Mann 42 Skrevet 4. mars 2015 #21 Del Skrevet 4. mars 2015 Jeg hadde mye heller tatt Japan inn i EU lenge før Tyrkia for å si det sånn. Anonymous poster hash: a918a...48b Samme her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. mars 2015 #22 Del Skrevet 4. mars 2015 Tyrkia vil bli det landet i EU med størst befolkning og får altfor mye makt, men det er jo ikke det som er viktig. Det HANDLER ikke om Tyrkia er demokratisk eller ikke. TYRKIA ER IKKE ET EUROPEISK LAND, det er et land som er dominert av en viss religion man ikke vil ha. Europa skal IKKE dele grenser med Syria eller Irak, er du klar over hvilke konsekvenser dette får for innvandringen? Hvorfor ikke bare invitere Japan inn i EU med det samme? Tyrkia er en del av Europa, og det faktum at det er muslimsk, endrer ikke på den saken. Europa er ikke avgrenset av religion. Men jeg er enig med deg. Både landets grenser mot problemområder i Midt-Østen og landets egne problemer og manglende demokrati gjør det til en håpløs tanke å innlemme det i unionen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmer Skrevet 7. mars 2015 #23 Del Skrevet 7. mars 2015 Hvem skulle vi ellers tenke på? På de som ikke har det like bra som dere ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #24 Del Skrevet 7. mars 2015 Tyrkia er en del av Europa, og det faktum at det er muslimsk, endrer ikke på den saken. Europa er ikke avgrenset av religion. Men jeg er enig med deg. Både landets grenser mot problemområder i Midt-Østen og landets egne problemer og manglende demokrati gjør det til en håpløs tanke å innlemme det i unionen. Det er bare nok å se på kartet. Skjønner også at det kalles lille Asia. Det er mange gode grunner for at Europa burde defineres med Tyrika utenfor også rent geografisk. Jeg kan ikke begripe at EU ønsker seg grenser i mot Syria, Iraq og Iran. Det vil kunne få alvorlige konsekvenser. Anonymous poster hash: 2d57d...d3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 7. mars 2015 #25 Del Skrevet 7. mars 2015 På de som ikke har det like bra som dere ? Vi skulle innlemme en tikkende bombe med grenser mot bomber som for lengst har gått av, fordi det fins folk som har det verre enn oss? Det virker ikke engang som en borderline god ide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 7. mars 2015 #26 Del Skrevet 7. mars 2015 Erdogan driver med ytringsansvar, ikke mer enn det. At Tyrkia er så langt som mulig fra demokrati under hans tid er almenkjent. Jeg forstår ikke. Jeg trode Erdogan var demokratisk valgt, og at hans regime er representativt. Jeg tror også at demokrati kan være ett ubehagelig diktatur, dersom det er det folket stemmer på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. mars 2015 #27 Del Skrevet 7. mars 2015 Tyrkia er en del av Europa, og det faktum at det er muslimsk, endrer ikke på den saken. Europa er ikke avgrenset av religion. Men jeg er enig med deg. Både landets grenser mot problemområder i Midt-Østen og landets egne problemer og manglende demokrati gjør det til en håpløs tanke å innlemme det i unionen. Tyrkia er ikke en del av Europa. Hverken kulturelt, geografisk eller historisk. Den lille delen av landet som er på den europeiske siden av Bosporos gjør ikke hele landet til en del av Europa. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guy Fawkes Skrevet 7. mars 2015 #28 Del Skrevet 7. mars 2015 Nå er jeg skikkelig imponert, så mange som er forskrekket over at Tyrkia har lov mot fornærmelse av statsoverhode. Noen mener sågar at de da er i ferd med å bli islamistisk. Andre at demokratiet er i ferd med å bli avviklet. For ordensskyld har vi lignende lov i Norge mot det som kalls majestets fornærmelse. "Straffeloven av 1902, paragraf 101, sier: «Forøves nogen Ærekrenkelse mod Kongen eller Regenten, straffes den skyldige med Hefte eller Fængsel indtil 5 Aar" Lignende lover er vanlige i mange land og i vesten som Spania og i Frankrike ble den avviklet i 2013. I Norge gjelder den ikke bare Norges statsoverhode men og utenlandske statsoverhoder. I 1981 ble en person tiltalt for majestetsfornærmelse mot Dronning Elisabeth under hennes besøk i Norge. I Thailand som mange nordmenn elsker fikk en person 15 års fengsel for majestetsfornærmelse etter å ha skrevet et par kritiske artikler. Nå mener ikke jeg at alt er vell og bra i Tyrkia for det er det langt ifra. Men finn noe som det er noe hold i ikke bare populistisk tull. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guy Fawkes Skrevet 7. mars 2015 #29 Del Skrevet 7. mars 2015 Tyrkia er ikke en del av Europa. Hverken kulturelt, geografisk eller historisk. Den lille delen av landet som er på den europeiske siden av Bosporos gjør ikke hele landet til en del av Europa. Det virker som om du har en ganske lettvin omgang med historie, og du tolker Tyrkia utenfor Europa. Problemet er at det gjør ikke alle andre som sitter med innflytelse. Alle land som har landområde innenfor europeisk jord er å betegne som Europa, helt uavhengig av størrelse. At du synes noen annet er ikke interessant, dette er fakta. Tyrkia lå under forskjellige fraksjoner av Romerriket i 2000 år. Så falt Konstantinopel så sent som i 1453 over i muslimske hender. Etter 1 verdenskrig og oppløsning av det osmanske riket så har de henvendt seg vestlig både med utskifting av alfabet og hatt en sekulær stat. De har vært medlem av NATO siden 1952. Så Tyrkia er langt mer europeisk enn det er relatert til landene i Midtøsten. At landet har et flertall som er muslimer ja, det har de og det er vell egentlig derfor du har problemer med Tyrkia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskineple Skrevet 7. mars 2015 #30 Del Skrevet 7. mars 2015 Det virker som om du har en ganske lettvin omgang med historie, og du tolker Tyrkia utenfor Europa. Problemet er at det gjør ikke alle andre som sitter med innflytelse. Alle land som har landområde innenfor europeisk jord er å betegne som Europa, helt uavhengig av størrelse. At du synes noen annet er ikke interessant, dette er fakta. Tyrkia lå under forskjellige fraksjoner av Romerriket i 2000 år. Så falt Konstantinopel så sent som i 1453 over i muslimske hender. Etter 1 verdenskrig og oppløsning av det osmanske riket så har de henvendt seg vestlig både med utskifting av alfabet og hatt en sekulær stat. De har vært medlem av NATO siden 1952. Så Tyrkia er langt mer europeisk enn det er relatert til landene i Midtøsten. At landet har et flertall som er muslimer ja, det har de og det er vell egentlig derfor du har problemer med Tyrkia. Hvorfor dra opp romerriket? Egypt og nord afrika var også en del av romerriket en gang i tiden, betyr det at de er europeiske? 1: De er ikke etnisk europeiske 2: Dagens Tyrkia har nærmere kultur til andre muslimske land enn europeiske land. 3: Med en gang noen søker asyl innen EU jord, må de få søknaden behandlet, dette ville skapt en innvandringskrise. 4: Grunnen til at Tyrkia er i Nato er ikke pga at de er et godt vestlig land med mange likheter som kan sammenlignes med Europeisk kultur. The decision to allow Greece and Turkey into alliance stemmed largely from Cold War strategies against the Soviet Union. Greece and Turkey (both with firmly anti-Communist governments) Den kalde krigen endte for lenge siden gutt.... 5:Europa må ikke dele grenser med Irak,Syria eller Iran. 6: Med den befolkningsveksten de har får de aalt for mye makt i EU, jeg misliker tanken om at et muslimsk land skal ha politisk makt over våre naboer som er i EU ( Sverige,Danmark osv.....) 7: gidder ikke mer, blir trøtt.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guy Fawkes Skrevet 7. mars 2015 #31 Del Skrevet 7. mars 2015 Hvorfor dra opp romerriket? Egypt og nord afrika var også en del av romerriket en gang i tiden, betyr det at de er europeiske? 1: De er ikke etnisk europeiske 2: Dagens Tyrkia har nærmere kultur til andre muslimske land enn europeiske land. 3: Med en gang noen søker asyl innen EU jord, må de få søknaden behandlet, dette ville skapt en innvandringskrise. 4: Grunnen til at Tyrkia er i Nato er ikke pga at de er et godt vestlig land med mange likheter som kan sammenlignes med Europeisk kultur. Den kalde krigen endte for lenge siden gutt.... 5:Europa må ikke dele grenser med Irak,Syria eller Iran. 6: Med den befolkningsveksten de har får de aalt for mye makt i EU, jeg misliker tanken om at et muslimsk land skal ha politisk makt over våre naboer som er i EU ( Sverige,Danmark osv.....) 7: gidder ikke mer, blir trøtt.... Påstanden var at Tyrkia historisk ikke har vært en del av Europa. Dette er feil, da de var det helt frem til 1453. Det var selve setet for Østromerriket. Selv om nord Afrika og var under Romerriket var dette oppekuperte områder og den romerske innflytelse var langt kortere. De har senere ikke hatt tilknytning til Europa på noen områder. Det har Tyrkia, de har land som er på europeisk jord og de har gjort en rekke tiltak for å rette seg mot Europa etter oppløsning av det osmanske riket. Derfor er historien til Tyrkia helt annerledes enn land i Nord Afrika selv om disse har vært kolonistater under europeiske land. Det er riktig at de opprinnelige tyrkerne stammer fra et steppefolk lang lenger øst og således ikke har vært europerere like lenge som f.eks Norge. Kulturen i Tyrkia er ganske forskjellig fra land i Midtøsten, men de har til felles at de er muslimske dog en langt mer moderat muslims tro enn lenger sør. Jeg har ikke tatt for meg en inntreden i EU. Nå er jo som kjent ikke Norge med i EU så strengt tatt har vi ingen ting med hva EU foretar seg. Men skulle jeg allikevel våge meg inn på hva jeg selv håper EU gjør så håper jeg de holder Tyrkia utenfor. Nettopp fordi jeg og frykter følgende av et muslimsk land innenfor EU da Norge omfattes av EU samarbeidet. Men det var ikke det jeg argumenterte imot men kunnskapsløshet om Tyrkias historie og tilnærming og tilknytning til Europa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskineple Skrevet 7. mars 2015 #32 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Påstanden var at Tyrkia historisk ikke har vært en del av Europa. Dette er feil, da de var det helt frem til 1453. Det var selve setet for Østromerriket. Selv om nord Afrika og var under Romerriket var dette oppekuperte områder og den romerske innflytelse var langt kortere. De har senere ikke hatt tilknytning til Europa på noen områder. Det har Tyrkia, de har land som er på europeisk jord og de har gjort en rekke tiltak for å rette seg mot Europa etter oppløsning av det osmanske riket. Derfor er historien til Tyrkia helt annerledes enn land i Nord Afrika selv om disse har vært kolonistater under europeiske land. Det er riktig at de opprinnelige tyrkerne stammer fra et steppefolk lang lenger øst og således ikke har vært europerere like lenge som f.eks Norge. Kulturen i Tyrkia er ganske forskjellig fra land i Midtøsten, men de har til felles at de er muslimske dog en langt mer moderat muslims tro enn lenger sør. Jeg har ikke tatt for meg en inntreden i EU. Nå er jo som kjent ikke Norge med i EU så strengt tatt har vi ingen ting med hva EU foretar seg. Men skulle jeg allikevel våge meg inn på hva jeg selv håper EU gjør så håper jeg de holder Tyrkia utenfor. Nettopp fordi jeg og frykter følgende av et muslimsk land innenfor EU da Norge omfattes av EU samarbeidet. Men det var ikke det jeg argumenterte imot men kunnskapsløshet om Tyrkias historie og tilnærming og tilknytning til Europa. Ah ok, Du er flink på historie det skal du ha! Endret 7. mars 2015 av ensombåttur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 7. mars 2015 #33 Del Skrevet 7. mars 2015 ... og en liten detalj. Demokratiet i EU er mye mer orientert rundt antall land enn befolkning i landet. Dette er grunnen til at Belgia, Nederland og Luxemburg ofte kommer ut bedre enn Tyskland, siden de veldig ofte stemmer samstemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. mars 2015 #34 Del Skrevet 7. mars 2015 Det virker som om du har en ganske lettvin omgang med historie, og du tolker Tyrkia utenfor Europa. Problemet er at det gjør ikke alle andre som sitter med innflytelse. Alle land som har landområde innenfor europeisk jord er å betegne som Europa, helt uavhengig av størrelse. At du synes noen annet er ikke interessant, dette er fakta. Tyrkia lå under forskjellige fraksjoner av Romerriket i 2000 år. Så falt Konstantinopel så sent som i 1453 over i muslimske hender. Etter 1 verdenskrig og oppløsning av det osmanske riket så har de henvendt seg vestlig både med utskifting av alfabet og hatt en sekulær stat. De har vært medlem av NATO siden 1952. Så Tyrkia er langt mer europeisk enn det er relatert til landene i Midtøsten. At landet har et flertall som er muslimer ja, det har de og det er vell egentlig derfor du har problemer med Tyrkia. Jaja, Romerriket har like mye felles med dagens moderne Europa som sharia har med demokrati. Du gjør da heller ikke forskjell mellom Tyrkia i dag og Romerrikket for 2000 år siden? Nei, morsomt å lese når folk blander ting og blir forvirret av den grunn. En gang ting - Tyrkia er ikke en del av Europa. Og kommer neppe til å bli i fremtiden. At noen hevder det motsatte av rene politiske grunner er ganske uinteressant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guy Fawkes Skrevet 7. mars 2015 #35 Del Skrevet 7. mars 2015 Jaja, Romerriket har like mye felles med dagens moderne Europa som sharia har med demokrati. Du gjør da heller ikke forskjell mellom Tyrkia i dag og Romerrikket for 2000 år siden? Nei, morsomt å lese når folk blander ting og blir forvirret av den grunn. En gang ting - Tyrkia er ikke en del av Europa. Og kommer neppe til å bli i fremtiden. At noen hevder det motsatte av rene politiske grunner er ganske uinteressant. Jeg vet ikke hvor sterk du er i historie, men mye tyder på at det finnes mangler. Demokratiet i sin spede form oppsto i de greske bystater. Romerriket var de som utviklet demokratiet som vi i dag bygger hele den vestlige kulturen på. Så det går følgelig direkte link fra vestlig sivilisasjon til Romerriket. Nå tror du åpenbart at Romerriket gikk til grunne for 2000 år siden mens det faktisk bare er 500 år siden at det siste av Romerriket forsvant og gikk til grunne. Demokratiet la så dødt etter Romerrikets fall helt frem til renessansen hvor den sakte tok over for de eneveldige konger. De store tenkerne som Hobbes, Locke og Rousseau bygget sine tanker på ruinene av Romerrikets demokrati. Det er du som påstår at de tyrkiske områder overhode ikke har historisk link til vestlige verdier. Dette er ikke korrekt og siden det moderne Tyrkia ble stiftet i 1920 av Mustafa Ataturk har det vært vestvendt og tatt opp i seg mye av vestlig kultur.Det er med i organisasjoner som samarbeid og trygghet i Europa OCCE, europeiske fotballforbundet UEFA og de har landområder som regnes som en del av Europa. "Tyrkia vest for Bosporos regnes geografisk som en del av Europa, og Anatolia som en del av sørvestlige Asia" http://no.wikipedia.org/wiki/Tyrkias_geografi Så kan jeg også kartet og vet at det bare er en liten bit av Tyrkia i Europa, men det er altså nok for å søke medlemskap i EU. I den grad du mener at ikke noe av Tyrkia ligger i Europa vil det bli som å argumentere for at jorda er flat. Men det er riktig at Tyrkia som helhet ikke regnes som et europeisk land, men det er det heller ingen som har påstått. Når du drar en historisk link, så kan du ikke bare velge bort det du ikke liker. Det som er relevant må være med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. mars 2015 #36 Del Skrevet 7. mars 2015 Igjen, politisk ønsketenkning stemmer sjeldent med virkeligheten. Ataturk og Tyrkia under Erdogan er også ganske forskjellige ting. Ataturk var orientert mot Vesten, Erdogan - mot Østen. Jeg gidder ikke gjenta meg selv siden du velger å se bare på den politiske siden av saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmer Skrevet 7. mars 2015 #37 Del Skrevet 7. mars 2015 Vi skulle innlemme en tikkende bombe med grenser mot bomber som for lengst har gått av, fordi det fins folk som har det verre enn oss? Det virker ikke engang som en borderline god ide. Jeg snakker ikke om å inkludere Tyrkia inn i EU. Jeg snakker om at noen her i denne tråden kun tenker på sine egne goder, og unnskyld uttrykket- driter i menneskene i andre land! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hofmann Skrevet 22. juni 2015 #38 Del Skrevet 22. juni 2015 (endret) God oppsummering av valet i Tyrkia her: Endret 22. juni 2015 av Veslefrikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 22. juni 2015 #39 Del Skrevet 22. juni 2015 Ja stakkars dere rike nordmenn.. Her er det snakk om innbyggere som ikke får bruke deres naturlige menneskerettighet;ytringsfriheten, og dere tenker bare på dere selv.. Hva mener du? Jeg argumenterte jo for det motsatte når jeg sa jeg likte utviklingen pent lite når Tyrkia beveger seg i en retning som innskrenker ytringsfrihet og menneskerettigheter. Ikke er jeg rik heller. Hvor drar du disse konklusjonene og argumentene fra? Fri fantasi? Virker ikke som du engang leste hva jeg sa før du bestemte deg for å putte ord i munnen min som ikke har rot i virkeligheten. Hvorfor tenker jeg bare på meg selv når jeg sier at jeg ikke liker at Tyrkia har blitt mindre demokratisk? Opplys meg om du greier er du snill, for nå ble jeg veldig nysgjerrig. Om du ikke greier det så burde du beklage deg for de nedrige hersketeknikkene dine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå