Gå til innhold

Studiekompetanse på ett år erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen her tatt studiekompetanse på ett år? Har tilbud om å ta det på 2 år, men synes det er så lenge. Vil bare bli ferdig med det så jeg kan begynne på bachelor.

Lurer på om det er fryktelig slitsomt, mye eksamener, mye hjemmearbeid, lange dager?

Skal ta matte, norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag.

Anonymous poster hash: b03ac...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er 5 eksamner, norsk muntlig, nynorsk og skriftlig, matte, historie og naturfag.

Hvor mye oppgaver du må gjøre avhenger helt av hva slags måte du skal studere på. Skal du på skole? Via nettskole? Lese selv?

Hvor slitsomt det vil være kommer ann på livssituasjonen din. Jobber du? Har du familie? Aktiviteter du må på?

Jeg har tatt alt på 1 år. Det var utrolig slitsomt og tungt. På slutten ville jeg bare gi opp. Nå jobbet jeg nesten 100% i tillegg, så leste før jobb, i pausa og etter jobb. Jeg leste via sonans sine nettstudier. Det var oppgaver man kunne gjøre og sende inn. Jeg gjorde de aller fleste, fin måte å se at man kan stoffet før eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok eksamner for VGS år 2&3 på ett år, det gikk egentlig helt greit. Tror jeg hadde 10 eksamener iløpet av det året. Det var mye arbeid, spesielt siden jeg holdt på med en del på fritiden, men ikke noe mer enn at det er overkommelig. Om du er motivert og selvdreven kan du klare det uten å streve så veldig. Det er relativt kort pensum i alle fagene, og du har godt tid på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg skal studere ved en skole. Er alenemor med et barn på 2 år.

Så lenge det ikke blir mer enn en fulltidsjobb så bør det jo gå fint.

Anonymous poster hash: 3cd8d...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan komme inn med 23/5 regelen så er det ikke så ille.

Da trenger du norsk, matte, naturfag, engelsk, historie og samfunnsfag. Sjekk om med en vgs i nærheten for pensum.

For å kunne komme inn med 23/5 regelen, må du være fylt 23 år når du søker høyere utdanning og du må ha minst 5 år med (100%) jobb, førstegangstjeneste, skole eller hjemmeværende med egne barn.

Anonymous poster hash: 0c0dc...967
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan komme inn med 23/5 regelen så er det ikke så ille.

Da trenger du norsk, matte, naturfag, engelsk, historie og samfunnsfag. Sjekk om med en vgs i nærheten for pensum.

For å kunne komme inn med 23/5 regelen, må du være fylt 23 år når du søker høyere utdanning og du må ha minst 5 år med (100%) jobb, førstegangstjeneste, skole eller hjemmeværende med egne barn.

Jeg går under denne regelen ja :-)

Har du gjort det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gjort dette, og det var mye arbeid, men det var også veldig givende.

Hadde ukentlige innleveringer/prøver/naturfagprosjekter og fremføringer, fikk dermed standpunktkarakterer og så ble vi trukket til eksamen på vanlig vis, en muntlig og en skriftlig.

Lykke til! : )

Anonymous poster hash: 8e67b...a54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette, og det var mye arbeid, men det var også veldig givende.

Hadde ukentlige innleveringer/prøver/naturfagprosjekter og fremføringer, fikk dermed standpunktkarakterer og så ble vi trukket til eksamen på vanlig vis, en muntlig og en skriftlig.

Lykke til! : )

Vil du si det er mer å gjøre enn når en har fulltidsjobb? :-)

Vil du anbefale å gjøre dette på ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok eksamner for VGS år 2&3 på ett år, det gikk egentlig helt greit. Tror jeg hadde 10 eksamener iløpet av det året. Det var mye arbeid, spesielt siden jeg holdt på med en del på fritiden, men ikke noe mer enn at det er overkommelig. Om du er motivert og selvdreven kan du klare det uten å streve så veldig. Det er relativt kort pensum i alle fagene, og du har godt tid på deg.

Tok du fag på skole eller leste du hjemme? Kan man få studiekompetanse kun ved å ta ti eksamener i de seks studieretningsfagene? Eller må man ha standpunktkarakterer i tillegg?

Anonymous poster hash: b16a9...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du si det er mer å gjøre enn når en har fulltidsjobb? :-)

Vil du anbefale å gjøre dette på ett år?

Noen fag hadde jeg lettere for å ta, enn andre.. Matte jobbet jeg mye med i "sommerferien" da jeg visste at jeg var svak i matte. Engelsk gikk som en lek. Norsk var mer krevende. Opplegget jeg fulgte tok et fag av gangen, og det synes jeg var en fordel.

Vil si at det er like krevende som en fulltidsjobb om man streber etter å gjøre det veldig bra.

Vil anbefale å gjøre det på et år, ja..fordi tidspresset kan hjelpe en å gjøre det bedre, man kjeder seg ikke gjennom fagene da. Jeg hadde veldig god oppfølging av skolen, gjennom nett. Det var hektisk, men verdt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går under denne regelen ja :-)

Har du gjort det selv?

Ja, jeg har gjordt det. Synes det var mer kjedelig enn tungt. Norsken som er 10 timer i uka var det tyngste for min del, men det gikk da. ;)

Jeg synes det var mye mer å gjøre når jeg gikk på høyskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt studiekompetanse over ett år, fikk mulighet til å ta det over 2 år pga. psykisk sykdom, men tenkte det kom til å bli vanskelig å holde motivasjonen oppe i 2 år.
Jeg synes verken det var vanskelig eller hardt å fullføre dette på 1 år.

Ønsker deg lykke til :-)

Anonymous poster hash: 5b592...6a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt studiekompetanse over ett år, fikk mulighet til å ta det over 2 år pga. psykisk sykdom, men tenkte det kom til å bli vanskelig å holde motivasjonen oppe i 2 år.

Jeg synes verken det var vanskelig eller hardt å fullføre dette på 1 år.

Ønsker deg lykke til :-)

Anonymous poster hash: 5b592...6a2

Takk :-) hvordan tok du det forresten? kveldsskole, privatist, privatskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk høre at det året ble sikkelig tøft. Man måtte stå på og jobbe hardt for å komme seg gjennon. Jeg skle gjennom året uten hardt arbeid. Ble ingen seksere, men gode karakterer. Det er hva du gjør det til.

Anonymous poster hash: cbf7f...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som noen av dere sier, at det er stor sjanse for å miste motivasjonen når man tar det over lengre tid. Tror jeg satser på ett år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok selv studiekompetanse på 1 år (det var vg3 påbygg) men hadde jo alle fagene du skal ta, jeg synes folk overdriver når de sier det er tøft.. Synes det var mye lettere enn forventet, og jeg gikk ut med flere 6´ere uten å jobbe stumpen av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som syntes det var lekenee lett, jobbet dere samtidig?

For om man kun skal ta de fagene og ikke jobbe så vil det jo ikke være noe biggie, men med jobb i tillegg vil det fort bli litt tøffere.

Anonymous poster hash: af0a4...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som syntes det var lekenee lett, jobbet dere samtidig?

For om man kun skal ta de fagene og ikke jobbe så vil det jo ikke være noe biggie, men med jobb i tillegg vil det fort bli litt tøffere.

Ja det gjorde jeg. Jeg jobbet 3 dager i uken samt hver lørdag. (så 4 dager i uken egentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Jeg tok det på ett år, var alenemor med en 1 1/2-åring. Det er knallhardt, men gikk ut med over 5 i snitt. Så klart du klarer det på ett år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjorde jeg. Jeg jobbet 3 dager i uken samt hver lørdag. (så 4 dager i uken egentlig)

Med andre ord ikke 100% stilling... Selvfølgelig er det ikke så tungt å ta fagene da som med fulltidsjobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...