Gå til innhold

Har man ikke krav på fri når ungen er syk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min er i en prøveperiode i en jobb, har vært der 6 mnd. Jeg har tatt ungen så mye jeg har kunnet hver gang ungen har vært syk. Det er første året i barnehagen, og alle som har hatt unger i barnehagen vet at de gjerne er endel syke det første året fordi de blir utsatt for masse bassilusker. Så hver gang han har måtte være hjemme med ungen, har det vært reell sykdom.. Men arb.giver blir faktisk sur, hun klagde på fraværet et møte (han var ikke mye borte altså), og vi hadde nå en heldig periode uten sykdommi barnehagen. Han var på nytt møte, og hun var så fornøyd med at han ikke hadde fravær! Men, jeg trodde man hadde rett til å være hjemme med sykt barn, jeg? Det er snakk om spysyken, ørebetennelse m. antibiotikakur og store smerter, virus og høy feber og elendig form. Er det en dårlig arbeidsgiver som krever at man aldri er hjemme med sykt barn? Eller er alle sånn?

Anonymous poster hash: d6bde...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har en viss mengde dager man kan være hjemme fra jobb med sykt barn ja. Men jobber du ikke selv, siden du spør om dette? Dersom du ikke jobber så er det jo meget unaturlig at samboeren din skal ta fri fra jobb.

Uansett så er vel prøveperioden over nå, og da kan man ta det litt mer med ro.

Anonymous poster hash: 34b1e...de0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett på å være hjemme med sykt barn, og arbeidsgiver kan ikke mene så mye om det. Det har han/hun i alle fall ikke rett til, og hvis vedkommende surmuler over mye sykdom hos barn vil jeg tenke at ledelsesevnene kanskje ikke er de aller beste.

Men, jeg lurer også på om du jobber siden du ikke vet dette. Og hvis ikke, forstår jeg at også arbeidsgiver undres over sykt barn-dager. Her jobber vi begge to, men akkurat nå er jeg i permisjon med baby. Da er det en selvfølge at jeg tar meg av eventuell sykdom, legetimer, tannlege og slikt med de andre barna, og kolleger/sjefer av mannen min ville nok undret seg om han flere ganger var borte med syke barn når jeg likevel er hjemme. Dette er neppe regulert i noe regelverk, men for de fleste arbeidstakere er det forhåpentligvis sånn at jobben er det siste som må gå når kabalen ikke går opp.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har en viss mengde dager man kan være hjemme fra jobb med sykt barn ja. Men jobber du ikke selv, siden du spør om dette? Dersom du ikke jobber så er det jo meget unaturlig at samboeren din skal ta fri fra jobb. Uansett så er vel prøveperioden over nå, og da kan man ta det litt mer med ro. Anonymous poster hash: 34b1e...de0

Pøveperioden er ikke over, nei. De vet å spekulere i det, tror jeg, foreløbig får de nemlig gratis arbeidskraft!! Jeg spør om det generelt sett ikke er sånn at man kan ta de dagene man har krav på, uten at arbeidsgiveren skal bli SUR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøveperioden er ikke over, nei. De vet å spekulere i det, tror jeg, foreløbig får de nemlig gratis arbeidskraft!! Jeg spør om det generelt sett ikke er sånn at man kan ta de dagene man har krav på, uten at arbeidsgiveren skal bli SUR? Anonymous poster hash: d6bde...e00

Ehhh.... Man jobber da ikke gratis selv om man er i en prøveperiode.

Jobber du?

Anonymous poster hash: a3011...2ea

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nærmeste leder ble og sur pga mitt fravær pga sykt barn, men det kan da ikke jeg noe for. Mannen er og hjemme med han, vi deler på det. Er første året i barnehagen her og. Men ingen arbeidsgiver kan klage, vi har lov til å være hjemme 10 betalte dager i året (20 tilsammen for begge foreldrene), og når de er bukt opp så kan de faktisk ikke nekte oss å være hjemme men da må vi enten bruke feriedag, avspassering eller permisjon uten lønn. Man må ha vært i jobb i en mnd eller noe sånt (husker ikke akkurat men det er ikke lenge) før man kan bruke av de 10 dagene og få betalt for å være hjemme med sykt barn.

Så nei de kan ikke bli sur, og å innkalle til ekstra møter pga det er bortkastet, de kan ikke nekte ansatte å være hjemme med sykt barn. De kan kreve legeerklæring om de tror at man lyver men da er det bare å skaffe det.

Om han mister jobben pga dette så bør han ta det videre til sin fagorganisasjon. Om han har en, hvis ikke så bør han melde seg inn nå!

Anonymous poster hash: 86cf5...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehhh.... Man jobber da ikke gratis selv om man er i en prøveperiode.

Jobber du?Anonymous poster hash: a3011...2ea

Ja!

Jo, han får betalt fra NAV, så bedriften betaler 0kr til ham (dessuten har han ikke fått betalt for en ekstrajobb han gjorde før jul, pengene skulle komme fra bedriften). Arbeidsgiveren får gratis arbeidskraft. Egentlig skulle han bli ansatt nå i mars, men de utsatte enda en mnd. De vet at de tjener penger på gratis arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Jo, han får betalt fra NAV, så bedriften betaler 0kr til ham (dessuten har han ikke fått betalt for en ekstrajobb han gjorde før jul, pengene skulle komme fra bedriften). Arbeidsgiveren får gratis arbeidskraft. Egentlig skulle han bli ansatt nå i mars, men de utsatte enda en mnd. De vet at de tjener penger på gratis arbeidskraft.Anonymous poster hash: d6bde...e00

Ok.

Jeg tenker at hvis han er utplassert via Nav så er det gjerne på bakgrunn av langvarig arbeidsledighet eller aap og da hadde jeg nok stått på litt ekstra for å unngå fravær og for å sikre meg en fast jobb.

Man er gjerne ikke førsteprioritet som arbeidssøker i slike situasjoner, uavhengig av årsak, og de fleste arbeidsgivere ser i dag nesten mer på fravær enn noe annet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg tenker at hvis han er utplassert via Nav så er det gjerne på bakgrunn av langvarig arbeidsledighet eller aap og da hadde jeg nok stått på litt ekstra for å unngå fravær og for å sikre meg en fast jobb.

Man er gjerne ikke førsteprioritet som arbeidssøker i slike situasjoner, uavhengig av årsak, og de fleste arbeidsgivere ser i dag nesten mer på fravær enn noe annet. Anonymous poster hash: a3011...2ea

Nei, men nå er jo han spesialopplært til å gjøre nøyaktig den jobben de ønsker han skal gjøre, det burde gjøre at han er en prioritering, fremfor Hansen som jobbet på Rema 1000 i 15 år, som ikke kan et pøkk om den bedriften. Da må de jo starte opplæringen helt på nytt, jobb er ikke jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja praksisplass? Snakk med NAV? Kanskje de kan minne på sjefen om at han kan være hjemme med sykt barn. Klart han bør gjøre en innsats men du kan ikke bruke opp dine 10 dager og så begynne å være hjemme uten lønn mens han ennå har flere av sine 10 dager. Noen ganger så må man bare være hjemme med sykt barn. At sjefen blir sur er bare barnslig. Har ikke h*n barn selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nå er jo han spesialopplært til å gjøre nøyaktig den jobben de ønsker han skal gjøre, det burde gjøre at han er en prioritering, fremfor Hansen som jobbet på Rema 1000 i 15 år, som ikke kan et pøkk om den bedriften. Da må de jo starte opplæringen helt på nytt, jobb er ikke jobb. Anonymous poster hash: d6bde...e00

Det hjelper ikke å være "spesialopplært" hvis han likevel har mye fravær. Da er nok bedriften tjent med å lære opp en ny som faktisk viser stå på vilje og ikke har så mye fravær. Ingen er uerstattelige!

Jeg må understreke at jeg ikke mener at han, som som fast ansatt, ikke skal benytte rettighetene man har krav på. Men at man i et hardt arbeidsmarked og utplassert via Nav, må yte litt ekstra og vise at man vil.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg oppfatter deg som kverulant og en smule vanskelig.

Hva er problemet her?

Far til barnet har lov til å være hjemme 10 dager i året ved sykdom hos barnet.

Jobber du? Hvis du er hjemme, eller har mulighet til å være hjemme, så synes jeg det er rottent gjort om du krever at din samboer skal være hjemme - spesielt nå i denne fasen da han prøver å dra i land en fast og stabil jobb.

Loven sier at hver foreldre har rett på 10 dager fri (mer for aleneforsørgere), ved sykdom hos barnet. Hva en sjef mener, tenker, synes om det er jo helt opp til vedkommende. Ikke så mye noen kan gjøre med det, annet enn sjefen over sjefen som evt kan sparke vedkommende.

Du svarer på mye annet her. Men, jobber du??

Anonymous poster hash: 942bf...a49
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper ikke å være "spesialopplært" hvis han likevel har mye fravær. Da er nok bedriften tjent med å lære opp en ny som faktisk viser stå på vilje og ikke har så mye fravær. Ingen er uerstattelige!

Jeg må understreke at jeg ikke mener at han, som som fast ansatt, ikke skal benytte rettighetene man har krav på. Men at man i et hardt arbeidsmarked og utplassert via Nav, må yte litt ekstra og vise at man vil.

Det vet jeg, det eneste jeg spør om er om det er normalt at arbeidsgivere blir sure hvis man er hjemme med sykt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja praksisplass? Snakk med NAV? Kanskje de kan minne på sjefen om at han kan være hjemme med sykt barn. Klart han bør gjøre en innsats men du kan ikke bruke opp dine 10 dager og så begynne å være hjemme uten lønn mens han ennå har flere av sine 10 dager. Noen ganger så må man bare være hjemme med sykt barn. At sjefen blir sur er bare barnslig. Har ikke h*n barn selv?

Vet ikke om sjefen har barn, men det er endel andre der som har barn så det burde ikke være en ukjent problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange bransjer der det ikke godtas eller i det minste ikke tas lett på sykt-barn dager. I min bransje/hos oss er det ikke veldig akseptabelt. Husk at det brukes av arbeidstid og fravær får i mange stillinger konsekvenser for andre.

Anonymous poster hash: e481f...cfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vet jeg, det eneste jeg spør om er om det er normalt at arbeidsgivere blir sure hvis man er hjemme med sykt barn.

Nei, så sant man vet at begge foreldre deler på sykt barn-dagene, sånn at ikke det bare er ens egen bedrift som blir belastet, så tror jeg nok ikke det er vanlig at arbeidsgiver blir sur.

Anonymous poster hash: 01663...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell slik at alle har så og så mage sykedager i året med ett barn tror jeg det er 15 dager i året. Og om dere er 2 på ett barn blir jo dette 30 sykedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er utplassert via NAV er det egne regler for fravær. Sjekk med saksbehandler.

Anonymous poster hash: 4ecf0...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å være i prøveperiode for vanlig jobb, og å være i praksis på utplassering via nav. I en vanlig prøveperiode har man jo fått jobb og skal bare bevise for bedriften at man ikke er en totalt feilansettelse, i praksis via nav skal man jo rett og slett få arbeidstrening, uten å være lovet jobb i etterkant. Som nevnt over er det egne regler for fravær i praksis, så her må dere sjekke med nav hva han har rett på, det er ikke samme rettigheter som en vanlig arbeidstaker. Husk også at dersom han har håp om å få videre jobb i bediften, så er fravær en av de punktene arbeidsgiver vektlegger stort. Det er dyrt å ha arbeidstakere som er mye vekke, uansett årsak og "rett på". Det faktum at han har vært ute av arbeidslivet lenge og så har fravær kan få varsellampene til å blinke. Selv om det er kjipt og føles urettferdig, så bør du ta mer enn din del av fraværet her for å hjelpe din mann med å gi ett godt inntrykk.

Anonymous poster hash: d33eb...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...