Gå til innhold

Normalt at potensielle arbeidsgivere spør om referanser de kan ringe, men ringer dem aldri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt 3 jobber, eller 2, og den 3. skal jeg nå begynne i. Hver gang jeg har søkt på jobb spør arbeidsgiveren etter referanser de kan ringe for å sjekke om hvordan jeg var som arbeider, om jeg hadde noe sykefravær og lignende, men de ender opp med å aldri bruke referansene, altså de ringer ikke til mine tidligere arbeidsgivere. Det skjedde igjen nå. Den nye arbeidsgiveren sa at de måtte ha noen referanser for de sjekket alltid med om arbeiderne var pålitelige og om de hadde noe sykefravær fordi der jeg har søkt jobb (i helsesektoren som assistent) hadde de visst mye sykefravær og var interesser i ansette folk som ikke hadde mye fravær. så jeg kontaktet den forrige arbeidsgiveren min og spurte om jeg kunne oppgi henne som kontakt og hun sa at det skulle jeg bare gjøre, så nå forleden dag ringte denne nye arbeidsgiveren og spurte om jeg kunne møte opp til 3 opplæringsvakter nå denne kommende tiden.... Jeg møtte så på den gamle arbeidsgiveren min som jeg hadde oppgitt som referanse, i dag, og hun spurte meg om jeg hadde fått meg jobb og opplyste om at den nye arbeidsgiveren ikke hadde ringt for å høre om hvordan jeg er som arbeider.... Dette har også skjedd på tidligere arbeidsplassene mine, de spør om kontaktpersoner, som de ikke kontakter.

Den nye arbeidsgiveren latet også som at det var veldig ettertraktet å søke på å jobbe som vikar der, når jeg søkte, for når jeg ringte og spurte om jeg kunne jobbe der som vikar i feriene som jul, påske og sommer, så sa hun "vel vi har ingen stillinger ute, men du kan sende søknad og CV, samt referanser til meg på mail så skal jeg legge søknaden i bunken sammen med de andre søknadene vi har fått så får vi se.... det er viktige med gode referanser for vi sjekker opp alle som skal jobbe her om hvordan tidligere arbeidsgivere oppfattet dem som arbeidere og om de hadde noe sykefravær for vi har mye sykefravær her og ønsker at vikarene vi ansetter har minimalt med sykefravær".

Og sånn som det hørtes ut på henne skulle man tro det var en ettertraktet topplederstilling jeg søkte på, når det i realiteten er snakk om rompetørk og bleieskift på institusjon for gamle pleietrengende med fysisk og psykisk funksjonshemming.

Venninnen min jobber der og sier de skriker etter folk og er så underbemannet som det går an, og tar inn alt de får.

Er det normalt at arbeidsgivere later som at en jobb er så ettertraket slik at man liksom skal føle seg så beæret når man får stillingen... så når man begynner å jobbe der ser man at man er kraftig underbemannet og at de egentlig tar inn at de får.. nesten som de står på gaten og bare drar inn folk de ser som kan jobbe...

Anonymous poster hash: 854a8...400
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og når jeg fortalte venninnen min om at jeg hadde søkt på jobb der og fikk bare vente å se for avdelingslederen hadde sagt at hun skulle "legge søknaden i bunken sammen med ALLE de andre søknadene de hadde fått" sa venninnen min "haha hæ? hvilke andre søknader? det er ingen som søker jobb her, folk slutter og flykter her i fra skal jeg fortelle deg... haha Alle de andre søknadene, den var ny! nei du, det er nok bare du som har søkt her i år!"

Anonymous poster hash: 854a8...400
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Jeg pleier å si dette og se reaksjonen folk får. Om de blir forskrekket ringer jeg, mens hvis de forholder seg rolige og "jatter" med så vet jeg som regel at de er ordentlige

Anonymous poster hash: bc045...962
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme (innen salgsjobber riktignok).

Har hatt to jobber de siste årene, men ingen av intervjuerne ringte referanser til tross for at de har bedt om det.

De fleste venninnene mine sitter med samme erfaring.

Det plager meg i grunn litt, for jeg har veldig gode referanser :P

Anonymous poster hash: f5113...083
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...