Gå til innhold

"Kunden har alltid rett"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest et par saker i det siste der folk kommenterer på bedrifter sin Facebook side og skriver da "Kunden har alltid rett" i sitt "argument".

Er det folk der ute som faktisk tror at kunden alltid har rett? Hvordan kan folk seriøst bruke dette i et argument mot en bedrift?

Har du noen gang skrevet / sagt dette? Og mente du det da seriøst..?



Anonymous poster hash: f2502...bde
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunden har som regel rett, men tar nesten alltid feil... :)



Anonymous poster hash: 80390...0e4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i butikk og har aldri gjort det, men til og med JEG vet at kunder kan være noe dritt. Folk kan være sinnssykt frekke. Jeg har hørt en del historier fra venner og jeg er imponert over at de greier å bare smile og snakke rolig.

Kunden har alltid rett my ass.

Jeg har rett når jeg er kunde, men jeg er den snille typen. Jeg sier alltid takk. Jeg spør alltid på en høffelig måte. Og jeg klager ikke på helt latterlige ting. Blomster til meg. :blomst:



Anonymous poster hash: 99f52...971
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid dritfrekke kunder innom jobben her.. begynner å bli ganske lei.

Det "ordtaket" går egentlig bare ut på at du som jobber i servicebransjen alltid skal være vennlig og serviceinnstilt uansett hvor tilbakestående og dum kunden er. Dvs, ikke lage noe diskusjon, en sak o.l. slevom vedkommende klarer å lire av seg de mest utroligste ting… men fortsatt, jeg hater den setningen "kunden har rett". spyr nesten…

hilsen drittlei butikkansatt med mange skruller innom som ikke eier sosialetenner



Anonymous poster hash: f0520...6c9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden tar feil minst halvparten av tiden. Jeg jobber overhodet ikke i butikk og vil helt sikkert aldri gjøre det heller, men jeg mener jo det likevel. Kunden har ikke alltid rett.

Nå vil det jo i mange tilfeller være lurt av den butikkansatte å bite i seg noe frustrasjon selv når kunden er urimelig, det koster mye med dårlig PR. En del ganger må man bare strekke seg, slik folk gjør i andre sammenhenger også. Men det går definitivt en grense, og den går lenge, lenge "før alltid".

Når det gjelder denne butikken i Bergen det skrives om om dagen, derimot, er jo bare innehaver et kjøtthue av dimensjoner. At folk argumenter med at kunden "alltid har rett" irriterer meg i den saken også, men der er det i hvert fall en idiot som svarer på butikkens vegne. Men det er et unntak.



Anonymous poster hash: 81b64...36a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kunder kan tro de har rett så mye de vil, men noen ganger er de rett og slett usaklige.

Jeg har mottatt skriftlige klager fordi en kunde ikke fikk gå gjennom lageret for å "dobbeltsjekke" at vi var utsolgt for en vare, siden det sto et skilt på en hylle om at vi var utsolgt fra leverandør og ikke ville få inn varen på to uker.

Men du svelger mange kameler når du jobber med mennesker. Sånn er det bare, og man skal oppføre seg høflig og profesjonelt, selv om man innimellom får lyst til å be folk ta seg en bolle og gå et annet sted.

I alle mine butikkjobber har jeg tross alt fått betalt for å yte kundeservice. Og da har jeg gjort mitt ytterste for å gjøre det, selv om det i noen tilfeller har vært vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på å HA rett, og å FÅ rett.

Anonymous poster hash: b63b3...060

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generisk oppgulp folk sier uten å faktisk tenke over saken.



Anonymous poster hash: 58a5d...9f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si at kunden har ofte rett, men ikke alltid, er min erfaring innen mitt fagfelt (jobber dog ikke i butikk). Men jeg setter grenser før jeg tillater oppførsel/krav som går utover andre kunder. Det som kan være vanskelig hos oss er at kunden insisterer på et produkt fordi h*n har lest at det passer til aktivitet X. Når jeg forsøker å forklare at det kan bli utfordrende så er det noen som blir sure for det, men jeg tilbyr da også et annet produkt/løsning som kan fungere bedre. For all del, om kunden virkelig insisterer så skal de få det opprinnelige produktet, men da med en ærlig mening om at dette er det ikke sikkert du kan bruke.



Anonymous poster hash: 5bd1a...669
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mer om markedseffeten én enkelt forbannet kunde har, enn at kunden alltid faktisk har rett. Ihvertfall i disse tider med så mange muligheter til å ytre sin misnøye i sosiale medier. Da er det ekstremt viktig å holde seg inne med kundene, selv om de noen ganger/ofte tar feil.

Anonymous poster hash: ac696...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinternatt

Jeg kan vite en del ting om noe jeg skal inn og kjøpe, men det betyr ikke at jeg vet alt.

(Jeg stiller alltid spørsmål i duren "Unnskyld meg, men jeg trenger hjelp til å..." / "Unnskyld meg, men kan jeg få noe hjelp til og..." og så "tusen takk!" selvsagt når jeg har fått hjelp, eventuelt slenge på en kompliment at jeg har fått så bra hjelp eller noe sånt).

Det er jo klart at det er forståelig at det er kjipt å ha kunder som er uhøflige og frekke, og alltid vil ha rett- jeg har overhørt sånne. Jeg streber derfor etter å aldri bli en slik. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den saken om hu i Bergen som ødela glidlåsen på kjolen, så tenker jeg at jeg aldri skal jobbe i butikk igjen.

Det er så mange folk som pirker pg bruker tiden sin på å rare maktspill, og disse kommer frem i butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunden har ikke nødvendigvis alltid rett, men kunden får det som regel som hen vil, så sant det lar seg gjøre var det modifiserte mantraet som gjaldt da jeg jobbet i butikk. Man gjør det man kan for å få fornøyde kunder og strekker seg gjerne lenger enn hva de egentlig har rett på hvis man kan, men det vil alltid være noen kunder som er urimelige og kravstore utenfor all fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lei av dette nesten hysteriet rundt at man skal finne seg i all mulig dritt fordi man skal tenke på bedriftens rykte/sørge for at kunden vil komme tilbake. Enkelte mennesker er faktisk så ufyselige og oppfører seg så dårlig at jeg ikke klarer å la være å si fra. Det er ikke sånn at jeg står å skriker til folk, men kommer noen med utsagn som er langt over streken for akseptabelt, sier jeg faktisk ifra. Jeg har opplevd å få beskjed om "Å DRA TIL HELVETE" fordi vi ikke bytter truser i butikken jeg jobber. En annen gang var det en dame i 40 årene som viste meg fingeren av samme grunn. Da sier jeg rett ut at jeg ikke ønsker at vedkommende skal komme tilbake å handle hos oss, og at hvis de dukker opp igjen kommer jeg til å ringe securitas.

Jeg ser ganske ung ut for alderen og mange kunder tror derfor automatisk at jeg ikke vet noen verdens ting og at jeg egentlig bare er dum som et brød. Når kunden tar den frasen "nei, du vet jo ingenting, så det er vel ikke noe vits i å spørre engang" - da snur jeg og går og hjelper en annen kunde isteden. Evnt sier jeg "nei, du får komme tilbake når det ikke er en tilbakestående som er på jobb :) ". Det er rett og slett frekt og uakseptabelt å holde på sånn mot folk som jobber i butikk.



Anonymous poster hash: 89265...1f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på den sånn at "kunden alltid har rett", akkurat som at et barn får viljen sin. Sånn "jada lille venn, klart du skal få 5 prosent rabatt siden du er stamkunde og har handlet her i årevis-ellers går du til konkurrenten". Butikken tjener jo mer på fornøyde kunder og litt svinn enn misfornøyde kunder hvor alt er perfekt og riktig.

Selvom butikkmedarbeiderne sikkert tenker sitt.

Den greia i Bergen er jo helt sprø da, og et eksempel på forferdelig kundeservice. "naturlig seleksjon av kundene" haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kunden har alltid aldri rett.

Og det er som regel de som hevder at kunder alltid har rett, som tar feil. Meget feil.

Jeg strekker meg vanligvis langt for å yte ekstra service og gjøre kunder fornøyde, men det går faktisk en grense mellom å komme med konstruktiv kritikk, og å være rasshøl. Mange kunder er dessverre bare rasshøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...