Gå til innhold

Fordeling av ferie i løpet av ferieåret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier. Jeg var langvarig sykemeldt i fjor, og fikk ikke tatt ut noe ferie. Da jeg var på vei tilbake i gradert sykemelding på tampen av året, sa jeg ja til å ta ut litt ferie i sykemeldingsperioden (skrev det i sykemeldingen også). Tenkte av jeg kunne bidra til å avvikle ferien fornuftig, så det ikke ble for mye til 2015. Overfører slik at jeg i 2015 får 9 ukers ferie

Så tar jeg 1 uke i februar, 3 uker i april. Søker om 2 uker i sommerferie, og tenker at jeg tar resten i september/oktober gr. en planlagt reise. i tillegg tenkte jeg at når jeg først har luksusen med så mye ferie, så kan jeg dele det fornuftig utover året. Der jeg jobber er det ikke lov til å avvikle ferie i desember, da det er da det er mest å gjøre. Ellers er det ingen rutiner.

Forrige uke finner jeg ut at jeg har fått 4 ukers ferie i juni/juli, og dermed får èn ukes ferie til høsten.

Så til spørsmålet: Har lederen rett til å sette inn ferie hvor det passer den, uten å ta det med meg først. Over alt jeg har lest, står det kun om at lederen skal drøfte ferie med arbeidstakeren, og ved uenigheter så har lederen styringsrett. Men jeg har verken fått beskjed, eller blitt tatt med på samtalen om dette.

Ja, jeg vet at ledere har mange rettigheter, og kan hvis de ønsker gjøre mye, men jeg trodde at man som arbeidstaker hadde anledning til åvære med på samtale om ting som angår oss. Har lest både ferieloven og nsf- spekter avtale, og men finner ingen klar informasjon om hvilke rettigheter lederene har, utover at ved uenighet så kan de overkjøre arbeidstaker.

Ved at jeg ikke er blitt spurt, så har det dermed ødelagt for turen jeg hadde planlagt.

Hvordan er en avdelingslederens rettighet, og hvor står det skrevet? Kan noen hjelpe meg?

Anonymous poster hash: 62f61...75c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke høre med avdelingslederen som har satt opp dette, om det er noen spesiell grunn.

Du har rett på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden, så det er mulig avdelingsleder tror hun er snill.

Anonymous poster hash: da0b3...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg kan kreve 3 uker i hovedferien, men å sette inn 4 uker uten dialog med meg, er det jeg reagerer på.

Men har hun loven I handa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder har styringsrett på ferie, sjekk ferieloven og tariffavtalen som er aktuell for deg. Har du sagt qt du ønsker ferie til høsten? Helt ærlig syns jeg det er sært at du som sykemeldt er mest opptatt av en ferie du vil ha til høsten fremfor å komme tilbake til jobb og gjøre en innsats. Du får reise dit du ville en av de andre ferieperiodene dine da, syns ikke du kan forvente å få ni ukers ferie fordelt akkurat slik du vil.

Anonymous poster hash: 941fc...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...