AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Del Skrevet 22. februar 2015 Sitter og fører at jeg må bytte studieretning. Eller, at jeg har veldig lyst. Sosialantropologi er noe som trekker veldig, og jeg tror kanskje jeg har funnet en sikker vei videre med dette studiet. Ettersom jeg forstår, er det et studie lagt opp til en del feltarbeid. Det synes jeg høres veldig spennende ut, men jeg får inntrykk av at det er helt normalt å reise og oppholde seg i andre deler av verden som en del av studiene. Av praktiske årsaker er det litt vanskelig for meg å bare slippe alt og fordufte i et lengre tidsrom. Gjennom en bachelor, er det nødvendig å forlate Norge/Skandinavia i studiesammenheng? Ser jo for meg at det går helt fint å spesialisere seg innen mer nærliggende problemstillinger, men jeg må jo spørre da.. Noen som vet? Anonymous poster hash: f0318...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #2 Del Skrevet 22. februar 2015 Gikk et halvt år selv på sosialantropologi før jeg byttet studieretning, og vi ble fortalt at man ikke MÅ forlate Norge/Skandinavia - men det er nok en fordel. Du blir ikke regnet som sosialantroplog før du har gjort et felstudie skjønner du.. (I følge foreleserne) Jeg ville heller valgt sosiologi om du ikke ønsker å studere i utlandet, da sosiologi handler mer om vårt samfunn - sos.ant handler mer om stammesamfunn og hvordan de levde og lever - og da burde man ha muligheten til å forske de på nært hold. Anonymous poster hash: bc0bd...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Del Skrevet 22. februar 2015 Tusen takk for verdifull innsikt. Jeg har også vært inne på tanken om sosiologi. Men må innrømme at jeg sliter litt med definisjonsforskjellene. Hadde vært supert å få høre erfaringer innenfor begge retninger, hva folk har endt opp med å jobbe som, og hva de ellers fikk ut av utdannelsen. Hva man kan bruke en bachelor til først og fremst, og om det er mye å hente av å ta en master i forhold? Og selvfølgelig, hvordan ser jobbmarkedet ut, rent realistisk? Hilsen TS Anonymous poster hash: f0318...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #4 Del Skrevet 22. februar 2015 Sosialantropologi er utdanning til arbeidsledighet. Virkelig. Anonymous poster hash: 799ba...909 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #5 Del Skrevet 22. februar 2015 Tusen takk for verdifull innsikt. Jeg har også vært inne på tanken om sosiologi. Men må innrømme at jeg sliter litt med definisjonsforskjellene. Hadde vært supert å få høre erfaringer innenfor begge retninger, hva folk har endt opp med å jobbe som, og hva de ellers fikk ut av utdannelsen. Hva man kan bruke en bachelor til først og fremst, og om det er mye å hente av å ta en master i forhold? Og selvfølgelig, hvordan ser jobbmarkedet ut, rent realistisk? Hilsen TS Anonymous poster hash: f0318...65c Jeg startet fordi jeg syntes sosiologi var spennende, men det var ikke i nærheten av det jeg forventet meg (sosialantropologi altså). Synes det var kjedelig, meningsløst og alt attpåtil. Eneste vi lærte om var hva stammesamfunn spiser (vel, kanskje ikke så ille, men). Veldig mange sluttet etter første halvår, ihvertfall 10 stk jeg vet om. Etter hva jeg forstår er forskjellen mellom sosialantropologi og sosiologi at sosialantropologi handler i bunn og grunn om stammesamfunn og hvordan de lever, sosiologi handler mer om vårt samfunn - hvordan vi sosialiseres - ekskluderes osv.. Jeg synes sosiologi virker mye mer spennende, men som en sier over her - utdannede sosialantropologer utdanner seg egentlig til arbeidsløshet, de får iallfall sjeldent arbeid innenfor fagfeltet sitt. Sosiologi er jeg usikker på hvordan jobbmulighetene er, men vil tro de er litt større enn ved sosialantropologi ihvertfall. Hørt man kan jobbe som miljøarbeider på skole, o.l. med sosiologiutdanning. Lykke til med valget, og gå for magefølelsen - men jeg angrer svært mye på at jeg startet på sos.ant, unødvendig studielån for et bortkastet halvår :-( Anonymous poster hash: bc0bd...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 22. februar 2015 #6 Del Skrevet 22. februar 2015 Det er nok lurt å begynne i andre enden - hva har du lyst til å jobbe med? Passer sosiologi eller sosialantropologi inn i den type arbeid? Dersom du er usikker på sistnevnte ville jeg tatt en telefon til noen som driver med det du kunne tenke deg å drive med, samt vedkommendes eventuelle overordnede, og hørt hva de tenker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Del Skrevet 22. februar 2015 Det er nok lurt å begynne i andre enden - hva har du lyst til å jobbe med? Passer sosiologi eller sosialantropologi inn i den type arbeid? Dersom du er usikker på sistnevnte ville jeg tatt en telefon til noen som driver med det du kunne tenke deg å drive med, samt vedkommendes eventuelle overordnede, og hørt hva de tenker. Hun ønsker ikke forlate skandinavia, da er egnt. sosialantropologi ganske utelukket mener nå jeg.. Anonymous poster hash: bc0bd...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå