - 90-tallet til i dag, er de nye tidsvitnene. Og uten disse turene, er det ingen garanti for hva som kan skje i fremtiden. Da tenker jeg på en grufull historie som gjentar seg. Det at så mange mennesker nekter for Holocaust, er i mine øyne ignorante og trangsynte. Unge mennesker i dag bryr seg om to ting; penger og sosiale medier. De sitter på smart-telefoner, leser twitter, tumblr, snapper, chatter osv. Hva med at de kan få en liten smekk over hånda for å innse at disse turene faktisk kan åpne øynene til mange. Hva med at de kan innse at ikke alt handler om penger, eller at de er mette når de legger seg, eller at de har det ufattelig godt. Disse turene med Hvite Busser er, og vil alltid være, en enorm suksess for ungdommer. Det vil hjelpe dem å sette ting i perspektiv, og sette mer pris på det de har hjemme. For å se, og vite, det betyr mye mer enn en Iphone på tur til Sverige. Anonymous poster hash: e454e...906 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 1. mars 2015 #26 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg var der med faren min, når jeg var rundt 15-16år gammel, men jeg brydde meg knapt.. Helt ærlig så bryr jeg meg ikke særlig mye om det som skjedde idag heller. Det er trist å tenke på. Men det er en del av verdens historien... Som jeg synes er ufattelig kjedelig. Selvom du likte det og en del av dere andre likte å besøke de områdene, så betyr det ikke at alle liker det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #27 Del Skrevet 1. mars 2015 Fordi det er grisedyrt. Anonymous poster hash: 92605...437 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #28 Del Skrevet 1. mars 2015 Unge mennesker i dag bryr seg om to ting; penger og sosiale medier. De sitter på smart-telefoner, leser twitter, tumblr, snapper, chatter osv. Hva med at de kan få en liten smekk over hånda for å innse at disse turene faktisk kan åpne øynene til mange. Hva med at de kan innse at ikke alt handler om penger, eller at de er mette når de legger seg, eller at de har det ufattelig godt. Anonymous poster hash: e454e...906 Faktisk er det flere unge i dag som engasjerer seg i politikk, færre som drikker og røyker, enn det var før. Samtidig øker antall unge som blir utbrent fordi de skal nå over alt. Anonymous poster hash: 11d9e...65e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #29 Del Skrevet 1. mars 2015 Klasseturer er vel aldri obligatorisk? Var faktisk flere i klassen min som valgte å heller bli igjen på skolen Noen grunnet angst osv, men ingen trengte noen skriftlig godkjennelse, var bare å si at man ikke ønsket å delta, man kan ikke akkurat tvinge noen til å dra utenlands Det blir et stort problem så raskt noen ikke har RÅD til å være med på en slik tur. Derfor: Gratisprinsippet. Anonymous poster hash: 6cf07...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Connery Skrevet 1. mars 2015 #30 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg ble så ufattelig oppgitt når vi fikk vite at vi ikke skulle få en slik tur, det var første året hvor 10. klassingene ikke fikk lov til å reise. De sa grunnen var at de ikke hadde lov til å ta oss med til utlandet. Hva gjorde de da? Jo, de tok oss med på en helgatur med shopping i Sverige..! Gir ingen mening Dette erger meg fremdeles den dag i dag.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #31 Del Skrevet 1. mars 2015 Da jeg gikk i 10. klasse var vi på tur med Aktive fredsreiser, samme opplegg som Hvite busser. Ja, vi var i tre konsentrasjonsleire og det var jo sterkt. Men det var mye tant og fjas, også! Shopping i Krakow og Berlin, var nede i noen saltgruver et eller annet sted i Polen......... Læringsutbyttet var det, men kan diskuteres. Jeg oppfatter det også som et problem at det var to stykker som ikke ønsket å være med, da de ikke følte et sosialt fellesskap med resten av klassen. De følte seg nok enda mer ekskludert da vi kom hjem og ikke snakket om annet enn turen og hadde prosjektarbeid i lange tider etterpå. Anonymous poster hash: 6cf07...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #32 Del Skrevet 1. mars 2015 Jeg gikk i 10. klasse i 04/05 og var ikke på en sånn tur. Min skole valgte å slutte med dette i 03. Hvorfor? Husker ikke, helt ærlig. Vi måtte på en dritkjipt seilskole i Norge istedenfor. Anonymous poster hash: fb59c...567 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #33 Del Skrevet 1. mars 2015 "Min" lokale skole gjør det fremdeles, og det ser ut til at det kan vare i mange år! (heldigvis!) Aldri hatt en så bra, informativ, lærerik og sosial tur noensinne før! Men ærlig talt, det kan da umulig være et så stort problem å drive med dugnad? Alle har noen ekstra timer til overs, og det går jo faktisk til en veldig, veldig god sak! Et par år siden jeg reiste, men det var høydepunktet gjennom hele ungdomsskolen, og veldig vemodig å se tilbake på nå. Vil jo så gjerne gjøre det en gang til! Anonymous poster hash: 5ca02...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #34 Del Skrevet 2. mars 2015 Var veldig hyggelig tur for oss ogs, men noen "stor opplevelse" var det nok ikke for meg som 14 åring. De fleste av oss brukte mesteparten av tiden på billig polsk sprit og røyk. Hadde hatt mer nytte av den turen nå.Anonymous poster hash: 76b19...995 Dere brukte mesteparten av skoleturen på billig sprit og røyk...?? Som 14 åringer?? Hva slags lærere hadde dere med??? Anonymous poster hash: b3bb0...e19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 2. mars 2015 #35 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Jeg var så heldig at klassen min dro på tur med Hvite Busser i 10. klasse. Det var en utrolig sterk opplevelse for meg, da oldefaren min satt i Sachsenhausen under krigen, og jeg har flere ganger lest gjennom hans memoarer fra den tiden (han døde før jeg ble født). Det var sterkt å se området han beskrev i memoarene sine, og sterkt å høre alle historiene, og om ting jeg kjente igjen fra hans synsvinkel. Jeg vet ikke om alle fikk like mye ut av denne turen. Vet om flere som bare skulle drikke og røyke (to ble sendt hjem pga. dette), men for meg betydde den i hvert fall mye. Synes de skal fortsette med slike turer. Har forresten lært utrolig mye av andre klasseturer også. Dro til Spania med videregående (hadde Spansk 3), men det var absolutt ikke noen strandferie. Det var intensiv spansklæring hele dagen og turer på ettermiddagen, der alt foregikk på spansk. Vi bodde også hos en spansk familie som vi måtte kommunisere med. Lærte mer av den turen enn resten av året. Endret 2. mars 2015 av Linaria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #36 Del Skrevet 2. mars 2015 Jeg har full forståelse for at det finnes personer som "ikke vil" eller "ikke har utbytte av det" eller finner historie "kjedelig". Men slik jeg ser det, så burde dette være en obligatorisk tur. Om folk ikke har råd, så gjør man dugnad. Så enkelt er det jo! Dugnader er forøvrig ikke bare å knipse med fingrene så får man jobb på en sjokoladefabrikk, men jeg vil tro at ganske mange (selskaper o.l) gjerne vil ha ungdom i arbeid for en god sak (turene med Hvite Busser). Og selvfølgelig, en familietur til Polen og Tyskland er nok en god tur det også. Poenget er lærdom, og videreføre viten generasjoner i forveien. Men en slik tur i regi av skolen, foreldre, ungdommer - det er uvurderlig. Det blir en tur som mange vil huske for resten av livet. Jeg husker spesielt inntrykkene jeg hadde etter konsentrasjonsleirene. Vi var ganske nedbrutte mot slutten av turen, med tanke på hvor sterk opplevelse det virkelig er å se med egne øyne hvor grusom denne krigen var! Når det er sagt, så har jeg ingenting vondt å si om de som ikke vil, eller kan, eller uansett grunn til å ikke ville reise. Anonymous poster hash: e454e...906 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snjór Skrevet 2. mars 2015 #37 Del Skrevet 2. mars 2015 Da jeg gikk på ungdomsskolen(som bare er et par år siden), var det ikke snakk om å reise på noe tur med klassen, fordi skolen ikke hadde råd, og sikkert på grunn av gratisprinsippet. Det var surt for de fleste av oss, og saken ble ikke noe bedre av at en "bygdeskole" ikke langt unna skulle på klassetur til Island. Mens klassen min ikke kom oss ut av bygrensen engang på vår skoletur. Fikk heldigvis opplevd Polen og konsentrasjonsleirene et par år senere, men det hadde selvfølgelig vært morsomt og fått oppleve det sammen med klassekamerater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #38 Del Skrevet 2. mars 2015 Jeg har full forståelse for at det finnes personer som "ikke vil" eller "ikke har utbytte av det" eller finner historie "kjedelig". Men slik jeg ser det, så burde dette være en obligatorisk tur. Om folk ikke har råd, så gjør man dugnad. Så enkelt er det jo! Dugnader er forøvrig ikke bare å knipse med fingrene så får man jobb på en sjokoladefabrikk, men jeg vil tro at ganske mange (selskaper o.l) gjerne vil ha ungdom i arbeid for en god sak (turene med Hvite Busser). Og selvfølgelig, en familietur til Polen og Tyskland er nok en god tur det også. Poenget er lærdom, og videreføre viten generasjoner i forveien. Men en slik tur i regi av skolen, foreldre, ungdommer - det er uvurderlig. Det blir en tur som mange vil huske for resten av livet. Jeg husker spesielt inntrykkene jeg hadde etter konsentrasjonsleirene. Vi var ganske nedbrutte mot slutten av turen, med tanke på hvor sterk opplevelse det virkelig er å se med egne øyne hvor grusom denne krigen var! Når det er sagt, så har jeg ingenting vondt å si om de som ikke vil, eller kan, eller uansett grunn til å ikke ville reise. Anonymous poster hash: e454e...906 Er du klar over hvor mye dugnad som må gjøres? Det er alltid en egenandel, som kan være en betydelig utgift for mange. I tillegg skal turen dekkes for lærere og foreldre som er med. Og man må ha lommepenger. Det er grenser for hvor mye toalettpapir man skal selge. Anonymous poster hash: 6cf07...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylvari Skrevet 2. mars 2015 #39 Del Skrevet 2. mars 2015 Ja, vi holdt på med dugnad. Foreldrene måtte ut med ca 2000 kr hver, da. Men som sagt, en liten pris å betale for en slik tur. Syns nå jeg, da. Anonymous poster hash: e454e...906 Problemet er at 2000 kr kan være mye penger for familier som rett og slett ikke har råd, og da blir barnet utelukket pga økonomi. Det er det som er essensen her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 2. mars 2015 #40 Del Skrevet 2. mars 2015 Da jeg gikk på ungdomsskolen, så dro vi ikke dit... Hele klassen trodde at det var noe vi skulle uansett og at skolen ordnet det. Men så fikk vi beskjed fra læreren en gang i 10. klasse at vi skulle spart i klassekassa siden 8. klasse for å få dra... Takk for informasjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå