AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #1 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg ønsker å studere medisin eller psykologi. Er mest interessert i den mentale delen av mennesket og psykologiske prosesser, men generelt vil jeg jobbe med mennesker. Har gode nok karakterer til å komme inn på begge studier. Siden jeg er usikker heller jeg mot å studere det som gir størst mulighet for jobb, altså det som er mest etterspurt og gir størst jobbtrygghet. I utgangspunktet har jeg ikke lyst å jobbe turnus (netter, jul, påske etc), men er villig til å gjøre det en periode til man har fått såpass mye erfaring at man kan forsøke å få seg en dagstilling uten nattevakter. Er det noen som har litt peiling på arbeidsmarkedet for leger og psykologer fremover?Anonymous poster hash: 03cba...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #2 Del Skrevet 25. februar 2015 Akkurat nå er det lettest å få seg jobb som nyutdannet psykolog, mest på grunn av alle endringene som nå er i gang når det gjelder medisinstudiet og ferdigutdannede leger. Akkurat nå er det ikke noe samsvar mellom den søknadsbaserte turnusen og den karakterfrie utdannelsen. Dette vil uansett endre seg i løpet av 6 år. Det er vanskelig å si noe akkurat nå. Psykologi profesjon er den sikreste veien. Anonymous poster hash: 9d259...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #3 Del Skrevet 25. februar 2015 Akkurat nå er det lettest å få seg jobb som nyutdannet psykolog, mest på grunn av alle endringene som nå er i gang når det gjelder medisinstudiet og ferdigutdannede leger. Akkurat nå er det ikke noe samsvar mellom den søknadsbaserte turnusen og den karakterfrie utdannelsen. Dette vil uansett endre seg i løpet av 6 år. Det er vanskelig å si noe akkurat nå. Psykologi profesjon er den sikreste veien. Anonymous poster hash: 9d259...337 Takk for svar :-) Det du skisserer nå er dagens situasjon ikke sant? At det for øyeblikket er krevende for nyutdannede leger å få turnus gjennom den søknadsbaserte ordningen? Men det er vel bare turnusen som kan være selve flaskehalsen og ikke det å få en lege-i-spesialisering-stilling? Virker som de skriker etter spesialister overalt, men det gjør de kanskje også etter psykologer..iallefall i en del kommuner ser jeg. Ikke lett å velge frem til 15.april. Anonymous poster hash: 03cba...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #4 Del Skrevet 25. februar 2015 Hva med medisin først, og deretter videre til psykiater? Anonymous poster hash: cf420...676 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #5 Del Skrevet 25. februar 2015 Ang medisin, de færreste spesialiseringer er helt uten turnus, så hvis turnus er et problem så bør du revudere. Ikke bare har du turnusarbeid under turnustjenesten, men alle årene i spesialisering vil kreve turnusarbeid, blir du spesialist i overlegestilling på sykehus vil du ha bakvakt og risikere å måtte komme inn både julaften kl f17 og natt til påskeaften kl 03, blir du fastlege har du pålagt legevaktarbeid i turnus som kan være hvilke dager som helst osv. Anonymous poster hash: 306e1...f34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #6 Del Skrevet 25. februar 2015 Takk for svar :-) Det du skisserer nå er dagens situasjon ikke sant? At det for øyeblikket er krevende for nyutdannede leger å få turnus gjennom den søknadsbaserte ordningen? Men det er vel bare turnusen som kan være selve flaskehalsen og ikke det å få en lege-i-spesialisering-stilling? Virker som de skriker etter spesialister overalt, men det gjør de kanskje også etter psykologer..iallefall i en del kommuner ser jeg. Ikke lett å velge frem til 15.april.Anonymous poster hash: 03cba...cfb Ja, det er riktig at det er nådagens situation. Det er en mangel på spesialister, ja, men problemet ligger jo fortsatt i turnusdelen, som er en del av spesialiseringen. Uten turnus kommer man jo seg ikke videre. I 2013 stod over 350 nyutdannede leger uten turnusplass. Spesialisering tar lang tid, og det er spesialiststillinger som ettersøkes. Mange spesialiseringer tar jo 5-6 år. De fleste leger spesialiserer seg på et felt. Det er en overproduksjon av leger, men samtidig en mangel på spesialister. Du trenger jo ikke å velge innen 15. april. Du kan jo fortsatt endre rekkefølgen på søknaden din til 1. juli. Anonymous poster hash: 9d259...337 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #7 Del Skrevet 25. februar 2015 Hva med medisin først, og deretter videre til psykiater? Anonymous poster hash: cf420...676 Dette synes jeg absolutt er det beste alternativet når man står mellom disse to utdanningene. Likevel er nok psykologi profesjon det beste valget mtp. jobbsikkerhet etter endt utdanning. I tillegg jobber de jo ikke turnus. Anonymous poster hash: 9d259...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #8 Del Skrevet 25. februar 2015 Tror det lønner seg veldig å bli psykiater idag! Er stor etterspørsel, du får deg lett jobb! (er ikke den mest populære spesialiteten for øyeblikket). Har hørt at det er veldig greie arbeidsforhold (men nå er jeg ikke ekspert på dette). Og så er det mye spennende som skjer i feltet. Kjenner en psykiater som ofte drar på konferanser i utlandet, hun synes det er veldig gøy. Sikkert gode muligheter for 8-4 jobb (etter hvert som du sier) Anonymous poster hash: 80a22...436 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #9 Del Skrevet 25. februar 2015 Hva med medisin først, og deretter videre til psykiater?Anonymous poster hash: cf420...676 Kanskje det er veien å gå. Det er jo et mye lengre løp enn å bli psykolog, men det er iallefall ikke det som skal avgjøre. Jeg er motivert for lange studier, iallefall hvis det gir jobbsikkerhet (og selvfølgelig interessant arbeid). Men det er viktig for meg at dette kan kombineres med et familieliv etterhvert. Jeg ønsker meg veldig et familieliv med barn :-) Anonymous poster hash: 03cba...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #10 Del Skrevet 25. februar 2015 Ang medisin, de færreste spesialiseringer er helt uten turnus, så hvis turnus er et problem så bør du revudere. Ikke bare har du turnusarbeid under turnustjenesten, men alle årene i spesialisering vil kreve turnusarbeid, blir du spesialist i overlegestilling på sykehus vil du ha bakvakt og risikere å måtte komme inn både julaften kl f17 og natt til påskeaften kl 03, blir du fastlege har du pålagt legevaktarbeid i turnus som kan være hvilke dager som helst osv. Anonymous poster hash: 306e1...f34 Hmm! Det er det som gjør meg usikker. Det er viktig for meg å få familie. Jeg ønsker å kunne balansere familieliv med jobbliv på en god måte. Jeg interesserer meg veldig for psykologi og psykologiske mekanismer (leser en del allerede av egeninteresse), i større grad enn for somatisk helse. Men dette kan jo endres sikkert.Anonymous poster hash: 03cba...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #11 Del Skrevet 25. februar 2015 Dette synes jeg absolutt er det beste alternativet når man står mellom disse to utdanningene. Likevel er nok psykologi profesjon det beste valget mtp. jobbsikkerhet etter endt utdanning. I tillegg jobber de jo ikke turnus. Anonymous poster hash: 9d259...337 Men er det ikke en forskjell på hva.en psykolog jobber med versus en psykiater? Jeg tenker umiddelbart at psykologer har større innsikt i normalpsykologi, og at de kan jobbe med forebyggende helsearbeid innenfor ulike instanser. Psykiatere jobber mere med tyngre psykiske lidelser?Anonymous poster hash: 03cba...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #12 Del Skrevet 25. februar 2015 Men er det ikke en forskjell på hva.en psykolog jobber med versus en psykiater? Jeg tenker umiddelbart at psykologer har større innsikt i normalpsykologi, og at de kan jobbe med forebyggende helsearbeid innenfor ulike instanser. Psykiatere jobber mere med tyngre psykiske lidelser?Anonymous poster hash: 03cba...cfb Det er riktig. Psykologi er ikke bare psykiatri. Anonymous poster hash: 9eda4...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Argentina Skrevet 26. februar 2015 #13 Del Skrevet 26. februar 2015 Tar du medisinutdannelsen din i Norge vil du ha lite problemer med å skaffe turnusplass. Ved forrige søknadsfristen var det ca 500 som ikke fikk plass, hvorav kun 8 var utdannet i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå