Gå til innhold

klarer ikke få seg jobb

Gjest ~Milla~

Anbefalte innlegg

Gjest bamsemums

hei..

Jeg har en kjæreste, som virkelig trenger en jobb, helst et sted mellom 50 til 100% stilling. Er vanskelig å få seg jobb, han er fra bergen og tar noen fag på universitetet, men bortsett fra det har han bare gått videregående...

Noen som har tips om hvor han kan søke, eller tips der det finnes ledige jobber?

Eneste han ikke ønsker å jobbe som, er å sitte i kassen på rimi..da han trenger en jobb som varer fremover i tid.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms Chanandler Bong

Hadde vært utrolig glad om jeg kunne fått jobbe i kassa på rimi jeg. men, men , hver sin smak.

Ville tro at det er gode sjangser for vikarjobbing innen skoleverket. Kanskje måtte han ha tatt til takke med vikartimer i første omgang, men når man har fått foten innenfor så kommer det ofte mer.

Håper det ordner seg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han trenger en jobb så inderlig, hvorfor ikke kassa på Rimi? Det er da mange studenter som synes det er helt ok. Og det kan uansett brukes som et springbrett videre, jobbe der til han finner noe han synes er bedre.

Restaurantbransjen (inkludert pub, café og bar) er også fylt opp av studenter. Samme med endel type platesjapper, klesforretninger etc.

Har han sjekket Aetat sine sider. Og vikarbyråenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste han ikke ønsker å jobbe som, er å sitte i kassen på rimi..da han trenger en jobb som varer fremover i tid.. :roll:

? Hvor lang tid fremover ser han for seg da? Gullklokka? Bror min flyttet til Oslo nå i sommer for å studere. Han fikk jobb på en Ica butikk innen to uker var gått. Regner med han blir der en stund fremover. Det er ikke lett å få seg jobb når arbeidsledigheten er høy, man stiller krav til type jobb, men selv ikke erfaring å tilby arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med Fjellinjen, det er de som har bomstasjonene rundt Oslo. De trenger muligens folk til å sitte i de bemanna stasjonene. Ikke verdens mest spennende jobb, men da får han i hvertfall tid til å lese fag.

Og som andre her så synes jeg det er tåpelig å se ned på Rimi-kasse-jobber når man er arbeidsledig, og ikke har mer utdannelse enn videregående. Kan ikke akkurat si han er overkvalifisert da.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Er han en hardtarbeidende kar kan han kanskje få seg en jobb som sjauer/håndlanger/rivningsarbeider. Hva med å ta seg en runde rundt på forskjellige byggeplasser, eller ta en ringerunde til entreprenører?

Men først ville jeg så klart ha meldt meg arbeidsledig hos aetat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men først ville jeg så klart ha meldt meg arbeidsledig hos aetat.

Det hadde ikke jeg giddet, med mindre jeg hadde rett på arbeidsledighetstrygd. Det har aldri kommet noe godt ut av Aetat for min del. Tvert om. Det har stort sett resultert i tårer og fortvilelse. Ikke så mye her på Sunnmøre, men da jeg bodde i Oslo var det et helvete å måtte gå på Aetat. Det eneste de duger til er å fortelle avisene hvor mange arbeidsledige det er her i landet. Drit it Aetat og gjør noe aktivt selv, sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe aktivt er å bruke Aetat som jobbformidling. Hvordan kan det bli tårer og tenners gnissel av å registrere seg og bruke databaseen deres til å søke jobb?

Ikke sitte på stompen å vente - men bruke dem og databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe aktivt er å bruke Aetat som jobbformidling. Hvordan kan det bli tårer og tenners gnissel av å registrere seg og bruke databaseen deres til å søke jobb?

Det var registreringen som forårsaket tårer og gnissel. Jeg ble sendt byen rundt, til tre forskjellige kontorer, og på hvert eneste ble jeg skjelt ut fordi jeg var så dum at jeg ikke skjønte meg på bydelsinndelingen i Oslo (som jeg hadde bodd i i tre dager...). Da var jeg ennå ikke kommet så langt som inn på kontoret der selve registreringen skulle foregå... der ble det enda mer gnissing av tenner...:

'Ja, hva kan jeg helpe deg med?'

'Nei, jeg er jo interesser i en jobb da.'

'Ja, det kan vi ikke gjøre noe med.'

'Eh, nei vel. Hva kan dere gjøre da?'

'Du kan registrere deg og få dagpenger om du har tjent nok'

'Ja, jeg jobbet frem til en måned siden, men det var i England.'

'Ja, da kan du få dagpenger. Om du søkte for 6 uker siden.'

'Eh, nei, det gjorde jeg ikke.'

'Nei nei. Hva kan jeg gjøre for deg da?'

'Hva med å skaffe med en jobb? Eller gi meg noen tips til hvor jeg kan sjekke etter ledige jobber. Det er alt jeg er interessert i.'

'Slikt gjør vi ikke her, men jeg kan registrere deg.'

'Fint, gjør det. Hva skjer da?'

'Nei, ikke noe. Men du står registret som arbeidsledig.'

Eh... Trengte jeg å bruke tre dager på å få til det der? Ma trenger ikke registrere seg i Aetat for å lete etter jobb. Bruk heller tiden på å research steder der du vil jobbe, stillinger du har lyst på og å sende/ringe/oppsøke de ddu vil jobbe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All registrering av arbeidssøkere hos aetat skjer over internett, så det er jo ikke spesielt vanskelig å få det til. Jeg har som arbeidsledig heller aldri fått noen direkte jobbtilbud fra aetat, men får mailer hver dag med annonser som passer til min CV. Man taper iallfall ingenting på å registrere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Drit it Aetat og gjør noe aktivt selv' date=' sier nå jeg.[/quote']

Blir sjansene for å få seg en jobb mindre hvis en melder seg hos aetat?

Selv har jeg fått tilbud fra dem de gangen jeg har meldt meg arb.ledig. Men det har bare vært snakk om sommerjobber da, men har man en variert cv og gjort mye rart, er det mye man kan brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod registrert arbeidsledig selv om jeg ikke hadde krav på dagpenger (i Oslo) og ble oppringt 2 ganger med tilbud om relevant jobb.

Men man kan ikke stå registrert hvis man studerer, kan man vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ville tro at det er gode sjangser for vikarjobbing innen skoleverket. Kanskje måtte han ha tatt til takke med vikartimer i første omgang, men når man har fått foten innenfor så kommer det ofte mer.

Det er lenge siden, det. Nå kryr det av arbeidsledige lærere, eller folk som har lang erfaring som lærere - skolene kan velge og vrake, og de tar nok ikke inn studenter som bare har fullført vgs lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Jeg søkte heller aldri jobb på Rimi. Synes ikke det er umoralsk å vurderer hva man vil, så lenge man ikke bare sitter på rumpa, men prøver å få jobb.

Synes faktisk sykehjem er bedre, for da får man repons fra mennesker som setter pris på jobben man gjør. Kan anbefales - men det er tungt og dårlig betalt.

Ellers har kanskje vikarbyråer noe.

Flyttebyråer etaler visst veldig bra, så hvis han er en sterk kar, så kan kanskje det være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hillary..

Databasen kan man bruke uten å registrere seg. Den ligger til alle på nettet. Ikke tro at Aetat skaffer jobb. Pøh.

Nå har jeg hørt at man må søke fire jobber i uka for å få dagpenger. Det kan lette bli komisk i dagens marked.

Flere som søker Rimi og Seven Eleven og fiktive jobber hos venner og bekjente... Hullo! Victor Normann!

Men det er klart - har man krav på dagpenger, så må man registrere seg. Og dte er et poeng å gjøre det med en gang.

Registrerer man seg som ledig fra dag 1, men ikke søker om dagpenger før senere, så får man nemlig tilbakebetalt for hele perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man registrere seg som arbeidssøker på nettet på egenhånd, uten å måtte gå på jobbsentere el.

Nei, ikke vent at Aetat skal skaffe deg jobb, men registrer deg og søk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...