Gå til innhold

Er det bare jeg som får dårlig samvittighet av å trives uten jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kall meg gjerne en hippie, men er det en ting jeg elsker så er det null stress. Jeg elsker å styre dagene mine selv, gå meg lange turer, vaske og stelle hjemme mens jeg tar vare på hundene mine. Kan fint sitte alene på en utsiktsplass å skrive dikt, nyte solen evt bare nyte naturen mens jeg bader i frihet og hører på god musikk. Elsker å ha ingenting å gjøre, samt leve et enkelt liv. Har vært arbeidsledig i 4 måneder og føler at jeg "skal" være lei meg og slite fordi jeg ikke har jobb. Men sannheten er at jeg elsker å ikke jobbe. Veldig mange venner spør ofte om det går bra med meg osv, og noen ganger føler jeg meg tvingt til å late som jeg hater å være uten jobb..

Flere?



Anonymous poster hash: 65fc9...035
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du har økonomi tl å ikke jobbe er det ikke noe problem å nyte å være arbeidsledig :) Dersom du får støtte fra NAV bør du gjøre alt du kan for å komme inn på arbeidsmarkedet igjen. Du må huske at som arbeidsledig er jobben din å søke jobb, da er det forventet å bruke 7,5 timer pr dag på dette.



Anonymous poster hash: 5d2a7...4d7
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte så liker jeg å være uten jobb, samtidig som jeg hater det. Jeg vet ikke helt. Jeg liker som deg å styre dagene mine selv, slippe stress, osv. Men samtidig så er det noe stress ved å ikke ha jobb. Dagene blir lange (jeg står opp tidlig), og alle andre jobber, så det er liksom bare meg og hunden min store deler av dagen. Føler meg ofte ensom, siden det blir så mye alene tid. Så jeg trives nok best med en deltidsjobb. Da får man en mellomting. Men med mine utgifter må jeg ha en fulltidsjobb. Med mindre jeg vinner masse penger da.

Anonymous poster hash: dfa8d...fa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har økonomi tl å ikke jobbe er det ikke noe problem å nyte å være arbeidsledig :) Dersom du får støtte fra NAV bør du gjøre alt du kan for å komme inn på arbeidsmarkedet igjen. Du må huske at som arbeidsledig er jobben din å søke jobb, da er det forventet å bruke 7,5 timer pr dag på dette.

Anonymous poster hash: 5d2a7...4d7

Kan aldri se for meg at jeg kommer til å elske det å jobbe 100% resten av livet. Men ja, jeg ser jo fram til å jobbe igjen. Er bare ikke så glad i stress!

Jeg har tidligere brukt forferdelig mye tid på å søke jobb, men dessverre så møtte jeg veggen til slutt. Ble derfor sykmeldt og nå går jeg på AAP. Har det egentlig helt fantastisk, men føler jeg ikke har lov til å ha det bra..

Anonymous poster hash: 65fc9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysj, du kan ikke si sånt her inne

Hei, jo samme her. Dagene kan bli noe lange, så det er derfor viktig å ha noe å finne på. Jeg er flink til å aktivisere meg selv, så jeg sliter ikke så mye.

ts

Anonymous poster hash: 65fc9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man syntes det er fantastisk å ikke jobbe (i lang tid fremover vel og merke, snakker ikke om peroder mellom jobber eller ferier/permisjoner her) så bør man kanskje vurdere annen utdannelse/yrke? Nei, det er ingen jobb som er gøy hele tiden, langt ifra, men om man aldri trives med å jobbe så er det gjerne en indikasjon på at en bør satse på noe annet.

Når det er sagt kan jeg godt forstå at det hadde vært deilig med noen år der man slipper å jobbe, hvem ville ikke hatt mer tid til hobbyer/reiser etc.? Men mat på bordet må man jo ha.



Anonymous poster hash: 8034a...822
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man syntes det er fantastisk å ikke jobbe (i lang tid fremover vel og merke, snakker ikke om peroder mellom jobber eller ferier/permisjoner her) så bør man kanskje vurdere annen utdannelse/yrke? Nei, det er ingen jobb som er gøy hele tiden, langt ifra, men om man aldri trives med å jobbe så er det gjerne en indikasjon på at en bør satse på noe annet.

Når det er sagt kan jeg godt forstå at det hadde vært deilig med noen år der man slipper å jobbe, hvem ville ikke hatt mer tid til hobbyer/reiser etc.? Men mat på bordet må man jo ha.

Anonymous poster hash: 8034a...822

Ja, ikke sant! Alle mennesker må jobbe for å betale regninger, mat, hus og strøm.

Hvilke jobber skal jeg satse på om jeg ønsker å jobbe i perioder?

ts

Anonymous poster hash: 65fc9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant! Alle mennesker må jobbe for å betale regninger, mat, hus og strøm.

Hvilke jobber skal jeg satse på om jeg ønsker å jobbe i perioder?

ts

Anonymous poster hash: 65fc9...035

Får du deg en jobb du trives i og liker, så vil du nok få et annet syn. Plutselig kan du være stolt over det du holder på med, og tilogmed glede deg til enkelte sider ved jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært i kortere perioder arbeidsledig jeg også ( men jeg har litt flaks så går bare 1-2 mnd med dagpenger så er jeg i jobb igjenn) Men jeg savner å ha friheten til å gjøre hva jeg vil med dagene mine, men når jeg har vært arbeidsledig så er jeg veldig rastløs og ønsker å komme meg fort i jobb igjenn.

Jeg skulle likt å hatt en fleksibel jobb der jeg kunne ha jobbet inn noen fridager og styrt fridagene selv.

Men jeg har en jobb der jeg ikke bare kan ta meg en dag fri. Men så trivest jeg veldig i jobben også, så kan vel ikke finne noe jeg får både i pose og sekk.

Men skulle gjerne hatt en jobb jeg tjente ok med penger og var min egen sjef og kunne ta noen friperioder innimellom. Finnes det sånne jobber?



Anonymous poster hash: 22f6f...6a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant! Alle mennesker må jobbe for å betale regninger, mat, hus og strøm.

Hvilke jobber skal jeg satse på om jeg ønsker å jobbe i perioder?

ts

Anonymous poster hash: 65fc9...035

Prosjektorienterte jobber f. eks. der man leies inn for perioder av gangen. Da jobber man gjerne svært intensivt før prosjektet så er over.

Ellers kan du f. eks. drive for deg selv om du har ideer og kompetanse, men de første årene kan være harde. men stabler man noe solid på beina så kan en kanskje nyte godt av et fleksibelt liv etter det.

Anonymous poster hash: 8034a...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært i kortere perioder arbeidsledig jeg også ( men jeg har litt flaks så går bare 1-2 mnd med dagpenger så er jeg i jobb igjenn) Men jeg savner å ha friheten til å gjøre hva jeg vil med dagene mine, men når jeg har vært arbeidsledig så er jeg veldig rastløs og ønsker å komme meg fort i jobb igjenn.

Jeg skulle likt å hatt en fleksibel jobb der jeg kunne ha jobbet inn noen fridager og styrt fridagene selv.

Men jeg har en jobb der jeg ikke bare kan ta meg en dag fri. Men så trivest jeg veldig i jobben også, så kan vel ikke finne noe jeg får både i pose og sekk.

Men skulle gjerne hatt en jobb jeg tjente ok med penger og var min egen sjef og kunne ta noen friperioder innimellom. Finnes det sånne jobber?

Anonymous poster hash: 22f6f...6a0

For å bli din egen sjef må man nesten starte opp noe selv, det er ganske få jobber der man er selvstendig nok til å bestemme alt selv. Unntaket er enkelte typer konsulenter som leies inn for en periode der man i stor grad bestemmer arbeidsdagene selv. Men også der har man f. eks. møter på enkelte faste tidspunkter, så det sikreste kortet vil altså være å starte opp selv. Med noen års hard jobbing så greier man kanskje å starte noe solid.

Anonymous poster hash: 8034a...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % enig med deg, og håper virkelig Lotto-gevinsten tikker inn slik at det bare er å slutte i jobben. Drømmen er å leve et rolig og stressfritt liv i skogen med familien, uten forpliktelser ovenfor arbeidsgivere og samfunnet. Akk....



Anonymous poster hash: 60c81...e93
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var jobbsøker i to måneder, og jeg elsket det.

Barnet var korte dager i barnehagen, og jeg brukte tiden på å sende noen søknader, få unnagjort alt husarbeid og ikke minst trene og ha litt tid til meg selv (noe jeg ikke har hatt på lenge!).

Jeg kunne veldig gjerne vært hjemme lenger, mye lenger. Men, nå fikk jeg en grei jobb, og er veldig takknemlig for det.

Anonymous poster hash: 6203d...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville være arbeidsledig når jeg jobbet, og ville jobbe når jeg var arbeidsledig. Det må allikevel vær lov å foretrekke å være arbeidsledig, på samme tid så misliker jeg når folk naver fordi "de ikke gidder å jobbe" (altså ikke de som er arbeidsledig pga. ufør osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint levt livet uten arbeid, så jeg forstår meg ikke på disse som elsker jobben sin:P Men jeg vet jo også at jeg må ha noe å leve av, og jeg vil ikke snylte via NAV, for det er jo ikke noe galt med meg(foruten om at jeg ikke liker å jobbe da). Ironisk nok er jeg ekstremt hardtarbeidende når jeg er på jobb og får mye skryt for at jeg får ting gjort så fort. Men likevel teller jeg timene til jeg kan dra, uansett hvor flotte kollegaer jeg har eller hvor interessert jeg er i det jeg jobber med.



Anonymous poster hash: 1ba44...afc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanna87

Jeg har jo vært i kortere perioder arbeidsledig jeg også ( men jeg har litt flaks så går bare 1-2 mnd med dagpenger så er jeg i jobb igjenn) Men jeg savner å ha friheten til å gjøre hva jeg vil med dagene mine, men når jeg har vært arbeidsledig så er jeg veldig rastløs og ønsker å komme meg fort i jobb igjenn.

Jeg skulle likt å hatt en fleksibel jobb der jeg kunne ha jobbet inn noen fridager og styrt fridagene selv.

Men jeg har en jobb der jeg ikke bare kan ta meg en dag fri. Men så trivest jeg veldig i jobben også, så kan vel ikke finne noe jeg får både i pose og sekk.

Men skulle gjerne hatt en jobb jeg tjente ok med penger og var min egen sjef og kunne ta noen friperioder innimellom. Finnes det sånne jobber?

Anonymous poster hash: 22f6f...6a0

Selvstendig næringsdrivende med eiendom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % enig med deg, og håper virkelig Lotto-gevinsten tikker inn slik at det bare er å slutte i jobben. Drømmen er å leve et rolig og stressfritt liv i skogen med familien, uten forpliktelser ovenfor arbeidsgivere og samfunnet. Akk....

Anonymous poster hash: 60c81...e93

Dette høres fantastisk ut. Hvem vil egentlig være i en jobb som setter grenser på friheten din? Jeg vil være fri!

Anonymous poster hash: 65fc9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % enig med deg, og håper virkelig Lotto-gevinsten tikker inn slik at det bare er å slutte i jobben. Drømmen er å leve et rolig og stressfritt liv i skogen med familien, uten forpliktelser ovenfor arbeidsgivere og samfunnet. Akk....

Anonymous poster hash: 60c81...e93

Samfunnet hadde rimelig fort stoppet opp dersom alle tenkte sånn.

Anonymous poster hash: 5d2a7...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste av dere hadde endret mening etter et år eller to med dårlig økonomi, kanskje mindre sosial sirkel og ikke ha noe å gjøre på.

Har litt å si dersom man går arbeidsledig etter en drittjobb med drittkollegaer man har hatt i 10 år.



Anonymous poster hash: 70ec6...3ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...