Gå til innhold

Hvorfor er det så mange innen helsesektoren som er sykmeldte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da spesielt de som jobber på sykehjem. Hvorfor? Der er jo alltid mangel på folk, mest pga sykmeldinger. Og det er alltid et slikt huff og akk hver gang noen er sykmeldte, om vedkommende så har fått kreft er det fortsatt negativt liksom... Forstår meg ikke helt på det her.

Anonymous poster hash: 6a409...191
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er fysisk belastende jobber ofte, etter noen år sliter kroppen, men det gjelder ikke alle. Om jeg ikke tar feil så har også kvinner mer kroniske lidelser enn menn og innenfor helsesektoren så er det mest kvinner. Iallfall som er sykepleiere og hjelpepleiere.

Anonymous poster hash: 1a4b3...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mye tunge løft, og man derfor er utsatt for plager med rygg, nakke, muskler, ledd og sener. I tillegg går man oppi basselusker og sykdom hele dagen, det er fort gjort å bli smittet av noe da.

Anonymous poster hash: 47cb6...58b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tungt arbeid med løft, vonde arbeidsstillinger, vridninger osv. Noen er desverre og ikke flinke til å bruke hjelpemidler som personløftere/heis når det trengs. Og ut i fra erfaring fra mitt eget arbeidssted, som er et sykehjem med tunge brukere, så trener ikke mange av personalet for å holde kroppen sterk og frisk heller. I tillegg så er det mer gunstig at folk tar ut sykemdling enn at de bare kan gjøre jobben halveis for det blir mer å gjøre på de andre som er på jobb. Den absolutt største fienden er stress! Stress stress stress hele tiden spesielt for oss sykepleiere for vi skulle vært 3 steder på en gang. Sykmeldinger er absolutt en utfordring ja, men som regel så kommer vi ikke unna med litt småskader. Og jeg ville heller ikke ødelegge kroppen min mer enn jeg har gjort pga jobb, så forstår at folk sykmelder seg ved behov.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker også som det er en kultur i helsesektoren der det er sykemelding er noe mange vil ha, endelig litt fri fra alt stresset som oppstår fordi det er så mange sykemeldte,

Anonymous poster hash: 77a7b...edf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det fordi det er så mye stress på arbeidsplassen. De blir rett og slett utbrente Siden det er så stort stress og arbeidspress er det også vanskelig å gå på jobb om man ikke er 100% frisk, det er rett og slett litt for tøft selv når man er 100%frisk. Da er det umulig å holde ut der om man er litt syk.

Setter man inn flere folk i helsevesenet, så man er flere på vakt så er jeg sikker på at antall sykemeldinger vil minske veldig!

Jeg har selv aldri vært sykmeldt, men skjønner de menneskene som også trenger en time-out.

Anonymous poster hash: 64374...771
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har det blitt forsket på! Norsk forskning! - fra 2014.

Google i Google scholar!

Anonymous poster hash: cacea...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange damer, og damer er oftere sykemeldte.
Er mange yrker med tunge løft blant manne-yrkene, men de er nok ikke like ofte sykemeldte.

Anonymous poster hash: 46f4e...015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det hadde blitt mindre sykemeldinger om man hadde hatt flere på vakt, da hadde det ikke blitt så stor belastning på de som er på vakt.

Å jobbe i helsesektoren, da spesielt på sykehjem, er fysisk veldig tungt. Det er mye som skal gjøres så man er under press hele tiden. Stress og fysisk tung jobb er ikke noen god kombinasjon.

Vi har mye sykemeldinger i perioder, men har heldigvis en sjef som ikke klager av den grunn.

Anonymous poster hash: ea86d...96a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...