Gå til innhold

Lene Orvik

Iriina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lene Orvik er kanskje en jordnær jente med "riktige" verdier og ei skikkelig Midsund-jente (..), men dette er ikke den Lene hun viser gjennom blogg/snapchat/instagram. Personen hun velger å fremstille seg som er jo et overfladisk luksusdyr som fester og shopper og der kropp og utseende er det viktigste. Leserne må få kommentere hvordan hun fremstiller seg uten at det betyr at den ekte Lene ikke er "Midsund-Lene" med holdninger milevis fra de hun viser på nettet. Hvis det er så vanskelig å vise seg fra sin ekte side, er man kanskje ikke helt den man tror.. 

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skikkelig dårlig samvittighet nå, det ahr aldri vært meningen å "mobbe" i det hele tatt. Jeg stiller spørsmål om hvorfor de f,eks ikke lager utfyllende reisebrev, bilder osv når de først lager en blogg. Det er mye fokus på kropp/utseende og jeg synes det fremmer feile verdier.

Så slik er det, har likevel lyst til å be om unskydning hvis det blir følt som mobbing,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gjesten29 skrev:

Fikk skikkelig dårlig samvittighet nå, det ahr aldri vært meningen å "mobbe" i det hele tatt. Jeg stiller spørsmål om hvorfor de f,eks ikke lager utfyllende reisebrev, bilder osv når de først lager en blogg. Det er mye fokus på kropp/utseende og jeg synes det fremmer feile verdier.

Så slik er det, har likevel lyst til å be om unskydning hvis det blir følt som mobbing,

Ser ikke på det som mobbing i det hele tatt! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Femilie skrev:

Hvis det er så vanskelig å vise seg fra sin ekte side, er man kanskje ikke helt den man tror.. 

Vel talt.

Hun har tatt med en av mine kommentarer også; den om at hun tok litt vel mye ære for at leiligheten gikk over takst. Min neste kommentar om at hun fronter et usunt ideal når hun prøver å trikse med stillinger og kameravinklinger for å se slankere ut, kom derimot pussig nok ikke med. Det var vel ikke netthat det, da. Eller kanskje det ikke var så om å gjøre å gjengi legitim kritikk på bloggen slik at leserne hennes får se...

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Lene har en super energi og er utrolig positiv. Akkurat det er nok ekte, og det er veldig bra og inspirerer meg mye. Synes også det er bra at hun luker ut dritt og tar til seg det positive hun får. MEN; jeg synes IKKE det er bra at hun lukker ørene for ALL kritikk, stenger ute alle kommentarer som ikke er utelukkende positive, og nekter å høre på noe av den konstruktive kritikken. Jeg synes det er feigt å stenge ute alle kommentarer, og jeg tror hun bruker det som en forsvarsmekanisme. 

Lene er nok en kjempegod venninne og person, men at hun ikke klarer å ta til seg at hun skaper et bilde av et overfladisk luksusliv, er rart. Det er ikke lett for folk som ikke kjenner henne å tenke at hun et en jordnær jente.  

Personlig klarer jeg ikke lenger å "identifisere" meg med Lene. Før var hun den bloggeren som jeg ble mest i inspirert av, for da synes jeg faktisk at hun fremsto som søt, naturlig og jordnær, med gode verdier. Og det er hun helt sikkert fortsatt! Men sannheten er, at det er ikke sånn hun virker på bloggen og i sosiale medier lenger. Uansett hvor hardt hun prøver å overbevise leserne sine om det motsatte.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
5 timer siden, Gjesten29 skrev:

Er det noe som er konstruktivt, så er det jo denne typen kritikk. At du som leser foretrekker utfyllende reisebrev med bilder av andre ting en kroppen hennes må hun tåle. Du er sikkert ikke den eneste som mener det, og hun er jo avhengig av å beholde leserinteressen for å holde butikken i gang. Bra for henne at hun får noen tips til bedre blogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mobbing å kritisere en bedrift! 

Leneorvik.no er en bedrift med millioninntekt og må tåle gransking og kritikk på lik linje med alle andre bedrifter. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Som sagt, ikke leser av bloggen til vanlig, men interessert i blogging som konsept. Derfor uhyre interessant å lese Lene Orviks innlegg, hvor hun reflekterer over hvordan håndtere netthat (eller som vi andre kaller det, kritikk). Grunnen til at det er interessant er at dette er en bloggermentalitet som er identisk for mange av dem.

Kommentarer som går på utseendet er ikke innafor, og jeg skjønner at slike kommentarer svir. (La dere forresten merke til at kommentaren om hesteansikt var den eneste som ikke kom fra screenshot?) Men resten av kritikken handlet om at hun fremstiller seg som en enkel jente men leserne oppfatter henne som overfladisk, materialistisk, selvforherligende, en blogger som bare er sponset altså i sum relativt usympatisk.

Hva gjør Lene da? Hun snur ryggen til kritikken og vender seg mot de som "elsker" henne, dvs familie og de trofaste leserne. Det er de som teller. Men er det det? Blogging er jobben hennes, og hun lever av å ha et godt forhold til leserne. Flere av kommentarene kommer fra lesere som har likt bloggen, som nå ikke gjør det. Hadde dette vært min bedrift hadde alarmklokkene gått av i hodet mitt. For når leserne som før likte bloggen ikke liker den lenger, så er det grunn til uro. Stor uro. Det er  strutsementalitet å ikke se faresignalene, og det å lulle seg inn i hyllesten fra familie og fans er som å tisse i buksa, det varmer en stund, så etterpå blir det kaldt. For faktum er at dersom hun var lur så ville hun lytte til kritikken, og kunne refletert over hva slags konsekvenser det har at hun fremstår mer og mer usympatisk og fjerner seg identifikasjonsmessig fra leserne sine. Og dette gjelder ikke bare henne. De fleste bloggerne som har tjent store penger går i denne fella, de blir mindre og mindre og mindre i stand å se seg selv utenifra og lesere som tidligere likte dem blir provosert og frastøtt. Det er ikke bærekraftig i lengden; du får ikke nye lesere, og de gamle faller fra. You do the math. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas

Jeg er heller ingen Orvik-leser, men leser det krenkede innlegget om netthat med interesse og forundring.

Jeg kom til å tenke på en ganske velformulert og humoristisk/ironisk tekst om krenkede bloggere, som til en viss grad kan passe her. Konklusjonen i teksten er at skal bloggerne ha en rolle i offentligheten, får de forsøke å svare på kritiske spørsmål og ta debatten, ikke alltid spore av og gå i forsvar for hverandre på autopilot.

Å ta debatten og takle en smule kritikk uten å gå til de grader i forsvar, burde LO også klare.

Forøvrig er jeg veldig enig med deg i det du skriver ovenfor her @CecilieX Du formulerte det så bra at jeg like gjerne fjernet store deler av min egen tekst. 

Endret av Anna Nas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, mountainlynx skrev:

Hun slo opp med sin siste ex fordi han mente at "blogging ikke er en ordentlig jobb".

-og da skjønner jeg jo at han måtte gå..

Hva? Har hun sagt det? Sier hun at det var grunnen til at det ble slutt medJørgen?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor legger ikke Lene ned bloggen sin? Det blir bare færre og færre oppdateringer, og de innleggene som legges ut er korte, mye reklamebasert, og det virker som hun har brukt tre minutter på å skrive innlegget.. Bloggen har tapt seg så veldig. Synd, men sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2017 den 15.00, naivsuper skrev:

Hva? Har hun sagt det? Sier hun at det var grunnen til at det ble slutt medJørgen?

Hvor leser dere dette her?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fox Mulder
På 26.4.2017 den 12.31, naivsuper skrev:

Altså, hvis jeg hadde vært en blogger som var klar over at kanskje ikke alle elsket det jeg holdt på med så hadde jeg ikke gått inn på kg for å lese hva folk sa om meg.

I følge Lene Orvik er jeg nå verdensmester i netthat. Jo, takk hvis hun synes det så er det greit. Nå er det faktisk sånn at jeg i motsetning til det hun tror har et liv. Det er meningsfylt  og jeg har en lang utdannelse og en jobb hvor jeg hjelper folk hver dag. Jeg er ikke her inne hver dag og hater bloggere, men jeg ytrer mine meninger om hva JEG synes er bra forbilder og ikke. At jeg ikke synes en jente som fyker rundt i fjellheimen ikledd tre lag sminke, skinnbukse og moonboots samtidig som hun poserer idiotisk er et flott forbilde er noe hun må finne seg i. Hun er nemlig ikke Cecilie Skog, Karina Hollekim, Jenny Skavland eller Kjersti Eide. Jenter jeg ser på som tøffe, naturlige og som tør å være seg sjæl fordi de har såpass mye selvtillit at de tør å fremstå som noe annet en noe som bare er pent å se på. Sånne forbilder vil jeg ha for barna mine. Hvis datteren min føler at hun trenger så mye sminke og juggel for å føle seg vel og akseptert har jeg faila stygt et sted. 

Veldig dårlig argumentert. Du er stygg mot andre og ser det ikke selv en gang. 

Du avslører deg bare selv som en "mobber" med det innlegget der.

Endret av Fox Mulder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke en dritt av det Snapchat innlegget hennes. Snakk om å tale i tunger. Var hun ikke edru når hun skrev det?🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...