Gå til innhold

Introverte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Introverte- mer disponert for psykiske lidelser som angst? Hva tror dere?

Anonymous poster hash: e7059...c74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Skrevet

Kanskje? Jeg er introvert og trenger å lade opp batteriene for å fungere optimalt. Det vil si, jeg elsker å være sosial i godt selskap, men det er energikrevende. Får jeg ikke trukket meg tilbake blir jeg så utmattet at dette kan trigge en angstreaksjon. Men jeg får ikke direkte panikkangst, mer en klaustrofobisk følelse av at jeg må bort og være for meg selv.

Anonymous poster hash: 52b68...3e7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er introvert og sliter med sosial angst. Om det har en sammenheng er vanskelig å si...

Skrevet

Jeg er introvert og sliter med sosial angst. Om det har en sammenheng er vanskelig å si...

Kanskje du rett og slett tror du er introvert fordi du har sosial angst?

Skrevet

Mange er jo introverte siden de har angst eller dårlig selvtillit.

Anonymous poster hash: 476cc...89c
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg kjenner flere som er ekstroverte, men som likevel har sosial angst. Tror egentlig ikke det er en sammenheng med introversjon og angst.

• Liker 3
Skrevet

Nettopp. Men hva kommer først? "Introvertheten" eller de psykiske problemene?

Skrevet

Mener du sjenert?

Å være introvert betyr ikke at man ikke kan være utadvent, det betyr bare at etter en viss mengde sosial omgang så må man trekke seg tilbake for å lade batteriene. Introversjon = når energien tappes av sosial omgang, ekstroversjon = når man får energi av sosial omgang.

• Liker 4
Skrevet

Kanskje du rett og slett tror du er introvert fordi du har sosial angst?

Nei, det handler om hvor jeg får energien fra. Den sosiale angsten har utviklet seg fra mobbing og dårlig selvtillit. Har ikke alltid hatt sosial angst, men allerede fra jeg var ganske liten har jeg trukket meg unna det sosiale når det har vært nok sosial stimulering :)
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det har noen som helst sammenheng. Jeg kjenner mest ekstroverte som sliter, egentlig.

• Liker 3
Skrevet

Spørs jo hva man legger i begrepet introvert. Hvis man legger hele grunntrekket introversjon til grunn, altså at man henter motivasjon og krefter mer fra innsiden enn utsiden, tviler jeg på at det er noen sammenheng. Introversjon beskriver egentlig bare en slags naturlig preferanse som neppe henger sammen med angst. At folk med angstlidelser oftere trekker seg litt tilbake og fra utsiden kan oppfattes som "introverte", derimot, er det jo overhodet ikke vanskelig å se for seg.

Jeg tror ikke det å foretrekke eget selskap og hente indre motivasjon fremfor ytre motivasjon har noe med angst å gjøre, men personer som f.eks. er svært hemmet av en sterk sosial angst vil jo sikkert ofte beskrives av omgivelsene som blant annet "introverte". Ikke fordi de egentlig har noen introvert personlighet, men fordi de vil være mer komfortable i settinger som grunnleggende introverte også foretrekker.

Anonymous poster hash: e88de...36e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det ligget noen sammenheng bak det å være introvert og ha angst eller psykiske problemer. Om det det skulle være kunne en jo sette likhetstegn med eksroverte mennesker og narsissisme kanskje også men jeg tror på ingen måte det er noen sammenheng der heller

Anonymous poster hash: 71d41...25c

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bump

Anonymkode: c88f0...e00

Gjest Spiderman
Skrevet
Den 22.2.2015 at 17.26, AnonymBruker skrev:

Mange TROR de er introverte fordi de har angst og dårlig selvtillit.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg tror at en del mennesker må lære seg hva introvert er.

Skrevet
Den 22.2.2015 at 11.31, AnonymBruker skrev:

Introverte- mer disponert for psykiske lidelser som angst? Hva tror dere?

Løgn det der.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ingen sammenheng. Ekstro- og introversjon handler om hvor man henter energi, og i hvilken grad man påvirkes av ytre stimulanser. Det har ingenting med psykisk helse å gjøre. 

Anonymkode: 1c7d6...c85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke introverte er mer disponerte for psykiske lidelser som angst.

Anonymkode: 560fe...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...