Gå til innhold

Lever på stipend, men skjønner ikke uttrykket "fattig student"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som er rart er at mange studenter ikke vil bosette seg litt utenfor byskjernen fordi de da vil få en "for lang vei" til studiestedet. Hvis målet er å ikke bruke så mye på husleie og strøm så skjønner jeg ikke tankegangen. Man MÅ ikke bo inni Oslo.

Ellers; Hva er galt med de stedene her i Oslo: http://hybel.no/bolig-til-leie/annonser/oslo

Anonymous poster hash: d4cf0...a64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er rart er at mange studenter ikke vil bosette seg litt utenfor byskjernen fordi de da vil få en "for lang vei" til studiestedet. Hvis målet er å ikke bruke så mye på husleie og strøm så skjønner jeg ikke tankegangen. Man MÅ ikke bo inni Oslo.

Ellers; Hva er galt med de stedene her i Oslo: http://hybel.no/bolig-til-leie/annonser/oslo

Dyrt blir det jo uansett? Nå er jeg ikke så veldig kjent i Oslo akkurat, men særlig billigere blir det jo ikke allitd å bosette seg utenfor bykjernen. Det var blant annet en annonse der for et 4085 i et bokollektiv på Grønland, og om jeg ikke tar feil så reknes vel for å være temmelig sentralt. Fant imidlertid en annen til 3500 i Sogn, jeg regner med at dette er utenfor bykjernen. Men da er vel såpass utenfor at en også trenger å bruke kollektivtransport til daglig, og da blir det plutselig ikke så mye billigere lenger å bo utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på utgifter. Jeg betaler 6000 i leie uten strøm. Betaler ca 500 i mnd i strømregninger, 400 kr for internett, samt 249 for mobilabonnement. Heldigvis jobbet jeg i sommer og har derfor noe til overs, hvis ikke hadde jeg såvidt hatt penger til mat.

Anonymous poster hash: f4465...162

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Dyrt blir det jo uansett? Nå er jeg ikke så veldig kjent i Oslo akkurat, men særlig billigere blir det jo ikke allitd å bosette seg utenfor bykjernen. Det var blant annet en annonse der for et 4085 i et bokollektiv på Grønland, og om jeg ikke tar feil så reknes vel for å være temmelig sentralt. Fant imidlertid en annen til 3500 i Sogn, jeg regner med at dette er utenfor bykjernen. Men da er vel såpass utenfor at en også trenger å bruke kollektivtransport til daglig, og da blir det plutselig ikke så mye billigere lenger å bo utenfor.

Jeg bor på Sogn. Det er like nord for Blindern, hvor jeg har alle forelesningene mine. Kan lett gå til dem hver dag. Det er flott å bo her og svært billige studentboliger (rundt 2000 for de billigste hyblene).

Mange av blokkene er litt gamle, så det er et og annet å pirke på, men hva kan man forvente til 2000 i måneden?

Det tar også kun ti minutter med T-bane til sentrum, og det går nattbuss tilbake hit i helgene. Ikke vært noe problem hittil. Det bor nesten ikke nordmenn her, og det hender faktisk at hybler står ledige, og det synes jeg er litt rart. Hvorfor vil ikke nordmenn bo her?

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt dette med "fattige studenter". Får både stipend og studielån i måneden, men bor ganske billig i Oslo. Betaler i underkant av 3500 kr for en hybel. Har vel ca. mellom 20.000 og 30.000 kr på kontoen fra tid til annen, har aldri opplevd at jeg har hatt mindre enn 10. Jeg føler jeg er ute med venner relativt ofte, og har til og med hatt råd til å dra på utveksling og leve som en kongelig der i noen måneder. Jeg låner bøker på biblioteket, kjøper den billigste maten og kjøper veldig lite klær. Noen ganger lurer jeg på om jeg rett og slett gjør noe galt, siden jeg går så mye i pluss hver måned. Ikke jobber jeg mye ved siden av heller...

Men jeg begynner å lure på om de som sliter med økonomien rett og slett er litt mer kravstore enn det jeg er. Synes ikke en 1-roms leilighet er noe "must" for en student i det hele tatt. Synes heller ikke noe om alle som drar på dyre ferieturer hvert år for så å klage over trang økonomi hele tiden, eller som kjøper seg dyre merkeklær. Som student skal du ikke leve som om du har en vanlig lønn, men mindre du jobber ekstremt mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Sogn. Det er like nord for Blindern, hvor jeg har alle forelesningene mine. Kan lett gå til dem hver dag. Det er flott å bo her og svært billige studentboliger (rundt 2000 for de billigste hyblene).

Mange av blokkene er litt gamle, så det er et og annet å pirke på, men hva kan man forvente til 2000 i måneden?

Det tar også kun ti minutter med T-bane til sentrum, og det går nattbuss tilbake hit i helgene. Ikke vært noe problem hittil. Det bor nesten ikke nordmenn her, og det hender faktisk at hybler står ledige, og det synes jeg er litt rart. Hvorfor vil ikke nordmenn bo her?

BI-studentene har det vel verre...de skal ha råd til leilighet, BMW, designerklær, champagne ute hver helg, limosuin, ferie, restaurantbesøk på Oslo vest osv.

Hørte nylig om en BI-student som har kr 120.009,- i forbrukslån og masterkort-gjeld...

Anonymous poster hash: 65d27...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BI-studentene har det vel verre...de skal ha råd til leilighet, BMW, designerklær, champagne ute hver helg, limosuin, ferie, restaurantbesøk på Oslo vest osv.

Hørte nylig om en BI-student som har kr 120.009,- i forbrukslån og masterkort-gjeld...

På en skole med nesten (sammenlagt) 20 000 elever så vet du om EN elev med forbrukslån... Javel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg ikke på stipend og studielån. Men nå er jeg alene med 2 barn, så våres boutgifter er 10 000 i måneden. Og nå på vinteren kan strømregningen komme på 2000 kr, og månedskortet mitt for å komme meg på skolen koster 2000 kr. Så er ene barnet mitt tenåring, så går en god del penger der og.

Anonymous poster hash: 944f2...e3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig vanskelig for å tro at studenter takker nei til studentboliger for 2000 kr i måneden. Det høres helt urealistisk ut! Skriver ikke avisene hver sommer om at kjempemange studenter står i studentboligkø i de største byene? Studenter flest er ikke så kresne.

Litt av problemet i Bergen er derimot at studentboliger blir ledige midt i semesteret, og da kan gjerne noen av de (dessverre) stå tomme i månedsvis. Enten fordi det er utvekslingsstudenter som reiser hjem midt i semesteret eller at andre slutter. Det er nemlig ikke så lett å flytte midt i semesteret. Der jeg bodde før hadde jeg over 3 mnds oppsigelsestid om jeg sa opp kontrakten midt i semesteret (Jepp, det var faktisk en egen regel som var ulik fra oppsigelsestid ved slutten av et semester). Det hadde derfor ikke vært så lett for meg å slå til når disse studenthyblene plutselig blir ledige. Hvorfor skulle noen ønske å fremleie (dersom det i det hele tatt hadde blitt godkjent av husvert) i et dyrt kollektivt midt i semesteret når det plutselig ligger andre billigere muligheter der? Litt av problemet er at en må ta til takke til sted å bo i en tid markedet er veldig presset, da blir det gjerne uforholdsmessig dyrt og vanskelig å flytte ut midt i semesteret.

Er du sikker på at det står tomme hybler ved studiestart, eller kan det være noe av det samme som i Bergen?

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer jo alltid med generaliseringer for å tale studentes sak... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer ann på hvordan man bruker pengene sine.

Jeg har to venninner som leier sammen. De får like mye i stipend og har like mye penger sånn sett. Hun ene har aldri råd til mat, kjøper nudler og spaghetti og klager over at ho er fattig.

Ho andre kjøper seg cottage cheese hver dag, kjøtt, grønnsaker, melk osv. Og hun klarer seg helt fint.

Anonymous poster hash: 74566...682
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å bli student til høsten igjen. Har allerede fått studenthybel nå . 4100 per mnd inkl kabeltv, internett og varmvann. Estimerer ca 150 kr mnd i elektrisitet (helt nye boliger fra 2014 :danse: ).

Selv om jeg har jobbet i 3-4 år nå og er vant til høyere forbruk så håper og tror jeg at dette skal gå greit - les; ikke i minus hver mnd :)

Anonymous poster hash: 0d755...a6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å bli student til høsten igjen. Har allerede fått studenthybel nå . 4100 per mnd inkl kabeltv, internett og varmvann. Estimerer ca 150 kr mnd i elektrisitet (helt nye boliger fra 2014 :danse: ).

Selv om jeg har jobbet i 3-4 år nå og er vant til høyere forbruk så håper og tror jeg at dette skal gå greit - les; ikke i minus hver mnd :)

Tror du kan belage deg på at det blir litt høyere enkelte måneder. Ikke nødvendigvis strømmen som er dyr, men nettleia. Mellom 200-250 kr i vintermånedene er nok mer realistisk, men mulig det blir ca 150 kr jevnt fordelt utover året. Jeg har selv varmtvann og vaskeri inkludert i leiga mi, så jeg bruker ikke mye strøm, men om vinteren så blir det fort 500 kr for to måneder.

Ikke glem at du kommer til å måtte betale nrk-lisens dersom du planlegger å bruke kabeltven som du betaler for. :)

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde selv i studentboliger og jeg betalte en del mer enn 150,- i mnd. SiO hevdet selv at de hadde en voldsomt god deal på strøm, men det var ikke vi som bodde der enig i. Dette var også et nybygg og skulle være svært energieffektivt. Du bør nok regne med mer.

Anonymous poster hash: 26005...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme er det med de som absolutt SKAL studere i oslo. Skjønner jo de som må fordi det studiet de vil gå kun er i Oslo, men jeg vet om fler som har flytta for å gå skole i Oslo fordi Oslo er "kult". Også må de punge ut med 6000 i mnd for 10 kvm.Selv om det samme studie fins på flere andre skoler i landet.

Det var flere jeg studerte med (i liten by med billige hybler) som som meg, hadde valgt dette stedet bl.annet for å slippe unna prisene i Oslo. Selv om vi kunne valgt akkurat samme studie i Oslo.

Anonymous poster hash: b3a37...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har virkelig vanskelig for å tro at studenter takker nei til studentboliger for 2000 kr i måneden. Det høres helt urealistisk ut! Skriver ikke avisene hver sommer om at kjempemange studenter står i studentboligkø i de største byene? Studenter flest er ikke så kresne.

Litt av problemet i Bergen er derimot at studentboliger blir ledige midt i semesteret, og da kan gjerne noen av de (dessverre) stå tomme i månedsvis. Enten fordi det er utvekslingsstudenter som reiser hjem midt i semesteret eller at andre slutter. Det er nemlig ikke så lett å flytte midt i semesteret. Der jeg bodde før hadde jeg over 3 mnds oppsigelsestid om jeg sa opp kontrakten midt i semesteret (Jepp, det var faktisk en egen regel som var ulik fra oppsigelsestid ved slutten av et semester). Det hadde derfor ikke vært så lett for meg å slå til når disse studenthyblene plutselig blir ledige. Hvorfor skulle noen ønske å fremleie (dersom det i det hele tatt hadde blitt godkjent av husvert) i et dyrt kollektivt midt i semesteret når det plutselig ligger andre billigere muligheter der? Litt av problemet er at en må ta til takke til sted å bo i en tid markedet er veldig presset, da blir det gjerne uforholdsmessig dyrt og vanskelig å flytte ut midt i semesteret.

Er du sikker på at det står tomme hybler ved studiestart, eller kan det være noe av det samme som i Bergen?

Jeg er ikke sikker på hvorfor boligene står tomme. Det er sant. Det kan være utvekslingsstudenter som drar hjem, for dem er det en del av her.

Uansett så sto ikke jeg lenge i boligkø for å få denne hybelen, og det er ingen ting ved meg som gjør at jeg burde havnet lenger fram i køen.

Jeg tenker vel at en del ikke synes Sogn er sentralt nok, ellers vet jeg ikke. Det er relativt lav standard på boligene, men for meg er det perfekt. Jeg har et eget lite rom med egne møbler, og ellers har vi dusj, do, komfyr og kjøleskap. Mer trenger man ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det bor nesten ikke nordmenn her, og det hender faktisk at hybler står ledige, og det synes jeg er litt rart. Hvorfor vil ikke nordmenn bo her?

De vil ikke bo der fordi de synes det er for langt unna byen (sentrum).

Jeg leste om noen som ble spurt om hvorfor de ikke ville bo i en hybel på Sogn til mye billigere pris, og der var greia at de ville bo et sted der de kunne gå til nærmeste utested/pub og ikke føle seg utenfor bykjernen. Når man har folk med den innstillingen så synes jeg at man ikke kan klage på at pengene går. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier privat (kollektiv) i et rikt område, og jeg betaler 4500,-

Anonymous poster hash: 38deb...d12

Jeg betaler 6000 ikke inkludert noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at en del ikke synes Sogn er sentralt nok, ellers vet jeg ikke. Det er relativt lav standard på boligene, men for meg er det perfekt. Jeg har et eget lite rom med egne møbler, og ellers har vi dusj, do, komfyr og kjøleskap. Mer trenger man ikke :D

Det er grunnene. Lav standard og at man gjerne må dele med andre. Utrolig mange er kresne her.

samme er det med de som absolutt SKAL studere i oslo. Skjønner jo de som må fordi det studiet de vil gå kun er i Oslo, men jeg vet om fler som har flytta for å gå skole i Oslo fordi Oslo er "kult". Også må de punge ut med 6000 i mnd for 10 kvm.Selv om det samme studie fins på flere andre skoler i landet.

Det var flere jeg studerte med (i liten by med billige hybler) som som meg, hadde valgt dette stedet bl.annet for å slippe unna prisene i Oslo. Selv om vi kunne valgt akkurat samme studie i Oslo.

Arkeologi i Tromsø for eksempel-lite studie, og man får feltarbeid på BA-studiet. Oslo-feltarbeid på MA-studiet. Tromsø-nesten ingen frafall på BA-studiet. Oslo-opp mot 50% frafall på BA-studiet. Tromsø-bra studiemiljø. Oslo-hvis du er i lomma på forskerne så får du bra oppfølging og karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde selv i studentboliger og jeg betalte en del mer enn 150,- i mnd. SiO hevdet selv at de hadde en voldsomt god deal på strøm, men det var ikke vi som bodde der enig i. Dette var også et nybygg og skulle være svært energieffektivt. Du bør nok regne med mer.

Anonymous poster hash: 26005...d51

Tror du kan belage deg på at det blir litt høyere enkelte måneder. Ikke nødvendigvis strømmen som er dyr, men nettleia. Mellom 200-250 kr i vintermånedene er nok mer realistisk, men mulig det blir ca 150 kr jevnt fordelt utover året. Jeg har selv varmtvann og vaskeri inkludert i leiga mi, så jeg bruker ikke mye strøm, men om vinteren så blir det fort 500 kr for to måneder.

Ikke glem at du kommer til å måtte betale nrk-lisens dersom du planlegger å bruke kabeltven som du betaler for. :)

Vi får se - kjæresten har bodd på 18 kvm hybel der og har brukt 550 kwt på 6 mnd. Han har i gjennomsnitt betalt 86 kroner mnd (nettleie og strøm). Vi får nå 2 x 12 kvm som vi må betale strøm for, så satser på at det ikke vil overstige antatt sum så mye. Men uansett så skal jeg nok greie meg :) Jeg vil absolutt skryte over disse nye hyblene, utrolig energieffektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...