AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg er ei jente på 20 år, som går et årsstudium på universitetet. Forrige semester fikk jeg veldig A på alle eksamener (tre stk.). Jeg jobbet veldig mye med fagene, og leste masse, omtrent hele dagen, i tiden før eksamen. Dette semesteret ønsker jeg jo selvfølgelig å også gjøre det bra. Når jeg tenker etter, kuttet jeg ut en del sosiale ting i høst, som å møte venner, familie og kjæresten. Dette er noe jeg synes er litt dumt, og ønsker å ikke gjøre det samme dette semesteret. I tillegg vet jeg innerst inne at jeg kan stå på eksamen selv om jeg ikke leser konstant. Likevel får jeg utrolig dårlig samvittighet allerede nå i februar, dersom jeg ikke leser "så mye som jeg kunne gjort". Hvis jeg f.eks. gjør noe sosialt på en tirsdagskveld, sitter jeg og tenker på at jeg egentlig burde vært hjemme og lest. Det høres veldig teit ut, men denne følelsen får jeg hver gang (bortsett fra i helgene, da jeg tillater meg selv å ta litt fri). Følelsen er på en måte at jeg ikke gjør mitt beste for å få toppkarakterer på skolen, selv om jeg innerst inne vet at jeg ikke må ha toppkarakterer. Det er litt vanskelig å forklare... Men er det noen som forstår hva jeg mener, og har noen råd til meg? Synes dette er utrolig slitsomt, og skulle ønske jeg kunne ta mer fri fra skolearbeidet uten å ha dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: 9e031...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiania_Oslo Skrevet 23. februar 2015 #2 Del Skrevet 23. februar 2015 Du har for høye forventinger til deg selv tror jeg. Husk at det er mange studenter som bre slapper av også panikkleser de noen uker før eksamen. Jeg tror det er bedre at du ser selv at skolerbeid er ikke alt. Sett av x antal timer som et minimum og når du har oppfylt minimumtimene så bør du anse deg som fornøyd med innsatsen:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #3 Del Skrevet 23. februar 2015 Slik var jeg på VGS. Jeg ville inn på et studium med høye karakterkrav, og jeg var av den grunn nødt til å ha gode karakterer. Jeg hadde mange venner og en hyggelig omgangskrets. Vi var sosiale på skolen, men det ble sjeldent noe mer enn dette av grunner som du nevner. Når jeg ser tilbake ser jeg at jeg jobbet altfor mye og burde ha unnet meg noen sosiale aktiviteter også. Dette hadde ikke gått nevneverdig utover karakterene mine. Men jeg må likevel si at jeg angrer ikke og at alt var verdt det mtp. at jeg nå har kommet inn på studiet jeg ville inn på. Jeg forstår at du har lyst på gode karakterer selv om det ikke er nødvendig, men du trenger absolutt ikke å nilese hver dag, men dette vet du jo allerede. Men med tanke på at det ikke er nødvendig for deg å få gode karakterer vet jeg ikke helt om du vil synes strevet og ofringen av sosiale aktiviteter var verdt etter året er ferdig. Noe av det beste med studentlivet er jo det sosiale. Anonymous poster hash: f72b7...c8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #4 Del Skrevet 24. februar 2015 Tar du deg fri i uka kan du jo lese i helga?Anonymous poster hash: fe4f8...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå