Gå til innhold

Har levd med en vond hemmelighet i 12 år nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ante meg at disse reaksjonene ville komme. Og jeg forstår dem også, og er enig i veldig mye som står her.

Men: Hvor lenge skal et menneske sone for noe hun gjorde som ungdom? Her kan hun ikke få tatt sin straff på vanlig måte, og må leve med dette resten av livet. Jeg synes det høres ut som en grusom bør å ha. Det er en rettferdighet i det, selvfølgelig, og hun kommer neppe til å glemme dette noen gang uansett.

Men har hun en moralsk plikt til å ha det forferdelig resten av livet? Hva godt gjør det? Denne gutten lever dessverre ikke lenger. TS kan ha egen familie å ta vare på, eller mennesker rundt seg som heller ikke er tjent med at hun går fullstendig i kjelleren.

Jeg foreslår ikke annet enn at hun gjør det hun kan for å komme videre her i livet og at hun er et godt menneske mot andre. Hva mer burde hun gjøre, synes dere?

Hun fortjener å ha det jævlig resten av livet. Hun var med på å drive en liten gutt i døden. Hun ødela et liv, en familie og venners liv.

Hun fortjener ingenting i denne verden, og jeg håper helvete har en spesiell plass for slike mennesker. :)

Anonymous poster hash: 78a81...f35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg funnet ut at mitt barn hadde gjort noe slikt, hadde vedkommende aldri vært velkommen i mitt hus noe mer. Ei heller kunne forvente en krone i arv eller økonomisk støtte om hun hadde kommet i økonomisk uføre. Evt søsken hadde fått hjelp. :)Anonymous poster hash: 78a81...f35

Nå er det vanskelig å gjøre sine barn arveløse i Norge pga pliktarven.

Jeg vet uansett ikke om jeg hadde klart å avskrive mine barn. Men det hadde garantert blitt en alvorsprat med vedkommende.

Anonymous poster hash: be909...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vanskelig å gjøre sine barn arveløse i Norge pga pliktarven.

Jeg vet uansett ikke om jeg hadde klart å avskrive mine barn. Men det hadde garantert blitt en alvorsprat med vedkommende.

Anonymous poster hash: be909...a84

På papiret går det ikke nei. Praksis er det lett. Bare å passe på å ikke ha en krone igjen på konto når man dør. :) så lenge jeg lever har jeg full råderett over både mine penger og eiendom.

Og jeg hadde avskrevet mine barn glatt om de hadde gjort dette. Broren min tok livet av seg pga mobbing. Så hadde ikke mine barn lært en dritt av den hendelsen, så hadde de ikke vært mine barn lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke gjør deg selv til offeret, som det virker som i HI! Det er mobbeofferet som er den skadelidde her, ikke mobberen!

Man skal ta ansvar for sine handlinger, og det håper jeg du gjør senere i livet ved å aldri gjøre slikt igjen!

Kunne skrevet mye, men stopper her. Punktum.

Edit: skrivefeil

Endret av 159
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På papiret går det ikke nei. Praksis er det lett. Bare å passe på å ikke ha en krone igjen på konto når man dør. :) så lenge jeg lever har jeg full råderett over både mine penger og eiendom.

Og jeg hadde avskrevet mine barn glatt om de hadde gjort dette. Broren min tok livet av seg pga mobbing. Så hadde ikke mine barn lært en dritt av den hendelsen, så hadde de ikke vært mine barn lengre.

Du hadde avskrevet barnet ditt?

Hvem sitt ansvar er det å veilede og oppdra barnet?

- Det er din jobb det.

Om barnet ditt blir en mobber, må du ta ansvar.

Det er du som har feilet ved og ikke videreføre gode verdier og nestekjærlighet, samt respekt for andre mennesker til ditt barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde avskrevet barnet ditt?

Hvem sitt ansvar er det å veilede og oppdra barnet?

- Det er din jobb det.

Om barnet ditt blir en mobber, må du ta ansvar.

Det er du som har feilet ved og ikke videreføre gode verdier og nestekjærlighet, samt respekt for andre mennesker til ditt barn!

Det hadde jeg ja. Mine barn har lært god respekt for andre mennesker og nestekjærlighet, så sjansen for at de kommer til å gjøre det er tvilsomt.

Men hadde de drevet noen til døden på denne måten, hadde de ikke vært familie. :)

Slike slektninger vil jeg ikke vite med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist å lese!

Men, du var 14 år! Ikke at det rettferdiggjør hva du gjorde, men man kan faktisk våkne opp, og innse hva man har gjort.

At du føler skyld og sliter, viser at du er menneskelig, og ikke ond. Hadde du vært ond, hadde du jo ikke brydd deg om dette i det hele tatt.

En ting som du kanskje kan gjøre, og som jeg tror de pårørende vil sette pris på ( kanskje), er at du sier at du er oppriktig lei deg for det som skjedde.

Ellers kan jo du feks gå til en prest eller sjelesørger eller noe. Du bør uansett prate med noen om dette, for dette plager deg jo.

Det viktigste er at du har lært av hendelsen, og at du gjør alt du kan for at dette ikke skal skje med flere mennesker.

Anonymous poster hash: ad8ad...f55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ja. Mine barn har lært god respekt for andre mennesker og nestekjærlighet, så sjansen for at de kommer til å gjøre det er tvilsomt.

Men hadde de drevet noen til døden på denne måten, hadde de ikke vært familie. :)

Slike slektninger vil jeg ikke vite med.

Du klarer ikke å se foreldrene sitt ansvar oppi dette?

Om et barn mobber et annet barn til døde, er det noe som ikke er som det skal være.

Der er foreldrenes plikt til å følge opp sine egne barn se til at at slike ting ikke forekommer.

Om barnet mobber er det foreldrenes ansvar å fikse opp.

Å slå hånden av barnet gjør bare saken verre.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å se foreldrene sitt ansvar oppi dette?

Om et barn mobber et annet barn til døde, er det noe som ikke er som det skal være.

Der er foreldrenes plikt til å følge opp sine egne barn se til at at slike ting ikke forekommer.

Om barnet mobber er det foreldrenes ansvar å fikse opp.

Å slå hånden av barnet gjør bare saken verre.

Foreldre klarer ikke å være 100% ansvarlig for handlinger til barn. Særlig ikke når de kommer opp i tenårene og starter både å forstå konsekvenser og tar valg på en litt annen måte. En 7 åring som mobber og en 14 åring er to vidt forskjellige saker og ofte forskjellige utfall og. Det går ikke an å skylde på alle andre for egne handlinger. Men TS har vel da like motbydelige foreldre som seg selv da?

Og hvorfor skal mobbere alltid være de som kommer unna med dritten sin? Det er ikke de som får ødelagt sine liv, det er ikke de som aldri kommer ut i jobb pga senskader, som mister familiemedlemmer, som må bytte skole etc etc.

Her er det nulltoleranse for mobbing, og det er noe vi har snakket mye om. De vet hvorfor deres onkel ikke er i live idag. De kommer nok aldri til å gjøre noe slik. Både pga oppdragelse og at personligheten deres ikke er i nærheten av slike som TS eksempel. De har en sjel, et hjerte og en hjerne. Og empati. Det er inne alle som er utstyrt med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre klarer ikke å være 100% ansvarlig for handlinger til barn. Særlig ikke når de kommer opp i tenårene og starter både å forstå konsekvenser og tar valg på en litt annen måte. En 7 åring som mobber og en 14 åring er to vidt forskjellige saker og ofte forskjellige utfall og. Det går ikke an å skylde på alle andre for egne handlinger. Men TS har vel da like motbydelige foreldre som seg selv da?

Og hvorfor skal mobbere alltid være de som kommer unna med dritten sin? Det er ikke de som får ødelagt sine liv, det er ikke de som aldri kommer ut i jobb pga senskader, som mister familiemedlemmer, som må bytte skole etc etc.

Her er det nulltoleranse for mobbing, og det er noe vi har snakket mye om. De vet hvorfor deres onkel ikke er i live idag. De kommer nok aldri til å gjøre noe slik. Både pga oppdragelse og at personligheten deres ikke er i nærheten av slike som TS eksempel. De har en sjel, et hjerte og en hjerne. Og empati. Det er inne alle som er utstyrt med.

Når et barn mobber et annet barn, er det noe som mangler i oppdragelsen.

Foreldrene har ikke gjort jobben sin.

Skal foreldrene bare plassere bort ansvaret sitt til noen andre mener du?

Hvem skal ta seg av dette bortplasserte barnet??

Du vet at 14 åringer ikke er ferdig utviklet?

De ser ikke konsekvensene av sine egne handlinger.

Mennesker forandrer seg. Ts lever med denne straffen hver dag.

Det er tydelig og forståelig at du ikke ser denne saken med objektive øyne grunnet din brors dødsfall.

Da jeg leste hovedinnlegget, ble jeg rasende.

Jeg er selv et tidligere mobbeoffer som har slitt mye med dårlig selvbilde og selvtillit.

Livet mitt har vært alt annet enn en dans på roser.

Men livet går videre uansett.

Så lenge en bærer på et hat mot de som mobbet, vil en aldri få fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg er tidligere mobbeoffer, men var en kort periode jeg plaget en annen gutt og jeg forstod ikke at det kunne såre han så mye. Jeg forstod ikke det skikkelig før han sa fra om at det gjorde det, og jeg fikk sjokk da jeg skjønte hva jeg hadde gjort.

Så da ba jeg han om unnskyldning, og mobbet han aldri igjen.

Tenkte selv at det bare var tull, men nå når jeg ser tilbake så var det jo slik andre var mot meg.

Dessverre så er det ikke alle som lærer noe, ikke bryr seg når mobbeofferet sier ifra og ikke bryr seg når noen gråter. Det er for meg uforståelig at noen fortsetter å mobbe når den man mobber tydelig blir lei seg.

Men av erfaring så hjelper det ikke å si ifra(stort sett), for det blir bare feid under teppet eller mobberne fikk en sånn "nå må dere være snille"-kommentar.

Jeg tror at det kommer til å plage deg resten av livet. Noe det egentlig bør også, men du kan gjøre gode handlinger selv og oppdra egne barn til å ikke gjøre det samme.

Edit:Ser at det jeg har skrevet muligens kan misforstås. Høres jo litt dramatisk ut at det skal plage deg resten av livet. Mente bare at det kommer nok til å være med deg, men at det nok er noe du har lært av. Er det slik at det plager deg unødvendig mye, og går utover livskvaliteten din, så er kanskje greit å dele det med noen :)

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fortjener å ha det jævlig resten av livet. Hun var med på å drive en liten gutt i døden. Hun ødela et liv, en familie og venners liv.

Hun fortjener ingenting i denne verden, og jeg håper helvete har en spesiell plass for slike mennesker. :)

Da har du et helt annet menneskesyn enn meg.

Ja, hun var med på å ødelegge et liv. Hovedsaken nå er jo at hun er klar over det og har gått og båret på dette i 12 år. Jeg synes det høres ekstremt belastende ut og tror det er en straff i seg selv. Å ønske noen til helvete ser jeg ikke poenget med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet på ungdomskolen. Eller lettere sagt, fryst ut. Ble til slutt klassens Klovn. Det er først i voksen alder jeg ser hvor store spor mobbing har satt på meg, med usikkerhet, angst og depresjon. Men jeg ønsker fortsatt ikke at de som mobbet meg skal dø?

Skolen per i dag er survival of the fittest. Det er de voksnes ansvar å følge opp barna slik at de ikke mobber eller fryser ut andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt ironisk at kommentarene mot jenta i denne tråden nesten er fælere enn hva hun sa til gutten. Det er ikke så veldig koselig å høre at man fortjener å brenne i helvete, at hun er ond osv.

Herregud.

Anonymous poster hash: 5ba55...8b5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt ironisk at kommentarene mot jenta i denne tråden nesten er fælere enn hva hun sa til gutten. Det er ikke så veldig koselig å høre at man fortjener å brenne i helvete, at hun er ond osv.

Herregud.

Ja, jeg er så enig med deg!

Her det mange som mangler selvinnsikt.

Som du sier, opptrer de verre enn Ts da hun var 14 år.

De er mobbere selv.

Det er ingen forskjell mellom lappene den 14 år gamle jenta la i lommen til gutten og

mobbe innleggene som blir postet her inne.

Det er grusomme ord som hagler imot Ts her.

Du kan begynne å lure hva de tenker med.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud. Selv om ts gjorde slemme ting som tenåring betyr ikke det at hun er en slem person nå! Mobbing er vanligere enn dere tror, jeg dette var grovt ja- men det skjer daglig enda grovere mobbing og trakasering enn dette. Ble selv mobbet i 10 år, fysisk og psykisk og sliter med det den dag i dag, men det ville aldri i livet falle meg inn å komme med slike kommentarer som dere gjør til noen av de som holdt helvete med meg fra 2.klassen av!

Og dere som sier at dette er en så grov historie at det ikke bør komme ut- jeg er totalt uenig med dere! Slike historier MÅ komme ut, så flere tidligere forstår konsekvensene av handlingene sine.

TS: Ja, du har gjort noe forferdelig. Jeg nekter å tro at du var den eneste som holdt på slik, og hvis jeg hadde vært deg ville jeg nok oppsøkt en psykolog bare for å få luftet tankene om det som ble gjort. Bruk din anger til noe positivt, involver deg i f.eks MOT eller lignende organisasjoner.

Jeg ville nok og konfrontert de andre mobberne, siden gutten ikke kan bes om tilgivelse. Jeg ville ikke tatt kontakt med de pårørende, men jeg vet ikke- det kan jo hende de setter pris på det, men jeg tviler. Lykke til, og husk at du ikke er ett vondt menneske nå selv om du har gjort svært dumme ting.

Anonymous poster hash: 0b127...bb8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Selv om ts gjorde slemme ting som tenåring betyr ikke det at hun er en slem person nå! Mobbing er vanligere enn dere tror, jeg dette var grovt ja- men det skjer daglig enda grovere mobbing og trakasering enn dette. Ble selv mobbet i 10 år, fysisk og psykisk og sliter med det den dag i dag, men det ville aldri i livet falle meg inn å komme med slike kommentarer som dere gjør til noen av de som holdt helvete med meg fra 2.klassen av!

Og dere som sier at dette er en så grov historie at det ikke bør komme ut- jeg er totalt uenig med dere! Slike historier MÅ komme ut, så flere tidligere forstår konsekvensene av handlingene sine.

TS: Ja, du har gjort noe forferdelig. Jeg nekter å tro at du var den eneste som holdt på slik, og hvis jeg hadde vært deg ville jeg nok oppsøkt en psykolog bare for å få luftet tankene om det som ble gjort. Bruk din anger til noe positivt, involver deg i f.eks MOT eller lignende organisasjoner.

Jeg ville nok og konfrontert de andre mobberne, siden gutten ikke kan bes om tilgivelse. Jeg ville ikke tatt kontakt med de pårørende, men jeg vet ikke- det kan jo hende de setter pris på det, men jeg tviler. Lykke til, og husk at du ikke er ett vondt menneske nå selv om du har gjort svært dumme ting.

Anonymous poster hash: 0b127...bb8

Amen.

Hun har holdt på denne hemmeligheten så lenge, og hun viser at hun angrer. Det er straff nok i seg selv, og det unner jeg ingen. Derfor er jeg svært overrasket at så mange i denne tråden sparker hun lenger ned i søla ved å kalle hun ond, istedenfor å vise empati.

Hun var 14 og visste ikke hva hun gjorde da. Nå er hun helt klar over det og det er ingenting hun kan gjøre for å endre på det som har skjedd. Ingen vits i å hetse denne personen når hun er klar over hva hun har gjort og følgene av det.

Tror dere hun ikke har det vondt nok fra før? Nei, hun er ikke et offer. Men hun har det vondt, og mange av dere mener hun fortjener å brenne i helvete. Isåfall er dere like så mye mobbere nå som da hun var da hun var 14.

Men dere er voksne.

Skjerp dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortjener å leve med et liv på samvittigheten resten av ditt tragiske liv. Mobbing er noe av det mest utspekulerte man kan gjøre mot et annet menneske, og man må faktisk være ond til beinet for å få seg til å gjøre noe slikt. Skam deg!

Anonymous poster hash: 33e33...6a8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortjener å leve med et liv på samvittigheten resten av ditt tragiske liv. Mobbing er noe av det mest utspekulerte man kan gjøre mot et annet menneske, og man må faktisk være ond til beinet for å få seg til å gjøre noe slikt. Skam deg!

Anonymous poster hash: 33e33...6a8

Regner med at du er voksen?

Hvordan kan du poste et innlegg som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...