Gå til innhold

"Glemme" å føre opp erfaring på CV-en?

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Det har seg slik at jeg var tillitsvalgt i det gamle firmaet mitt i tre år. Jeg syntes det var fint, fordi jeg lærte mye om regelverket, forhandlinger, hvordan ledelsen tenker, hvordan "gutta på gulvet" tenker, struturen innen fagforening, osv, og jeg var på flere kurs i forb. med dette.

Men mitt inntrykk er at det slett ikke er positivt erfaring. I det gamle firmaet ble de tillitsvalgte sett på som en pest og plage (men det var fordi ledelsen ikke fulgte arb.miljøloven, da...) I det nye firmaet er det ikke like ille, men poppulært er det ikke. En av sjefene halvveis spøkte og var halvveis alvorlig da han sa "ja da kommer du vel til å studere alt vi gjør med lupe, du da?" Og slike inntrykk plukker jeg opp over det hele; En misnøye i ledelsen når det gjelder tillitsvalgte. Under intervjuet måtte jeg argumentere mot at jeg ikke hadde tenkt å "studere dem med lupe". :-?

Derfor lurer jeg på neste gang jeg søker jobb om jeg rett og slett skal "glemme" å føre opp den erfaringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg synes det er dårlig at du får slike spørsmål/kommentarer, så jeg forstår at du vil "glemme" det på CV'n. Det vil jo ikke gi noen gap på CV'n som du må forklare, så da bør det bli opp til deg å velge hva du fører på.

Alternativ bør du være stolt av det du har gjort og heller ha gode argumenter til intervjurunden for at det var nyttig erfaring osv. Og heller vri det til at det var nyttig generelt i forhold til å se ting fra flere sider osv. Dersom du føler spørsmålene blir for irriterende, bør du kanskje spørre tilbek om de har noe å skjule ettersom de ikke vil ha en med tillitsvalgterfaring. Men det spør om det gjør at du i hvert fall ikke får jobben! :wink:

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg har litt samme dilemma, bare med en annen vri. Jeg har gjort en del organisasjonsarbeid og hatt verv i kristne organisasjoner. Jeg mener arbeidet har gitt meg mye bra erfaring og lærdom, men det er absolutt ikke alle som er begiestra for at ansatta har drevet med kristent arbeid. Men jeg fører det opp, så får de like det eller ikke. Jeg går jo ikke rundt med stor Jesus-genser og vil ikke gjøre stort nummer ut av troren min på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa - kjenner meg igjen her! Jeg har vært organistvikar en periode for en god stund siden. Og da jeg kom på et intervju en gang ganske nylig for en jobb så tok intervjueren opp dette igjen og igjen, spurte om jeg var kristen, sa at han syntes jeg SÅ kristen ut (den nye genseren jeg hadde på meg da har jeg aldri hatt på meg siden...). Herregud - jeg ble så sint!

En annen gang hadde jeg søkt på en jobb innen fagområdet mitt på et universitet. Jobben jeg hadde på tiden jeg søkte var en midlertidig sekretærjobb. Da jeg fikk tilsendt søkerlister så jeg at de andre var cand.mag-er, cand.philol., og alle slags titler. Og på meg, i stedet for at de hadde nevnt mastergraden min, sto det "sekretær".... Grrrr.... selvfølgelig fikk jeg ikke den jobben. :evil:

Tror det er lurt å tilpasse CVen ettersom hvilken type jobb man søker der og da. Jeg har iallefall begynt med dette nå i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i hva Nyibyen skriver: tilpass CV'en. Det er jo ikke alle firmaer som ser ned på de tillitsvalgte, og i enkelte stillinger er det absolutt et pluss med de erfaringene du har. Gjør litt research på firmaet/stedet der du håper å jobbe, og skriv CV'en etter det.

Når det gjelder dere med verv knyttet til religion, så kanskje det hadde vært en ide å tone det ned uten å miste erfaringene dersom det skaper slike negative assosiasjoner hos arbeidsgivere. Kanskje er det mulig å skrive om, slik at religiøst laddet ord som 'menighet' kan bli krets eller lignende? Fokusere på oppgavene, ikke hvor det ble gjort etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hillary..

Jeg har vært partipolitisk aktiv, og det er noe de graver i.

Den erfaringen er for meg såpass markant at jeg tar den med.

For meg har det utelukkende vært positivt, men når jeg har hatt verv har jeg måttet understreke at det ikke tar tid fra jobben.

Nå er jeg ikke aktiv, og da sier jeg at jeg er samfunnsegasjert, men ikke aktiv lenger. (Jeg har bare hatt jobber som krever et visst samfunnsengasjement.)

Jeg har også begynt å ikke ta med rene partiverv for å slippe å føre opp det artiet jeg meldte meg ut av for noen år siden likevel...

Partitilhørighet kan være like problematisk som religiøs tro, selv om de ikke kan spørre om noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det med, det vitner om engasjement. Og er det så kult å jobbe et sted der de ikke liker folk som er engasjert i arbeidsplassen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg ville tatt det med' date=' det vitner om engasjement. Og er det så kult å jobbe et sted der de ikke liker folk som er engasjert i arbeidsplassen sin?[/quote']

Veldig godt poeng. Vil du trives på en slik arbeidsplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være tillitsvalgt, og så lenge som i tre år burde være noe du skal være stolt over. Her har du blitt valgt til å være talsperson for de ansatte, og så blir du 'rakka ned' på av den grunn? Helt latterlig. Du har fått en erfaring de fleste av oss ikke får, så ikke 'glem' den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er verneombud i min jobb. Tatt kurser som har betydning for den jobben, men aldri verden om jeg nevner det i min cv.

Kansje om 30 år blir det akseptert og ser på deg som en nyttig person.

bedriften har utvalg, ike for at de vil, men for at de er pålagt.

Sitter der med ledelsen og hele holdningen er bare grrrrrr.

Vi er 4 verneombud på jobben, men en utakknemlig jobb. Alt vi foreslår, så har de enten ingen komentar eller det er ikke penger på budsjett osv. Får vi pålegg i ettertid (ting vi har påpekt som det ikke var kr til) da kommer de med spre ideer om akkurat samme tingene.

Jeg har skrvet cv, men jeg nevner det ikke. Jeg vil heller ikke ta på meg en slik oppgave senere frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...