AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #21 Del Skrevet 24. februar 2015 Vekter går jo ann, men hvordan er det å bygge seg oppover i selskap som foreksempel Securitas osv da? Mener å huske at man må enten ha utdannelse fra Vekterskolen eller kurs fra for eksempel Securitas. Ellers så For å få arbeid som vekter må man legge fram tilfredsstillende vandelsattest. Sikkerhetsarbeidet står sentralt i vekteryrket, og vekteren må derfor kunne kjenne til og følge de lover, forskrifter og regler som gjelder innenfor dette arbeidsområdet. Dessverre vil man som amerikaner uten noe særlig mer bakgrunn enn vgs og militæret og politi slite med å få seg jobb... Her står det hva man må gjøre dersom man ønsker å jobbe i Norge: http://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/?c=usa Med det som ts sin mann har, så blir det nok litt tungvint. Det er nesten bedre å fortsette å bo i USA. Anonymous poster hash: b024d...c10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leini Skrevet 24. februar 2015 #22 Del Skrevet 24. februar 2015 Jeg ville iallfall sjekket ut det med politi-skolen som andre også sier.Vekter kan jo være veldig aktuelt. Vekterkurs må jo til, men burde gå bra. Engelsk er jo et bedre grunnlag, da de fleste lærer det på skolen her i Norge. Med det mener jeg at om han står helt fast på et ord, så er det faktisk ikke værre enn å si det på Engelsk. Øvelse gjør mester Lykke til, dette går nokk bra ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 25. februar 2015 #23 Del Skrevet 25. februar 2015 Hva med livvakttjenesten? Kjenner en som jobbet som det, og jeg tror han trivdes godt. Kan kanskje bli litt kjedelig i lengden,menda får man i alle fall en fot innenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. februar 2015 #24 Del Skrevet 25. februar 2015 Engelsk/gymlærer på VGS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #25 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg ville iallfall sjekket ut det med politi-skolen som andre også sier.Vekter kan jo være veldig aktuelt. Vekterkurs må jo til, men burde gå bra. Engelsk er jo et bedre grunnlag, da de fleste lærer det på skolen her i Norge. Med det mener jeg at om han står helt fast på et ord, så er det faktisk ikke værre enn å si det på Engelsk. Øvelse gjør mester Lykke til, dette går nokk bra ! Politifolk skal kunne norsk. Samme med vektere. Det er ikke greit om han da istedenfor "bare" sier ordet på norsk. Politi er nok en dødfødt linje her. Anonymous poster hash: cef3e...27e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #26 Del Skrevet 25. februar 2015 Kanskje han kan tjenestegjøre ved ambassaden eller på andre måter tjenestegjøre i Norge via Nato-samarbeidet? Der jeg var i forsvaret var det mange amerikanere i form av et utvekslingsprogram. Utfordringen er selvsagt at dette kanskje ikke er permanent, men det kan være et sted å begynne. Anonymous poster hash: 72257...9df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #27 Del Skrevet 25. februar 2015 Hva med livvakttjenesten? Kjenner en som jobbet som det, og jeg tror han trivdes godt. Kan kanskje bli litt kjedelig i lengden,menda får man i alle fall en fot innenfor. Den offentlige livvakttjenesten i Norge driftes av politiet og består følgelig av politifolk, og som flere har nevnt her er ikke ts sin mann kvalifisert for dette da han ikke har norsk statsborgerskap og følgde heller ikke har gått politihøyskolen. Anonymous poster hash: 38c33...13c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #28 Del Skrevet 25. februar 2015 Altså ymse kurs er litt latterlig å kalle det. Du vet åpenbart ikke forskjell på politi og state trooper, for da ville du ha forstått at state trooper utdannelsen er en helt annen en politiutdannelsen som de har i USA. Den utdannelsen krever 6 månder (minst) på den utdanningsinstitusjonen som tilbyr state trooper utdannelse, og da er det ikke 4-8 timer om dagen, da er man der 24/7, man bor der og man tilhører der i hele den perioden, og man arbeider hardt. State trooper kvalifiserer deg til vidre arbeid som etterforsker, SWAT, Interpol osv. Det viser at det krever kunnskap og ordentlig commitment for å kunne fullføre. Hvis man kan kvalifiserer seg til Interpol osv så forstår jeg egentlig hvorfor dette ikke er godt nok i Norge.. Vekter går jo ann, men hvordan er det å bygge seg oppover i selskap som foreksempel Securitas osv da? Du ser ikke forskjellen på 6 måneders kurs og treårig bachelor? Jeg står for det jeg sa jeg. Politiutdanningen i USA er et kurs, i Norge er det en utdannelse. Anonymous poster hash: 1f353...30b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 25. februar 2015 #29 Del Skrevet 25. februar 2015 Den offentlige livvakttjenesten i Norge driftes av politiet og består følgelig av politifolk, og som flere har nevnt her er ikke ts sin mann kvalifisert for dette da han ikke har norsk statsborgerskap og følgde heller ikke har gått politihøyskolen. Anonymous poster hash: 38c33...13c Det finnes flere livvakttjenester i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #30 Del Skrevet 25. februar 2015 Kanskje han kan tjenestegjøre ved ambassaden eller på andre måter tjenestegjøre i Norge via Nato-samarbeidet? Der jeg var i forsvaret var det mange amerikanere i form av et utvekslingsprogram. Utfordringen er selvsagt at dette kanskje ikke er permanent, men det kan være et sted å begynne. Hvis du skal arbeide eller gjøre oppdrag for NATO, trenger du ikke oppholdstillatelse. Du må være tilmeldt og akseptert av Det norske forsvarsdepartementet. Du kan ikke ta deg annet arbeid i Norge. Du trenger ikke oppholdstillatelse hvis du skal arbeide: i privat tjeneste for diplomater eller NATO-personell som utsendt hjelpepersonale ved ambassade eller konsulat Du må være tilmeldt og akseptert av Det norske utenriksdepartementet eller Det norske forsvarsdepartementet. Du kan ikke ta deg annet arbeid i Norge. Som det står i den lenken fra UDI som en la ut så stiller ts sin mann under som arbeidssøker ettersom han nå jobber som politi og har tidligere vært militær: http://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/arbeidssoker/?c=usa Men siden han ikke fullfører noen av kravene til det som står der så: Sjekk om du fyller kravene beskrevet under. Hvis ikke, kan du ikke komme til Norge før du har fått et tilbud om arbeid og har fått en oppholdstillatelse. Så strengt er det altså. Det er bare ikke å komme og tro at alt går greit. Mange som har måttet flytte ut fordi det har blitt oppdaget at de ikke har fylt kravene. Anonymous poster hash: a634a...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #31 Del Skrevet 25. februar 2015 Det finnes flere livvakttjenester i Norge. Da er det et privat selskap som tilbyr den typen tjenester. Når du skriver livvaktstjenesten i entall må man forvente at det er den offentlig driftede tjesten, som altså ligger til politiet. Anonymous poster hash: 38c33...13c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 25. februar 2015 #32 Del Skrevet 25. februar 2015 Da er det et privat selskap som tilbyr den typen tjenester. Når du skriver livvaktstjenesten i entall må man forvente at det er den offentlig driftede tjesten, som altså ligger til politiet.Anonymous poster hash: 38c33...13c Beklager, jeg trodde de brukte stor forbokstav. Her er i alle fall et privat selskap: http://www.prosec.no/tjenester/livvakttjeneste/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leini Skrevet 25. februar 2015 #33 Del Skrevet 25. februar 2015 Politifolk skal kunne norsk. Samme med vektere. Det er ikke greit om han da istedenfor "bare" sier ordet på norsk. Politi er nok en dødfødt linje her. Anonymous poster hash: cef3e...27e Norsk kan læres... Han er allerede på god vei. Har jobbet med flere som har gått Norskkurs (i voksen alder) og de prater veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #34 Del Skrevet 26. februar 2015 Jeg svarer litt på sviktende grunnlag her, fordi jeg ikke husker alle detaljer.. men bidrar med det jeg husker Min bestevenninne er født og oppvokst i Norge med amerikanske foreldre. Hun har amerikansk statsborgerskap, men permanent oppholdstillatelse i Norge. Hun flyttet til USA for å gå på collage, og der traff hun en mann og giftet seg. De flyttet tilbake til Norge. Hun ble gravid og han hadde en jobb som forsørget familien. Det var forøvrig som predikant i en menighet som har vært i Norge i over 30 år. Etter 2 år i Norge måtte de flytte tilbake til USA. Hun kunne ikke dokumentere å kunne forsørge han, siden hun hadde vært gravid og ikke jobbet i Norge de to siste årene. At han hadde en godt betalt jobb hjalp ingenting, så lenge han ikke hadde formell utdannelse på masternivå eller høyere. Så reglene er ganske rigide. Disse var jo i en helt annen situasjon enn du og din mann er, og kan ikke sammenlignes, men vet at det på generell basis er vanskelig. Anonymous poster hash: 6ac74...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå